CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vogn til helårsplass

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Maja0085




Antall Innlegg : 4
Registration date : 15.01.2018

Vogn til helårsplass Empty
PosteTema: Vogn til helårsplass   Vogn til helårsplass Icon_minitimeTir 16 Jan 2018 - 22:14

Vi er en småbarnsfamilie som snuser på campinglivet. Vurderer å kjøpe et spikertelt, men hvilken vogn kan dere anbefale? Vi har to små under fire år. Ser for oss at vi kommer til å være i spikerteltet på dagtid og hovedsakelig sove i vogna, men hva gjør dere? Og hvilke vogner anbefaler dere? Har sett en del på Hobby 650 og Hobby 720, samt Dethleffs 720. Andre praktiske vogner?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Vogn til helårsplass Empty
PosteTema: Re: Vogn til helårsplass   Vogn til helårsplass Icon_minitimeOns 17 Jan 2018 - 19:40

Jeg vinter camper ikke, men det har noe med hvor jeg bor og ikke med hvilke vogn jeg har.

Å anbefale vogn skal jeg være forsiktig med, det er jo avhenge av hvor mye penger som vil legges i utstyret.

Men noen tanker om hvilket fyringsanlegg som vil fungere er jo greit å ha tenkt. I hovedsak er det to typer luft eller vann. Luft støyer en del, mens vann er stille.

Nordiske vogner er i hovedsak bygd for vannbåren varme, mens de fleste "Europeiske" (vet det blir feil) er bygd for luft varme. Hoved forskjellen er at de som er bygd for vannbåren varme fra grunnen av ofte har bedre sirkulasjon fra under sengebenker og opp langs overskap som reduserer kondens langs vegger og skap.
Det finnes også noen "Europeiske" vogner som har vannbåren varme, men ikke alle er laget for dette fra grunnen av.

Men når det er sagt så finnes det noen som sverger til luft varme til vinter bruk
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vogn til helårsplass Empty
PosteTema: Re: Vogn til helårsplass   Vogn til helårsplass Icon_minitimeOns 17 Jan 2018 - 20:48

Min Solifer har vannbåren varme, og det er veldig behagelig.  Ingen kald trekk fra noe sted.  Og herlig lunkent gulv.
Trur ikke jeg ville tort å bytte ut luftvarme.  Min første vogn (Hobby) hadde luftvarme.  Sier ikke mer om den saken... Cool

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Maja0085




Antall Innlegg : 4
Registration date : 15.01.2018

Vogn til helårsplass Empty
PosteTema: Re: Vogn til helårsplass   Vogn til helårsplass Icon_minitimeTor 18 Jan 2018 - 12:33

Vi har nok ikke særlig høyt budsjett, tenker maks 100.000kr. Syns de nordiske vognene virker vel trauste interiørmessig, og finner ikke noen med den planløsningen vi ønsker, men fins jo mye jeg ikke har sett. Så tips mottas! Vognen vil altså hovedsakelig brukes til soving ettersom vi skal ha spikertelt som stue og med en liten kjøkkenkrok. Hva er benevnelsene vi skal se etter mtp vannbåren varme? Hørt om Alde og Truma (thruma?), men vet ikke stort mer.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vogn til helårsplass Empty
PosteTema: Re: Vogn til helårsplass   Vogn til helårsplass Icon_minitimeTor 18 Jan 2018 - 13:22

Det er vel stort sett Truma og Alde som gjelder.

I mine to første vogner (Hobby) var det luftvarmer - sikkert Truma.  Der var varmlufta laget av en "kamin" i et hjørne like ved døra.  En punktvarme, m.a.o.  Ubehagelig varmt akkurat der når det var mer passe ved rundsitteren.
I tillegg varmluftskanaler rundt i vogna.  Mye støy fra den vifta, forresten.

Om Truma har et bedre system i dag, vet jeg ikke - men jeg ser disse "kaminene" fremdeles.

Alde er vannbåren varme.  Med radiatorer rundt inne i vogna, og (i min Solifer) varme i gulvet.  En elektrisk pumpe sirkulerer varmvannet rundt inne.  Den høres nesten ikke, og jevnt fordelt varme som er behagelig og uten trekk.

Så, med tanke på de erfaringene jeg har ville jeg ikke endret fra Alde til Truma.  Om andre har motsatt erfaring vet jeg ikke.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Vogn til helårsplass Empty
PosteTema: Re: Vogn til helårsplass   Vogn til helårsplass Icon_minitimeTor 18 Jan 2018 - 18:47

Nesten alle vogner fungerer til helårscamping, andre bedre enn andre, men sånn er det.

Gulvvarme er nok å foretrekke, men gulvtepper isolerer også. Mange vogner har elektrisk gulvvarme,
og det kan moteres elektriske ovner i sittebenker osv., men husk at det må være ovner som er laget for det (eljet tror jeg de heter).

Det viktikste er at dere finner ei vogn som dere liker og som ligger innen for budsjettet, men vær oppmerksom på fuktighet i vogna. Ikke kjøp fukt!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vogn til helårsplass Empty
PosteTema: Re: Vogn til helårsplass   Vogn til helårsplass Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vogn til helårsplass
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Helårsplass for vogn på Campingplass
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Tak over vogn
» Ny vogn:)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGPLASSER-
Gå Til: