Heisann,
Jeg har kjøpt en gammel Tabbert Comtesse, som jeg bor i. Hun skal restaureres noe innvendig og utvendig, så da tenkte jeg at dette forumet kanskje ikke var så dumt å bli medlem i for div råd og tips.
Utvendig så er vognen i dårlig stand. Det vokser mose på taket og mye av fugene er morkne. Jeg har tenkt at jeg burde vaske henne skikkelig, fjerne gamle fugelister, gi henne en ny overflatebehandling og tette alt med ny fugemasse.
Fordi hun hadde en alvorlig sprekk mellom front og side aluplate med betydelige vanskader i rammeverk, så lappet jeg henne sammen med alustrips og nitet de fast for å tette sprekken og fuget alt med hvit sikaflex før gummilist og metalllist ble montert igjen. Det ble ikke pent, men hun er tett. Dette måtte gjøres på denne måten fordi det var en del av et eksamensprosjekt og jeg hadde dårlig tid.
Men på resten av vogna så tenker jeg å gjøre litt mer research før jeg restaurerer henne utvendig.
Jeg trenger anbefalinger for:
1. midler å vaske vogna ren med (jeg har erfart at acetyl bensin fjerner gammel butyl og fugekliss bra, aceton fjerner lakken -,-)
2. grunning og lakk, hvilke produkter fungerer best her?
3. påføringsmetode, spray eller male?
4. Finnes det noe sted man kan bestille stickers for campingvogn. Jeg synes det hadde vært litt hyggelig og "Comtesse 530" kunne fått stå på vogna, etter ny overflatebehandling. Ellers kan jeg jo lage mal selv å spraye på.
5. det jeg har lest er at sikaflex fungerer godt som tetting/fuging, og min erfaring med det så langt er god. Er den noen som har noen andre anbefalinger?
6. Og hvilke som helt andre tips som er å gi til en nybegynner som skal overflatebehandle campingvogn for første gang.
Takk