CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Oppstart av Alde 2920 etter lang tid

Go down 
5 posters
AvInnlegg
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeOns 19 Jul 2017 - 22:28

Hei

Vurderer som sagt i en annen tråd å kjøpe en Bjølseth 600 GDL fra 1983. Den har Alde 2920 som skal ha vært bruk av en tidligere eier, men ikke de siste 4-5 årene. Systemet er så langt jeg kan se helt tomt, da det ikke kom en dråpe ut av dreneringshull i dørken. Tenkte jeg skulle fylle på 8-9 liter glykol i morgen, men lurte på noen få andre ting.

1. Jeg prøvde å starte varmeren på gass, men fikk bare en ganske svak flamme (gul i toppene), og flammen vedvarte ikke da jeg slapp knotten etter 20 sekunder eller så. Er det noe med regulatoren til brenneren som kan gjøre dette?
2. Det er en 12v sikring. Hva går denne egentlig på? Er det bare hvis en kjører apparatet på 12v? Den 12v sirkulasjonspumpen går så langt jeg kan se på samme bryter som vannpumpa? Er det et 12v varmeelement det er snakk om her, som en vel lett kan ignorere?
3. Ferskvannspumpa er defekt, og står bare og spinner sammen med sirkulasjonspumpa i varmeanlegget hvis jeg skrur på bryteren ved komfyren. Regner med at denne bryteren må være inne for at sirkulasjonspumpa skal gå til vanlig (er den i tillegg styrt av temperatur?) Altså at vannpumpa og sirkulasjonspumpa i tillegg til bryter reguleres av vanntrykk og termostat?
4. Varmeanlegget må vel luftes etter påfylling? Jeg sliter litt med å finne lufteventiler.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeTor 20 Jul 2017 - 22:00

Tomt? Er du sikker på at det ikke er tappekrana for varmtvann du har sett under dørken?

1. Årsak til gul flamme kan være møkk i dysen. At flammen slukker når du slipper knotten kan ha sammenheng med svak flamme som ikke gir ikke nok varme. Forsøk å holde knotten inne lenger.
2. Sikringa går til elektronikken i brenneren og 12V sirkulasjonspumpe
3. Ferskvannspumpa på disse vognene er trykkstyrt og stopper når den får "mot-trykk". Fyll på vann, start pumpa med åpne kraner. Vent til det kommer vann og steng kranene. Da skal pumpa stoppe.
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeFre 21 Jul 2017 - 10:14

Hei, takk for svar.

Ja, var nok helt tomt dette. Fylte på 10-12 liter med glykolblanding i går. Da fikk jeg testet litt:
1: 230v element og sirkulasjonspumpe ser ut til å fungere.
2: 12v sirkulasjonspumpe fungerer. Og når en ikke har bryteren i kokepanel inne, starter den når termostat er på og temperatur er riktig. Har bare skiftet sikring til 2a nå, siden jeg ikke fikk tak i 1a, men skifter tilbake før jeg skal bruke anlegget noe særlig.
3: En kan se en del frostvæskeavleiringer (og korrosjon?) mot gummiskjøtene i servicerommet på badet. Der er det også noe glykolsvette før jeg egentlig har kjørt systemet gjennom radiatorene. Så jeg tipper jeg må skifte ut noen av disse gummimuffene. Regner med at selve rørstubbene lar seg pusse fine igjen.
4. Luftenipler har jeg ikke helt klart å finne ennå. Men skal høre med Jømna caravan.
5. (3: Ang. ferskvannspumpa så har jeg prøvd ganske lenge med full tank å kjøre den med åpne kraner, men fikk ingenting. Gir lyd, men det kommer ikke vann. Regner med at det kan være akslingen eller lagringen til denne som har gått (frost?).
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeFre 21 Jul 2017 - 19:47

hpk skrev:
Tomt? Er du sikker på at det ikke er tappekrana for varmtvann du har sett under dørken?

1. Årsak til gul flamme kan være møkk i dysen. At flammen slukker når du slipper knotten kan ha sammenheng med svak flamme som ikke gir ikke nok varme. Forsøk å holde knotten inne lenger.

Kan en få rensket dysa gjennom inspeksjonsvinduet, tro? Eller må hele skaberakkelet ut? Virker litt styrete, og ene skruen har rusta veldig...
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeFre 21 Jul 2017 - 20:31

lars667 skrev:
hpk skrev:
Tomt? Er du sikker på at det ikke er tappekrana for varmtvann du har sett under dørken?

1. Årsak til gul flamme kan være møkk i dysen. At flammen slukker når du slipper knotten kan ha sammenheng med svak flamme som ikke gir ikke nok varme. Forsøk å holde knotten inne lenger.

Kan en få rensket dysa gjennom inspeksjonsvinduet, tro? Eller må  hele skaberakkelet ut? Virker litt styrete, og ene skruen har rusta veldig...
Hvis du sender e-postadressa di på PM så skal jeg sende deg servicemanualen
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 17:59

Pratet med en fyr på Hagen Caravan (Ringebu) om denne brenneren, og han mente det sannsynligvis måtte byttes dyse, som oftest ble det bare en midlertidig løsning å blåse den ren. Det bør en nok la fagfolk ordne :-\
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 20:17

Nå driver jeg og går over alde-systemet for å få det tett. Har kjøpt nye gummiskjøter fra caravan.no, og nye doble slangeklemmer. Der det har vært lekkasje, ser jeg at rørene har begynt å ruste. Har børstet vekk rust og pusset det litt glattere, men noen steder ser jeg at det er litt groper. Tror det skal bli rimelig tett, men det finnes kanskje noe stoff/sparkel som kan klines på og pusses ned for å gjøre det enda bedre? Er så langt jeg kan se ikke rare trykket i dette systemet, men synes det er greit om det er helt tett.
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeTir 17 Okt 2017 - 15:06

Nå har jeg drevet og testkjørt varmesystemet. Fungerer både på 12v og 230v så lenge pumpene går. Men så fort termostaten skrur av sirkulasjonspumpe, begynner apparatet å koke. Det virker som om termostaten på varmeelementet ikke går av. Er det da den skrutnotten som mest sannsynlig er gåen? For den regulerer vel temperatur både for gassoppvarming og strømoppvarming? Snakker om den knotten som du trykker ned for å få fyr på gassen osv.
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeTor 19 Okt 2017 - 8:00

Jaja, jeg prater nå bare med meg selv, men er like greit å si fra hva som er løsningen også Wink Ringte Jømna Caravan, og de kunne fortelle at det (selvfølgelig) sitter en termostatt inne i elektronikkhuset på varmekolben (230v-kolben). Det var garantert denne som hadde gått, så de skulle sende en til et par hundrelapper. Bra service der.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeTor 19 Okt 2017 - 19:43

Har fulgt med på tråden men siden jeg ikke kjenner denne utgaven av alde så har jeg holdt skrivekløa i sjakk og latt være å komme med kommentarer om ting jeg ikke kan.
Men bra at det løser seg for deg. Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeFre 20 Okt 2017 - 19:19

Johnny: det er vel ikke så mange aktive brukere her som kjenner til litt gamle varmesystemer.

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeLør 21 Okt 2017 - 7:07

Er for ung til å vite hva gammelt er for noe jeg. lol!
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeLør 21 Okt 2017 - 13:53

lars667 skrev:
Jaja, jeg prater nå bare med meg selv, men er like greit å si fra hva som er løsningen også Wink Ringte Jømna Caravan, og de kunne fortelle at det (selvfølgelig) sitter en termostatt inne i elektronikkhuset på varmekolben (230v-kolben). Det var garantert denne som hadde gått, så de skulle sende en til et par hundrelapper. Bra service der.

Du prater nå ikke bare med deg selv, vi sitter bare stumme og lytter etter ny lærdom lol!

Selv er jeg i den kattegorien som har glemt mer en enkelte andre har lært. No
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeSøn 22 Okt 2017 - 0:02

Jajaja, da får vi se hvor mye det er å lære =) Fikk i alle fall flusha ut glykol nok en gang, og det var nok ikke dumt, for der var det mye grums. Skifting av termostat gikk også som en lek, så da er det bare å teste!
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeSøn 22 Okt 2017 - 14:37

Funka!
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeSøn 22 Okt 2017 - 14:50

Så bra. Da kan jo vinteren bare komme. Smile
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitimeSøn 22 Okt 2017 - 15:19

Jepp, skjønt jeg klarer ikke helt å slå meg til ro før gassen også funker! Får prøve å blåse ren den brenneren med kompressor. Han på Jømna sa at det faktisk pleier å fikse biffen.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Empty
PosteTema: Re: Oppstart av Alde 2920 etter lang tid   Oppstart av Alde 2920 etter lang tid Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Oppstart av Alde 2920 etter lang tid
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» alde oppstart gass!
» Alde 2920 slokner
» Lufteskrue i alde 2920
» Alde 3000 stopper etter en stund på gass og rødt lys lyser!!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: