Har nettopp kjøpt min første vogn, Detleffs Beduin(2002), vel vitende om at fuktmåleren min slo ut på rundt 22-25% i et hjørne i front.
Målte på nytt to uker senere og så til min forskrekkelse at det da målte 45%. I tillegg ser jeg nå en langsgående stripe med fukt mellom vegg/tak, som strekker seg hele veien fra front til ca midten av vogna, heldigvis med lavere verdier. Må nevne at det var ingen dårlig lukt i vogna.
Er redd jeg har skaffet meg et litt større prosjekt enn det jeg først trodde, og lurer på veien videre:
1. Holder det å tette med butyl i listene på utsiden, og bruke en luftavfukter til å tørke innvendig interiør? Eller bør det med så høye verdier åpnes opp?
2. Kan vann ha sildret langs med veggen, og samlet seg i en pøl under gulvet, eller inni veggen, som kan skade vogna? Eller er vogner konstruert for at dette ikke skjer?
3. Noen som har tips til fremgangsmåte på tetting mellom vegg/tak? Alle tips tas gladelig imot her. Også tips til nettsider eller youtube som omhandler dette.
Jeg vet ikke om det er relevant, men vogna står kun på fast plass.