Tror 2000 kg er maks på enkeltakslet Al-Ko sitt chassis. Og om det er opplyst 200 kg nyttelast så kan du regne med at det ikek stemmer. Om ikke vogna er veid fra fabrikk eller forhandler. Så må du kanskje regne med at du starter med overlastfra dag 1.
Jeg ville ha sjekket ut dette nøye før et kjøp. Og langt overheng er jo en garanti for flere ting: ustabilitet, subbing i baken og fare for å kræsje inn i andre ting når du svinger. Med så lang vogn som det lages på enkeltakslet chassis er jeg ikke overrasket over at noen kanskje angrer på kjøpet. Lange vogner går ikke alltid bra i kombinasjon med alle biler, og det er ikke noe du finner ut av før du er på veien og må gjøre en kjapp sving for noe som du dukker opp. Har sett noen av de på plasser rundt om, og jeg ville ikke ha valgt en enkeltakslet med en slik lengde. Fordelen er jo enklere manøvrering på f.eks en trang campingplass, men ulempene som f.eks liten eller tilnærmet ingen lasteevne betyr vel mere for de fleste.
Overlast blir det mere fokus på fremover, det tror jeg. Ble stoppet ved Fagernes i sommer, og jeg så også at det er er vært et par kontroller i området her nå i sommer.
Aldri sett en kontroll på dette før i år, og jeg er glad jeg kostet på en oppgradering av totalvekta i fjor. Hadde kanskje 60-70 liter vann på tank og Alde, samt ei lita kanne da jeg ble sjekket til 2700 kg. Og bilen er godkjent til, og anbefalt, å utnytte dette maks ifølge brukerhåndboka. Og det gjør jeg, og med ATC så er det en fryd å kjøre.