CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm!

Go down 
3 posters
AvInnlegg
LarsF




Antall Innlegg : 1
Registration date : 27.05.2021

Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Empty
PosteTema: Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm!   Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Icon_minitimeTor 27 Mai 2021 - 20:10

Hei!

Holdt på å gjøre vogna, en HOBBY 490 KMF 2013, klar for en liten tur i helga (i morgen, første i år) og jeg har delvis ikke strøm.

Multimeteret viser 12.72V på batteriet, men tilkoblet 230V har jeg strøm på lys, 230V uttak, TV (12V), varmer, varme for vann men pumpa for kjøkkenkrana virker ikke, kjøkkenvifta virker ikke og vannpumpa for doen virker ikke.

Den har stått ute i vinter, så hadde det ikke vært for at kjøkkenvifta heller ikke virka kunne jeg tenke meg at jeg hatt noe frost som har ødelagt begge pumpene, men det i seg selv virker litt for utrolig.

TV har sin egen 12V, men jeg mistenker at det er noe feil med det andre generelle 12V anlegget?

Noen som kan hjelpe meg, noe jeg kan feilsøke? Med lysene på "dimmer" ikke lysene når jeg skrur av og på vannkranene (kjøkken, bad og do). Ville kanskje tro at om det var noe galt så kanskje lyset ville ha dimmet når den trekker kraft.

Pumpa i tanken er merka 12V og den har en sukkerbit på utsiden. Med krana igjen eller åpen så er det ikke noe volt å måle her.

Jeg har prøvd et annet 12V fritidsbatteri (nytt) men dette hjalp heller ikke.

Noen ideer?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Empty
PosteTema: Re: Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm!   Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Icon_minitimeTor 27 Mai 2021 - 23:57

Høres ut som en sikring har gått på forsyningsspenningen fra batteriet på 12v. Sjekk der denne forsyningsspenningen går inn på strømblokka. Du må gjerne skru ned noen hyller eller lignende og få tatt av dekselet på strømblokka (Schaudt eller lignende). Når du vet hva du har, så finner du sikkert skjema på nettet slik at du ser hvor du skal søke.
Til Toppen Go down
PeaJay




Antall Innlegg : 5
Localisation : Nordland
Registration date : 25.05.2021

Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Empty
PosteTema: Delvis ikke strøm   Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Icon_minitimeMan 31 Mai 2021 - 21:42

Mange vanntanker har en pumpe som sitter løst inni tanken montert på "ut"-slangen med en klemme og et par ledninger i tillegg. Dersom du kan føre et par ledninger direkte fra et batteri eller starthjelp, kan det være mulig å finne ut om vannpumpa går ved hjelp av slik ekstra strømforsyning. Husk riktig polaritet. Om den gjør det, kan du ta bort ekstrakablene en for en og finne om det er pluss eller "jord" som ikke virker.
Dersom pumpa går, er det feil med ledningskoblinger eller elementer ellers i kretsen (brytere, sikringer). Det letteste å se over da er sikringene, f.eks måle om de har spenning på begge sider.
PS. Du har vel koblet til husbatteriet?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Empty
PosteTema: Re: Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm!   Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hjelp, jeg har (delvis) ikke strøm!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp til start av strøm og gass
» Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil
» Får ikke strøm til vannpumpe i knaus 580 2005 mod.
» Finner ikke NRK i bakkenettet - HJELP
» Alde 3000 compact virker fint på strøm, men ikke på gass.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: