CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Råtnende gulv i Bjølseth

Go down 
+2
Sten Rune
thor_egil
6 posters
AvInnlegg
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 1:22

Traff en hyggelig kar fra Bergen her på Solløkka ved Sandefjord. Han og kona koste seg glugg i hjel i en speller ny Kabe, og var nå kommet til østlandet for noen gløtt av sol - og det har de da også fått. Om vinteren stod han på vintercamping ved Voss, ganske værhardt til. Naturlig nok var det mange Kabe og Bjølsether der oppe.

Han kunne dog fortelle noe ganske urovekkende om Bjølsethvognene til flere av hans gode naboer der opp. Gulvene råtnet! Han hadde selv en klar teori om at Bjølsethene manglet dryppkant nede langs vogna bak (mener jeg han sa) og at vognene pga vindretningen derfor ble stående med konstant fuktige bunnplater/gulv (eller hva man nå skal kalle det). Resultatet var at flere av Bjølseth-eierne hadde måttet skifte gulvene!

Dette høres ganske dramatisk ut, og absolutt noe man vil ønske å forhindre på sin egen (utrydningtruede) Bjølle. Noen som har hørt om noe slikt?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 9:17

thor_egil skrev:
Traff en hyggelig kar fra Bergen her på Solløkka ved Sandefjord. Han og kona koste seg glugg i hjel i en speller ny Kabe, og var nå kommet til østlandet for noen gløtt av sol - og det har de da også fått. Om vinteren stod han på vintercamping ved Voss, ganske værhardt til. Naturlig nok var det mange Kabe og Bjølsether der oppe.

Han kunne dog fortelle noe ganske urovekkende om Bjølsethvognene til flere av hans gode naboer der opp. Gulvene råtnet! Han hadde selv en klar teori om at Bjølsethene manglet dryppkant nede langs vogna bak (mener jeg han sa) og at vognene pga vindretningen derfor ble stående med konstant fuktige bunnplater/gulv (eller hva man nå skal kalle det). Resultatet var at flere av Bjølseth-eierne hadde måttet skifte gulvene!

Dette høres ganske dramatisk ut, og absolutt noe man vil ønske å forhindre på sin egen (utrydningtruede) Bjølle. Noen som har hørt om noe slikt?

Thor-Egil

Joda, dryppkanter fins. Foran og bak....For du har vel studert vogna mi... Razz Razz Razz
Bjølseth og Kabe har di der...som jeg veit om. Og akkurat dette med dryppkanter har også hvert ett diskuterbart emne på vintercampen der vi ligger. Det er jo mange vogner som har disse store klossene på hjørnene...vi har ei sånn vogn ved siden av oss og kan lett se hvor vannet leder henn. Men så er vårt første bud å holde det fritt for snø inntil vogna. Noe som veldig mange driter i.......
Men det høres unektelig ille ut det der, men det kan da umulig hvere bare Bjølle........ Question Question
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 14:21

Mener å ha lest her inne et sted at det var noen årganger av Bjølle som ikke hadde de dryppkantene, mulig det bare var i pratetråden.

Vegard har vel noe opplysninger om dette vil jeg anta.....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Råtnende gulv i Bjølseth Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 21:48

hei

ja, en periode ble de gummilistene som går over skruene i skinnene, klipppet av, og eller festet unnunder vogna, med det resultat at vann fulgte inn under gulvet....

i noen vogner var det nok noe problem, noen steder..... avhengig av hvor en sto, og hvordan vogna ble vedlikeholdt.

det var vel ikke hele gulvene dette skjedde med, men i hjørnene.... dryppkant er absolutt ikke dumt... men å la vogna stå med åpent vann under, og gjerne med dårlig lufting under, er ikke av det gode.... dette gjelder ikke bare Bjølle, men og de fleste vognmerker...... men siden Bjølle har en såpass lang levetid, er dette det som gjerne først for enkelte har kunnet skje......
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 21:57

Dere snakker så fint om dryppkant, så jeg har vært nede i hagen og kikket på min Wohnwagen, men skjønte ikke helt hva dere mente? har bare plast overalt lol! bak går plasten to cm nedenfor gulvet, og på sidene er det stiftet på noe ræl (ja, stiftet, genialt ikke sant?).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 22:03

Øyvind SP

en dryppkant er en kant som leder vannet ned på et lavere punkt enn gulvet, så derved at vannet ikke trekker inn langs gulvets underside, men drypper fra denne lave kanten.....
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 22:10

Da gjør nok plasten fra Das Vaterland jobben for jeg sjekket under vogna etter å ha spylt takrenna i kveld. Det nye designet til Hobby leder alt vann fra den bakre takrenna ned under vogna på baksiden av 'Lysfontene' Etter grundig spyling var gulvet like tørt. Ser likevel at jeg har et forbedringspotensiale på vinterstid med å holde snøen unna! Detta forumet er makaløst!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 22:30

OyvindSP skrev:
Da gjør nok plasten fra Das Vaterland jobben for jeg sjekket under vogna etter å ha spylt takrenna i kveld. Det nye designet til Hobby leder alt vann fra den bakre takrenna ned under vogna på baksiden av 'Lysfontene' Etter grundig spyling var gulvet like tørt. Ser likevel at jeg har et forbedringspotensiale på vinterstid med å holde snøen unna! Detta forumet er makaløst!

Øyvind

det er viktig for at vogna skal ha det godt om vinteren, at du måker for god lufting under..... alt vannet du slipper ned, går jo under vogna, og da for å slippe avdampning rett opp under vogngulvet, så må det god lufting til....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 22:57

Vegard skrev:
OyvindSP skrev:
Da gjør nok plasten fra Das Vaterland jobben for jeg sjekket under vogna etter å ha spylt takrenna i kveld. Det nye designet til Hobby leder alt vann fra den bakre takrenna ned under vogna på baksiden av 'Lysfontene' Etter grundig spyling var gulvet like tørt. Ser likevel at jeg har et forbedringspotensiale på vinterstid med å holde snøen unna! Detta forumet er makaløst!

Øyvind

det er viktig for at vogna skal ha det godt om vinteren, at du måker for god lufting under..... alt vannet du slipper ned, går jo under vogna, og da for å slippe avdampning rett opp under vogngulvet, så må det god lufting til....

Dette som Vegard sier er jeg veldig enig i. Hadde en gang fast plass på en camping der det var et ganske tykt lag med jord under og dårlig drenering. La en presenning under vogna og merket veldig stor forskjell på klimaet inni vogna. Har bare "synsing" til å underbygge dette, men jeg er ikke i tvil.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeOns 30 Jul 2008 - 14:24

Dette må jo være ekstremt viktig info for de som er fastliggere. Jeg tror, som Vegard nevnte, at de bjøllene som fikk dette problemet stod i en spesiell retning i forhold til været.
Om jeg forstod bergenseren riktig var det først og fremst bak på vogna at problemene gjorde seg gjeldene.
Til Toppen Go down
Vidar600-06




Male
Antall Innlegg : 9
Age : 52
Registration date : 07.12.2007

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeLør 25 Okt 2008 - 18:18

Heisan alle her inne.

Ang råtnende gulv i Bjølseth.

Kan nevne at vi på Jømna de 2 siste åra har vært mye ute på vintercampingplassene og tatt fukttest og service på Bjølseth,Dethlefs,Kabe,Hobby,Knaus og andre merker.
Det vi ser er at folk stort sett er flinke til å vaske , polere vognene sine. Men det de glemmer er det som er under vogna.
Sett en bil på plen i 5 år og se hva som skjer under den sier jeg til kundene for å få forståelse.

Punkt 1: Det som er viktig er at tetningen som er inn under vogna foran og bak samt hjørner skal og må være tett. Tetning blir sprø og morken med årene .
Punkt 2: Se på innfestninger oppe på taket. Når vi fester f.eks tv antenne så skal tetningen ligge under detaljene som ligger nede på takplaten. Det man får da er en kant med tetning som legger seg rundt det som blir montert. Med åra så ramler dette av. Noen pirker det bort også da de vasker og polerer. Fordelen med at tetningen "tyter" ut rundt er at da kan ikke vannet komme under og isen begynne å sprenge. Dette gjelder ikke bare Bjølseth.
På verksted har vi hatt flere eksempler på andre vognmerker som drar inn vann både her og der uten at jeg skal nevne navn på de.
Alt går i grunn på vedlikehold.

Og ja drypplister er viktig det er jeg enig i. Bjølseth kom for sent med disse listene. Men fra serie 2 i 2006 og de vogna som ble montert i konkursperioden er disse standard. Kroken forlangte at alle de vogna som Kroken kjøpte skulle ha disse listene.
Kan og nevne at vogner som kjører etter vei er mye mindre utsatt for fukt av det slaget som er forespurt. Grunnen er at de er oftere inne på service hvor man kan forebygge slike ting da man ligger under vogna og justerer bremser , man ser da på tetning i samme slengen.

Så har man dette med kondens. Et stort problem vil jeg si på de fleste vogner. Finner man kondens som strekker seg opp imot 20% ved en fuktmåling så kan man her redde platene på vogna ved at man demonterer f.eks et vindu og setter det inn med ny tetning.
Har desverre alt for liten tid til å skrive her inne men om dere sender meg noen ord på min side her inne så får jeg beskjed på mail og kan ta det derfra.

Ha en riktig fin helg alle sammen.

Hilsen
Vidar Rødsjø
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitimeLør 25 Okt 2008 - 18:25

Flott at du tar deg tid til å skrive her inne av og til mellom "slagene" setter pris på det:o)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Råtnende gulv i Bjølseth Empty
PosteTema: Re: Råtnende gulv i Bjølseth   Råtnende gulv i Bjølseth Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Råtnende gulv i Bjølseth
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bjølseth 540 fukt i gulv bak
» Hva på gulv i fortelt
» knirking i gulv
» Legge gulv i VestCamp
» Gulv varme Adria

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: BJØLSETH-
Gå Til: