| Ett eller to batteri i vogna? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Bjornar.T
Antall Innlegg : 6 Registration date : 28.05.2017
| Tema: Ett eller to batteri i vogna? Søn 28 Mai 2017 - 21:38 | |
| Har nettopp kjøpt vår første vogn, men er litt bekymret mtp batterikapasitet. Hvor stort batteri har dere, og har dere ett eller to? Er det best med ett stort eller to som er litt mindre? | |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? Søn 28 Mai 2017 - 22:14 | |
| Ett batteri er vanlig. Vet ikke helt hvor stort batteri vi har, 70 - 80Ah, tipper jeg. Skal dere fricampe mye? | |
|
| |
awt CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 208 Localisation : Karmøy Registration date : 13.08.2015
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? Søn 28 Mai 2017 - 22:16 | |
| Dette avhenger mye av hvordan du har tenkt å bruke vognen. Om du stort sett benytter deg av campingplasser klarer man seg jo gjerne uten batteri, men om du står lenge i ro uti skauen blir situasjonen annerledes.
For vår del (hovedsakelig campingplasser med strøm, men kanskje en og annen natt uten) holder det i massevis med 75Ah. | |
|
| |
Bjornar.T
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? Søn 28 Mai 2017 - 23:05 | |
| Vi ser for oss at det blir campingplasser for det meste. Ser for oss at jomfruturen blir om et par uker, så da gjelder det å ha det meste klart. Tenkte mest på når man skal på en lengre tur og ikke nødvendigvis stopper på en campingplass for å overnatte. Om batterikapasiteten da er tilstrekkelig. Men dette er vel noe man bare må finne ut av. Vi har ikke lading fra bilen, men om batteriet holder noen dager uten lading er det vel ikke noe problem om det blir langt mellom campingplassene. | |
|
| |
AndersW ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 480 Registration date : 16.07.2013
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? Man 29 Mai 2017 - 7:11 | |
| Jeg har kun ett, men det varer ikke lenge selv om det kun er lys som brukes. Jeg hadde gått for to hvis fricamping var aktuelt. | |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 50 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? Tir 30 Mai 2017 - 12:43 | |
| Hvorfor ikke sette inn batteribooster for lading fra bil? Da slipper du å trekke med deg ekstra batteri, eller aggregat og bensinkanner. Om det blir slapt batteri ved fricamping starter du bare bilen og lader opp igjen. Anbefales. | |
|
| |
Bjornar.T
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? Tir 30 Mai 2017 - 21:20 | |
| Det kan være et alternativ. Har også lest litt om solcellepanel, men det er ikke noe jeg gidder å koste på før vi har fått prøve campinglivet. | |
|
| |
Kraftus
Antall Innlegg : 6 Age : 50 Localisation : Trondheim Registration date : 01.06.2017
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? Fre 2 Jun 2017 - 13:44 | |
| Jeg skal teste ut solceller nå i sommer tenker jeg. Har montert et 140W panel på taket.
Anbefaler ingen å montere et så stort. Monter heller flere mindre paneler - det blir enklere å håndtere. På den lille vogna mi ble det også litt trangt om plassen på taket (panelet var ca 140x70 cm).
Jeg tenker det hadde vært bedre med 2 stk 100W'ere. Lettere å finne plass, samt at man ikke blir helt strømløs om det ene panelet ryker Noen som har erfaringer med dette?
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Ett eller to batteri i vogna? | |
| |
|
| |
| Ett eller to batteri i vogna? | |
|