CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Luft til besvær...

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:06

Heisann!

Prøvde å fylle luft på vogna mi her om dagen.. Trodde det skulle være enkelt... scratch

Men...

Når jeg ser i bruksanvisningen så er det referert til 4,5 kpa. Det står det iallefall ikke på luftpistolen jeg skal fylle luft med.... På dekket står det maks 66psi (det står det heller ikke på de lufrpistol-dingsegreiene jeg har brukt. Her er det vel som oftest referert til bar.

Er det slik at jeg skal fylle 66psi i dekket (når jeg finner ut hvor mye det er?)

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
CGJ
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
CGJ


Female
Antall Innlegg : 1389
Age : 54
Localisation : Brandbu, Oppland
Registration date : 07.04.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:11

Her er det 4.5 bar i dekkene på vogna....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:17

Nei,det er bare begrensingen på dekket, se i boka til vogna,der skal anbefalt lufttrykk stå....
Det står ikke 450 kpa da......det tilsvarer 4,5 Bar som igjen tilsvarer 65 PSI.....
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:24

heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
CGJ
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
CGJ


Female
Antall Innlegg : 1389
Age : 54
Localisation : Brandbu, Oppland
Registration date : 07.04.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:27

Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

I følge min "bedre" halvdel, så er det 4.5 bar som er maks trykk.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:28

Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

Tommy

jeg må ut i bilen å se, det er nemlg flere skalaer her, og jeg blir forvirra hver gang, derfor har jeg en tabell i bilen....


Sist endret av Vegard den Ons 9 Jul 2008 - 22:30, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:29

Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy
Jepp, helt riktig,og for en gangs skyld VET eg hehe,jobber med dette til Dagen offshore....
En liten tommelfingerregel.......om du har 4,5 bar så ganger du dette med 1,5 og hiver på en null.....da får du ca PSI.....i dette tilfelle ville det blitt 67,5 psi grovt regnet.......det helt korrekte er 65,2 PSI..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:30

Tommy

Harald kom jo med det her..... det virker riktig....
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:31

Dersom du googler 66 psi to bar så får du hvor mange bar det er snakk om.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:32

Og bytter du ut 66 med 65,2 er du ganske nær 4,5bar ja.... Very Happy
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:33

CGJ skrev:
Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

I følge min "bedre" halvdel, så er det 4.5 bar som er maks trykk.
Der hadde vi ett merkelig tilfelle i fjor med vogna til MortenT
I boka sto det at trykket skulle være 4,5 Bar
Men på dekket var det oppgitt 55 psi som maks trykk på dekket.
Altså var ikke dekka beregnet for trykket boka fortalte,og vogna kom rett fra forhandler ny.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:36

Harald skrev:
CGJ skrev:
Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

I følge min "bedre" halvdel, så er det 4.5 bar som er maks trykk.
Der hadde vi ett merkelig tilfelle i fjor med vogna til MortenT
I boka sto det at trykket skulle være 4,5 Bar
Men på dekket var det oppgitt 55 psi som maks trykk på dekket.
Altså var ikke dekka beregnet for trykket boka fortalte,og vogna kom rett fra forhandler ny.......

Harald

har og vært borti nye vogner (720) som ikke hadde høy nok Load index til å bære vogna tom..... skal ikke nevne merke...... kliss nytt fra fabrikk, og altså utstyrt med ulovlige dekk.... med for lav vektklasse....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:36

Lars Egil skrev:
Dersom du googler 66 psi to bar så får du hvor mange bar det er snakk om.
ja,men selv om det står 66 psi på dekket betyr ikke det at det er anbefalt trykk fra leverandør.....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 22:37

Vegard skrev:
Harald skrev:
CGJ skrev:
Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

I følge min "bedre" halvdel, så er det 4.5 bar som er maks trykk.
Der hadde vi ett merkelig tilfelle i fjor med vogna til MortenT
I boka sto det at trykket skulle være 4,5 Bar
Men på dekket var det oppgitt 55 psi som maks trykk på dekket.
Altså var ikke dekka beregnet for trykket boka fortalte,og vogna kom rett fra forhandler ny.......

Harald

har og vært borti nye vogner (720) som ikke hadde høy nok Load index til å bære vogna tom..... skal ikke nevne merke...... kliss nytt fra fabrikk, og altså utstyrt med ulovlige dekk.... med for lav vektklasse....
hehe,nei for guds skyld...ikke nevn merke Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 23:44

Heisann!

Takker for respons... Denne tabellen din Vegard skulle jeg gjerne hatt... Jeg blir så i tvil med pund og bar og kpa og vet da søren...

En tabell klistra opp i bilen eller i vogna er nok ikke dumt... Takker for svar..

Prøvde å google som Lars Egil er inne på her, men jeg bomma på syntaks..

Når det er noe jeg lurer på så er det google - under mottoet "Spør internett!"
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 23:54

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
CGJ skrev:
Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

I følge min "bedre" halvdel, så er det 4.5 bar som er maks trykk.
Der hadde vi ett merkelig tilfelle i fjor med vogna til MortenT
I boka sto det at trykket skulle være 4,5 Bar
Men på dekket var det oppgitt 55 psi som maks trykk på dekket.
Altså var ikke dekka beregnet for trykket boka fortalte,og vogna kom rett fra forhandler ny.......

Harald

har og vært borti nye vogner (720) som ikke hadde høy nok Load index til å bære vogna tom..... skal ikke nevne merke...... kliss nytt fra fabrikk, og altså utstyrt med ulovlige dekk.... med for lav vektklasse....
hehe,nei for guds skyld...ikke nevn merke Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457
Suspect Suspect Suspect Suspect
Suspect Suspect Suspect Suspect
Suspect Suspect Suspect Suspect
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 23:57

Tommy skrev:
Heisann!

Takker for respons... Denne tabellen din Vegard skulle jeg gjerne hatt... Jeg blir så i tvil med pund og bar og kpa og vet da søren...

En tabell klistra opp i bilen eller i vogna er nok ikke dumt... Takker for svar..

Prøvde å google som Lars Egil er inne på her, men jeg bomma på syntaks..

Når det er noe jeg lurer på så er det google - under mottoet "Spør internett!"

Tommy

kan bare fortelle..... den tabellen står orginalt klistret i førerdøra på både min Santa-Fe, og på jentungens Atos......

må kansje skrive den av da, så jeg kan legge den PM her..... bilens dekktrykk står oppgitt i de forskjellige verdier, for tom og lastet bil, og da er det lett og regne seg fram til hva som helst....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeOns 9 Jul 2008 - 23:59

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
CGJ skrev:
Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

I følge min "bedre" halvdel, så er det 4.5 bar som er maks trykk.
Der hadde vi ett merkelig tilfelle i fjor med vogna til MortenT
I boka sto det at trykket skulle være 4,5 Bar
Men på dekket var det oppgitt 55 psi som maks trykk på dekket.
Altså var ikke dekka beregnet for trykket boka fortalte,og vogna kom rett fra forhandler ny.......

Harald

har og vært borti nye vogner (720) som ikke hadde høy nok Load index til å bære vogna tom..... skal ikke nevne merke...... kliss nytt fra fabrikk, og altså utstyrt med ulovlige dekk.... med for lav vektklasse....
hehe,nei for guds skyld...ikke nevn merke Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457

Harald

skal holde kjeft......Luft til besvær... 897742 Luft til besvær... 897742
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 0:00

Tom RS skrev:
Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
CGJ skrev:
Tommy skrev:
heisann!

var ute å sjekka nå igjen, og som du sier - det står 450 kpa der. I parantes så står det 4.5kp/cm2

Så da er det 4.5 bar jeg skal ha da?

mvh
Tommy

I følge min "bedre" halvdel, så er det 4.5 bar som er maks trykk.
Der hadde vi ett merkelig tilfelle i fjor med vogna til MortenT
I boka sto det at trykket skulle være 4,5 Bar
Men på dekket var det oppgitt 55 psi som maks trykk på dekket.
Altså var ikke dekka beregnet for trykket boka fortalte,og vogna kom rett fra forhandler ny.......

Harald

har og vært borti nye vogner (720) som ikke hadde høy nok Load index til å bære vogna tom..... skal ikke nevne merke...... kliss nytt fra fabrikk, og altså utstyrt med ulovlige dekk.... med for lav vektklasse....
hehe,nei for guds skyld...ikke nevn merke Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457 Luft til besvær... 280457
Suspect Suspect Suspect Suspect
Suspect Suspect Suspect Suspect
Suspect Suspect Suspect Suspect

Luft til besvær... 928394 Luft til besvær... 928394 Luft til besvær... 928394 Luft til besvær... 928394
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 0:06

PS

Hmmh.. Ser ikke ut til at det er nødvendig å nevne merke nei Smile

lol! lol! lol!

Uansett - vogna mi er en Solifer, og der var iallefall loadindex korrekt.

Vegard
Hva skjedde med disse vognene? Bytter importør dekk, eller forhandler?

Hva skjer om du blir stoppet? Vil vel tro at det er lettere å få en punktering også.....

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 0:15

Tommy skrev:
PS

Hmmh.. Ser ikke ut til at det er nødvendig å nevne merke nei Smile

lol! lol! lol!

Uansett - vogna mi er en Solifer, og der var iallefall loadindex korrekt.

Vegard
Hva skjedde med disse vognene? Bytter importør dekk, eller forhandler?

Hva skjer om du blir stoppet? Vil vel tro at det er lettere å få en punktering også.....

mvh
Tommy

Tommy

først sa forhandler, at det ikke spiller noen rolle, for disse vognene i denne str oftest sto fast..... men det endra seg da eieren ville kjøre in tur til biltilsynet, og spørre om åssen disse vognene kunne bli typegodkjent..... da stillte forhandleren med nye dekk.....
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 0:20

Smart...

Jeg hadde vel en lignende opplevelse selv. Pga av at jeg har en liten bil og forholdsvis stor vogn (iallefall til bilen) Wink så øsnekt jeg montert ett stabilsatorkopling.

Da jeg henta vogna så var det montert ett alko drag som så greit ut, men når jeg kom hjem så jeg at det var godkjent for kun 1300kg. Når vogna er godkjent for 1400 kg så var ikke dette godt nok for meg nei... Nytt drag ble montert. Nå har jeg vel ett Winterhoff drag godkjent for ett par tonn... Jeg liker det slik...

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 1:24

Luft til besvær.......,ahhhh,skulle ikke eti den siste omgangen med ertesuppe !!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 6:03

ARVE skrev:
Luft til besvær.......,ahhhh,skulle ikke eti den siste omgangen med ertesuppe !!!!

vel-vel..... du er vel reine LPG-stasjonen du da???? fyll opp noen flasker, og du glemmer suppa......
Til Toppen Go down
TDaniel




Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Svelvik
Registration date : 26.05.2008

Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 10:11

Hei

Her er en link til en konverterings tabell.
Her kan du konvertere omtrent alt du kan tenke deg.

Gå til pressure og velg verdiene du vil ha.

http://joshmadison.com/article/convert-for-windows/
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitimeTor 10 Jul 2008 - 11:59

Vegard skrev:
ARVE skrev:
Luft til besvær.......,ahhhh,skulle ikke eti den siste omgangen med ertesuppe !!!!

vel-vel..... du er vel reine LPG-stasjonen du da???? fyll opp noen flasker, og du glemmer suppa......

Vegard.

Lufta er for alle.......,sa vi da vi var kids.

ok,nok tøys på denne tråden.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Luft til besvær... Empty
PosteTema: Re: Luft til besvær...   Luft til besvær... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Luft til besvær...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Takluke til besvær.....
» Sofaputer til besvær
» Luft i varmesystem
» Varmt vann = bare luft
» Truma elektroboiler og luft i systemet

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: