CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ett eller to batteri i vogna?

Go down 
+2
Veggis
Bjornar.T
6 posters
AvInnlegg
Bjornar.T




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.05.2017

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeSøn 28 Mai 2017 - 21:38

Har nettopp kjøpt vår første vogn, men er litt bekymret mtp batterikapasitet. Hvor stort batteri har dere, og har dere ett eller to? Er det best med ett stort eller to som er litt mindre?
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeSøn 28 Mai 2017 - 22:14

Ett batteri er vanlig. Vet ikke helt hvor stort batteri vi har, 70 - 80Ah, tipper jeg. Skal dere fricampe mye?
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeSøn 28 Mai 2017 - 22:16

Dette avhenger mye av hvordan du har tenkt å bruke vognen. Om du stort sett benytter deg av campingplasser klarer man seg jo gjerne uten batteri, men om du står lenge i ro uti skauen blir situasjonen annerledes.

For vår del (hovedsakelig campingplasser med strøm, men kanskje en og annen natt uten) holder det i massevis med 75Ah.
Til Toppen Go down
Bjornar.T




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.05.2017

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeSøn 28 Mai 2017 - 23:05

Vi ser for oss at det blir campingplasser for det meste. Ser for oss at jomfruturen blir om et par uker, så da gjelder det å ha det meste klart. Tenkte mest på når man skal på en lengre tur og ikke nødvendigvis stopper på en campingplass for å overnatte. Om batterikapasiteten da er tilstrekkelig. Men dette er vel noe man bare må finne ut av. Vi har ikke lading fra bilen, men om batteriet holder noen dager uten lading er det vel ikke noe problem om det blir langt mellom campingplassene.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeMan 29 Mai 2017 - 7:11

Jeg har kun ett, men det varer ikke lenge selv om det kun er lys som brukes. Jeg hadde gått for to hvis fricamping var aktuelt.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeTir 30 Mai 2017 - 12:43

Hvorfor ikke sette inn batteribooster for lading fra bil? Da slipper du å trekke med deg ekstra batteri, eller aggregat og bensinkanner. Om det blir slapt batteri ved fricamping starter du bare bilen og lader opp igjen. Anbefales.
Til Toppen Go down
Bjornar.T




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.05.2017

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeTir 30 Mai 2017 - 21:20

Det kan være et alternativ. Har også lest litt om solcellepanel, men det er ikke noe jeg gidder å koste på før vi har fått prøve campinglivet.
Til Toppen Go down
Kraftus




Male
Antall Innlegg : 6
Age : 49
Localisation : Trondheim
Registration date : 01.06.2017

Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitimeFre 2 Jun 2017 - 13:44

Jeg skal teste ut solceller nå i sommer tenker jeg.
Har montert et 140W panel på taket.

Anbefaler ingen å montere et så stort. Monter heller flere mindre paneler - det blir enklere å håndtere.
På den lille vogna mi ble det også litt trangt om plassen på taket (panelet var ca 140x70 cm).

Jeg tenker det hadde vært bedre med 2 stk 100W'ere. Lettere å finne plass, samt at man ikke blir helt strømløs om det ene panelet ryker
Noen som har erfaringer med dette?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ett eller to batteri i vogna? Empty
PosteTema: Re: Ett eller to batteri i vogna?   Ett eller to batteri i vogna? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ett eller to batteri i vogna?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?
» Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?
» Strpm i vogna.
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» TV i vogna

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: