CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeMan 8 Mai 2017 - 20:48

Hei igjen..

Jeg tenkte litt idiotisk, å gjøre vår polar 730 2009 modell, litt mer moderne med led i baklyktene. Men det var en gedigen tabbe, når jeg nå kobler på vogna, lyser alt normalt utenom at bremselysene ikke virker. MEN, merkelig nok, lyser øvre bremselys hele tiden..

Jeg tok selvfølgelig bort led pærene, og satte i halogenpærene som skal være, men feilen er akkurat den samme med disse pærene også.

Blinklys, tåkelys og ryggelys virker normalt. Alt av markeringslys er også ok.



Håper virkelig at dere kan gi meg noen innspill på hva det kan være.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 18:43

Nå skriver du ikke om du byttet pærer eller hele lykter, men tenker at du har fått en kontaktfeil i forbindelse med bremselysene siden det ikke ble bedre når du byttet tilbake.
Sjekk om det er noen kontakter som har falt av eller om det er noe ledningsbrudd.
Til Toppen Go down
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 21:44

Det var kun pærene som jeg byttet. I dag prøvde jeg en annen bil, og da virker øvre bremselys som normalt, men de nedre lyktene er det kun en streng ( i pæra) som lyser. Jeg mente at begge skulle lyst om dette virket normalt.



Fjell_fant skrev:
Nå skriver du ikke om du byttet pærer eller hele lykter, men tenker at du har fått en kontaktfeil i forbindelse med bremselysene siden det ikke ble bedre når du byttet tilbake.
Sjekk om det er noen kontakter som har falt av eller om det er noe ledningsbrudd.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 22:06

En streng? Har du pærer med to strenger/glødetråder så er vel det til bremselys og baklys.
Er du sikker på at du har satt pærene i der du tok dem ut?
Til Toppen Go down
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 22:11

Går vel kun an å få dæm inn på en måte. Den ene taggen på siden er litt høyere enn den andre.

Jeg har også prøvd å ta ut lyktene fra fangeren, på høyre side bak var det en stor kontakt til alle lysene i fangeren. Tok fra værandre denne, men fortsatt lyste bremselyset på toppen.


Fjell_fant skrev:
En streng? Har du pærer med to strenger/glødetråder så er vel det til bremselys og baklys.
Er du sikker på at du har satt pærene i der du tok dem ut?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 22:24

Så vidt jeg vet er det ikke noe elektronikk som styrer lysene i vogna de, bare vanlig ledningsforbidelser og da må jeg tenke brudd. Men hadde du vogna på kula når du forsøkte (det skal vel være jordforbindelse i de fleste kontakter, men ikke alle som virker) kan være en dårlig jordforbindelse som skaper problemene når pærene er satt riktig i.
En startkabel mellom hengerfeste på bilen og draget på vogna bør da løse problemet hvis det er det.
Til Toppen Go down
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 22:30

De første gangene var vogna på kula, i går testet jeg ut hvordan det ble uten at den var på. Da lyste ikke øverste bremselyset, mens jeg sto og klådde meg i hodet, så forsiktig på lyset som ikke lyste, begynte det plutselig og blike fort. Så ble det borte en liten stund, før det kom på igjen.

Fjell_fant skrev:
Så vidt jeg vet er det ikke noe elektronikk som styrer lysene i vogna de, bare vanlig ledningsforbidelser og da må jeg tenke brudd. Men hadde du vogna på kula når du forsøkte (det skal vel være jordforbindelse i de fleste kontakter, men ikke alle som virker) kan være en dårlig jordforbindelse som skaper problemene når pærene er satt riktig i.
En startkabel mellom hengerfeste på bilen og draget på vogna bør da løse problemet hvis det er det.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 22:45

Ville testa ut jording mellom bil og vogn, men ser også mulighet for at du har fått for dårlig kontakt i pæreholder eller en annen kontakt da du tok ut pærene og da feil motstand lager krøll for øvre bremselys som er av ledtype.
Til Toppen Go down
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 22:56

Tenker også på om jeg kunne ha dradd ut noe når jeg drog i lykta for å bytte pære.. Får vel fjerne skiltet, og lage ett hull der, så jeg kommer meg bak fangeren.


Fjell_fant skrev:
Ville testa ut jording mellom bil og vogn, men ser også mulighet for at du har fått for dårlig kontakt i pæreholder eller en annen kontakt da du tok ut pærene og da feil motstand lager krøll for øvre bremselys som er av ledtype.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTir 9 Mai 2017 - 23:02

Begynn forsiktig sjekk det mest nærliggende før du begynner å lage hull. Ei enkel prøvelampe kan gi deg svar på om det er strøm fram til pæra.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeOns 10 Mai 2017 - 15:23

LED-pærer funker kun en vei. Det vil si at + og - må komme på riktig punkt i sokkel. Jeg har selv måttet åpne pæreholdere og bytte polaritet for å få lys i LED-pærer jeg har satt inn i interiørbelysning på Hobby. Men utvendig har jeg ikke vært borti at det er feil, siden dette kommer rett fra bil...

Om jeg skal våge meg på å tippe, vil jeg anta at bilen din har vanlige pærer i baklyktene. I tillegg har den sensorer og varsellys i dashbord som skal si fra om baklys/bremselys/blinklyspærer i baklyktene dine trenger å byttes. Også er hengerfestet ditt kobla med strømtyver rett i baklykta, sånn at LED-pærene trigger pæresensorene på bil.

Anbefaler at du legger nytt ledningsnett til hengerfeste på bil, med releboks sånn at du kun henter styrestrøm i baklys på bil. Tipper det løser seg da. Lykke til.
Til Toppen Go down
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTor 11 Mai 2017 - 16:48


Det er ikke strøm til pæra, men det øverste bremselyser lyser når andre biler kobler seg på, men ikke di nede.

Fjell_fant skrev:
Begynn forsiktig sjekk det mest nærliggende før du begynner å lage hull. Ei enkel prøvelampe kan gi deg svar på om det er strøm fram til pæra.
Til Toppen Go down
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTor 11 Mai 2017 - 16:49

Led pærene er fjernet for lenge siden.



HobbyTom skrev:
LED-pærer funker kun en vei. Det vil si at + og - må komme på riktig punkt i sokkel. Jeg har selv måttet åpne pæreholdere og bytte polaritet for å få lys i LED-pærer jeg har satt inn i interiørbelysning på Hobby. Men utvendig har jeg ikke vært borti at det er feil, siden dette kommer rett fra bil...

Om jeg skal våge meg på å tippe, vil jeg anta at bilen din har vanlige pærer i baklyktene. I tillegg har den sensorer og varsellys i dashbord som skal si fra om baklys/bremselys/blinklyspærer i baklyktene dine trenger å byttes. Også er hengerfestet ditt kobla med strømtyver rett i baklykta, sånn at LED-pærene trigger pæresensorene på bil.

Anbefaler at du legger nytt ledningsnett til hengerfeste på bil, med releboks sånn at du kun henter styrestrøm i baklys på bil. Tipper det løser seg da. Lykke til.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeTor 11 Mai 2017 - 18:48

Lyser øvre bremselys konstant eller bare når det skal?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeFre 12 Mai 2017 - 13:53

esten skrev:
Led pærene er fjernet for lenge siden.

Beklager om jeg var uklar.

Om du har sensorer på bilen din som skal varsle om defekte baklyspærer, kan disse sensorene ha blitt ødelagt av LED-pærene på vogna mens LED-pærene sto i. Og det er i så fall en feil som ikke utbedres av at du bytter tilbake til vanlige pærer på vogna, samtidig som sensorsvikt også kan deaktivere hele eller deler av lykta.

Sånn, håper det ble mer forståelig.
Til Toppen Go down
esten
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
esten


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 48
Localisation : Rørvik
Registration date : 04.06.2016

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeFre 12 Mai 2017 - 23:22

Problemet er nå løst.. Wink

Det var led pærene som var litt dypere i pæresokkelen, så når jeg fikk bendt litt på metallet nedi sokkelen, ble det bremselys overalt. cheers cheers cheers



HobbyTom skrev:
esten skrev:
Led pærene er fjernet for lenge siden.

Beklager om jeg var uklar.

Om du har sensorer på bilen din som skal varsle om defekte baklyspærer, kan disse sensorene ha blitt ødelagt av LED-pærene på vogna mens LED-pærene sto i. Og det er i så fall en feil som ikke utbedres av at du bytter tilbake til vanlige pærer på vogna, samtidig som sensorsvikt også kan deaktivere hele eller deler av lykta.

Sånn, håper det ble mer forståelig.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitimeLør 13 Mai 2017 - 0:03

Så Bra. Skjønte ikke hva som skulle bli feil i vogna annet en kontaktfeil siden du prøvde med to forskjellige biler.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Empty
PosteTema: Re: Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.    Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Monterte led baklys/bremslys. Etterpå virker ikke bremslys.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 12v virker ikke
» Gulvvarme virker ikke
» Nx-5 og 12 volt. Virker ikke.
» Alde 3000 virker ikke
» Gulv varme som ikke virker

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: