CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Overflatebehandle campingvogn utvendig

Go down 
2 posters
AvInnlegg
TabbertLisa

TabbertLisa


Female
Antall Innlegg : 1
Age : 33
Localisation : Notodden
Registration date : 27.07.2020

Overflatebehandle campingvogn utvendig Empty
PosteTema: Overflatebehandle campingvogn utvendig   Overflatebehandle campingvogn utvendig Icon_minitimeMan 27 Jul 2020 - 21:15

Heisann,

Jeg har kjøpt en gammel Tabbert Comtesse, som jeg bor i. Hun skal restaureres noe innvendig og utvendig, så da tenkte jeg at dette forumet kanskje ikke var så dumt å bli medlem i for div råd og tips.

Utvendig så er vognen i dårlig stand. Det vokser mose på taket og mye av fugene er morkne. Jeg har tenkt at jeg burde vaske henne skikkelig, fjerne gamle fugelister, gi henne en ny overflatebehandling og tette alt med ny fugemasse.

Fordi hun hadde en alvorlig sprekk mellom front og side aluplate med betydelige vanskader i rammeverk, så lappet jeg henne sammen med alustrips og nitet de fast for å tette sprekken og fuget alt med hvit sikaflex før gummilist og metalllist ble montert igjen. Det ble ikke pent, men hun er tett. Dette måtte gjøres på denne måten fordi det var en del av et eksamensprosjekt og jeg hadde dårlig tid.
Men på resten av vogna så tenker jeg å gjøre litt mer research før jeg restaurerer henne utvendig.

Jeg trenger anbefalinger for:
1. midler å vaske vogna ren med (jeg har erfart at acetyl bensin fjerner gammel butyl og fugekliss bra, aceton fjerner lakken -,-)
2. grunning og lakk, hvilke produkter fungerer best her?
3. påføringsmetode, spray eller male?
4. Finnes det noe sted man kan bestille stickers for campingvogn. Jeg synes det hadde vært litt hyggelig og "Comtesse 530" kunne fått stå på vogna, etter ny overflatebehandling. Ellers kan jeg jo lage mal selv å spraye på.
5. det jeg har lest er at sikaflex fungerer godt som tetting/fuging, og min erfaring med det så langt er god. Er den noen som har noen andre anbefalinger?
6. Og hvilke som helt andre tips som er å gi til en nybegynner som skal overflatebehandle campingvogn for første gang.

Takk Smile

Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Overflatebehandle campingvogn utvendig Empty
PosteTema: Re: Overflatebehandle campingvogn utvendig   Overflatebehandle campingvogn utvendig Icon_minitimeTir 28 Jul 2020 - 1:00

Vær forsiktig med hva slags midler du sprayer vigna med. Ville prøvd først med en kraftig blandig med Globex 80, og eventuelt kraftigere saker etterpå. Husk at kraftig avfetting tar butylen i pakningene, og da får du lekkasje. SKAL DU RENSE HELT OPP Å LEGGE NY BUTYLPAKNING, SÅ FÅ TAK I EN PROFF. Det samme gjelder litt når det gjelder lakk, få info fra noen som VET (ikke bare tror, slik som meg). Vil anta at det er langt enklere for en amatør å rulle på fremfor å spraye på når det gjelder både grunning og lakk.
Sikaflex er bra til mange ting, men foretrekker tec7. Den fuger/limer t.o.m. under vann. Men i sammenføyningene på vognene er det brukt butyl, og det betyr at du må være varsom med hva du bruker av sterke saker, ellers går det galt. Butyl er fint i forhold til bevegelser i konstruksjonen m.v., men tåler lite sterk avfetting. Beklager, men har ikke så mange gode råd å dele ut, som du forstår. Men igjen, forhør deg med fagfolk eller noen du VET er gode handymen. Gjør man feil her blir det bare enda vanskeligere. Men synes du er modig, lykke til! Blir spennende å høre hvordan det går fremover!
Til Toppen Go down
 
Overflatebehandle campingvogn utvendig
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» utvendig sensor alde3010
» utvendig belysning.
» Utvendig strøm\12v og tv boks
» Male vogna utvendig...
» Tape til bruk utvendig

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: