CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Truma varme på natten?

Go down 
+3
Fjell_fant
Johnny
MissEhrmann
7 posters
AvInnlegg
MissEhrmann
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 27.01.2018

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeOns 28 Mar 2018 - 22:38

Er på vår første overnatting i ny campingvogn. Vogna er en Knaus fra 2014.
Varmen i gulvene er på men det er nesten minus 20 så det blir veldig kaldt.
Jeg er veldig redd for alt som går på gass, men vi har gassalarm inne i vogna.
Er det trygt å ha på Trumaen hele natta? Hadde den på på dagtid og den ble VELDIG varm å ta på. Er det normalt?
Noen som lar den stå på hele døgnet? Bruker den mye gass?

Jeg er helt fersk, og aner ikke om en gassflaske holder i ett år eller ei uke når Trumaen står på jevnt over når vi er her, så all info tas imot med stor takk!!!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 9:54

Har dere kun oppvarming på gass eller har dere Ultraheat i tillegg i Trumaen? Ville anbefalt å kun bruke ultraheaten nattestid.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
MissEhrmann
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 27.01.2018

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 16:37

For å være helt ærlig vet jeg ikke hva jeg har. Det jeg har passer ikke med det som står i instruksjonsboka. Er den grønne knappen til gulvvarmen? Eller har den med varmtvannstanken å gjøre?
Om den grønne knappen er til gulvvarmen, hvordan slår man da på varmtvannstanken? Eller går det av seg selv når man bruker vanntanken?

Jeg er så grønn som man kan få blitt, dessverre... Er veldig takknemlig for hjelp!

Er liksom ikke noe samstemmer med boka..Truma varme på natten? Img_0310
Truma varme på natten? Img_0312
Truma varme på natten? Img_0311
Truma varme på natten? Img_0313
Truma varme på natten? Img_0314
Truma varme på natten? Img_0313
Truma varme på natten? Img_0314
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 18:34

Kjenner ikke hvordan de forskjellige tinga styres i den vogna du har, men den runde bryteren tror jeg har med varmtvannsberederen å gjøre. Det andre bilde har med strømforsyning og batteri å gjøre.
Hvor bryteren til gulvvarme er det vet jeg ikke. Hos oss er det en omformer i et skap til gulvarmen, bryteren sitter på den.
Du burde ta kontakt med forhandleren eller noen andre som har inngående kjennskap til den vogna du har og få hjelp og forklaring på hvordan de forskjellige ting virker og hvordan du tømmer vannsystemet etter bruk for å unngå frostskader.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 20:59

Trumaen kan du trygt la stå på hele døgnet, men pass på at den ikke blir tildekt, frivillig eller ufrivillig og husk for all del og ikke stenge igjen luftehullene i vogna. Hvordan det er på nyere Knaus vet jeg ikke, men på tidliger modeller var det noen hull som fristet veldig å tette igjen, ikke gjør det da gass er tyngre en luft og vil renne ut av disse hullen og der med redde liv hvis uhellet er ute, samt at varm luft stiger og kald luft synker.

Ultra heat var tidliger utstyrt med en termostat som kunne reguleres, min var montert på skapet hvor trumaen satt.

Omformeren med bryter til gulvvarmen var montert i en sittebenk foran i den vogna jeg hadde, men det er nok forandret nå, selv om tyskerne ikke har for vane å forandre noe som virker.
Til Toppen Go down
MissEhrmann
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 27.01.2018

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 21:23

Da har jeg funnet bryteren til gulvvarmen inne i et skap, og fant ut at den grønne knappen var til varmtvannsbeholderen.

Eneste kjipe er at Trumaen ikke kan gå på strøm, kun gass....

Tusen takk for all informasjon!
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 21:28

Varme element kan ettermonteres hvis man ønsker.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeFre 30 Mar 2018 - 19:09

Truma Therm = varmtvansbereder!!

Hadde det ikke vært trygt med gass til oppvarming så hadde heller ikke produktet vært i salg. Men som det skrives over; pass på lufteveier i gulv og tak. Og ikke tildekning foran. Ettermoter elektrisk element om du føler at det er et savn, koster ikke så mye.

Vår førtse vog hadde ikke gulvvarme, og kun Truma uten elektrisk. Ble svinkaldt selv på kjølige tidligsommer-netter.
Vogn nr 2, Dethleffs 670, har elektrisk gulvvarme og gode tepepr i tillegg. Og så har vi Alde vannbåren varme. Helt nødvendig siden nattetempen i vinterhalvåret kryper ned mot 20-25 gr.
Vår neste vogn hentes om 2-3 uker. Den har vannbåren varme i gulvet også, og det ser jeg frem til. Men om den fungerer like godt som i nåværende vil vi erfare etterhvert. Elektrisk gulvvarme er enkelt å betjene uavhegig av annen oppvarming.

Bruk den første vogna til å finne ut hva dere ønsker dere ved neste korsvei. Husk at Alde i billige vogner som f.eks Hobby har en helt anen kvalitet på montasje/utforming en i f.eks Kabe, Polar, Dethleffs, Fendt etc.
Til Toppen Go down
cityhopper
CARAVANER
CARAVANER
cityhopper


Male
Antall Innlegg : 87
Age : 50
Localisation : Grimstad
Registration date : 29.03.2015

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeFre 30 Mar 2018 - 20:20

janp skrev:
Husk at Alde i billige vogner som f.eks Hobby har en helt anen kvalitet på montasje/utforming en i f.eks Kabe, Polar, Dethleffs, Fendt etc.

Nå er det ikke meningen å kuppe tråden her, håper trådstarter har fått den informasjonen som trengs.

Men her kom det brått frem opplysninger om Alde som sikkert flere kan ha nytte av å kjenne til. Forstår jeg det riktig så er det grunn til å være på vakt dersom man har en billig vogn og vognen har Alde montert? Varmeanlegget er, i slike billige vogner, montert eller utformet på en måte som gjør at kvaliteten er lang unna det man finner i vogner som ikke er billige? Hva er det spesifikt som gjør at kvaliteten er dårligere? Er det brukt dårligere festemateriell? Er det slangene som bærer glykol som ikke er gode nok til formålet? Er det skjøtestykker og krympestrømper som ikke holder mål? Er det kanskje fremføring av strøm eller tilkoblingen av gass som ikke er gjort etter forskrift eller produsenten sine retningslinjer? Dette er jo i så fall ganske alvorlig for alle som har kjøpt en billig vogn. Og dersom det er allment kjent at billige vogner har en helt annen kvalitet på Alde montasje/utforming: opplyser forhandlerne om dette til potensielle kunder?

Håper på mer informasjon om dette.
Til Toppen Go down
Thomas37




Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 01.04.2017

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeFre 30 Mar 2018 - 22:12

Det går nok mere på at spesielt nordiske vogner samt noen andre er konstruert fra bunnen av for og ha alde og derfor utnytter systemet bedre. Alde fungerer bra i en enklere vogn også men ikke så optimalt som i vogner som er bygd for vintercamping.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeLør 31 Mar 2018 - 9:51

Man hører sjelden og aldri at det er noen ulykker med gass.  Ikke flere enn med elektriske apparater.

Om vogna er billig eller dyr, så har EU regler for alt, som må følges.  Neppe noen typegodkjenning ellers.

Bare for å ha nevnt det, gass brukes til koking og oppvarming i store deler av EU uten problemer.  Og i millioner av campingvogner også.  Vognene er godt ventilert, om man ikke saboterer noe. Smile

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeLør 31 Mar 2018 - 21:42

cityhopper skrev:

Men her kom det brått frem opplysninger om Alde som sikkert flere kan ha nytte av å kjenne til. Forstår jeg det riktig så er det grunn til å være på vakt dersom man har en billig vogn og vognen har Alde montert? Varmeanlegget er, i slike billige vogner, montert eller utformet på en måte som gjør at kvaliteten er lang unna det man finner i vogner som ikke er billige? Hva er det spesifikt som gjør at kvaliteten er dårligere? Er det brukt dårligere festemateriell? Er det slangene som bærer glykol som ikke er gode nok til formålet? Er det skjøtestykker og krympestrømper som ikke holder mål? Er det kanskje fremføring av strøm eller tilkoblingen av gass som ikke er gjort etter forskrift eller produsenten sine retningslinjer? Dette er jo i så fall ganske alvorlig for alle som har kjøpt en billig vogn. Og dersom det er allment kjent at billige vogner har en helt annen kvalitet på Alde montasje/utforming: opplyser forhandlerne om dette til potensielle kunder?

Håper på mer informasjon om dette.
Mange spørsmål. Som jeg skrev over; det er ofte lange slanger mellom (ofte) små (eller korte) konvektorer. Det er liten avstand mellom vegg og sofa/senger/skap. Overskap er ikke montert med avstand til vegg slik at luft kan sirkulere fra gulv langs vegg, og over skapene og ut i rommet. Uten sirkulasjon fungerer ikke en konvektor. Den må ha luft fra gulvet som ikke hindres i å trekke mot konvektor som derette skaper en naturlig sirkulasjon.
Og om forhandlere forteller om at f.eks ei Hobby har en mulig dårlig utføresle som gjør at Alde ikke fungerer dårlig? Nei, det tror jeg ikke om du er hos merkeforhandler. Er du hos en forhandler som selger godt konstruerte vintervoger får du nok en god innføring idette, om du sier at du gjere vil vite mere.

Det brukes ikke noe som krympestrømper, du må sjekke ut litt mere på dette. Fremføring av strøm har ikke noen betydning, om det ikke brukes lange og tynne kabler. Alde må ha en minimumsspenning for å fungere (gjelder 12V-delen). Tror den er rundt 11.5V.
Og gasstilkobling slurves det ikke med det, det er for strengt regulert når det gjelder godkjenning.
Når det gjelder festing av konvektorer vet jeg ikke noe om dette. Er vel ikke usannsynlig at det spares på antellet og lengden mellom, men det blir bare gjetting. Du får også spesielle fester til å legge vannslager over kovektorene.
På Dethleffs (med 3020) er det en egen sløyfe med varmvann som sirkulerer rundt hele vogna, der vannslanger er festet i klips slik at det er neste umulig at vannet fryser.
Til Toppen Go down
Thomas37




Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 01.04.2017

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeLør 31 Mar 2018 - 23:14

Det viktigste med å bruke gass i vogna om vinteren er vel å måke en av sidene av vogna fri for snø slik at gassen ikke samler seg under vogna ved en eventuell lekkasje. Gass er mye farligere i en båt hvor den naturlig vil synke ned i båten. Måker du en vei for gassen å gå så vil den sige vekk.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeSøn 1 Apr 2018 - 12:15

Thomas: dette er unødvendig frykt, og ikke noe som bør tenke på. Monter propanalarm nede ved gulvet, og bytt slange til regulator etter forskrifter. Og sjekke ved flaskebytte at regulator er 100% på plass, og det ikke er lukt rundt flaska. Å måke vei til gass om mulig lekkasje er ubegrunnet frykt og et tiltak som er helt unødvendig.
Er man så rett for gasslekkasje så bør man holde seg langt unna vogna. Propan er så og si ufarlig, dersom man gjør tiltak som nevnt over. I tillegg er et viktig at den naturlig ventilasjonen fungerer, og ikke dekkes til.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitimeSøn 1 Apr 2018 - 23:08

Må nok være enig med JanP.  Veldig tvilsomt om snø rundt og mot vogna kan bli så gasstett at "overskuddsgass" ikke siver gjennom.  Men uten at jeg har vitenskapelige tester å vise til.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Truma varme på natten? Empty
PosteTema: Re: Truma varme på natten?   Truma varme på natten? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Truma varme på natten?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trøbbel med Truma Ultraheat og Truma vannvarmer.
» Varme i Cabby 78'
» varme
» Varme på 12v
» varme utenfor vogna

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: