CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!

Go down 
+2
amatoren
Maria
6 posters
AvInnlegg
Maria




Antall Innlegg : 5
Registration date : 09.01.2017

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeMan 9 Jan 2017 - 13:13

Hei alle eksperter!
Jeg har nettopp realisert en gammel drøm- selg alt, å flytt i en bra campingvogn på stallen! Er en nydelig privat plass, med strøm lett tilgjengelig. Har kjøpt meg en ny Adria Alpina. Men- som overskriften antyder- jeg er super nybegynner! Mitt eneste tidligere forhold til campingvogner er typ soveplass på festivaler. Nå skal det bli min egen helårsbolig! Jeg kan ingenting om strøm, tømming, vedlikehold, vann.... ingenting! Helt blank! Har tohunde sprøsmål! Kan noen dele tips til å få plass til alle saker og ting et menneske har, i ei vogn. Hvordan henger jeg opp bilder? Vil ikke spikre løs på prinsessa mi heller ;-) Andre ting jeg må tenke på? Evt linker til info på nettsider/youtube. Har googlet som en gal de siste ukene, så føler jeg har litt mer overtak nå. Vogna skal stå permanent på fast plass, så jeg skal ikke kjøre rundt med det første. Kommer nok et spikertelt på plass ganske kjapt også. Alle tips og triks mottas med aller største takk! Ha en fin dag Smile
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeMan 9 Jan 2017 - 13:56

La meg si først at jeg ikke er noen ekspert Smile Er det i det hele tatt mulig å gjøre det du beskriver her? Må du ikke ha en fast adresse i dette landet? Så det kan hende jeg har like mange spørsmål som du Smile

En ting, hadde jeg vært deg hadde jeg ikke hengt opp noen bilder i vogna, men heller ventet med det til spikerteltet er på plass og henge de der. Jeg ville ikke punktert ei ny vogn.
Til Toppen Go down
Maria




Antall Innlegg : 5
Registration date : 09.01.2017

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeMan 9 Jan 2017 - 16:35

Hehe, er ikke bare-bare! Var en som sa at jeg kunne skru små skruer inlistene og henge opp bilder på fiskesnører heller. Jeg må bok bare prøve meg frem. Pr nå har jeg postboks i nærheten. Står fortsatt registrert på min gamle adresse, men har omadressert alt til pb. Så drøyer nok litt før jeg endrer til ufp. Men for all del. Bryr meg ikke så hardt om hva de kaller det i papirene Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeMan 9 Jan 2017 - 18:06

Det er et ungt nordnorsk par som har gjort det samme som deg. De har en video-serie på youtube.
Jeg husker dessverre ikke detaljene rundt det, men det står om dem et sted på dette forumet.

Gratulerer og lykke til!
Ole
Til Toppen Go down
Maria




Antall Innlegg : 5
Registration date : 09.01.2017

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeMan 9 Jan 2017 - 18:41

Så kjekt!! Tusen takk for tips!! 👍😄😄
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeMan 9 Jan 2017 - 22:50

Nå har det vært noen andre innom her som tilsynelatende har gjort det som du har gjort: kjøpt ei vogn og skal bo der permanent. Med null erfaring, og tusen spørsmål. Og plutselig har det blitt stilt, ikke noe å høre.

Og til ditt prosjekt vil jeg si: uten å kunne noe så er det et prosjekt som ikke rimer. Ingen (tror jeg) går bort og kjøper seg ei vogn sånn plutselig, med null kunnskap, og så skal sette opp ett spikertelt. Tror ikke helt på dette. Post noen bilder av vogna di og prosjektet så skal jeg se om jeg har noen tips til deg.

Vannet fryser, det samme gjør nok toalettanken på vinteren, om du ikke passer på. Er det utvendige rør som ikke er oppvarmet så vil disse fryse. Enden av avløpsrørene vil fryse når det drypper. Plastbøtte for gråvann sprekker, metall er det eneste som duger.

Du må ha gulvvarme i vogna, ellers blir det svært kaldt. Og gassflasker må være av stål. osv osv osv.

Hvilken campingplass står du på?

PS: om jeg er motstander av dette så er det feil. Rosenrødt drømmeri er ikke forenlig med å bo i vogn vinteren igjennom om du er helt blank. Det vil noe som du lett kan angre dyrt på. Det blir som å drømme om en lang tur til varmere strøk i seilbåt, fordi en har sett dette på TV. Selv om det er mye vanskeligere å gjnnomføre en lang seiltur på det åpne hav så har disse to tingene noe felles: du må ha en del basiskunnskap, og noen å støtte deg på.
Til Toppen Go down
Maria




Antall Innlegg : 5
Registration date : 09.01.2017

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeTir 10 Jan 2017 - 8:35

Takk for svar. Skjønner godt at dette kan virke i overkant fjernt! Men det er faktisk sånn det er😅 Jeg drar nå for å hente vogna. Den er helt ny og selvsagt vinterisolert med gulvvarme. Men setter utrolig stor pris på ærlige tilbakemeldinger og tips! Jeg ante for eksempel ikke at gass må være på stålflasker! Så tusen takk for det. Jeg har samlet og skrevet opp alt jeg har av spørsmål, så det blir mest et forhør på caravansenteret i dag .

De vil fortelle meg alt jeg lurer på, men av og til er det jo ting man ikke tenker på selv.

Jeg vet dessverre ikke hvordan jeg legger ut bilder her, så får ikke lagt ut noe.

Men igjen- tusen takk for tilbakemelding :-)
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeTir 10 Jan 2017 - 14:00

Du laster opp bilder på et eller annet nettsted hvor du kan lagre bilder, og så linker til hvert bilde herfra i dine innlegg.

Forumet som sådann har ikke mulighet for å "oppbevare" bildene dine.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeTir 10 Jan 2017 - 16:13

Gassflaske må ikke være stålflaske men gassflasker av kompositt som mange av oss bruker sommerstid på grunn av vekta egner seg dårligere når kuldegradene drar seg til. Da egner stålflaskene seg mye bedre.
Bruk av vogn som boplass vinterstid for lengre eller kortere perioder kan fungere helt ok det men noen utfordringer kan nok oppstå. Kulde ned til 10-15 blå går ganske greit. Tilgang på strøm gjør det selvfølgelig enklere men varmebehovet fordrer som oftest tilgang på 16 Amp kurs. Om du har 10 eller 16 amp kurs inn i vogna bør du sjekke ut. Du bør da også sjekke at du har godkjent strømkabel for formålet.
Og etterhvert som du prøver deg frem så kommer også erfaringene.
Lykke til og gratulerer med nyvogna. Smile
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeTir 17 Jan 2017 - 14:47

Det kommer jo an på hvor du plasserer deg og hvordan grunnforholdene er der du står. Med frost i bakken og kanskje snø ville jeg nok ventet til det blir frostfritt med å sette opp spikertelt.
Til Toppen Go down
Maria




Antall Innlegg : 5
Registration date : 09.01.2017

Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitimeOns 18 Jan 2017 - 21:28

Tusen takk for svar, Arne og Johnny! :-) Vogna er på plass, å hverdagen begynner å gå seg til. Syns det er knall moro. Jeg sover utrolig godt! Tror jeg venter med spikertelt til sommeren nærmer seg. Da har jeg sikkert fått enda mer tanker og innspill om hvordan det bør være og hvilke løsninger som passer min bruk. Har funnet mange flotte grupper på Facebook som jeg bruker aktivt til spørsmål. Inntrykket nå er at det er utrolg mange dyktige mennesker som ønsker å dele sine erfaringer. Hust som på dette forumet! Tusen takk for alle svar og innspill
Til Toppen Go down
Sponsored content





Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Empty
PosteTema: Re: Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!   Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Campingvogn Nybegynner! Helårsbolig!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nybegynner ja, kjøleskapet...
» Nybegynner med gammel vogn
» Nybegynner, hva skal jeg se etter?
» Nybegynner tips Alde.
» 2003 Knaus 650 nybegynner spørsmål

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: