CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)

Go down 
+3
Jan Ole
ulven
amatoren
7 posters
AvInnlegg
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 23:16

Hei, jeg har funnet en del tråder her på forumet som har lignende symptomer, men ingen som har akkurat det samme som jeg.

Problemet er som følger.

Jeg starter primusen og alt er i orden. Den starter og fyrer vogna varm. Etterhvert blir vogna så varm at termostaten kobler ut primusen. Når den så skal starte igjen får skjer følgende.

Jeg hører at en eller annen pumpe starter, deretter et "KLIKK" og så suser det i brenneren i ca 3-7 sek. Så blir alt stille og det røde lyset inni trekanten på panelet begynner å lyse. (Det som ifølge instruksjonsboka nesten utelukkende betyr at det er tomt for gass) Så det er nok denne "nesten" som er spøkelset her, men det står ikke noe mer om det.

Jeg har noen mulige ideer her:

1. Det er en eller annen sikkerhetsbryter som slår seg ut, som går tilbake til utgangspunktet når den blir kald (i og med at den starter igjen når jeg prøver etter at det har gått en time eller 2)

2. Det er for lite strøm til å tenne igjen etter at den har kjørt en stund, men dette synes jeg er rart i og med at den er tilkoblet 220V fra huset. Men det er mulig den kun bruker 12v anlegget på primusen? I tilfelle kan det jo hende at batteriet mitt er dårlig i og med at det lades opp i 1-2 timer og at det derfor fungerer når jeg prøver igjen?

Er det noen som har hatt dette problemet?


Sist endret av amatoren den Man 6 Mai 2013 - 23:56, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 23:44

Har du forsøkt å bytte flaske?
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 23:52

ulven skrev:
Har du forsøkt å bytte flaske?

Ja, men gasstilførselen skal det ikke være noe i veien med i og med at den starter normalt og går til termostaten sier stopp, det er når den skal starte igjen etter at temperaturen i vogna har sunket at problemet oppstår.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 23:54

høres ut som magnet ventilen som er treg, jeg ville begynt med feilsøking på den Wink
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 0:00

ulven skrev:
høres ut som magnet ventilen som er treg, jeg ville begynt med feilsøking på den Wink

Kan det være magnetventilen når den starter etter at den har stått en stund?
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 0:07

Om magnetventilen blir varm så tenker jeg at f.eks stempel som åpner og lukker for gassen kan gå tregt. og når den blir kald igjen, så går den lett igjen.. det var min tanke..
men kanskje flere her som har andre ideer Wink
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 0:20

Takker for et forsåvidt et greit resonement, men jeg har også lest litt videre. Jeg fant et gammelt svensk forum med en "DØD" tråd hvor det var en med akkurat samme problem. Der kom de fram til at det var vanntermostaten på primusen som muligens var problemet, men det var ingen konklusjon.

Problemet med slike forum er vel at når løsningen er funnet så skriver man ikke løsningen for da er jo problemet ute av verden. Jeg skal ikke gjøre det samme her. Jeg skal til bunns i dette og blir også å skrive hva som evt funket. Smile

Som sagt har jeg lest litt mer og ser at primusen bruker 12v anlegget og ikke 220v selv om det er koblet til. Da begynner jeg å mistenke at batteriet er ute og kjører. Det har stått i vogna i vinter og var helt flatt da jeg skulle se på det i vår. Har ladet det opp, men jeg tror nok at det er rimelig påkjent.

Jeg begynner med det, dersom ingen andre har flere gode forslag.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 0:27

tja, skader ikke å prve med nytt batteri heller Wink i min vogn har jeg en "vinterbryter" den kobler ut batteriet og alt på 12v forsynes rett fra ´laderen´ i vogna, har aldri problem med å kjøre primusen med 12v rett fra laderen, kan evt forsøke å koble fra batteriet med landstrøm tilkoblet å se om det hjelper.
ellers er jeg også tilhenger av å legge inn fasiter i tråder som omhandler problemer med noe, da slipper resten av verden å finne opp samme hjulet som meg Wink

lykke til i jakten, venter i spenning på løsningen, kan sikkert skje primusen min å en gang i tiden Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 7:35

På min røk sikkerhetstermostaten, den lille runde på siden av kjelen, men da er det helt dødt, altså ikke samme symptom. Hele den svarte boksen på kjelen er kjent for å ryke, men hvordan den oppfører seg da vet jeg ikke.
Å skifte ut batteriet er en god plan, sørg for skikkelig oppladning så det er eliminert som feilkilde.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 8:33

Jeg tror det er overopphetningstermostaten som slår seg ut. Har hatt samme feil, men på en aldefyr. Jeg måtte bytte denne termostaten så var alt ok. Prøv det
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 10:05

Hei

Til Tom: Takk for god ide, her er en skisse av systemet hentet fra http://www.campingvaruhuset.se :

Primus 2490 Pannskiss.

1 -
2 Elektrod, böjd 721321
3 Vattentermostat 711031
4 Smältsäkring 895901
5 Styrelektronik 719021
6 Magnetventil 719041
7 Formslang 715281
8 Pumphus 714951
9 Pump komplett 808202

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) VK0522_1157

Hva kan være "overopphetningstermostaten" her?

Til Jan ole:
Takker for ditt forslag også, men 2490 har ikke en sånn sikkerhetstermostat. Den har en smeltesikring inne i den svarte boksen, men som du sier, hadde den vært gåen hadde ikke systemet startet i det hele tatt. Får nytt batteri idag, så da får vi se Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 13:39

Det var nr 3 som til meg ble omtalt som overopphetnings termostat, det spørs om det var feil benevnelse. Kjelen virket med jumpeledning på den. (Bare for test altså) Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 20:28

Ja, det er mulig det er vanntermostaten. Batteriet var det i allefall ikke, det er nytt og flott nå, men problemet er ikke løst.

Har merket meg en ting til:
Når hele systemet er kaldt og jeg starter så hører jeg at det knitrer/tikker (regner med det er tenn-elektroden som gnistrer) etter at det høye klikket (regner med at det er magnetventilen som åpner) har kommet.

Andre gangen den prøver å starte (når jeg skrur termostaten høyere) høres ikke denne knitringa/tikkinga.

For meg kan det derfor høres ut som at elektroden ikke gnistrer når den skal, bare når den er kald, og det kan nok ha sammenheng med den sikkerhetstermostaten/vanntermostaten.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 21:31

Jeg har også byttet den overopphetingstermostaten på min Primus 2450,men da var kjelen helt død.

Du kan prøve å sammenkoble de to ledningene som går inn på denne termostaten å se om kjelen funker som den skal. Gjør den det da, så er det termostaten som er feilkilden. Blir det ingen forandring så er denne eliminert som feilkilden.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Caravan
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 22:52

Primusen bruker 12V, og krever god spenning.
Jeg har hatt en del trøbbel med min Primus.
Har hatt den feilen at den funker lenge uten trøbbel, for så å plutselig ikke fyre på gass.
Løsningen var dårlig kontakt i en sukkerbit under køya (ved elkolben), den ledninga som styrer det nevnte gasslyset Wink
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeOns 8 Mai 2013 - 21:31

Det jeg har resonert meg fram til nå er følgende, kommentarer på mine antakelser mottas med takk Smile

1. Det kan ikke være gasstilførselen, da den går fint første gang jeg starter den opp.
2. Det kan ikke være for lite spenning på grunn av det samme
3. Det kan ikke være tennelektroden da jeg hører at det gnistrer 1. gang men ikke senere.

I og med at alt er fint så lenge varmeren er kald, mistenker jeg at det er en av følgende som er feil:

1. Enten at vanntermostaten er ødelagt, eller..
2. Sirkulasjonspumpa fungerer for dårlig.

Det siste er jeg mer tvilende til da det blir fort varmt når gassvarmeren går.

Da sitter jeg igjen med vanntermostaten. Hvordan går jeg fram for å teste den? Hvis jeg setter inn en ledning istedenfor den, tester jeg jo bare at ting fungerer uten termostaten. Dersom det er manglende sirkulasjon som gjør at det blir for varmt (og ikke at vanntermostaten er ute og kjører) så får jeg jo ikke testet det? Eller?

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeOns 8 Mai 2013 - 22:39

amatoren skrev:
Det jeg har resonert meg fram til nå er følgende, kommentarer på mine antakelser mottas med takk Smile

1. Det kan ikke være gasstilførselen, da den går fint første gang jeg starter den opp.
2. Det kan ikke være for lite spenning på grunn av det samme
3. Det kan ikke være tennelektroden da jeg hører at det gnistrer 1. gang men ikke senere.

I og med at alt er fint så lenge varmeren er kald, mistenker jeg at det er en av følgende som er feil:

1. Enten at vanntermostaten er ødelagt, eller..
2. Sirkulasjonspumpa fungerer for dårlig.

Det siste er jeg mer tvilende til da det blir fort varmt når gassvarmeren går.

Da sitter jeg igjen med vanntermostaten. Hvordan går jeg fram for å teste den? Hvis jeg setter inn en ledning istedenfor den, tester jeg jo bare at ting fungerer uten termostaten. Dersom det er manglende sirkulasjon som gjør at det blir for varmt (og ikke at vanntermostaten er ute og kjører) så får jeg jo ikke testet det? Eller?


Nja, for at termostaten skal legge ut pga for høy varme må vel fyren starte og produsere denne varmen før den stopper igjen. Din starter jo ikke i det hele tatt når den egentlig skal restarte? Eller er det noe jeg har missforstått?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeOns 8 Mai 2013 - 23:05

Jan Ole skrev:
Nja, for at termostaten skal legge ut pga for høy varme må vel fyren starte og produsere denne varmen før den stopper igjen. Din starter jo ikke i det hele tatt når den egentlig skal restarte? Eller er det noe jeg har missforstått?

Da er det nok jeg som har forklart meg litt dårlig. Altså, når jeg fyrer gassvarmeren til termostaten slår ut og så vrir termostaten høyere og at den egentlig skal starte så skjer følgende:

Det grønne lyset ved dråpen kommer på, jeg hører sirkulasjonspumpa starter, så hører jeg et høyt klikk (som jeg tror er magnetventilen som åpner). Deretter hører jeg ikke at det knitrer/gnistrer i tennelektroden slik som det gjør når jeg starter den kald. Deretter går den i noen få sekunder og det røde lyset inni den hvite trekanten tennes samtidig som jeg hører et nytt klikk og alt blir stille.

Hvis jeg venter en halvtime eller noe sånnt, så kan jeg starte den igjen uten problemer.

Jeg kunne jo ha begynt å kjøpe deler for å teste hva som er galt, men i og med at det er ei vogn fra 2000 så synes jeg ikke det er økonomisk forsvarlig å bytte ut noe som ellers fungerer (Det nye batteriet var planlagt uansett)Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeOns 8 Mai 2013 - 23:32

OK, i mangel på konkrete forslag er jeg redd jeg går for nr 5, styringselektronikk, den er som jeg skrev tidligere kjent for å streike, akkurat hva som tuller det til inni boksen er jeg ikke kjent med.
Forøvrig er min erfaring av det gode med sånt system fra Polar -92, men Alde 3000 og 3010 sies å fungere med høyere pålitelighet, det betyr vel at utviklingen har gått litt fremover.

Kanskje du kan få sjekket med en annen nr 5 unit? Med litt flaks... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTor 9 Mai 2013 - 0:30

Jan Ole skrev:
OK, i mangel på konkrete forslag er jeg redd jeg går for nr 5, styringselektronikk, den er som jeg skrev tidligere kjent for å streike, akkurat hva som tuller det til inni boksen er jeg ikke kjent med.
Forøvrig er min erfaring av det gode med sånt system fra Polar -92, men Alde 3000 og 3010 sies å fungere med høyere pålitelighet, det betyr vel at utviklingen har gått litt fremover.

Kanskje du kan få sjekket med en annen nr 5 unit? Med litt flaks... Rolling Eyes

God ide, har en kompis som jeg tror har en 2490 som går smertefritt.
Til Toppen Go down
Leifern




Male
Antall Innlegg : 2
Localisation : Kristiansund
Registration date : 13.05.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 14 Mai 2013 - 1:26

Hei.
Du beskiver nøyaktig samme problem som jeg har.
Jeg snakket med en teknikker om saken, han kom med to forslag.
Feil på styringsenhet. Den koster 4800.-
Feil på gnist elektrode, Termisk feil i isolasjonen. dvs sprekket i kruset som åpner seg i varme og leder gnisten rett i gods.
Elektroden koster 980.-

Jeg har nettopp kjøpt vogna, Og har ikke fått testet så mye ennå.
Men venter spent på hvordan det går med ditt bytte av styringsenhet, fra en som virker.
De er lette å bytte, tre plugger og to skruer, så er den løs.
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTor 16 Mai 2013 - 13:15

Ja, jeg har ikke fått testet ennå, men er rimelig sikker på at det ikke er elektroden, da den starter første gang. Jeg hører til og med at det knitrer/gnistrer i den før tenning. Det kan være elektronikken, men det også synes jeg er rart i og med at alt fungerer opp til punktet at den slår seg ut pga. opnådd termostattemperatur (den jeg setter inni vogna). Det er derfor jeg lener meg litt i retning av dårlig vanntermostat.
Til Toppen Go down
Leifern




Male
Antall Innlegg : 2
Localisation : Kristiansund
Registration date : 13.05.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTor 16 Mai 2013 - 22:29

Å teste den uten vanntermostaten er enkelt.
Det er del nr 3, og det er bare å kortslutte den.
Faren er jo da selvsagt, att det ikke er noe som stopper den, om temperaturen blir for høy.
Så ikke gå ifra den.
Skal teste litt på min egen når jeg får tid.
Ett alternativ til test er jo å koble den ut, og se hva brenneren gjør da.
Sist jeg testet enheten, prøvde jeg å starte og stoppe den flere ganger på rad, uten att den fikk bli varm. Da startet den alle gangene.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 22:33

Kan og være en fordel å måle litt med ett multimeter.
I prinsippet skal man kunne koble +12v til stikkene i den største kontakten på brenneren, UNNTATT den sorte og blå ledningen (dette står i repmanualen til Primus).
Da kan man finne ut om det er fyren eller elektronikken ute det er feil på, eller styringspanelet/ledningsnettet.
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTir 4 Jun 2013 - 9:43

Ykarlsen skrev:
Kan og være en fordel å måle litt med ett multimeter.
I prinsippet skal man kunne koble +12v til stikkene i den største kontakten på brenneren, UNNTATT den sorte og blå ledningen (dette står i repmanualen til Primus).
Da kan man finne ut om det er fyren eller elektronikken ute det er feil på, eller styringspanelet/ledningsnettet.

Med respekt og melde kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg skal måle med multimeter, da den fungerer så lenge den er kald Smile Som sagt, problemet oppstår når den er varm, men den fungerer utmerket hvis jeg starter den etter at den ikke har gått på en halvtime. Jeg har ikke fått testet med andre termostater ennå, i og med at jeg ikke ser det helt store problemet da jeg får vogna varm. Skulle det bli for kaldt vet jeg jo at jeg får til "badstue" etter en halvtime igjen Smile

Jeg har altså ennå ikke funnet løsning på problemet, men ser at det er et problem jeg kan/må leve med dersom jeg ikke spanderer noen tusenlapper i reparasjon.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeOns 5 Jun 2013 - 20:29

Min egen Primus hadde en feil som kostet 1kr å fikse. Men jeg måtte måle når feilen plutselig oppstod ei natt.
Og etterpå har den fungert problemfritt.
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTor 6 Jun 2013 - 7:53

Ykarlsen skrev:
Min egen Primus hadde en feil som kostet 1kr å fikse. Men jeg måtte måle når feilen plutselig oppstod ei natt.
Og etterpå har den fungert problemfritt.

Flott for deg Very Happy , en mulighet er jo å måle motstand i termostaten når den er kald og alt fungerer versus når den har blitt varm (når primusen ikke tenner)
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeTor 6 Jun 2013 - 12:18

Jeg bare prøver å si at ledningsnettet kan ha dårlig kontakt en plass.
Primusen er dårlig på lav spenning
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 11:53

Ykarlsen skrev:
Jeg bare prøver å si at ledningsnettet kan ha dårlig kontakt en plass.
Primusen er dårlig på lav spenning
Ja, men synes du ikke at det er rart at den har nok spenning 1.gang jeg starter den, den fungerer jo så lenge den er kald? Det gjør den også etter at temperaturen har sunket i ca 20 min. Vogna står på faststrøm.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 23:43

Er ikke rart. Handler om at ting utvider/krymper alt etter temperatursvingninger.
Min kødda voldsomt med dette, ikke ett feilslag etter fiks av sukkerbit.
Til Toppen Go down
dyfjord




Antall Innlegg : 1
Registration date : 09.12.2017

Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitimeLør 9 Des 2017 - 12:27

Fant du ut av problemet? Har samme feil på min S9, 1999
Til Toppen Go down
Sponsored content





Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Empty
PosteTema: Re: Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)   Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kjøleskap på gass starter lett første gang, men ikke igjen
» Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450
» Primus 2490 tenner ikke, lukter gass ved eksos. video her
» Primus 2480 starter og går i 2-4 sec
» Ring vogna varm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: