CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Reservedeler

Go down 
+7
OyvindSP
Roffe
Ronny
thor_egil
Jan Ole
Black Betty
fluefiskeren
11 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
fluefiskeren
CARAVANER
CARAVANER
fluefiskeren


Male
Antall Innlegg : 69
Age : 63
Localisation : Sveio Hordaland
Registration date : 12.06.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeTir 5 Aug 2008 - 2:33

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor Hobby har så lang leveringstid på reservedeler?
Luka mi (ja mi og), ble ødelagt i mai, og leveringstid for ny er oktober.
Dette er for dårlig for europas mestselgende.
Til Toppen Go down
Black Betty
GENERAL!
GENERAL!
Black Betty


Female
Antall Innlegg : 3178
Age : 61
Localisation : Nøtterøy
Registration date : 04.12.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeTir 5 Aug 2008 - 10:22

Alle som har eller har hatt Hobby har sikkert opplevd det samme. Problemet er at de sender reservedeler inni nye vogner som skal sendes til landet. Da tar det nødvendigvis tid.... Evil or Very Mad

De kunne godt ha kostet på seg å sende deler som folk venter på på annen måte.... Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeTir 5 Aug 2008 - 11:23

Skiftet frontruta på 650en min. Klagde på den to dager etter kjøp og fikk ruta skiftet 28mnd etter.
Akkurat samme sak der, nye deler leveres med i nye vogner og sendes ikke videre til kunde med post, ikke frontruter i alle fall. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeTir 5 Aug 2008 - 11:47

Betty Boop skrev:
Alle som har eller har hatt Hobby har sikkert opplevd det samme. Problemet er at de sender reservedeler inni nye vogner som skal sendes til landet. Da tar det nødvendigvis tid.... Evil or Very Mad

De kunne godt ha kostet på seg å sende deler som folk venter på på annen måte.... Evil or Very Mad

Det visste jeg ikke! Det er for dårlig service. Ofte betaler en jo langt mer for en slik vare når en kjøper den som reservedel. Da burde man kunne forvente at den kommer i løpet av få uker!
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeTir 5 Aug 2008 - 11:48

J.O. skrev:
Skiftet frontruta på 650en min. Klagde på den to dager etter kjøp og fikk ruta skiftet 28mnd etter.
Akkurat samme sak der, nye deler leveres med i nye vogner og sendes ikke videre til kunde med post, ikke frontruter i alle fall. Shocked

28 måneder!!!! Shocked
Jeg håper ikke det er gjennomsnittlig tid for leveranser av deler!!!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeTir 5 Aug 2008 - 13:27

thor_egil skrev:
J.O. skrev:
Skiftet frontruta på 650en min. Klagde på den to dager etter kjøp og fikk ruta skiftet 28mnd etter.
Akkurat samme sak der, nye deler leveres med i nye vogner og sendes ikke videre til kunde med post, ikke frontruter i alle fall. Shocked

28 måneder!!!! Shocked
Jeg håper ikke det er gjennomsnittlig tid for leveranser av deler!!!

Nei, håper ikke jeg heller, men jeg har jo et annet merke nå så der er det enten bedre eller dårligere. Forøvrig kan jeg fortelle at jeg ikke lenger er like tålmodig som kunde. Suspect Suspect Suspect Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av J.O. den Ons 6 Aug 2008 - 10:37, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeTir 5 Aug 2008 - 23:42

Hm,sånn er det vel når man er kongen på haugen innen caravanproduksjon.Når man har 20.000 kunder pr. år,blir man vel litt "kaxig" som svenskene sier.For kundene køer jo etter å kjøpe disse vognene uansett.

Lettere å få deler til et norskt nedlagt merke da jo !!!
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 16:01

Har bestillt endel greier til min gamle solifer og der ble også delene sendt i nyvogn...men det tok 3 uker, ikke 28mnd..sånn som hobby selger skulle man jo tro at det skulle gå rimelig fort og få hjem greiene..men hadde ikke Hobby en periode der det gikk litt over styr med både vognsalg og delesalg?
Til Toppen Go down
Roffe

Roffe


Antall Innlegg : 7
Registration date : 16.08.2008

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 1:17

Kjøp vogn i Tyskland, så slipper man det problemet, da kommer delene med DHL i løpet av 2-3 dager. Leveringsproblemene hos norske forhandlere skyldes nok logistikk trøbbel hos den norske importøren, det er riktig at de sender delene med nye vogner.
Da sparer de frakt og (sikkert mva... også) De er rimelig arrogante hvis du klager, gjør som oss kjøp i Tyskland og spar både penger å få mange andre hyggelige opplevelser på kjøpet.
Det er en fordel å kunne gjøre litt service selv da :-) For de norske forhandlerne blir jo helt spedalske hvis de hører ordet kjøpt i Tyskland, men de kan ikke nekte å utføre service på vognene, men de kan trenere det, men de er faktisk betalt av Hobby fabrikken for å utføre Europaservice, så hvis du ikke kan bytte enkle deler selv og forhandleren nekter, så ring til Hobby fabrikken og forklar problemet... og en to tre, så har du en Norsk Hobby forhandler som fikser dette for deg...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 8:27

Roffe skrev:
Kjøp vogn i Tyskland, så slipper man det problemet, da kommer delene med DHL i løpet av 2-3 dager. Leveringsproblemene hos norske forhandlere skyldes nok logistikk trøbbel hos den norske importøren, det er riktig at de sender delene med nye vogner.
Da sparer de frakt og (sikkert mva... også) De er rimelig arrogante hvis du klager, gjør som oss kjøp i Tyskland og spar både penger å få mange andre hyggelige opplevelser på kjøpet.
Det er en fordel å kunne gjøre litt service selv da :-) For de norske forhandlerne blir jo helt spedalske hvis de hører ordet kjøpt i Tyskland, men de kan ikke nekte å utføre service på vognene, men de kan trenere det, men de er faktisk betalt av Hobby fabrikken for å utføre Europaservice, så hvis du ikke kan bytte enkle deler selv og forhandleren nekter, så ring til Hobby fabrikken og forklar problemet... og en to tre, så har du en Norsk Hobby forhandler som fikser dette for deg...

Roffe

det du skreiver, er noe rett og noe galt......

HOBBY betaler ingen garanti reprasjoner til noen, men de gir deler og evt noen timer for evt garantireprasjoner.

Forhandlerene nekter ikke en reprasjon, men en del prioriterer nok egnne satser. de utfører og garantireprasjoner, men da på regning til deg som kunde, så må du ta å legge ut, og få pengene tilbake fra din tyske forhandler....

og tro at dette du sier, med å ringe fabrikken, er saken, så tar du feil..... praksisen her har vært i mange år, og mange har kjekt sagt at dette må de norske ta, uansett..... alle har oppdaget at slik er det ikke i virkeligheten.....

Hadde det vært så enkelt, hadde dette vært løst i dag.... Europagaranti ja, hva er det????? jo, du får hjelp av en belgisk forhandler, om du plutselig står der med problemer, ellet tyskeren, eller belgieren står her med problemer..... men når du selv er importør av vogna, er det du som importør av vogna, som må fikse opp med de der vogna ble kjøpt.

det var vongna.... så kan vi se litt på det moralske....

Hvorfor er det så mye om å gjøre å ungå norske forhandlere???? Vi her oppe på berger, vil gjernevære verdensmestere i sparing (kjøpe billig), vi sammenlikner svært ofte norsk liste-pris, med et ferdigprutet tilbud fra tyskland.... da får vi store differanser..... vi tar ikke med henting av vogna, og evt arbeide, klunder og heft ved garantiarbeider, og noen velger å bruke en dg eller to av ferien i tyskland for å fikse ting..... denne tiden må å tas med i regnestykket...... jeg finnes ikke interessert i å bruke ferie for å ligge utenfor en forhandler, for å få utført ferie arbeide.

En annen ting.... vi her oppe på berget, skal ha de høyeste lønningene, og den beste velferden, noe som gir dyre varer..... Hvem skal kjøpe de da, om vi ikke gidder å kjøpe de selv????? hva skal vi etter hvert leve av???? Campingbransjen er kansje ikke din bransje , sier du, men din bransje har vel og alternative utenlandske levrandører????

er det at han Ola Normann som selv utkonkurrerer seg selv vi ønsker..... siden det er om å gjøre å ungå norske forhandlere, for deretter å kreve de skal jobbe gratis for deg??????

På bil, er dette helt annerledes, og importen der er jo stort sett den samme for mange europeiske land. Fabrikkene selv, vil ha importen av bilene til europa, også Norge.... Biler selges og i et mye større kvantum...

Hva er så ønsket at han Ola Dunk skal drive med her oppe på berget???? Gå på trygd????? hvem skal innbetale trygda da?????? tyskerene gjør det i hvertfall ikke.....

se på svenskene, de har og mulighet til import, men de er da jammen og adskillig mere stolte av eget lands produksjon...... markedsandelene til feks Volvo og Saab ligger da jammen høøøøøyt over hva de samme merkene har i markedsandel i nabolandene....... hvorfor???? kansje litt ønske om å støtte egen produksjon????? eller er feks Volvo bedre i sverie, enn i norge????? Ikke skyd på de norske avgiftene...... for de er like for alle merker.... en Volvo koster det dobbelte i norge, av i sverige, ja..... men det gjør også toyota'n og Passaten og.....

dette bare litt til ettertanke......
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 19:03

Vegard,

til din info, hverken Saab eller Volvo eies av svensker, og svenskene importerer MASSE biler og CV fra resten av EU, til og med Saab og Vovlo!! Stolthet?? Pøh, svensker er TI GANGER GJERRIGERE!! Nå har svenskene også en merkelig 'ransjeavtale' som gjør alle CV ekstremt dyre, mon tro om ikke det er en sak den svenske motparten til Konkurransetilsynet burde se på.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 21:01

OyvindSP skrev:
Vegard,

til din info, hverken Saab eller Volvo eies av svensker, og svenskene importerer MASSE biler og CV fra resten av EU, til og med Saab og Vovlo!! Stolthet?? Pøh, svensker er TI GANGER GJERRIGERE!! Nå har svenskene også en merkelig 'ransjeavtale' som gjør alle CV ekstremt dyre, mon tro om ikke det er en sak den svenske motparten til Konkurransetilsynet burde se på.

Øyvind

les en gang til..... andelen svensk-produserte biler, altså Volvo og saab, er adskillig større i sverige, enn i andre nærliggende land, var påstanden, og den holder jeg på..... visst importerer de og biler.... i hauger og lass, men jeg mener faktisk de er større patrioter og værner om eget marked, enn hva vi gjør her....

At svensken er gjerrig, er vel en påstand, de tjener i hvertfall mindre enn oss....

Men hven vil kjøpe det vi produserer med våre lønninger, om ikke vi vil gjøre det selv???? Feks Gambia kan vi ikke stole på at er kunder vi kan basere oss på......
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 21:06

Set kom litt dårlig fram, men det jeg synes er helt hårreisende er at svenskene faktisk har SOLGT både Volvo og Saab! Det ville blitt folkeopprør og fullstendig kaos hvis dette hadde skjedd i moderlandet. Jeg tror vi er mye mer stolt av det vi har enn Sune!

Når det gjelder andel utenlandske biler i et land med egen bilindustri er dette gjengs over hele verden, man kjøper fra eget lan. Sånn er det bare.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 21:09

OyvindSP skrev:
Set kom litt dårlig fram, men det jeg synes er helt hårreisende er at svenskene faktisk har SOLGT både Volvo og Saab! Det ville blitt folkeopprør og fullstendig kaos hvis dette hadde skjedd i moderlandet. Jeg tror vi er mye mer stolt av det vi har enn Sune!

Når det gjelder andel utenlandske biler i et land med egen bilindustri er dette gjengs over hele verden, man kjøper fra eget lan. Sånn er det bare.

Nå har da ganske mye norsk som er solgt ut av landet da,
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 21:12

OyvindSP skrev:
Set kom litt dårlig fram, men det jeg synes er helt hårreisende er at svenskene faktisk har SOLGT både Volvo og Saab! Det ville blitt folkeopprør og fullstendig kaos hvis dette hadde skjedd i moderlandet. Jeg tror vi er mye mer stolt av det vi har enn Sune!

Når det gjelder andel utenlandske biler i et land med egen bilindustri er dette gjengs over hele verden, man kjøper fra eget lan. Sånn er det bare.

Øyvind SP

bare ikke vi nordmenn..... vi selger helst ut alt, krever de høyeste lønningene, og kjøper helst ikke av våre nærmeste levrandører, om vi kan spare noen teoretiske småpenger...... da er det flott å bidra til at etterspørslen minker, og vi gjør oss selv ulønnsomme, og overflødige......
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 23:15

Vegard og Johnny, dere har selvfølgelig rett, vi selger ut det vi har, og forventer at alt skal bli bare billligere og billigere. Det som er minst like irriterendeer at alt produseres kommer fra OL-landet Kina. Vi sliter med det på jobben, det nytter ikke å sende ting til rep en gang. Vurderer å si opp servicekaren, vi kan jo hive varer for 500.000 i året i stedet. HVOR SKAL DETTE ENDE`?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeLør 16 Aug 2008 - 23:18

OyvindSP skrev:
Vegard og Johnny, dere har selvfølgelig rett, vi selger ut det vi har, og forventer at alt skal bli bare billligere og billigere. Det som er minst like irriterendeer at alt produseres kommer fra OL-landet Kina. Vi sliter med det på jobben, det nytter ikke å sende ting til rep en gang. Vurderer å si opp servicekaren, vi kan jo hive varer for 500.000 i året i stedet. HVOR SKAL DETTE ENDE`?

Akkurat...... det er visst lurt å ha det sånn...... Hørte og nordpå at fisk, ble sendt fra Nordnorge, til Kina, for pakkes..... for så å bli solgt på butikken rett ved kaia der den kom i land....... var visst lurt det, mener noen......
Til Toppen Go down
Roffe

Roffe


Antall Innlegg : 7
Registration date : 16.08.2008

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 0:41

Vegard....

du er helt på tyttebærtur!

For det første Hobby har aldri vært noen norsk vogn...
Det vi støtter ved å kjøpe vogn her i Norge, er ikke å støtte noen
norsk produksjon, kun en norsk forhandler eller importør...
Selv om vi kjøper vogn i Tyskland, så får den Norske stat det den skal ha,for vi betaler jo selvfølgelig norsk mva.
Det vi derimot gjør er å selv spare et betydelig beløp, som
jeg ikke er interissert i å sponse norske cowboy forhandlere med,
og vi fritar dem jo for masse arbeid som de ellers ikke hadde rukket å gjøre.
Mange av de som bestiller i norge opplever forsinket levering i hht avtalen som er gjort. Og trenger de reservedeler så tar dette LLLLLLaaanngt tid......
Fra Tyskland har vi alltid fått levering på angitt dato!

Har selv noen venner som har kjøpt vogn i Norge, identisk med vår, og de fikk eksakt samme feil, vi fikk delene på 2 dager med DHL og de ventet i hele fjor sommer..., snakk om service!

Når det gjelder Europa garanti, så har du ikke peiling på det du snakker om, og tro meg det hjelper å ta kontakt med Hobby i Tyskland, videre så er alle Norske Hobby forhandlere direkte underlagt en avtale om å utføre garantiservice hvor de får betalt
fra Hobby, så kan alle norske forhandlere sette ut det ryktet de vil om hvordan dette fungerer, de vil jo selvsagt få dette til å virke veldig vanskelig for å sikre seg selv...

Det gjelder akkurat det samme om det er bil eller campingvogn...
Bilbrasjen har bare kommet litt lenger, de har skjønt at importen får de ikke gjort noe med, og har derved gjort dette til big business, både ved å ta service og reprasjoner på import biler og da selvsagt tjene på dette, og hvem er den største imoprtøren av f.eks bruktimportert Mercedes? ... Jo det Bertil O Steen, som for en del år tilbake ikke ville ta i en bruktimportert bil.

Nei du Vegard, det er på tide at Ola Dunk skjønner at vi lever i et globalisert samfunn, og handelslekasjen vil bare bil større, så lenge ikke servicegraden heves, og dette gjelder i særklasse i caravanbransjen, hvor den i Norge fordet meste bare består av Cowboyer.

Jeg har hatt vogn i over 30 år, har kjøpt mange i Norge, og mange i utlandet, og jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri kommer til å kjøpe av en norsk forhandler igjen, når jeg kan spare mellom 50 000 til 80 000 kr på en vogn, og servicen er 1000 ganger bedre, mulig at disse summene er småpenger for deg, men ikke for meg.

Jeg er i den heldige possisjon at jeg gjør alt av reprasjoner og service selv, så får vi bare håpe for de norske forhandlerene at det er mange som deg, som ikke klarer å gjøre en dritt selv og er villig til å betale en cowboy forå gjøre jobben.

Når dette er sagt så må jeg jo si at vi har hatt minimalt med problemer på de vognene vi har kjøpt, og vi har utelukkende holdt oss til Hobby.

Det eneste negative jeg kan si om Hobby er at de ikke har en større familievog med stort bad, ellers er dette value for money.

Når det gjelder at folk må gå på trygd, så kommer ikke dette av handelslekasje, men snarere at Ola Dunk har vondt i ardeidslysta, det er blitt alt for enkelt og komfortabelt å gå på en eller annen form for trygd, og vi må jo også importere arbeidskraft for å få dette kongeriket til å gå rundt. Det er masse ledige jobber til alle, og man kan ikke bare legge seg ned og klage om man har litt vondt i ryggen eller har andre vondter, man kan alltids gjøre noe... Jeg snakker da ikke om de som reelt er syke...

Dette bare litt til ettertanke.............
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 1:04

Roffe
interressangt innspill, og skal ikke si meg hverken enig eller uenig.
men liker at du tør å si fra allerede etter 2. innlegget.
velkommen til forumet, og sikkert mange gode diskusjoner, for dette var en feit brannfakkel
sånnt liker vi at skjer
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 8:53

Roffe skrev:
Vegard....

du er helt på tyttebærtur!

For det første Hobby har aldri vært noen norsk vogn...
Det vi støtter ved å kjøpe vogn her i Norge, er ikke å støtte noen
norsk produksjon, kun en norsk forhandler eller importør...
Selv om vi kjøper vogn i Tyskland, så får den Norske stat det den skal ha,for vi betaler jo selvfølgelig norsk mva.
Det vi derimot gjør er å selv spare et betydelig beløp, som
jeg ikke er interissert i å sponse norske cowboy forhandlere med,
og vi fritar dem jo for masse arbeid som de ellers ikke hadde rukket å gjøre.
Mange av de som bestiller i norge opplever forsinket levering i hht avtalen som er gjort. Og trenger de reservedeler så tar dette LLLLLLaaanngt tid......
Fra Tyskland har vi alltid fått levering på angitt dato!

Har selv noen venner som har kjøpt vogn i Norge, identisk med vår, og de fikk eksakt samme feil, vi fikk delene på 2 dager med DHL og de ventet i hele fjor sommer..., snakk om service!

Når det gjelder Europa garanti, så har du ikke peiling på det du snakker om, og tro meg det hjelper å ta kontakt med Hobby i Tyskland, videre så er alle Norske Hobby forhandlere direkte underlagt en avtale om å utføre garantiservice hvor de får betalt
fra Hobby, så kan alle norske forhandlere sette ut det ryktet de vil om hvordan dette fungerer, de vil jo selvsagt få dette til å virke veldig vanskelig for å sikre seg selv...

Det gjelder akkurat det samme om det er bil eller campingvogn...
Bilbrasjen har bare kommet litt lenger, de har skjønt at importen får de ikke gjort noe med, og har derved gjort dette til big business, både ved å ta service og reprasjoner på import biler og da selvsagt tjene på dette, og hvem er den største imoprtøren av f.eks bruktimportert Mercedes? ... Jo det Bertil O Steen, som for en del år tilbake ikke ville ta i en bruktimportert bil.

Nei du Vegard, det er på tide at Ola Dunk skjønner at vi lever i et globalisert samfunn, og handelslekasjen vil bare bil større, så lenge ikke servicegraden heves, og dette gjelder i særklasse i caravanbransjen, hvor den i Norge fordet meste bare består av Cowboyer.

Jeg har hatt vogn i over 30 år, har kjøpt mange i Norge, og mange i utlandet, og jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri kommer til å kjøpe av en norsk forhandler igjen, når jeg kan spare mellom 50 000 til 80 000 kr på en vogn, og servicen er 1000 ganger bedre, mulig at disse summene er småpenger for deg, men ikke for meg.

Jeg er i den heldige possisjon at jeg gjør alt av reprasjoner og service selv, så får vi bare håpe for de norske forhandlerene at det er mange som deg, som ikke klarer å gjøre en dritt selv og er villig til å betale en cowboy forå gjøre jobben.

Når dette er sagt så må jeg jo si at vi har hatt minimalt med problemer på de vognene vi har kjøpt, og vi har utelukkende holdt oss til Hobby.

Det eneste negative jeg kan si om Hobby er at de ikke har en større familievog med stort bad, ellers er dette value for money.

Når det gjelder at folk må gå på trygd, så kommer ikke dette av handelslekasje, men snarere at Ola Dunk har vondt i ardeidslysta, det er blitt alt for enkelt og komfortabelt å gå på en eller annen form for trygd, og vi må jo også importere arbeidskraft for å få dette kongeriket til å gå rundt. Det er masse ledige jobber til alle, og man kan ikke bare legge seg ned og klage om man har litt vondt i ryggen eller har andre vondter, man kan alltids gjøre noe... Jeg snakker da ikke om de som reelt er syke...

Dette bare litt til ettertanke.............

Roffe

Jeg har aldri sagt at Hobby er noen norsk vogn, men den gir alikevel norske arbeidsplasser..... et forhandlerapparat, som du og ønsker skal stille 100% opp for din egenimportvogn... noe du og, som så veldig mange andre, finner ut at de ikke gjør , uten at du koster det..... heldigvis sier jeg..... Momsen er den samme uanset, og er ikke noe tema.....

Det betydelige beløpet i besparelse du snakker om, er det svært stor grunn til å ta med en klype salt.... som regel oppgis dette som jeg sa, med norsk liste-pris, mot ferdigforhandlet utenlandsk pris.... ofte er ikke transport kostnader av vogna, evt fridager/timer vedr registering og fortolling tatt med..... Lavere salgspris når vogna selges videre er ikke regnet med, evt ekstraturer til tyskland vedr garantiarb, er ikke tatt med, eller kostnader en har feks ved å legge ut for større garantireprasjoner her hjemme...

Når alt dette er medregnet, og du ser på besparelsen du har hatt, altså etter vogna er solgt videre, så har du en totalt annen sum enn hva en sitter i tilbudsfasen, og nosk listepris mot ferdigforhandlet norsk pris. Og at du reparerer selv, ja det har og en verdi, som må regnes inn i dette regnestykket..... spørsmålet, er jo da om hobby godtar dine egne reprasjoner, som et arbeide de setter videre garanti på...

At du nevner at staten får sitt, viser jo strutse-tendensen, det er da ikke staten som holder alle mann i jobb her på berget..

Du skyter deg jo selv i beinet med din argumentasjon: du sier at handelslekkasjen bare vil bli større, om ikke servicegraden økes.... du ønsker jo kjøpe ute, stikke forhandlerdelen av pengene i egen lomme, og så forlange at de skal stille opp for deg..... jeg syntes det er flott de ikke gjør det..... er du importør, så er du importør, og får fikse opp i egne vogner selv. du kjøper ute, og forventer gratis oppfølging..... noe som jo ikke kan gå.... dessuten forventer jeg og bli prioritert som etablert kunde hos min forhandler, framfor deg, som har ditt kundeforhold ett annet sted i verden....

De summene du oppgir, joda, som jeg sier, norsk listepris mot ferdigforhandlet tysk, eller noe i den dur..... har enda ikke hørt om noen som sitter med slike summer etter at alt er tatt med..... men de aller fleste tar ikke alt med, for da er ikke talleneså gøy å vise fram.... Og er flott service å måtte forholde seg til Tyskland når det er noe med voga, så værsågod..... for meg er det skikkelig tungvinnt.... for meg er service at jeg kan nappe med meg vogna på vei til jobb, sette den av hos forhandleren, og hente den på vei hjem når det er ferdig, om det er noe jeg vil ha gjort..... på tider som passer meg, uten å bruke fritid.... det er jo da jeg skal bo i vogna, og ha glede av den..... ikke løpe til utenlandske verksteder med den....

Du omtaler norske forhandlere som cowboyer som ikke klarer en dritt.... vel..... da lurer jeg på hva slags forhandlere du har brukt.... jeg har en stikk motsatt erfaring med forhandlerene her.... de har virkelig gjort sitt, når jeg har ønsket noe..... dette gjelder både bil og vogn...... men for deg som importerer selv, er det nok mulig de ikke vil jobbe gratis, siden du tar alt i egen lomme..... og der støtter jeg de

Du drar og med Hobby kvalitet..... vel, vel... det får stå for dine ord.... Jeg har og skrudd en del Hobby de seinere år, og vet også litt om det..... og kvalliteten er vel ting jeg mener de burde jobbet mer med..... men flotte er de, det er vel mange enige om....

Så vil jeg minne deg om.... hvem er han Ola Dunk da.... jo det er bla deg.... og meg......
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 9:33

Var inne på Adrias og Hobbys hjemmesider og fant linkene under, uten å blande meg inn i diskusjonen for øvrig kan jeg nevne at min "Norske" forhandler av Adria har stilla opp for meg i prosessen min med å bytte vogn. Han har bestillt en ekstra vogn uten at jeg må bestille den selv (om min gamle vogn ikke blir solgt) Han hjelper til med og selge den gamle og han gir meg 10-12 prosent rabatt på nyvogna..får bra utstyrs pakke med på kjøpet og bra pris på fortelt..Hadde jeg henta den selv i Danmark hadde jeg spart 10-20000 kr alt etter hvem som regner på det(fikk oppgitt en pris på 185k i oslo eks reg og lev omkost..200k på vei i bodø) for meg var hele poenget at jeg ikke vil gjøre noe selv, men heller overlate dette til forhandler..Og det er mulig det at import vogner har større rettigheter enn importør liker å gi inntrykk av,men jeg gidder ikke å krangle med folk .Vogn har jeg for å kose meg med sammen med mine nærmeste, og ønsker og ha det mest mulig lettvint rundt dette..mulig jeg hadde bodd 100mil lengre sør med lettere tilgang til dansk forhandler nett,men bor altså i Bodø området.


http://www.adria-mobil.com/no/adria/mreza/

http://www.lara.no/Forhandler/HobbySalg.htm
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 9:45

hei

Klipper inn litt tekst fra de sidene

fra Adria sine sider:

En landsomfattende organisasjon av autoriserte Adria forhandlere står til din tjeneste. Klikk på kartet for å finne din lokale Adria-forhandler.
Hvis du kjøper en vogn som er importert i navnet til en privatperson eller av en som utgir seg for å være norsk Adria-forhandler, har du ingen rettigheter overfor våre autoriserte forhandlere. Slike vogner omfattes ikke av aktuelle sikkerhets-eller serviceaksjoner. Ikke autoriserte forhandlere kan ikke tilby deg reklamasjonsrett hvor garantiarbeider skal utføres gratis av norske Adria-forhandlere.
Du vil selvfølgelig få hjelp så snart det er ledig kapasitet på verkstedet hos den lokale Adria-forhandleren, men du må selv betale for alt arbeid selv om det normalt ville vært gratis garantiarbeid.

Fra Lara (Hobby) sine sider....

Hvis du kjøper en vogn som er importert i navnet til en privatperson eller av en som utgir seg for å være norsk forhandler, har du ingen rettigheter overfor våre autoriserte forhandlere. Det vil ikke være mulig å oppnå vår utvidede garanti med 5 års tetthetsgaranti. Slike vogner omfattes heller ikke av aktuelle sikkerhets- eller serviceaksjoner. Uautoriserte forhandlere kan ikke tilby deg reklamasjonsrett hvor garantiarbeider skal utføres gratis av norske autoriserte Hobby-forhandlere.
Du vil selvfølgelig få hjelp så snart det er ledig kapasitet på det lokale verksted, men du må selv betale for alt arbeid uansett om det er garanti- service- eller reparasjonsarbeid.
Dette vi her ser, er jo nettopp det mannge prøver å prate seg ut av, ved å hevde at det er en Euro-garanti.... Ja, det er Erogaranti, og du får hjelp om du feks står med problemer i Belgia, men ikke her hjemme, hvor et avgjørende element er hvem som er importøren på den aktuelle vogna
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 9:55

Tror nok desverre man kan bli ille plaga om det blir feil med vogna eller enda værre, fukt!..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 10:06

Ronny skrev:
Tror nok desverre man kan bli ille plaga om det blir feil med vogna eller enda værre, fukt!..

Ronny

det er akkurat det som er saken..... folk imorterer vogn, og messer ut om at det ikke er noe problem, fordi det er eurogaranti på vogna.... så kommer fukten, eller en større feil, og dette vi har advart mot, viser seg å være rett, da lages det søren..... og det skjer gang på gang.... fordi noen sitter å sier: "det er ikke noe problem"

Vet om Hobbyvogner som står i telemark, som er importert av en i porsgrunn og videresolgt.... ei av de fikk lekkasje rundt den store takluka, hvor kjøperen gikk på karen som importerte vogna.... men han har jo minimal vognteknisk kunnskap, Hobbbyforhandleren der, hadde lang ventetid (ville prioritere egne kunder) hvorpå han som impotterte vogna, engasjerer en blikkenslager..... lukable tatt ut, og satt inn på nytt, og tettet med SILICON som blikkenslagerene bruker...... åssen er den luka å få ut om den går i stykker, eller seinere blir lekk?????

en får det ikke ut igjen...... og dette er på ei vogn som nå er ca ett år gammel..... om noe lekker seinere der, og vogna må til tyskland for rep, hvordan vil de håndtere dette???? er dette en fagmessig reprasjon????? eieren er jo sånn sett uskyldig, utover at han skulle spare noen kr da han ville ha ny vogn....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 10:21

Er ikke ute etter å rakke ned på de som importerer selv, det er bare ikke noe for meg..Tror også at Vegard har rett i at de faktiske besparelsene er noe mindre enn noen ganger påstått..Tror også at det kan resultere i en lavere annenhånds verdi slik at besparelsen blir ennå mindre...

For Norske forhandlere må det snart merkes at det importeres såpass mange (virker det som?) vogner fra utlandet..
Kanskje snart på tide med en prisjustering for å beholde eget marked?.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 15:08

Å putte alle forhandlere i Norge i "Cowboy-boksen" er vel litt drøyt vel.

At det er sorte får her,har jeg svært sjelden opplevd,men da har jeg handla vogner av forhandlere som har vært i bransjen lenge,og som jeg kjenner som solide folk.F.eks.Norcamp,Mysen Caravan,Oslo Caravan (tidligere Caravansenteret på Kjeller) m.fl.

At disse skal karakterisiseres som cowboyer,er en hån mot disse seriøse aktørene i bransjen.

Selv gidder jeg ikke å bruke fritida på å mekke og skru,og forventer at forhandler fikser ulumskheter for meg når de dukker opp.Innen garantitida selvsagt.Og alle disse jeg her nevner,pluss de fleste andre og,har opptrådt uklanderlig ovenfor meg.

Ellers så liker jeg selvsagt friske innlegg,men ikke heng ut gutta her på bjerget,som daglig gjør knallgod jobb for oss caravanister.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 16:07

Forhandlere av "cowboy" typen det er nok ikke et særnorsk fenomen. De vil du nok også finnei andre land også.
Og har ingen problem med å handle vogn hos norske forhandlere hverken brukt eller eventuellt ny.
Importere selv? Nei det passer meg ikke. Enkelt og greit.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Roffe

Roffe


Antall Innlegg : 7
Registration date : 16.08.2008

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 20:37

Arve,

for å ta det med en gang jeg har ikke kalt alle forhandlere i Norge for Cowboyer, jeg sier bare at jeg ikke er interisert i å
sponse Norske Cowboyforhandlere, for de jeg har vært borti vil
jeg karaktisere som det. Det finnes sikkert mange både flinke, dyktige og seriøse forhandlere her som andre steder, du nevner F.eks.Norcamp,Mysen Caravan,Oslo Caravan (tidligere Caravansenteret på Kjeller) ingen av disse er forhandlere av "mitt" merke, så de har jeg ingen erfaringer med. For meg så er det kun Hobby som gjelder, og erfaringene mine med disse
er det jeg beskriver. De er både arrogante og lite hjelpsomme.

Og til deg Vegard:

Jeg har aldri forlangt at en norsk forhandler eller importør skal stille opp for meg, for som jeg skrev jeg gjør alt selv og ja mine reperasjoner blir godkjente av Hobby.
Og de summene jeg nevner er Norsk tilbud sammenlignet mot Tysk tilbud, sist jeg kjøpte vogn, så ba jeg om tilbud fra 3 norske forhandlere (og de var så like at egentelig burde vel pristilsynet tatt en titt på det, for her er det snakk om prissamarbeid, og jeg snakker da ikke om veil pris, men tilbudspris.) Jeg forsøkte å prute å si at tilbudet var for dårlig, men fikk da til svar at hvis jeg ikke ville kjøpe så hadde de nok av kunder som ville ha vogner fordi de ikke klarte å levere nok, så de så ingen grunn til å gi meg mere rabatt. Og hvis det er tilfellet at de uansett selger alt de kan levere, hva er da problemet om noen av oss importerer selv? det er jo bare med på å øke produsentens markedsandel! og vi tar jo heller ikke noe av deres fortjenste.

I fjor hjalp jeg en kompis med å importere vogn, han hade bestilt her, men måtte da vente til langt ut på sommeren for å få vognen. Vi sjekket litt og 2 uker etter hadde han vognen her med norsk dislplay, instruksjonsbok og norsk garantihefte.

Det jeg prøver å få fram er at hvor enn man kjøper en Hobby vogn så har man Europagaranti, også om man som normann kjøper selv i Tyskland. Det er ikke norsk forhandler eller importør som gir garanti, men Hobby som produsent!
Dette kan man diskutere til man blir grønn her på forumet, og det som du refererer til er propaganda fra norsk importør/forhandlere. Jeg vet at norske forhandlere trenerer alt de kan og gjør alt for å gjøre det så vanskelig som mulig for de som har kjøpt seg en vogn uten for Norge, det de dekker seg bak er at de ikke har tid, det de kanskje glemmer er at de representerer en produsent og det de gjør skader jo bare denne produsentens navn og rykte. Det er på tide at noen tar fatt i dette temaet og det skulle vært veldig morosomt om dette ble klagd inn for forbrukerrådet eller en rettsinstans, og at den respektive produsent kom på banen, ja da tror jeg det hadde blitt ganske anderledes, ref bilbransjen. Er ganske sikke på at det er en eller annen EU-lov som regulerer dette.
For meg så er ikke dette noe problem, da jeg selv får de delene jeg trenger mye raskere enn en norsk forhandler klarer å bestille dem til sine kunder, de er jo helt avhengig av at de skal sendes i en vogn, og som det er biltt omtalt før her på forumet så har jo norske kunder som har kjøpt av norske forhandlere ventet i 28 mnd på deler, kaller du dette god service?

Og hvis det hadde vært som du sier (noe som ikke er riktig)
at Europagarantien er ment for meg som norsk kunde hvis jeg er i f.eks Belgia, så anser jeg dette problemet som ganske lite, for da må den jo også gjelde i Sverige? Og hva er da problemet?

Hvis du er av den sorten Caravanist som har en uregistret vogn stående og ikke kan eller tør kjøre med den så er det et problem,
men for disse er det jo fint å ha en lokal forhandler.

Og når det 5 års lekasjegaranti så er ikke det noe Norsk importør gir, men den tyske produsenten, det eneste de forlanger er at man foretar en kontroll av vognen årlig, og ja dette kan være et problem å få til, men igjen bare fordi at det er et maktmiddel som norske forhandlere bruker ved å nekte å utføre jobb på en importvogn. Og på denne kontrollen tjener de like mye som de gjør av sine egene kunder.

Nå er det vel også så vidt meg bekjent noen som har skjønt at her er det penger å tjene, og flere utenlanske firmaer er under etablering i Norge og er autoriserte til å utføre garantijobber på importvogner, synes det er synd at norske forhandlere går glipp av denne fortjenesten.

se bla:
www.skandic-nordic.eu

som tidligere nevnt bilbranjen hadde samme teite innstilling for mange år siden, men i dag så eksisterer ikke dette.
Selv så har jeg kjøpt både Saab og Volvo utenlands og det er aldri noe spørsmål om hvor bilen er kjøpt, de utfører både betalbar service og garantiservice uten noe problem.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 21:23

Roffe.

Ok,da er jeg med.Sikkert useriøse forhandlere innimellom.

Men har du følelsen ,etter mange år med vogn,at norske Hobby-forhandlere er breiale,og gir litt blanke fordi de selger en bråte med vogner uansett ?

Synes påfallende mange på div. fora har endel å utsette på Hobby-forhandlere.Bare en magefølelse fra min side.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 21:35

Roffe skrev:
Arve,

for å ta det med en gang jeg har ikke kalt alle forhandlere i Norge for Cowboyer, jeg sier bare at jeg ikke er interisert i å
sponse Norske Cowboyforhandlere, for de jeg har vært borti vil
jeg karaktisere som det. Det finnes sikkert mange både flinke, dyktige og seriøse forhandlere her som andre steder, du nevner F.eks.Norcamp,Mysen Caravan,Oslo Caravan (tidligere Caravansenteret på Kjeller) ingen av disse er forhandlere av "mitt" merke, så de har jeg ingen erfaringer med. For meg så er det kun Hobby som gjelder, og erfaringene mine med disse
er det jeg beskriver. De er både arrogante og lite hjelpsomme.

Og til deg Vegard:

Jeg har aldri forlangt at en norsk forhandler eller importør skal stille opp for meg, for som jeg skrev jeg gjør alt selv og ja mine reperasjoner blir godkjente av Hobby.
Og de summene jeg nevner er Norsk tilbud sammenlignet mot Tysk tilbud, sist jeg kjøpte vogn, så ba jeg om tilbud fra 3 norske forhandlere (og de var så like at egentelig burde vel pristilsynet tatt en titt på det, for her er det snakk om prissamarbeid, og jeg snakker da ikke om veil pris, men tilbudspris.) Jeg forsøkte å prute å si at tilbudet var for dårlig, men fikk da til svar at hvis jeg ikke ville kjøpe så hadde de nok av kunder som ville ha vogner fordi de ikke klarte å levere nok, så de så ingen grunn til å gi meg mere rabatt. Og hvis det er tilfellet at de uansett selger alt de kan levere, hva er da problemet om noen av oss importerer selv? det er jo bare med på å øke produsentens markedsandel! og vi tar jo heller ikke noe av deres fortjenste.

I fjor hjalp jeg en kompis med å importere vogn, han hade bestilt her, men måtte da vente til langt ut på sommeren for å få vognen. Vi sjekket litt og 2 uker etter hadde han vognen her med norsk dislplay, instruksjonsbok og norsk garantihefte.

Det jeg prøver å få fram er at hvor enn man kjøper en Hobby vogn så har man Europagaranti, også om man som normann kjøper selv i Tyskland. Det er ikke norsk forhandler eller importør som gir garanti, men Hobby som produsent!
Dette kan man diskutere til man blir grønn her på forumet, og det som du refererer til er propaganda fra norsk importør/forhandlere. Jeg vet at norske forhandlere trenerer alt de kan og gjør alt for å gjøre det så vanskelig som mulig for de som har kjøpt seg en vogn uten for Norge, det de dekker seg bak er at de ikke har tid, det de kanskje glemmer er at de representerer en produsent og det de gjør skader jo bare denne produsentens navn og rykte. Det er på tide at noen tar fatt i dette temaet og det skulle vært veldig morosomt om dette ble klagd inn for forbrukerrådet eller en rettsinstans, og at den respektive produsent kom på banen, ja da tror jeg det hadde blitt ganske anderledes, ref bilbransjen. Er ganske sikke på at det er en eller annen EU-lov som regulerer dette.
For meg så er ikke dette noe problem, da jeg selv får de delene jeg trenger mye raskere enn en norsk forhandler klarer å bestille dem til sine kunder, de er jo helt avhengig av at de skal sendes i en vogn, og som det er biltt omtalt før her på forumet så har jo norske kunder som har kjøpt av norske forhandlere ventet i 28 mnd på deler, kaller du dette god service?

Og hvis det hadde vært som du sier (noe som ikke er riktig)
at Europagarantien er ment for meg som norsk kunde hvis jeg er i f.eks Belgia, så anser jeg dette problemet som ganske lite, for da må den jo også gjelde i Sverige? Og hva er da problemet?

Hvis du er av den sorten Caravanist som har en uregistret vogn stående og ikke kan eller tør kjøre med den så er det et problem,
men for disse er det jo fint å ha en lokal forhandler.

Og når det 5 års lekasjegaranti så er ikke det noe Norsk importør gir, men den tyske produsenten, det eneste de forlanger er at man foretar en kontroll av vognen årlig, og ja dette kan være et problem å få til, men igjen bare fordi at det er et maktmiddel som norske forhandlere bruker ved å nekte å utføre jobb på en importvogn. Og på denne kontrollen tjener de like mye som de gjør av sine egene kunder.

Nå er det vel også så vidt meg bekjent noen som har skjønt at her er det penger å tjene, og flere utenlanske firmaer er under etablering i Norge og er autoriserte til å utføre garantijobber på importvogner, synes det er synd at norske forhandlere går glipp av denne fortjenesten.

se bla:
www.skandic-nordic.eu

som tidligere nevnt bilbranjen hadde samme teite innstilling for mange år siden, men i dag så eksisterer ikke dette.
Selv så har jeg kjøpt både Saab og Volvo utenlands og det er aldri noe spørsmål om hvor bilen er kjøpt, de utfører både betalbar service og garantiservice uten noe problem.

Roffe

du må gjerne imortere vogn..... men jeg syntes denne vill-ledelsen som bla du ved det du skriver er synn..... det fører andre ut i problemer, noe vi har sett gang etter gang....

Tro ikke annet enn at garantier på importvogner er kjøret for forbruker-rådet..... det er gjort nok av ganger, uten resultat..... å vise til EU, eller eurogarantier, hjelper deg ikke, når du står der, med feks fukt i importvogna di...... du må betale, og så kreve din forhandler.....

det er hauger å lass av folk som har påstått det du gjør, men ingen har kommet noen vei...

du kommer til kort.....
Til Toppen Go down
Roffe

Roffe


Antall Innlegg : 7
Registration date : 16.08.2008

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 23:03

Vegard,

jeg har ingen intesjoner om å lede noen som helst ut i noen problemer, enhver må gjøre som man vill. For meg så er ikke dette med garanti noen issue. Jeg får fikset det jeg trenger på
garanti, og jeg er vel på min importvogn nr 15 og har ennå ikke
hatt noen som helst problem som har vært av en type som ikke har vært løsbart uten noen innblanding av norsk forhandler.
Og skulle man få problemer, hvor man må benytte seg av norsk forhandler hjelp, så kommer man langt med den summen man sparer, dessuten så skriver du at man må legge ut reprasjonen selv og få det refundert av tysk forhandler så hva er problemet? Og jeg kommer forsatt med den påstand at en autorisert Hobbyforhandler er pålagt av Hobby å utføre garantireprasjoner uansett hvor vognen er kjøpt og hvor den befinner seg. Jeg er så bombastisk på dette, da jeg sitter på et skriv fra Hobby Wohnwagenwerk GmbH, som ikke levner noen som helst tvil om dette!
Dette er jo helt innlysende. Skal jeg som Hobby-kunde diskrimineres av en representant for Hobby for at jeg ikke har kjøpt vognen i dennes hjemme-marked? Det er jo kun i Caravan-bransjen dette er mulig, enn så lenge!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeSøn 17 Aug 2008 - 23:33

Roffe

det er ikke alle som har økonomiske midler til å plutselig legge ut for jobben feks skifte av front koster, som mange måtte gjøre på dethleffs vogner for noen år siden...... der vet jeg to som måtte ut å låne penger, for å legge ut..... mye surr..... kettere å bare få det gjort gratis....

Forøvrig kjøp vogna di der du vil, men egen-importen har flere sider, og de som importerer er veldig gode til å bare fortelle den enesiden..... mange har oppdaget at det er et ris bak speilet.....
Til Toppen Go down
Black Betty
GENERAL!
GENERAL!
Black Betty


Female
Antall Innlegg : 3178
Age : 61
Localisation : Nøtterøy
Registration date : 04.12.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeMan 18 Aug 2008 - 2:25

Roffe

Vi hadde en fabrikkny Hobby 2007 modell med ekstremt mange feil - store og små (bl.a. defekt kjøleskap, ene sideveggen måtte byttes etter å ha eid vogna noen få dager p.g.a. vannskjolder, ødelagt sveiv til takluke, skinna til skilledøra ødelagt, håndtak som datt av, skuffebunner som datt ut, umulig å få stalldøra til å henge sammen, defekt persienne i døra, defekt myggnetting, for kort pakning rundt vindu i døra utvendig - stor glipe med påfølgende vanninntregning, gardinoppheng som datt ned+++...).

Takk og lov for at vi kjøpte vogna av forhandler i Norge. Jeg hadde hatt et stort og sinna magesår dersom vi hadde vært nødt til å henvende oss til Hobbyfabrikken hver gang vi hadde noe feil med vogna. Og når det gjelder det du kaller cowboyforhandlere.... Askjem som var vår forhandler, var enestående mot oss hele veien gjennom våre ca 15 verkstedbesøk innen vi solgte ski....ten og skaffet oss et annet merke med bedre kvalitet. Vi har bare gode ting å si om vår Hobbyforhandler, men lite bra om vogna i seg selv.

Med de erfaringene vi har gjort kan jeg trygt si at jeg ville aldri noensinne vurdert å kjøpe ei bruktvogn uansett merke som var privatimportert. Totalt uaktuelt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeMan 1 Sep 2008 - 13:41

Hmmmm BB forstår jammen godt at dere ikke titter på Hobby noe mere. Men jeg tror dere har vært usedvanlig uheldig med den vogna. Ber om forståelse for at dette faktisk ikke er vanlig.
Hadde jeg opplevd noe slik (eller bare halvparten) hadde jeg også kommet til å "gnagd" på det, sikkert og visst. Men det eneste jeg kjenner igjen er problemet med håndtak på skapdører, som er for dårlig i forhold til låsemekanismen. Har stått med 2 - 3 håndtak i hånden. Og det er irriterende nok.

Men i år har vi brukt vogna masse, og jammen har den trillet til Italia og hjem igjen uten en feil...... heldigvis. Very Happy
Til Toppen Go down
Black Betty
GENERAL!
GENERAL!
Black Betty


Female
Antall Innlegg : 3178
Age : 61
Localisation : Nøtterøy
Registration date : 04.12.2007

Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitimeMan 1 Sep 2008 - 14:26

Tom RS

Joda, jeg innser at vi nok var mer uheldig med vogna vår enn gjennomsnittet.... Men heldigvis en flott Hobbyforhandler vi hadde kjøpt vogna hos.....

Glad for å høre at vogna di har vært problemfri!! Very Happy
Forbasket mandagseksemplar vi hadde altså......
Til Toppen Go down
Sponsored content





Reservedeler Empty
PosteTema: Re: Reservedeler   Reservedeler Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Reservedeler
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» reservedeler savsjø
» Reservedeler Alde 3000-3010
» Butikk med reservedeler til gammel vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: