CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fukt mellom vegg/tak

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Busserull




Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.03.2021

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeSøn 28 Mar 2021 - 3:36

Har nettopp kjøpt min første vogn, Detleffs  Beduin(2002), vel vitende om at fuktmåleren min slo ut på rundt 22-25% i et hjørne i front.  


Målte på nytt to uker senere og så til min forskrekkelse at det da målte 45%. I tillegg ser jeg nå en langsgående stripe med fukt mellom vegg/tak, som strekker seg hele veien fra front til ca midten av vogna, heldigvis med lavere verdier. Må nevne at det var ingen dårlig lukt i vogna.

Er redd jeg har skaffet meg et litt større prosjekt enn det jeg først trodde, og lurer på veien videre:

1. Holder det å tette med butyl i listene på utsiden, og bruke en luftavfukter til å tørke innvendig interiør? Eller bør det med så høye verdier åpnes opp?

2. Kan vann ha sildret langs med veggen, og samlet seg i en pøl under gulvet, eller inni veggen, som kan skade vogna? Eller er vogner konstruert for at dette ikke skjer?  

3. Noen som har tips til fremgangsmåte på tetting mellom vegg/tak? Alle tips tas gladelig imot her. Også tips til nettsider eller youtube som omhandler dette.    

Jeg vet ikke om det er relevant, men vogna står kun på fast plass.

Fukt mellom vegg/tak  Innsid11
Fukt mellom vegg/tak  Utside11
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeSøn 28 Mar 2021 - 18:58

Hei. Høres ut til at du må av med taklister kanskje og legge ny butyl. Er litt i tvil her men trodde at aluplata på Dethleffs er brettet ned over veggene og da er det bare gjennom skruehulla at det kan lekke der. Men sjekk også andre gjennomføringer i taket som takluker, ventiler og lignende for mulig lekkasjer. Takluker er mange ganger en kilde til lekkasje. Og dette skyldes som oftes at butyl slipper fra alutaket.
Og får du først tettet lekkasjer så kan en god luftavfukter inne i vogna ha en god virkning på fuktnivået.

Busserull likes this post

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Busserull




Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.03.2021

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeSøn 28 Mar 2021 - 20:11

Sikkert dumt spørsmål, men skrur man på de samme listene igjen eller må det nye lister til?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeMan 29 Mar 2021 - 0:29

Hvis listene er hele er det vel neppe noe poeng å bytte de, bare ekstra kostnad.

Busserull likes this post

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeMan 29 Mar 2021 - 11:19

Skift skruene til rustfrie, helst bittelitt grovere og bruk godt med butyl. IKKE Tec7 eller Sikaflex. Dessverre er sånne skader nesten alltid verre enn man først tror.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89

Busserull likes this post

Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeFre 9 Apr 2021 - 9:48

Dersom fukten har trukket seg inn i "bjelkene" så tar det tid å tørke ut. Du må få åpnet opp slik at du kommer skikkelig til. Jeg hadde fukt i en front (gasskasse) på en Dethleffs 510tk. Jeg trodde først det kun var fukt i selve treplaten på innsiden. Så jeg tørket i dagevis og tettet. Sendte vogna til fukttest og da viste det seg at selve bjelken/lekte som gikk langs sideveggenen var søkkvåt. Denne klarte jeg ikke å få tørr før jeg rev bort platen på innsiden.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeFre 9 Apr 2021 - 9:53

Ser du har Dethleffs du også, men usikker på om du har samme front som meg. Men sjekk for sprekker i plastdekselet i front, langs listene som går fra tak til bunn av gasskassen. Denne plasten sprekker på så og si samtlige vogner slik at vann renner rett inn i enden på sideveggen.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitimeFre 9 Apr 2021 - 20:21

Skal ikke blande meg inn for mye her, men ville skaffet en skikkelig fuktmåler og brukt fuktmåler gange to for å være trygg. Fukt betyr trøbbel uansett, og ofte kostbar trøbbel. Sjekk overalt, og se hva du finner. Det er ikke kjekt å ordne fuktskader, og ofte mer omfattende enn først tenkt.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fukt mellom vegg/tak  Empty
PosteTema: Re: Fukt mellom vegg/tak    Fukt mellom vegg/tak  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fukt mellom vegg/tak
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fukt i vegg.
» Fukt i hjørnet vegg og gulv Hobby Exslucive 98
» Tetting overgang tak vegg
» Vintercamping mellom Meråker og Storvalla ?
» Hobby 650 KFU Prestige. Bytting av vegg

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: