CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 12:20

Hei.
Vi har hatt S-Maxen vår i noen år nå, og har for det meste vært godt fornøyd. Det er ingen umiddelbare planer om å bytte den ut, men har begynt å sondere litt. Vognen tenker vi å beholde i alle fall en sesong til, men ungene vokser, og det kan hende trippelkøyen blir i trangeste laget etterhvert. Om vi skal ha større vogn, er det vanskelig å finne noe som ikke overstiger de 1800 kg som S-Maxen kan trekke. Dermed vil et bilbytte i så fall tvinge seg frem. S-maxen blir heller ikke yngre med årene, selv om den fungerer godt. Jeg har derfor begynt å sondere litt:

Så til saken: Nyere S-Max og Mondeo, som begge kan være aktuelle, er hovedsaklig solgt med PowerShift - kassen de siste årene, noe som forteller at det er det markedet vil ha (i den grad det vil ha dieselbiler). Men det jeg leser om disse kassene på nettet er ikke oppøftende. Det ser ut til at clutchene ikke er glad i tunge hengere, og vet ikke om jeg har lyst (eller råd) til å ta sjansen på at det går bra.

Andre kandidater er VW Passat/Skoda Superb. Mange av disse har også dobbeltclutch (DSG), og jeg forstår at noen av diss har vært trøblete, mens andre har holdt fint. De med "våt" clutch er bra, har jeg forstått.

Men hvordan er det å trekke vogn med disse kassene:

-Underveis på landeveien?
- Ved finmanøvrering?

Har motorstyrke noe å si for holdbarheten, altså er det forskjell på utgavene med 150 hk og de med 180/190 hk?

Tåler de tung bruk over tid?

Noen som har gjort seg erfaringer?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 17:03

Har du den Ventana fortsatt er den jo ikke så stor. Men om du vurderer VW så skal du få et godt råd. Kjøp kun bil som har fabrikkmontert hengerfeste. Da oppgraderes også bl. annet oljekjøler og sikkert kassa for å tåle høyere belastning. Lønner seg å sjekke på VW om feste er ettermontert, da kan du regne med trøbbel om det er tilfelle.

Se forøvrig denne tråden på campingferie.dk:
https://campingferie.dk/forum/topic/bilvw-passat-overopheder/

Og litt mere info om DSG-kasser, hvilke biler som bruker det etc. Jeg trekker jo 2800 kg over Sognefjell og andre fjelloverganger. Men flushing av kassa ble gjort ved ca 75000, da hadde jeg kjørt under 1000 mil. Og neste år er det kanskje tid for det igjen. Nå har den rundet 125000 km. Har forøvrig superforsikring som dekker motor og drivverk. Men kassa på min koster langt mer enn ei kassa på en liten Ford Cool

Se her!
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:00

Har Ventanaen enda, men det kan bli aktuelt å skaffe noe større etterhvert, og da er vi fort oppe i to tonn tillatt totalvekt.
Takk for tipset om fabrikkmontert hengerfeste, det var jeg ikke klar over. Men har likevel sett etter biler som allerede har feste, da det er dyrt å ettermontere.
Vet du om andre bilmerker også har forskjeller på biler med og uten fabrikkmontert feste? Begge de bilen vi har hatt til å trekke vogn med, har hatt ettermontert feste, uten at vi har hatt noen problemer. Før i sommer. Da opplevde vi et par ganger at motoren begynte å bli varm på vei opp fjelloverganger. Begge gangene var det varmt i luften, og klimaanlegget sto antagelig på full guffe.
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:02

Regner med at merkeforhandler har info om hva bilen var utstyrt med fra fabrikk?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:09

Det har de sikkert, men om de forteller sanheten; det er noe annet. Er svaret "det er jeg ganske sikker på" har de allerede fortalt deg at det er det ikke.

Sjekk ut selv, det er alltid en god regel. Ved problem en gang i fremtiden så hjelper det lite å si "ja men forhandler sa...." osv
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:13

Veggis skrev:
Har Ventanaen enda, men det kan bli aktuelt å skaffe noe større etterhvert, og da er vi fort oppe i to tonn tillatt totalvekt.
Takk for tipset om fabrikkmontert hengerfeste, det var jeg ikke klar over. Men har likevel sett etter biler som allerede har feste, da det er dyrt å ettermontere.
Vet du om andre bilmerker også har forskjeller på biler med og uten fabrikkmontert feste? Begge de bilen vi har hatt til å trekke vogn med, har hatt ettermontert feste, uten at vi har hatt noen problemer. Før i sommer. Da opplevde vi et par ganger at motoren begynte å bli varm på vei opp fjelloverganger. Begge gangene var det varmt i luften, og klimaanlegget sto antagelig på full guffe.

Dyrt er det kanskje, men det er fordi det må en del kabler frem til hengerfestet. Samt at det må gjøres helt fritt for Tectyl eller lignende. Men ledningsnett for 13-polt er ofte ikke helt nødvendig å montere alt sammen. F.eks må man ikke legge frem 12V helt fra batteri om man ikke skal bruke strøm til kjøleskap eller ladeing av batteri. Ettermontering koster, men så får du kanskje en bil som er brukt til trekke noe med. Men så var det dette med gearboks og oljekjøler da..

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:20

Vet forresten ikke noe om andre biler der det er forskjell på dette. Men lav trekkraft er ikke nødvendigvis noe dårlig. Det kan være at fabrikk vil ha bedre marginer for å unngå skader ved stor belastning. Og da legger de inn sikkerhetsmarginer.

Et noe pussig tilfelle er f.eks min forrige bil, Land Cruiser 120 fra 2005. Den er godkjent fra fabrikk med inntil 2800 kg. Fetste som var montert, bilen var importert fra Tyskland og fetet er ukjent for meg hvor det ble montert. Men selve festet var godkjent for bare 2000 kg. Det oppdaget jeg når jeg måtte bytte til et med lavere drop. Og da var det med to ekstra stag for avstivning mellom bjelke bak og rammevangene. Og da var det et emblem med 2800 godkjenning vedlagt.
Men når Arctic Trucks bygger om disse til AT35, 37 osv så er maks tilhengervekt 3500 kg. Akslinger/overføringer gires jo om for å få riktig fart, men belastning øker jo. Og det gjøres helelr ikke noe med f.eks bremsecalipere/skiver for å kunne takle høyere vekt.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTor 31 Okt 2019 - 8:09

Jeg har en S-max 2008 modell 140hk, den har ikke powershift,men jeg opplevde ved to anledninger i sommer i kraftige stigninger å få alarm på automatkassen. Min kan dra 1750 og vogna hadde ca den vekta. Jeg vil anbefale en bil hvor du har litt å gå på slik at du ikke ligger på max. Jeg tror ikke powershift er noe bedre enn automaten jeg har. Men du får S-max med 200hk og vanlig automat og den skal trekke godt.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeFre 1 Nov 2019 - 0:30

Tror det er et viktig poeng det jan.p nevner, nemlig at det er vesentlig hvorvidt hengerfestet er originalmontert fra fødsel eller ikke. Dersom det er originalmontert, så er også andre forhold forsterket for å tåle merbelastningen. Kjøpte for noen år siden en Audi A6 3.0 tdi quattro ett år gammel fra Tyskland. Den ble levert meg med hengerfeste, men det viste seg på service at det originale festet var ettermontert uten annen klargjøring. Bilens hjerne hadde heller ikke fått beskjed om at den nå hadde hengerfeste. Klaget til selger, og de bekostet uten diskusjon nødvendig oppgradering hos Audi for å bli "originalt", mener det kostet selgeren omkring 50.000,-. Bilen stod hos Audi i tre dager for å få ordnet dette. Det ble bl.a. montert såkalt forsterket kjøler, oljekjøler, m.v. Det er trolig disse "andre tingene" som menes med punktet "klargjort for hengerfeste" i listen på tilleggsutstyr. Bilene blir bare mer og mer spesialtilpasset, ser det ut til. Men jammen er jeg glad for å ha fabrikkmontert hengerfeste nå, da er det ingen usikkerhet og diskusjon. Kan trekke 2500 kg, og vogna har totalvekt på 1700, så det holder i massevis, merker minimalt til den på kjøringen.

Men ellers, har kjørt S-tronic/DSG i mange år, det er helt suverene saker. Har aldri hatt noen problemer, også greit å finmanøvrere med (men ingenting slår manuell kasse og clutch). Rent teknisk burde jo dette systemet være mer holdbart enn vanlig automat med momentomformer. Det er jo i prinsippet to manuelle kasser i samme boks med to elektroniske clutcher.
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeFre 1 Nov 2019 - 13:27

Jeg tenker at jeg må få det inn i kontrakten ved eventuelt kjøp at hengerfestet er fabrikkmontert og at bilen har de spesifikasjonene som inngår i dette.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 6 Nov 2019 - 0:49

Tror det kan være lurt, eventuelt skriv ned chassisnummer og sjekk ut hos en forhandler hva bilen ble levert med. Da vet du. Får de opplyst chassisnummer ser de hele historien på bilen. Hvis du har en bekjent hos Ford ordner han dette. Ellers, Fordene er gode å kjøre, og vil tro at også 140 hk trekker fint da de har bra moment. Men selvsagt hyggeligere med 200 hk.

Problemene danskene nevner med VW er med ettermontert feste. Da blir det temperaturproblemer, da hverken kjøler, vifter, dynamo eller andre ting er tilpasset høye utetemperaturer og merbelastning.

Slike ting er kostbare å fikse i ettertid, dessverre. Men lykke til i biljakten, mye med bra priser nå i disse el-tider når mange er redd diesel selv med euro 6.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeSøn 10 Nov 2019 - 18:06

Veggis skrev:
Jeg tenker at jeg må få det inn i kontrakten ved eventuelt kjøp at hengerfestet er fabrikkmontert og at bilen har de spesifikasjonene som inngår i dette.

Ikke sett det inn i kontrakten. bedre å sjekke ut, som quattro sier, før du handler. Da slipper du kjedelige stopper med varmgang i fremtiden.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeMan 11 Nov 2019 - 1:34

Fornuftig å sjekke før du handler. Få opplyst chassisnummer, og sjekk ut hos forhandler. Jeg fikk opplyst av selger at det var montert originalt hengerfeste hos Audi i Tyskland, og det var riktig nok. Men fikk også opplyst chassisnummer, og sjekket hos Audi hva som var status. De fortalte at man kunne ettermontere hengerfeste uten å endre alle andre forhold, men at de ikke anbefalte dette. Denne sjekken sparte meg for mye penger, så anbefaler å sjekke ut før handel. Har du chassisnummer, så kan Ford bekrefte status på bilen. Da vet du. Det er viktig at alle ting i forhold til hengerfeste er slik de skal.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTir 19 Nov 2019 - 0:47

Alternativt kan du eventuelt kjøpe min bil etter neste sommer, er redd at tiden da familiens yngste vil være med på lange turer med vogn ned gjennom Europa stopper etter kommende sommer. Da får du en bil som kan dra 2500 kg, 3.0 tdi med solid dreiemoment, luftfjæring, alle tilleggspakker og kjekke ting som 4-sone klima og panoramatak, adaptiv cruise, skinn og alcantara, sportsseter m.v., og fabrikkmontert svingbart hengerfeste. Den har nå gått kun 42000 km, longlifeservicer hos Audi pluss skift av frisk motorolje og filter årlig. Egentlig litt synd, trives godt med turene nedover, men "veslejenta" kan ikke være alene hjemme med foreldre langt nede i Europa, og da selges nok både bil og vogn når hun prioriterer andre ting i sommerferien. Bilen er egentlig unødig stor til daglig bruk for meg, men en fabelaktig god turbil. Det går stødig, stille (akustikkvindu), behagelig og kontrollert. Og alltid med rikelig drakraft. Blir egentlig litt leit å skille seg av med denne, beste turbil jeg har hatt. Men alt har sin tid, slik er det.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeFre 22 Nov 2019 - 18:38

Du får gi en lyd om du er interessert, Veggis. Kan garantere at bilen er særdeles godt vedlikeholdt, kjører ca. 13000 km hvert år, og årlig oljeskift hvert år med filter kan dokumenteres i tillegg til Audis longlifeservice i h.h.t. servicehefte. Bilen har absolutt alle tilleggspakker for ekstrautstyr pluss litt til som f.eks. full LEDpakke, og er svært godt utstyrt. Litt leit å skille seg av med denne, da det utvilsomt er beste turbilen vi har hatt. Kombinasjonen luftfjæring, rikelig drakraft og akustikkvindu er suveren. Det betyr også sportsseter i skinn og alcantara. Men som sagt, når ikke familiens yngste lenger vil dra på tur nedover Europa med gamlingene har vi ikke bruk for vogn og skikkelig lokomotiv lengre, slik er det bare. Får se om vi gamlingene etter hvert kjøper en citybobil og fortsetter å kjøre nedover om noen år, håper det. Camping nedover Europa er supert, og Italia er aller best.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeLør 23 Nov 2019 - 17:26

Trenger jo ikke en sånn bil til til å bli med til Lofoten, vettu. Holder med en liten bybobil det. Så da kommer vel du etter da??? Laughing

Kom forrste en tysker inn på plassen der vi ligger sent i går. Han (også) var på vei til Lofoten. Så når Nederlendere og Tyskere tar turen så må vel jeg også dra, da. Shocked
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeLør 23 Nov 2019 - 22:16

Dra gjerne til Lofoten, det kan være fint der om været skulle slumpe til å være bra. Har vært der, var en grei tur, men en gang holder for min del (været var ikke bra). Har kjørt nok i Nordnorge, dårlige veier og lave temperaturer er ikke det jeg ønsker i sommerferien. Mange fine steder, ser den, men i sommerferien vil jeg gjerne ha sommer og varme, rusle rundt i shorts, handle inn godsaker hos slakter, fiskebil og grønnsakhandler, og grille gode ting etter en fin dag på stranda. Og så kunne rusle ned på strandbaren for en god is, eventuelt en grappa og kaffe. Ikke mye som slår en slik dag, skjønner du!
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeMan 2 Des 2019 - 21:48

quattro1 skrev:
Alternativt kan du eventuelt kjøpe min bil etter neste sommer, er redd at tiden da familiens yngste vil være med på lange turer med vogn ned gjennom Europa stopper etter kommende sommer. Da får du en bil som kan dra 2500 kg, 3.0 tdi med solid dreiemoment, luftfjæring, alle tilleggspakker og kjekke ting som 4-sone klima og panoramatak, adaptiv cruise, skinn og alcantara, sportsseter m.v., og fabrikkmontert svingbart hengerfeste. Den har nå gått kun 42000 km, longlifeservicer hos Audi pluss skift av frisk motorolje og filter årlig. Egentlig litt synd, trives godt med turene nedover, men "veslejenta" kan ikke være alene hjemme med foreldre langt nede i Europa, og da selges nok både bil og vogn når hun prioriterer andre ting i sommerferien. Bilen er egentlig unødig stor til daglig bruk for meg, men en fabelaktig god turbil. Det går stødig, stille (akustikkvindu), behagelig og kontrollert. Og alltid med rikelig drakraft. Blir egentlig litt leit å skille seg av med denne, beste turbil jeg har hatt. Men alt har sin tid, slik er det.
Legger meg det på minnet. Høres ut som en deilig bil...men hvordan er prisene på service og slikt? Der er jeg vant til nokså folkelige priser hos Fordverkstedet, selv om det er dyrt nok for en familie med tre barn hvorav to i barnehage/SFO, bikkje og boliglån.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeMan 2 Des 2019 - 23:43

Audi vet å ta seg betalt og er vel neppe blant de billigste. Kjøpte bilen inkl service 3 første år, så vet ikke helt nøyaktig prisene nå. Mener det er ca. 6500 - 7000 for longlifeservice, som skal utføres annet hvert år. Så er det tillegg for rens av avløp panoramatak, også det annet hvert år, mener de tar ca. 2000 for jobben. Hver 60000 km er det større service, med. bl. bytte av oljen på S-tronic-kassen. Mener Audisenteret skulle ha i overkant av 16000 sist jeg spurte (2015), men jeg tar stor service hos Audi i Tyskland til ca. halve prisen. Det er enkelt når vi tar båten til Kiel, vet båten er inne kl. 10.00, bestiller service til kl. 11.00, og kjører rett fra Norwegenkai til Audi Hoffmann Exclusive, 10 minutter å kjøre. Utrolig god service, og man får full dokumentasjon på alt arbeid. Fikk bilen tilbake nyvasket og støvsuget som takk for at jeg valgte å ta servicen hos dem. De kjørte oss dessuten gratis ned til sentrum, gav meg et visittkortkort, og ba med ringe og fortelle hvor jeg var når jeg ville bli hentet.
Jeg viste tilbudet fra Hoffmann til Audisenteret, og spurte om de ville ha jobben for max 1000 over Hoffmann. Ble fortalt av kundemottaker at da hadde han trolig mistet jobben, så det var lite aktuelt. Han kunne redusere til 15000.

Alt i alt ikke voldsomme servicepriser, men rikelig høyt nok. Men, hadde null andre kostnader på forrige A6 på 5 år 90000 km, og så langt null på Allroaden. ER veldig fornøyd med bilen, og herlig nå på vinteren å starte den fabrikkmonterte Webastoen med fjernkontrollen, og komme ut til varm bil. Og er det komt endel snø kan man sette bilen i allroadmodus, så hever den seg til SUV-høyde. Praktisk.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTir 3 Des 2019 - 18:57

Når det gjelder bytte av olje på kassen så er det bare en ting som gjelder, spesiellt ved mye tauing av vogn: Flushing. Det er en 90-120 minutters jobb som krever ei enkel maskin med riktig adapter. På min Land Cruiser, som jeg mener har totalt 12-13 liter, gikk det med rundt 16 liter. Det er fordi gammel olje blandes med ny olje i en kort periode, før alt er byttet. Ingen bytting i den forstand, men full utskifting. Jeg gjorde dette etter første sommerferietur, 4 mnd etter kjøp av bobla. Gjorde dette på et lokalt Mekonomen da Møller ikke har utstyr til dette. Maskinen koster som regel under 50000, pluss noen adapter. Jeg betalte da 4500 for flushing. Vet ikke hvor mye olje det er på autmatkassa på bobla, men det er nok over 10 liter.
Siden bilen er utenfor garanti så gjorde jeg filterbytter og oljeskift før service i vinter. Olje som Møller glatt tar rundt 350 kr/liter for kjøpte jeg, samme type LongLife Castrol, for rundt 1100 kr for 8 liter på BilXtra. Filter er også mye billigere der, minst 20%. Dokumenterer dette med kmstand i et Excelark for senere underlag ved salg. Bytter uansett olje 2 ggr pr år, inkl filter. Og det ved max 10000 km. Aldri mye lengre intervall. Dieselfilter byttes 1 gang pr år, det samme med luftfilter.

Jeg rundvasker bilen utvendig på felger/bremser, samt alle steder der jeg finner ut at saltvannet setter seg fadt. Og det er blant annet i overgang skjerm/hjulbuer. Samt i underkant av dørene, aller nederst mot kanalen. Har ei 90 gr justerbar dyse for å komme til på hulrommene under. Så kjører jeg noen få hundre meter og bremser hardt 4-5 ganger for å få skivene varme før bil parkeres i garasjen. Som forøvrig er bygget med termomur og holder mange varmegrader selv ved 10-12 minus. Og så er den luftig og tørr slik at bilen får et perfekt vinterstell. Polerer også bilen 3-4 ggr pr år med skikkelig oscillerende maskin. Det merkes på sidene av bilen, ingen "rust"flekker som regel. Men må gå over med Prickbort av og til, og da er det tid for en kjapp ekstrapolering av bare dører og sider. Man må ta vare på bilen sin, men så lønner de seg også når den kostet rundt 900' i 2012.
Når det gjelder servicepriser så er det blitt svindyrt på mange merkeverksteder. Timepriser på 1500 eller mere fjør at jeg ikke bruker det på oppgaver som å bytte viskere eller oljer. Fikk "tilbud" om å skifte alle skiver og klosser ved et verkstedbesøk kort tid etetr at jeg overtok bilen (feilmedlding fra en føler i motor ga nødmodus). Bremset mye og hardt i en del sammenhenger, og de flekkene som var på skivene forsvant ganske kjapt. Prisen var over 13000. Etter nesten 40000 km fikk jeg ingen anmerkning på PKK i januar. Så bremsing er viktig for å holde calipre i "god form".

Webastoen er berre lækker. Minus 20-25 om morgenen når vi bruker vogna og skal ut på litt handel uten oppvarming er ikke noe å hige etter.

Allroad var høyt oppe på lista mi når jeg kjøpte bobla, men det ble nå slik at det ble ei boble. Cayenne er litt av det samme, men bedre på en del ting som f.eks støyisolasjon. Men laangt dyrere. Og siden jeg ikke hadde et sterkt behov for å vise frem en Porsche i gården så ble det en forvokst Tiguan. Og så hadde vel Allroaden en maks hengervekt på bare 2500 kg, og da var den uaktuell for meg. Selv om nyvogna vi hadde bestillt veide 2500kg, så er det allikevel greitt å ha noe å gå på. Ogda vi byttet vogn i vår veide jeg den opp til 2800kg, og da kunne vi uansett ikke klart oss med Allroad.
Allroaden er an av de beste langtursbiler jeg har prøvd, emn ikke eid. Har hatt flere Audi 100, den siste var 100 CS Quattro. Og den var bare helt topp.

Men jeg rotet kanskje til tråden med mye utenomsnakk... Blir sikkert tilgitt av noen! Ellers så blir jeg vel bannet av Admin Tasle, han er jo ganske streng sier de. Cool
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 4 Des 2019 - 0:43

Admin Tasle tilgir deg sikkert, hyggelig at er enig i at Allroad er en fabelaktig langtursbil. Har kjørt mye forskjellig, men ingenting som slår denne som turbil. Med akustikkglass, panoramatak, luftfjæring, sportstoler og skinn og alcantara blir det supert, stille og utrolig stødig.
Og ellers, stemmer at hengervekten er "bare" 2500kg.

En ellers til, vanvittig at Møller tar kr 350 for literen for Castrololjen (og de får den på bulk!!), når du og jeg kan handle samme olje til 130 på BilXtra. Nærmer seg svindel. De kjøper trolig olje for max kr 50 i bulk. Slikt er provoserende. Tar årlige oljeskift selv, ikke hos Møller. Og en tredje ellers, hvorfor er påfylling av adblue dyrt hos Møller når det er gratis hos forhandler i Sverige og England??

Har kjøpt originalt påfyllingssett fra Audi, og fyller selv. Veldig enkelt! Kjøper 10l - kanner, og fyller på. Men blir irritert, mister litt lysten på ny Audi når de oppfører seg slik. Veldig synd, for det er skikkelig bra biler.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeMan 9 Des 2019 - 0:57

Men tilbake til problemstillingen om dsg eller S-tronic, eller andre navn på disse gearkassene. Mitt svar er ja, det går helt fint å dra vogn med slik kasse, mye bedre enn "gammeldags automatkasse". Synes det fungerer helt fint, overstyrer selv av og til, og det er tidvis greit å låse i et bestemt gear slik at det er du som bestemmer og ikke gearkassen og automatikken, men i hovedsak fungerer automatikken helt greit. Men likevel, synes fortsatt det er ingenting som slår manuell kasse og clutch når det gjelder finmanøvrering på millimeteren. Men tror nok at slike dsg eller S-tronic-kasser blir det normale fremover. Bilfabrikkene er underlagt strenge utslippsregler, og vil nok sette opp kassene for å få lavest mulig utslipp, og da er det de som styrer hva det blir i bilene, ikke du og jeg. Personlig ville jeg vurdert manuell kasse i Allroaden, men hadde ikke valget, kun S-tronic.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeMan 9 Des 2019 - 10:13

quattro1 skrev:
Men likevel, synes fortsatt det er ingenting som slår manuell kasse og clutch når det gjelder finmanøvrering på millimeteren. Men tror nok at slike dsg eller S-tronic-kasser blir det normale fremover. Bilfabrikkene er underlagt strenge utslippsregler, og vil nok sette opp kassene for å få lavest mulig utslipp, og da er det de som styrer hva det blir i bilene, ikke du og jeg. Personlig ville jeg vurdert manuell kasse i Allroaden, men hadde ikke valget, kun S-tronic.
Nja, der er du ute på tynn is, ja. Har du noen gang prøvd en Land Cruiser 200V8 med Crawl-control så vil du stappe den manuelle kassa di langt inn der bak.  Cool Crawlkontroll brukes først og fremst i ulendt terreng, og når du kjører deg fast i sand (typisk ørken) som vi har så mye av så kan du se her hvordan det virker. Ingen kan komme seg opp av denne med en manuell girkasse, uansett, Crawl overfører kraft bare til de hjulene som har feste. Forsvinner fetet så overføres heller ikke noe kraft til det eller de hjulene. Nå er det vel bedre egnet til snø her hjemme da, da. Vi har lite med sand her på berget. Eller myr for den saks skyld. Slå denne du. mister quattro. Vedder bobla mi på at du med manuell kasse i en allroad hadde måttet bite i det sure eplet og ringt meg.. lol! Etter 1 min og 10 sek ser du hva som skjer med tradisjonell spøling og jukking for å komme løs, nyttesløst. Crawl can overføre kraft til 1,2, 3 eller alle. Eller bremse på 1, 2,  eller 3 nedover bakke. Umulig på alle andre girkasser. Men ikke noe billigbil, da. 10 år gamle biler selges fortsatt til over halvparten av nybilpris. Vurderte det når jeg kjøpte bobla, men for dyrt for nyere modeller. Og knapt noen å finne. Men prisen for 2013-14 lå på 750-800 den gang i 2017.
.



Og så en forklaring på "nynorsk" hvordan det virker:

Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeMan 9 Des 2019 - 21:13

Takker for alle innspill, har blitt litt klokere.
Har sett litt på Audi A6 allroad på Finn, men er redd de blir for dyre. Land Cruiser o.l er ikke aktuelt. Heteste kandidat nå er Skoda Superb, her kan du få en med lav km, firehjulstrekk 150 hk og 2,2 tonn hengervekt for ca350k (men da med manuelt gir), eller tilsvarende med 190 hk/DSG for ca 400k.
Da snakker vi om 2-3 år gamle biler. Og de er meget romslige.
Så får vi se om det blir handel i 2020 eller 2021.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeMan 9 Des 2019 - 23:08

Skoda Superb er mye bil for pengene, ingen tvil om det. Romslige er de også. Kan uansett gi en lyd når min bil skal selges, så vet du nå om det. Som nevnt blir det nok i praksis familiens yngste som bestemmer salgstidpunkt, om det blir 20 eller 21 vet jeg ikke foreløpig.

Og til janp, quattrosystemet overfører også kreftene til de hjulene som har feste. Har i tillegg allroadmodusen både for å kjøre opp og nedover, men har aldri hatt behov for å forsøke den. Men nå kjører jeg jo ikke i sandørkenen heller.

Vet jo at Landcruiser er bra på å ta seg frem, men den er vel mer av et arbeidsredskap. Og når det blir snakk om komfort på tur, og rikelig gode nok egenskaper på ulikt føre mener jeg bestemt at allroaden vinner klart.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeFre 24 Jan 2020 - 0:38

Min allroad selges (heldigvis) tidligst til høsten, da det er avklart at det blir Europa-tur på familien også kommende sommer, og da er det supert med et solid trekkdyr. Er nok litt mer tvilende til sommeren 2021, får se når og hva avklaringen blir fra familiens yngste blir om neste år igjen. Det er snakk om både sommerjobber og andre ting, som utenlandstur med venner. Vi får se. Men samtidig er det nok slik at det trekker å møte bekjente jevnaldringer nede i Italia også, konstaterer at det er mange tenåringer på plassene der nede på tur med foreldrene, og at de trives svært godt der de også.
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeFre 24 Jan 2020 - 12:00

OK. Greit å vite.
Vet ikke helt hva det blir til med bil- og vognbytte for oss. Driver og kikker litt på "ny" vogn, og aktuelle vogner har tillatt totalvekt på minst 2 tonn. Det går ikke med den bilen vi har i dag. Men så har jeg også en vogn i kikkerten med 1800 kg tillatt totalvekt (og bra lasteevne likevel), og da MÅ vi ikke bytte bil.
Det har dessverre også vist seg nødvendig å bytte noen slitedeler på Forden, som blir ganske kostbart, og det føles ikke greit å selge den rett etter store utlegg.
Angående varmgang og kjølesystem har jeg funnet ut at kjølesystemet er det samme på min bil som på de som har fabrikkmontert hengerfeste. Dermed er det muligens termostat som har begynt å åpne for treg/for lite. Det gir mening ettersom vi ikke har opplevd varmgang før i fjor.
Ser at nyere S-max ligger en del over Mondeo i pris, gitt at de har tilsvarende motorisering og utstyr. Superb ser ut til å ligge noen titusener over tilsvarende Passat, mulig det har med etterspørsel å gjøre. Får kikke litt og prøvesitte/prøvekjøre litt, og se hva vi tror vi trives best med. Det er de fire modellene som peker seg ut som mest aktuelle. Har ikke inntrykk av at det er store problemer lenger med disse automatkassene.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeLør 25 Jan 2020 - 17:35

Skjønner selvsagt at om det blir kostbare reparasjoner på Forden så vil man beholde den en stund til, bare det ikke baller på seg videre. Ellers så er det en enkel og rimelig sak å skifte termostat, ville tatt en rens av kjølesystemet samtidig og selvsagt fylt på ny kjølevæske.
Underlig at brukt Superb ligger over Passat i pris, nye er det vel motsatt? Men det har kanskje noe med brukttilbudet å gjøre, vil anta at det er langt flere Passat enn Superb til salgs. Om det er slik ville jeg valgt Passat, det er blitt en bra bil etter alt tull med elendig forstilling m.v. omkring 2000-tallet.
Ellers, min allroad er godkjent til å trekke 2500 kg, noe som burde holde for de fleste vogner. Ser også at den er forsterket under, og har langt kraftigere bremser enn forrige bil, A6 Avant. Allroaden har større skiver, og doble med lufting også bak, ser solid ut. Og så veier den 150 kg mer enn Avant med samme maskin, så det er nok mer stål her og der.
Vet ikke når bilen selges, det blir nok familiens yngste som avgjør tidspunktet. Men altså ikke nå, heldigvis. Om hun vil dra på ferie med "gamlingene" også neste år blir det trolig høsten -21, hvis ikke selges bil og vogn tidligere. Også jeg bor i Hordaland, så da kan du eventuelt ta en tur å se på bilen om det har interesse. Den har nå gått kun 43000 km, er velstelt på alle vis.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTor 13 Feb 2020 - 1:02

Nå er det jo mange spekulasjoner omkring coronavirus og smitte, får se hvordan dette utvikler seg. Har avventet med å bestille båtbillett en stund, om denne corona-saken blir mye mer omfattende blir det ferie på hytta tror jeg, tar ingen unødige sjanser her. Men vi har jo alle lyst til å kjøre til Italia igjen til sommeren, og håper det går fint. Regner i grunn med at det blir slik, suveren ferie!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTor 13 Feb 2020 - 13:44

Om du ikke får Coronavirus i kassa så kommer du deg nok over alpene. Sies at S-Tronic Cool ikke er utsatt for Corona.. Cool


Sist endret av janp den Fre 14 Feb 2020 - 7:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTor 13 Feb 2020 - 23:54

Har ikke DSG, men S-tronic. Er vel mye likt vil jeg tro, og det fungerer fint. Jada, regner med at jeg skal komme meg fint over Alpene også i år, flere burde ta turen! Kan trygt anbefales.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 19 Feb 2020 - 0:25

Og til Veggis, allroaden får ny motorolje og filter før hver tur sørover, fint å føle at man har behandlet bilen på beste vis, og satser på problemfri tur også i år. Disse anbefalte oljeskiftene på bilen på 30000 km i serviceheftet tviler jeg litt på, liker det ikke noe særlig, tror ikke det er bra for motoren. Et olje- og filterskift koster ikke allverden, og forlenger sannsynligvis levetid for motor før reparasjoner betydelig. 3-literne er skikkelig solide saker, og kan tåle veldig mange km før det trengs å ordne noe.
Bilen får derfor olje-og filterskift i god tid før sommerturen, samt påfyll av ad-blue (Euro 6). Har originalt fyllesett fra Audi, ikke noe poeng å betale en mekaniker for dette. Gjøres på 5 minutt.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTor 21 Jan 2021 - 1:14

Til Veggis.
Vi har drøftet i familierådet, og håpe/satser på tur nedover Europa også sommeren 21, men jeg tviler dessverre litt enda. Har avventet med å bestille med Colorline på Oslo - Kiel, og med bestilling av service på bilen hos Audi Hoffmann Exclusive. Vi får se etterhvert. Blir eventuelt i Norge. Bilen har fortsatt garanti.
Men det er nok trolig uansett siste året med A6 allroad uansett, er jeg redd. Kanskje Tesla etter hvert?
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTor 21 Jan 2021 - 6:55

Hei. Hadde helt glemt denne tråden, jeg Very Happy
Jeg blir nok ikke neste eier av bilen din, dessverre. Bilen er sikkert et veldig fint eksemplar, ut fra din beskrivelse. Men den var i dyreste laget før, og nå er den uoppnåelig. Det har skjedd endringer i livssituasjonen som gjør at jeg ikke kan ta opp lån for å kjøpe bil, så da blir det til at jeg beholder Forden i noen år til, mens jeg prøver å spare opp litt kapital til å kjøpe en annen og litt nyere bruktbil om noen år. Vognen var det i tillegg tanker om å bytte ut, men også det utgår.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTir 26 Jan 2021 - 1:36

Selvfølgelig ok. Vi vet heller ikke hvordan sommeren blir for oss, heller ikke om vogn og bil blir solgt til høsten. Kanskje vi beholder til neste år? Men frykter at det eventuelt blir store endringer også for oss i forhold til vogn/bil. Dersom det ikke blir aktuelt med vogn neste år blir den solgt med mover, klima, tech-tower etc. Og da har vi heller ikke bruk for diesellokomotiv med luftfjæring som enkelt kan trekke 2500 kg, da blir det nok elbil, trolig Tesla i og med at de har nett av hurtigladere i Europa.

Lite lystelig synes jeg, allroaden med 320 hk og 650 nm er supert å trekke vogn med! Nesten som vogna veier 5 kg. Men alt endrer seg. Har jo ingen mulighet til å følge en Tesla i aks uansett, men Audien er klart mye bedre enn Tesla i å trekke vogn til Italia. Viruset styrer!?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Det er ei kasse øl i senkesenga.
» Trekkbil for å trekke minimum 1900kg
» trekke campingvogn med 1,8L bmw 3 serie
» Hvor mye kan bilen trekke?
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: