CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.

Go down 
5 posters
AvInnlegg
larseer
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.09.2015

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitimeTor 6 Jun 2019 - 9:45

Hei!

Har ei 2015 Hobby 560 der ventilatoren på kjøkkenet plutselig ikke ville starte mer. Bruker denne veldig sjelden men oppdaget det tilfeldig da jeg skulle slå på lyset over vasken og kom borti knappen til vifta i stedet. Har sjekket alle tilgjengelige sikringer i klesskapet før jeg demonterte selve bryteren. Har kanskje brukt ventilatoren 4 ganger siden vi kjøpte vogna ny.

Demonterte denne kombinerte lysbryter og av/på bryteren til ventilatoren og måler ca 5 volt inn på bryteren. Måler det samme rett på ledningen med bryteren demontert. I det øyeblikket jeg forsøker å trykke på bryteren når alt er montert sammen går spenningen ned til 0 volt.

Er det indikasjoner på at det er bryteren som er gåen eller kan det være selve ventilatoren? Lurte også litt på hvorfor det bare er 5 volt på ledninga og ikke 12 volt?

Kan jeg på noe vis tvangskjøre ventilatoren, bare for å se at denne faktisk virker?

Takknemlig for alle gode råd...

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Ventil10[/url]
2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Ventil12
2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Ventil11
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: Re: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitimeTor 6 Jun 2019 - 12:29

Mest sannsynlig en dårlig kontakt/brudd på ledninger frem til bryter (+) eller på jording (-). Spenning burde være 12 til 14 volt.
Helt ok å tvangskjøre vifta. Bare strekk ledning direkte fra Batteri til vifta.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
larseer
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.09.2015

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: Re: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitimeTor 6 Jun 2019 - 14:23

Johnny skrev:
Mest sannsynlig en dårlig kontakt/brudd på ledninger frem til bryter (+) eller på jording (-). Spenning burde være 12 til 14 volt.
Helt ok å tvangskjøre vifta. Bare strekk ledning direkte fra Batteri til vifta.

Så du er helt sikker på at det skal være 12v på denne ledninga? Det er ikke noe "spesialopplegg" med denne bryteren?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: Re: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitimeTor 6 Jun 2019 - 16:37

Hobby har nok funnet på mye rart med det elektriske men disse viftene som brukes er nokså universale og går på 12 v forsyningen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: Re: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitimeTor 6 Jun 2019 - 20:42

Johnny skrev:
Hobby har nok funnet på mye rart med det elektriske men disse viftene som brukes er nokså universale og går på 12 v forsyningen.

Men det er kanskje ikke sikkert at strømtilførselen til vifta går gjennom bryteren?
Da kan det kanskje være mindre spenning inn på dette kortet, og så går tilførselen til vifta gjennom et rele eller noe..
Til Toppen Go down
kaiat




Antall Innlegg : 15
Registration date : 17.11.2008

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: Re: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitimeTir 11 Jun 2019 - 12:18

Det kan godt være et 5V styresignal. Jeg ser i bruksanvisningen at du kan holde inne bryteren for å regulere hastigheten, så det er noe annet her enn rent av/på. Er det den hvite konnektoren som er til ventilatoren?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: Re: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitimeTir 11 Jun 2019 - 13:07

vesto skrev:
Men det er kanskje ikke sikkert at strømtilførselen til vifta går gjennom bryteren?
Da kan det kanskje være mindre spenning inn på dette kortet, og så går tilførselen til vifta gjennom et rele eller noe..

Ikke usannsynlig det, Vesto. På min nye Dethleffs er det montert en av- og på-bryter for vannpumpe. Jeg har montert ekstrautstyr med egen bryter som er plassert ved siden av bryter til pumpa. Jeg liker å se om ting er på eller av, defor er Biltemas brytere med en liten lysdiode kjekke for det visuelle. Så derfor byttet jeg ut den originale med en ny med lysdiode. Men ikke noe lys i den. Siden jeg ikke hadde voltmeter med meg så fikk jeg ikke sjekket om det var 12V elle noe annet. Kan også være minus som går via bryter, men det er vel mindre sannsynlig.
Så det kan godt være en styrestrøm via et rele eller noe annet. Og det er vel ikke utenkelig at det kan være slik i TS sin vogn. Men vifta er vel 12V uansett, de monterer neppe noe som ikke er gangbar vare til andre merker.

Kanskje en forhandler kan hjelpe TS med å finne en tegning med forklaring over det elektriske?
Til Toppen Go down
Sponsored content





2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Empty
PosteTema: Re: 2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.    2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
2015 Hobby 560. Ventilator kjøkken starter ikke.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vann på kjøkken, men ikke på bad
» Ettermontere kjøkken vifte Hobby
» Alde 3000 starter ikke på gass
» ALDE 3000 starter ikke på gass.....
» El feil i kran på kjøkken, Hobby 2002 modell

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: