CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd

Go down 
3 posters
AvInnlegg
ghjens




Antall Innlegg : 1
Registration date : 07.08.2020

Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Empty
PosteTema: Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd   Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Icon_minitimeTir 15 Sep 2020 - 10:45

Hei.
Har byttet vogn nå i sommer, og har ett problem med laderegulatoren i vogna som leverandør har problemer med å feilsøke.

Håper noen kan kjenne igjen noe av dette:

Vogna har Autark pakke ( batteri og laderegulator), på batterikassa sitter det en trykkbryter som kan koble vekk batteriet.
Rett på polene sitter det en Hella IBS ( IntelligentBatterySensor) som har sin egen sikring.
Laderegulatoren er en Toptron EL480 som tar inn 12,7V og ihht spesifikasjon skal levere 13,8 til 14,2V ut.

Om batteriet har behov for lading så oppfører alt seg normalt. Jeg kan se på Hobby sitt panel at ladespenning er 13,8 -13,9V.
Etter 1 til 2 timer når batteriet ikke krever like mye strøm så stiger ladespenning til over 14,0V.
Da begynner laderegulator å klikke hvert 4 sekund. Samtidig med dette blinker alt av lys i vogna og Hobby LCD panel for hvert klikk.
På laderegulatoren er det 2 LED. Den venstre blafrer som en nettverkskontakt alltid, og den høyre blinker i en gjevn takt. For hvert klikk vil høyre LED bli avbrutt.
Om jeg nå trykker på knappen på batterikassa og kobler vekk batteriet forsvinner blinking i lys, men blinking i Hobby LCD panel og klikking fortsetter.
Om jeg starter med å ha koblet vekk batteriet + rød sikring på denne Hella IBS saken som sitter koblet rett på batteripolene, og så "resetter" vogna med å ta 230V ut og inn igjen vil laderegulator etter 20-30 sekunder begynne å klikke. Ser da også at spenning ligger på 14,4V.(litt høyt ?, kan også være unøyaktig. Har ikke sjekket med multimeter samtidig)
Samme fremgangsmåte som over, men uten å koble vekk sikring for Hella IBS så vil vogna gå igang på samme måte, men etter ca 4 minutter kutter Alde ut, og laderegulatoren blir nå helt stille, akkurat som om den kobles av den også. Nå er venstre LED mørk og høyre lyser konstant.
Tydelig at Hobby panelet/boksen kobler ut deler av 12V når batteriet ikke er der samtidig som Hella IBS likevel måler på batteriet.

Har forsøkt med ett annet nytt batteri. Samme oppførsel.

Vogna har vært inne igjen hos leverandør en gang. De mente at problemet var løst, men det var bare fordi de testet samtidig som batteriet tok mye strøm. Etter at jeg fikk den hjem igjen kom problemet tilbake når batteriet nærmet seg god spenning.

Neste steg var å skru ut omformer ( Dometic) + laderegulator og sende de til feilsøk på reparasjonsverksted. Der finner de ikke feil på de 2 boksene.

Hva kan gjøre at laderegulator klikker i de tilfellene der batteriet enten ikke er krevende pga god ladestatus eller også om batteriet er koblet helt vekk.?
Jeg har ikke kunnskaper om elektronikk, men synes det er rart at laderegulator kjører opp spenning til 14,4V når batteriet er koblet vekk.


Mvh
Lasse V
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Empty
PosteTema: Re: Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd   Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Icon_minitimeOns 16 Sep 2020 - 21:26

Kan være lurt å rådføre seg med en merkeforhandler, du skriver ikke så mye om hvor du bor. Mange flinke på service rundt om, og Hobby/Fendt har de samme panelene.
Til Toppen Go down
Ulvis




Antall Innlegg : 14
Registration date : 20.06.2020

Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Empty
PosteTema: Re: Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd   Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Icon_minitimeSøn 18 Okt 2020 - 10:07

Vi har 2 stk Dometic power (nesten som https://www.google.com/search?q=dometic+converter+12v&tbm=isch&ved=2ahUKEwjrr_vZ1b3sAhVTsCoKHZSzBLcQ2-cCegQIABAB&oq=dometic+converter+12v&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWcQAzoECCMQJzoICAAQCBAHEB46BAgeEApQh-ABWP3xAWD0_AFoAHAAeACAAbIBiAGGCZIBAzUuNpgBAKABAcABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=h_WLX6vQLtPgqgGU55K4Cw&bih=622&biw=384&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=isvn#imgrc=pKv1OFgdg26L4M&imgdii=ZeIihSSljjXs9M) der den eine klikkar ustanselig. Den er også varm. Den har 2 stk 12V kursar som går til ein annan liten boks som ser ut til innehalde rele og dimming for lyskursar, etc. Vi har ikkje batteri, står på fast plass. Eg kopla ut den eine 12V utgangen. Då vart det stille. Pussig nok merkar eg ikkje noko som ikkje har straum lenger. Men det er enkelte mørke felt der eg mistenker det skal vere LED striper oppunder taket. Eg ser også at vigna Hobby 720, 2008 har hatt tilbakekalling for feil på lys. Eg mistenker simpelten overbelastning/kortslutning på ein lyskurs.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Empty
PosteTema: Re: Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd   Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hobby 650, 2012. Laderegulator Toptron med klikkelyd
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby med ny serie i 2012
» 650 KFU 2012 stoff Dubai vs barn, erfaringer?
» 2012 Hobby koker batteriet
» Montere batteri og lader i Hobby KMFE 2012 modell
» Ettermontere 12v batteri i hobby 2012

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: