CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Magne78




Antall Innlegg : 5
Registration date : 29.06.2020

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeMan 29 Jun 2020 - 21:17

Hei godtfolk!

Jeg har et Dometic RM 8551 kjøleskap som ikke vil fungere på gass. Kjøleskapet har to trykk-knapper. Én som velger styrke/effekt og en som velger mellom 230V, 12V og Gass. Når man velger gass ordner kjøleskapet resten selv. Det åpner opp for gass og tenner automatisk. Dersom det ikke kommer gass umiddelbart tenner den et par ganger før den stopper prosessen og gir feilmelding.

Forløp:
- Jeg skal på tur og stiller kjøleskapet på gass. Dette fungerer alltid knirkefritt, så jeg går ut, lukker døra og setter meg i bilen. I ettertid husker jeg at jeg hørte det tikket noen ganger på vei inn i bilen. Altså, tenneren som forsøker å tenne gassen.
- Etter 15-20 min er det en stopp for jeg skal inn i vogna og hente noe. Oppdager da at rød diode som indikerer feil lyser. Jeg finner feilen raskt, da det viser seg at jeg har glemt å sette gassventilen på "åpen" i koblingen på gassflaska etter at den var bytta.

Så langt, alt normalt

Problemet nå er at kjøleskapet fortsatt står i feilmodus, der rød diode lyser. Så selvom gasstilførselen er ordnet vil ikke kjøleskapet prøve å tenne en gang. Det har "hengt seg fast" i feilmodusen.
Jeg har skrudd kjøleskapet av og på en rekke ganger, koblet fra 12 V, koblet fra 230V, men ingenting hjelper.

Noen som har tips?
Hvordan overbevise kjøleskapet om at det er på tide å gjøre et nytt forsøk på å tenne gassen?

Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeMan 29 Jun 2020 - 21:58

Litt dumt spørsmål kanskje....., men du har vel trykt på ´Reset Gas Failure´ knappen? 😜

Magne78 likes this post

Til Toppen Go down
Magne78




Antall Innlegg : 5
Registration date : 29.06.2020

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeMan 29 Jun 2020 - 22:11

Det er et opplagt spørsmål!

Og jeg har tenkt at det må være en slik knapp en plass, men hvor er den gjemt???
Jeg har forøvrig lest bruksanvisningen opp og ned i mente uten å finne noe hint om en slik resett-mulighet.

Så svaret på spørsmålet ditt er: Nei.

Når jeg ser på bilder på nett, virker det som mitt panel ikke er likt de jeg finner av RM 8551. Jeg har kun to knapper "Mode" og "Temp"
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeMan 29 Jun 2020 - 23:00

Ingen knapp helt til høyre med en trekant på altså?
Edit: Beklager, ser nå att du har ett RM skap, og ikke RMD( lønner seg å lese alt😔), prosedyren på å resette RM var vel noe i nærheten av: Strøm av, energivalg av, strøm på, vri til gas, men godt mulig jeg husker feil, da må nok manualen frem
Til Toppen Go down
Magne78




Antall Innlegg : 5
Registration date : 29.06.2020

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeMan 29 Jun 2020 - 23:19

Nope...

Denne ser ut til å ha samme panel som min (ja, jeg vet at den har annen modellbetegnelse):
https://www.caravanfridges.co.uk/dometic/rms8401.htm
Til Toppen Go down
Magne78




Antall Innlegg : 5
Registration date : 29.06.2020

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeTir 30 Jun 2020 - 19:13

Børge skrev:

Edit: Beklager, ser nå att du har ett RM skap, og ikke RMD( lønner seg å lese alt😔), prosedyren på å resette RM var vel noe i nærheten av: Strøm av, energivalg av, strøm på, vri til gas, men godt mulig jeg husker feil, da må nok manualen frem

Manualen sier at det skal holde å skru av kjøleskapet, men det virker ikke å stemme.

Mulig det er noe feil med "burner control device", uten at jeg vet hvordan jeg evt kan identifisere det.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeOns 1 Jul 2020 - 9:24

Har opplevd noen ganger, med Alde 3020, startproblem etter flaskebytte. Og da tenner jeg på et par plater på ovnen. Har opplevd et par ganger at det ikke var nok trykk, for flammene ble betydelig svekket når jeg tente plate 2. Og det kan hende at det er for lavt trykk til at skapet tenner, trenger ikke være annet.

Fikk også problem første natt for 2 år siden når vi hentet forrige vogn. Viste seg at det var flaskefeil. CirkleK og Aga har bytterett ved problem. Fant enkelt ut av det ved å låne ei flaske av naboen.

Et anet tips, men jeg vet ikke om du har Truma Duo-Control eller lignende. Jeg har dette, og de "regulatorene" som ikke er regulatorer (det er 2Bar rett inn til duocontrol med høytrykksslanger. Det er disse regulatorene jeg måtte bytte, til Kosan snapon (dette bildet viser 2bar for høytykk, der er gjenger og ikke for slange med klemme):


https://hyttespesialisten.no/regulator-click-on-hoytrykk.html
Til Toppen Go down
arilsoe2




Antall Innlegg : 3
Registration date : 30.08.2015

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Dometic    Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeOns 1 Jul 2020 - 15:44

Er du sikker på at skapet for gass? Har opplevd på min vogn med kjøleskapet ikke tente på grund av ikke gass der. Noen ganger må jeg ta av gassflaske og sette den på igjen. Men lykke til og håper det ordner seg. Mvh Arild. PS. jeg har ikke det sammen Nr på skapet men samme merke men litt større. Tror mitt heter RM 150

arilsoe2 likes this post

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeOns 1 Jul 2020 - 19:07

arilsoe2 skrev:
Er du sikker på at skapet for gass? Har  opplevd  på min vogn med  kjøleskapet ikke tente på grund av ikke gass der. Noen ganger må jeg ta av gassflaske og sette den på igjen. Men lykke til og håper det ordner seg. Mvh Arild. PS. jeg har ikke det sammen Nr på skapet men samme merke men litt større. Tror mitt heter RM 150

Har du lest TS sitt første innlegg? Tror nok du bør lese det om igjen. Cool Og ditt skap heter nok ikke 150, den betegnelsen finnes ikke. De har brukt 4-sifrede betegnelser lenge. Uten den nye serien som ble presentert som årets nyhet i Düsseldorf 2018 når jeg var der. 10.4 er en serie med kompresssorskap, og 10.5 er en absorbsjonsskap-serie.

Og for ordens skyld: 8xx1 eller 8xx5 har automatisk tenning gass, 8xx0 har piezo (manuell) tenning. Dvs at alle skap i f.eks 8xxx-serien har gasstilkobling. Manuell eller automatisk tenning.
Til Toppen Go down
arilsoe2




Antall Innlegg : 3
Registration date : 30.08.2015

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeOns 1 Jul 2020 - 20:30

Ok. Sitter hjemme i Oslo og husker ikke hva mitt skap het. Men jeg har i allefall opplevd at skapet ikke fikk gass frem til brenneren. PS. Skal lese hele tråden før jeg kommenter en annen gang😎Ha en fin kveld.
Til Toppen Go down
Magne78




Antall Innlegg : 5
Registration date : 29.06.2020

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeOns 1 Jul 2020 - 21:01

Takk for innspill.

Kjøleskapet er for gass.
Kjøleskapet har også fungert knirkefritt på gass i lange tider, så det er ikke grunn til å tro at noe med selve koblinger/regulatorer er årsak.

Jeg har kjørt tre gassbluss på full effekt, samtidig som jeg har kjørt alde’n på gass, og det fungerer fint.

Som jeg skrev i første tråd vet jeg hvorfor kjøleskapet kom i feilmodus. Problemet er at kjøleskapet ikke kommer ut av feilmodus.
Vanlig prosedyre for kjøleskapet ved drift på gass er at det automatisk åpner for gass og starter tenneren. Deretter kjører tenneren et par runder dersom flammen ikke tenner. Problemet nå er at denne startprosedyren ikke kjøres. Det åpnes ikke for gass, og tenneren starter ikke.

Problemet er ikke at kjøleskapet ikke får gass. Selv uten gass skulle kjøleskapet prøvd å starte før det gikk over i feilmodus.

Min hypotese er at et eller annet gjør at kjøleskapet ikke resettes. Som nevnt tidligere er det ikke en resett knapp, slik enkelte andre modeller har.

Til Toppen Go down
Erik_69




Antall Innlegg : 1
Registration date : 26.06.2021

Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitimeLør 26 Jun 2021 - 10:25

Hei, Jeg har nå tilsvarende problem med mitt kjøleskap rmd-8551. Kan du dele hva som ble løsningen på problemet ditt tilslutt?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Empty
PosteTema: Re: Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass   Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Dometic RM 8551 kjøleskap står i "feilmodus",gass
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fjerning av plast fra hylle ribber i Dometic kjøleskap
» Kjøleskap på gass
» Dometic Kjøleskap
» Del til Dometic kjøleskap
» Løs pakning dometic kjøleskap.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: