CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 2009 Hobby

Go down 
+10
OleG
ray ray
mr.T
Camping Kai
Jan
kbanto
Espen V
Jan Ole
steve
m6
14 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
m6
NEWBIE!
NEWBIE!



Antall Innlegg : 24
Localisation : Finnmark
Registration date : 15.10.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 15:43

Noen som har sett hvordan de nye hobby 09 prestige modellene ser ut i virkeligheten Question
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 16:10

Intercooler.

Jepp,og jeg likte Prestigen i år,med hvite detaljer i overskapene.Litt nytt og frescht,men mange likte ikke dette,så.....smak og behag.

Jeg er vanligvis ingen Hobby-fan,så jeg synes de var moro å ikke bare gå rett ut av Hobbyene på messa,som jeg pleier.Satt og så på detaljene,og kunne ikke unngå å se at tyskerne er flinke på design,og de små detaljene som ofte de nordiske produsentene glemmer.

Vet at forhandlere av nordiske vogner sliter med å få øynene opp på svenskene som produserer de nordiske vognene,da de ser at kundene ofte sammenligner vognene deres med Hobby o.l.,og at kundene går videre til Hobby-forhandleren,og kjøper vogn til nesten halv pris,som og ser mer spennende og moderne ut.

Dette gjaldt og Bjølseth,som heller ikke fulgte med i timen før det var for seint.Jeg liker jo Bjølle veldig godt,men folk flest gjorde det ikke.

Hjelper ikke å messe om isolasjon,vinteregenskaper og at de er så mye mer solide,når folk ikke ser det med det blotte øyet i butikkene.Hvermansen tenker selvsagt pris,og i disse rente-terror-tider,tro jeg Hobby vil smile fra øre til øre.
Til Toppen Go down
m6
NEWBIE!
NEWBIE!



Antall Innlegg : 24
Localisation : Finnmark
Registration date : 15.10.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 16:44

Høres jo bra ut, går fra en 2002 polar 560 til en 2009 720 ukfe.
En tilsvarende polar koster jo over 200000 mere.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 16:46

Intercooler.

Ok,blir topp med stor plass da.

Har du bestilt med Alde eller Truma ?

Og har du bestilt vogna uten å ha sett 09'erne i levende live ?
Til Toppen Go down
m6
NEWBIE!
NEWBIE!



Antall Innlegg : 24
Localisation : Finnmark
Registration date : 15.10.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 18:21

Har bestill med alde, holder jo til i finnmark.
Tok sjansen uten å se den live, regne med at den ser litt mere moderne ut innvendig enn polaren fra 02... Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 19:43

ARVE skrev:
Intercooler.

Jepp,og jeg likte Prestigen i år,med hvite detaljer i overskapene.Litt nytt og frescht,men mange likte ikke dette,så.....smak og behag.

Jeg er vanligvis ingen Hobby-fan,så jeg synes de var moro å ikke bare gå rett ut av Hobbyene på messa,som jeg pleier.Satt og så på detaljene,og kunne ikke unngå å se at tyskerne er flinke på design,og de små detaljene som ofte de nordiske produsentene glemmer.

Vet at forhandlere av nordiske vogner sliter med å få øynene opp på svenskene som produserer de nordiske vognene,da de ser at kundene ofte sammenligner vognene deres med Hobby o.l.,og at kundene går videre til Hobby-forhandleren,og kjøper vogn til nesten halv pris,som og ser mer spennende og moderne ut.

Dette gjaldt og Bjølseth,som heller ikke fulgte med i timen før det var for seint.Jeg liker jo Bjølle veldig godt,men folk flest gjorde det ikke.

Hjelper ikke å messe om isolasjon,vinteregenskaper og at de er så mye mer solide,når folk ikke ser det med det blotte øyet i butikkene.Hvermansen tenker selvsagt pris,og i disse rente-terror-tider,tro jeg Hobby vil smile fra øre til øre.

Hmmm skummelt det her, likte bedre den gamle gode Arve som jeg var nabo med på Bislingen jeg. Sabla-syke nå eller??? feber-fantasier??? Søren også at det skulle gå så galt i disse krisetider. Eller er det noe sarkastisk imellom linjene her som min hønsehjerne ikke fanger opp. he he he
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 21:07

Tom RS.

Det er jo kun for å smiske med deg til du skal bli ny Admin her. 2009 Hobby 928394
Til Toppen Go down
steve
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 100
Age : 51
Localisation : Harstad
Registration date : 01.09.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeTor 16 Okt 2008 - 11:49

Hei Intercooler

har fått min 650 kfu 2009 mod , og det ser jaggu veldig bra ut
vet at på 720 så blir det ennu bedre , KFU en blir mye anneledes enn 720 med tanke på overskap i sitte gruppe

Mvh
Steve
Til Toppen Go down
m6
NEWBIE!
NEWBIE!



Antall Innlegg : 24
Localisation : Finnmark
Registration date : 15.10.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 10:35

Hvordan er disse vognene på vinteren? Noen som kan være ærlig...man hører jo så mye rart om hobbyvogner.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 10:40

Intercooler skrev:
Hvordan er disse vognene på vinteren? Noen som kan være ærlig...man hører jo så mye rart om hobbyvogner.

Du fryser på ingen måte i hjel, men du mangler en del på varmekomforten i frohold til de Nordiske, og du bør nok regne med at vannet fryser på ca 15-17 kuldisser....... På vogner med Thruma, er eljet sterkt og anbefale, og disse gir deg en mye bedre varmekomfort....

elles vil jeg si"greit nok", men ikke noe mere..... men det kommer jo veldig an på hva du forventer av varmekomfort i en vogn, når det er kaldt..... jeg er kresen......
Til Toppen Go down
m6
NEWBIE!
NEWBIE!



Antall Innlegg : 24
Localisation : Finnmark
Registration date : 15.10.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 10:48

Går det ikke an å bruke vannsystemet i disse vognene når det er kaldt??? har bestill med alde, trur jeg avbestiller vogna da....
Blir jo fort -20 der jeg står om vinteren.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 10:52

Intercooler skrev:
Går det ikke an å bruke vannsystemet i disse vognene når det er kaldt??? har bestill med alde, trur jeg avbestiller vogna da....
Blir jo fort -20 der jeg står om vinteren.

vel, i såfall må du få lagt vannkranene oppå konvektorene og evt spe på med en liten bit selvregulerende varmekabel, så vil det jo hjelpe...... jeg er nok av den oppfatning at vannet bør kunne brukes uansett hvor kaldt det er......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 10:53

jeg vet at det er veldig kaldt på gulvet ved kjøkkenbenken....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 10:57

Morten E

stemmer det..... og det er jo inni kjøkkenbenken det og lett fryser..... Gulvvarmen går jo heller ikke ut til kantene, og er et felt midt i vogna.... det er klart, billige vogner, får og billige løsninger, men skal og si at de er pene innvendige da...... men det er ikke det samme som at de er varme og lune...... men fryser, nei det gjør du ikke.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 11:18

Kassa bak kjøleskapet ut mot veggen kan med fordel tettes bedre og gjerne isoleres. Alle vannslanger løftes opp fra gulvet og stripses til siden konvektorene. På denne måten holder de frostfrie, men de stopper ikke luftstrømmen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
m6
NEWBIE!
NEWBIE!



Antall Innlegg : 24
Localisation : Finnmark
Registration date : 15.10.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 11:21

Dette burde jo fabrikken ha klart å gjort.. Er jo ikke kunden som skal drive å modifisere vogna for vinterbruk.. Begynner å bli skeptisk..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 11:24

Intercooler skrev:
Dette burde jo fabrikken ha klart å gjort.. Er jo ikke kunden som skal drive å modifisere vogna for vinterbruk.. Begynner å bli skeptisk..

Hei

tja.... det kan du gjerne si, men saken er vel at pris går forran alt annet, og de selger som hakka møkk...... det er jo slik kundene vil ha det da......
Til Toppen Go down
m6
NEWBIE!
NEWBIE!



Antall Innlegg : 24
Localisation : Finnmark
Registration date : 15.10.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 11:33

Ingen nåværende hobbyeiera som kan utale seg?
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 12:02

foreldrene mine har hatt en -89 hobby, og nå har de en 2005 (tror jeg det er) hobby. Vogna står fast på bjorli, og der er det jo ned i -30 og kanskje kaldere i januar-februar, og de bruker jo vogna da. De har aldri opplevd at vannet fryser mens de er der. Eneste kan være at de må vente litt utpå kvelden på fredagen før de vannrestene som ligger igjen i rørene siden sist de var der skal tine. De tømmer selvsagt tanken hver gang de reiser ned igjen da, men det regner jeg med dere gjør med andre merker også Wink
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 12:04

Jeg vet ikke om forhandler har gjort noe med vannrøra, men foreldrene mine har ikke gjort eller bestilt noe ekstra når det gjelder vann i alle fall..
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
kbanto


Male
Antall Innlegg : 207
Age : 42
Registration date : 24.05.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 14:28

Intercooler

Tror ikke du vil bli plaga med vannet fryser ned til -20.
Der vi sto i fjor var det -32 i påska, og 2 hobby-kompiser hadde ingen av nevnte problemer. Var Alde de å hadde. Men muli de bare var heldie. De måtte slå på gassen på fyrn litt før kabe eierne. men men... Angrer iallefall ikke på hobby-kjøpet.
Kan love at blir jeg plaga med frosne rør, skal dere få vite det.
Har isolert rørene under vogna da på forhånd. Men foreldrene mine sin Bjølseth 550 gl fra 1985, hadde også rørene under vogna som måtte tines dersom det ble -15-20. Løste det med rørisolasjon.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 14:34

kbanto skrev:
Intercooler

Tror ikke du vil bli plaga med vannet fryser ned til -20.
Der vi sto i fjor var det -32 i påska, og 2 hobby-kompiser hadde ingen av nevnte problemer. Var Alde de å hadde. Men muli de bare var heldie. De måtte slå på gassen på fyrn litt før kabe eierne. men men... Angrer iallefall ikke på hobby-kjøpet.
Kan love at blir jeg plaga med frosne rør, skal dere få vite det.
Har isolert rørene under vogna da på forhånd. Men foreldrene mine sin Bjølseth 550 gl fra 1985, hadde også rørene under vogna som måtte tines dersom det ble -15-20. Løste det med rørisolasjon.
man får noen gassflasker for prisdifferansen da
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 15:18

Nå må jeg tydeligvis lære meg å sjekke litt nøyere fakta før jeg skriver noe her Embarassed
Fadern hadde visst problemer med at vannet frøs inn til badet. De har en 650 KFU tror jeg det er, fra 2005 eller noe sånt. Vannet til badet gikk fra benken framme og rundt bak i vogna og fram igjen til badet, og bake i vogna har de vanligvis ikke på like mye varme, da det er sjelden det er noen baki der. Han la om vannet til å gå andre veien under dørstokken, og da ble han kvitt problemet. Det var ikke problem å få plass til rørene under dørstokken sa han, så han kunne ikke skjønne hvorfor de ikke lå der fra før..
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 15:28

hobbyvogner er, basert på erfaring, ikke kjent for å være like godt gjennomtenkt, med tanke på plassering av ledningsnett og vannrør
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 17:23

Intercooler skrev:
Ingen nåværende hobbyeiera som kan utale seg?

Som nevnt så er det kaldt bak kjøleskapet.Jeg har ikke gjort noen tiltak og kommer ikke til å gjøre det , på de 7 årene jeg har vintercampet (så å si hver helg vinteren igjennom)så har jeg hatt problemer med frossene rør 3-4 ganger.Dette er da bak kjøleskapet , og vi snakker om nattestid da vannet ikke er i bevegelse og temperaturen synker til 25 - 35 blå.Når du står opp om morgenen og fyrer opp med gass kommer vannet fort tilbake.

Ingen store problemer med dette spør du meg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 19:02

kbanto skrev:
Intercooler

Tror ikke du vil bli plaga med vannet fryser ned til -20.
Der vi sto i fjor var det -32 i påska, og 2 hobby-kompiser hadde ingen av nevnte problemer. Var Alde de å hadde. Men muli de bare var heldie. De måtte slå på gassen på fyrn litt før kabe eierne. men men... Angrer iallefall ikke på hobby-kjøpet.
Kan love at blir jeg plaga med frosne rør, skal dere få vite det.
Har isolert rørene under vogna da på forhånd. Men foreldrene mine sin Bjølseth 550 gl fra 1985, hadde også rørene under vogna som måtte tines dersom det ble -15-20. Løste det med rørisolasjon.

Rørene under vogna er bare å dra av i skjøtene slik at vannet fra hver vask renner rett ut på bakken og ikke under vogna til ett avløp. På vinteren så har de fleste plasser ingen oppsamling av avløpsvann, derfor fungerer dette fint. Ingen frosne rør og bare å skyve de inn i hverandre når varmen og våren kommer. Problemet er løst helt gratis.
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
kbanto


Male
Antall Innlegg : 207
Age : 42
Registration date : 24.05.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 0:39

Jan skrev:
kbanto skrev:
Intercooler

Tror ikke du vil bli plaga med vannet fryser ned til -20.
Der vi sto i fjor var det -32 i påska, og 2 hobby-kompiser hadde ingen av nevnte problemer. Var Alde de å hadde. Men muli de bare var heldie. De måtte slå på gassen på fyrn litt før kabe eierne. men men... Angrer iallefall ikke på hobby-kjøpet.
Kan love at blir jeg plaga med frosne rør, skal dere få vite det.
Har isolert rørene under vogna da på forhånd. Men foreldrene mine sin Bjølseth 550 gl fra 1985, hadde også rørene under vogna som måtte tines dersom det ble -15-20. Løste det med rørisolasjon.
man får noen gassflasker for prisdifferansen da
hehe, helt klart Smile Men Kabe eierne ventet litt lenger bare for å mobbe hobby eierne Smile
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
kbanto


Male
Antall Innlegg : 207
Age : 42
Registration date : 24.05.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 0:45

Link skrev:
kbanto skrev:
Intercooler

Tror ikke du vil bli plaga med vannet fryser ned til -20.
Der vi sto i fjor var det -32 i påska, og 2 hobby-kompiser hadde ingen av nevnte problemer. Var Alde de å hadde. Men muli de bare var heldie. De måtte slå på gassen på fyrn litt før kabe eierne. men men... Angrer iallefall ikke på hobby-kjøpet.
Kan love at blir jeg plaga med frosne rør, skal dere få vite det.
Har isolert rørene under vogna da på forhånd. Men foreldrene mine sin Bjølseth 550 gl fra 1985, hadde også rørene under vogna som måtte tines dersom det ble -15-20. Løste det med rørisolasjon.

Rørene under vogna er bare å dra av i skjøtene slik at vannet fra hver vask renner rett ut på bakken og ikke under vogna til ett avløp. På vinteren så har de fleste plasser ingen oppsamling av avløpsvann, derfor fungerer dette fint. Ingen frosne rør og bare å skyve de inn i hverandre når varmen og våren kommer. Problemet er løst helt gratis.

Har tengt på dette å. men det blir jo isdannelse under vogna da. under hovedutløpet har jeg gravd ned ett drensrør, som jeg har isolert godt ca 60 cm ned i bakken, og tettet godt oppunder vogna. Er dette som er vanlig der vi står Neutral
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 7:46

Jan skrev:
kbanto skrev:
Intercooler

Tror ikke du vil bli plaga med vannet fryser ned til -20.
Der vi sto i fjor var det -32 i påska, og 2 hobby-kompiser hadde ingen av nevnte problemer. Var Alde de å hadde. Men muli de bare var heldie. De måtte slå på gassen på fyrn litt før kabe eierne. men men... Angrer iallefall ikke på hobby-kjøpet.
Kan love at blir jeg plaga med frosne rør, skal dere få vite det.
Har isolert rørene under vogna da på forhånd. Men foreldrene mine sin Bjølseth 550 gl fra 1985, hadde også rørene under vogna som måtte tines dersom det ble -15-20. Løste det med rørisolasjon.
man får noen gassflasker for prisdifferansen da

Jan

Riktig det, dersom ikke varmekomforten spiller noen ting, og en kun måler dette med varme, i medgått gass....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 8:33

kbanto skrev:
Intercooler

Tror ikke du vil bli plaga med vannet fryser ned til -20.
Der vi sto i fjor var det -32 i påska, og 2 hobby-kompiser hadde ingen av nevnte problemer. Var Alde de å hadde. Men muli de bare var heldie. De måtte slå på gassen på fyrn litt før kabe eierne. men men... Angrer iallefall ikke på hobby-kjøpet.
Kan love at blir jeg plaga med frosne rør, skal dere få vite det.
Har isolert rørene under vogna da på forhånd. Men foreldrene mine sin Bjølseth 550 gl fra 1985, hadde også rørene under vogna som måtte tines dersom det ble -15-20. Løste det med rørisolasjon.

Godt mulig at 85 hadde rørene under på Bjølseth og, men føler kansje du har funner vel gamle vogner som referanse her da..... kan nevne at jeg har hatt tre Bjølseth, 94 mod, 2000 mod, og 05 mod. alle disse har hatt innvindige og frostfrie rør.

Vedr Hobby og Alde, så er jo denne vogna konstruert for Truma, og så fått alde seinere.... ikke noe optimal løsning, noe du finner igjen mange steder

Se feks på 720, med køyer på midten.... hvordan er det med varme løst der???? jo konvektor under underste køye, men ingen lufting slik at varmlufta kommer opp fra under senga, det er heller ikke luft-tilførsel inn langs gulvet.... altså, denne konvektoren er jo bortkasta, og har ingen varmeverdi utover å lage det varmt under senga... ved midtsitteren, har de ikke spandert konvektor, de har ført vannet i rør forbi der, pga hjulkassa.... på min forrige, bjølle, som og hadde en midtsitter, var det konvektor og varme langs veggen her, selv om det var hjulkasse.

Går vi så til kjøkkenbenken, så er det og konvektor inni der..... hva tjener så dette til????? ikke noe annet enn forvarming av grytene som måtte stå der.... fordi det ikke er lufting inn nede i skapet slik at luften kan sirkulere..... det er på seinere modeller riktig nok et par luftventiler i benken, men disse får beskjeden virkning, siden ikke luften kommer inn nede i benken også.

går vi til salongen, så ligger her ståsj og gardiner, og rulle-gardin, helt nedpå sofaputene. dvs at varmlufta blir stående å stange BAK gardiner etc, og ikke får sirkulert ut i rommet, og her er det jo heller ikke lufting i overskapene, så vamen kommer igjenom de.....

Titter vi på en del av Hobby's toalettrom, har de brukt ei skikkelig Reodor-felgen løsning, fordi de ikke får lufta til å sirkulere på annen måte.... der er det lagt dobbelt med konvektor, og så er det satt inn ei vifte som blåser på dette, for å skape sirkulasjon av varmluft inne på badet..... joda, det funker det..... men det blir jo en nødløsning da, og andre merker får til denne sirkulasjonen da.....

jeg var for en tid tilbake i ei slik vogn, og gjorde en del målinger.... brukte sånn laser-måler på rørene, som ble kalibrert for hvilken overflate det skulle måles på. det jeg oppdaget, var at differansen på tempen på vannet, som kom inn i fyren, og det som gikk ut av fyren, var liten, mye mindre enn i Bjølle... og hva skyldtes det????? Jo, at konvektorene ikke klarte å avgi like mye varme til lufta, på sin runde i vogna, som på Bjølle...

dette igjen skyldtes jo bla de tingnene jeg har nevnt før her...... joda..... det blir varmt under køya og i gryteskapet, men det er da ikke der en trenger det så veldig varmt.....

Konsekvensen av at vannet kom tilbake med høy temp, er jo at en i disse vognene ikke får utnytta fyren, fordi at når returvannet har såpass høy temp, så klikker fyren stadig ut på termostaten i kolben, fordi vannet har høy temp, og altså ikke på romtermostaten.....

Når jeg kjører gassen i bjølle, skrur den seg på, og forblir på, inntil lufta er varm, og rom-termostaten kobler ut fyren, fordi vannet som er så kjølet ned når det kommer i retur..... termostaten i kolben, kobler i liten grad ut fyren....

Mens på Hobby, var dette omvendt. der koblet alde'n hele tiden ut og inn på kolbe-termostaten, særlig når den sto på gass, og det tok lang tid før lufta hadde fått sin temp, fordi varmeanlegget sleit med å kvitte seg med varmen... selvfølgelig vil det hjelpe å åpne ltt på rullegardiner, og dra fra de gardiner og ståsj....

jo mere effekt du gnur på fyren, jo varmere er jo og returvannet, siden det er raskere å varme det opp..... derved vil jo og noe varme gå i lufta, siden konvektorene da holder 90 grader..... men hadde luftsirkulasjonen fungert, hadde en opplevd samme varmestrøm om konvektoren holdt ca 60 grader

Vi målte dette en dag det var -10 grader ute....

men fryser, gjør du ikke..... men du mangler en god del på varmekomforten...... og varmekomfort, er jeg villig til å betale ganske mye for...... mens andre er strålende fornøyd om de har 24 grader midt i vogna, høyt oppe på veggen....... men det er ikke varmekomfort...


Sist endret av Vegard den Søn 19 Okt 2008 - 11:50, endret 3 ganger
Til Toppen Go down
mr.T
CARAVANER
CARAVANER
mr.T


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 56
Registration date : 13.08.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 9:18

Er enig med Vegard her, hadde litt av samme problematikken i min 02 Adria. Ingen kan si at man fryser selv om det er godt under -20, men det er en stor forskjell på varmekomforten på den og nordisk. I påsken hadde vi -26 på kveldstid, var godt fornøyd med at jeg holdt bra temp i Adrian. Helt til jeg dro på cognac besøk i en Kabe på kvelden.......da skjønte jeg hva folk betaler for. Deretter måtte jeg jo få kjærringa med meg på et besøk, og vips var nyvogna bestillt :-)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 9:29

mr.T skrev:
Er enig med Vegard her, hadde litt av samme problematikken i min 02 Adria. Ingen kan si at man fryser selv om det er godt under -20, men det er en stor forskjell på varmekomforten på den og nordisk. I påsken hadde vi -26 på kveldstid, var godt fornøyd med at jeg holdt bra temp i Adrian. Helt til jeg dro på cognac besøk i en Kabe på kvelden.......da skjønte jeg hva folk betaler for. Deretter måtte jeg jo få kjærringa med meg på et besøk, og vips var nyvogna bestillt :-)

Mr T
og Adria er nok en av de bedre kontinetale i så henseende..... Vi har noen venner, de gikk fra Hobby til Kabe....... en kveld vi var sammen, litt etter de hadde fått Kabe'n, sier de til meg: "Nå forstår vi hva du mener vedr denne varme-komfort'en...... vi skjønte ikke det før vi fikk prøvd Kabe'n..."
Til Toppen Go down
mr.T
CARAVANER
CARAVANER
mr.T


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 56
Registration date : 13.08.2008

2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 9:40

Ja det er nok litt slik det er, tror det er vanskeligere å gå fra nordisk til kontinental hvis man vintercamper. Skal bli spennende å se hvordan Ronnys nye Adria nordic ed vil fungere i kraftig kulde. Her har de jo klint til med bedre isolasjon, men har en mistanke om at det er vinduer, og ikke vegger og gulv som slipper inn kulden.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 10:03

mr.T skrev:
Ja det er nok litt slik det er, tror det er vanskeligere å gå fra nordisk til kontinental hvis man vintercamper. Skal bli spennende å se hvordan Ronnys nye Adria nordic ed vil fungere i kraftig kulde. Her har de jo klint til med bedre isolasjon, men har en mistanke om at det er vinduer, og ikke vegger og gulv som slipper inn kulden.

mr T

vinduer har jo en lavere varmeverdi enn veggen ellers, så det er klart en der vil merke kulderas, men dette vil kunne kopenseres en viss grad, med en god varmluftsvegg opp på innersiden av vinduene..... dette funker jo da på samme måte som de varmluftsviftene som står over dørene i kjøpesentre..... det er jo og en varmluftsvegg......

Adria er forøvrig blitt svært bra vogner, det eneste jeg ikke er så begeistra for der, er ryggputene...... de er for rette, syntes jeg..........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 10:04

I og med at vi går fra nordisk til tysk igjen, er jeg veldig veldig spent på hvordan den Snow'en er i forhold til Kabe.
forhåpentligvis blir jeg ikke skuffet, men det gjenstår å se Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





2009 Hobby Empty
PosteTema: Re: 2009 Hobby   2009 Hobby Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
2009 Hobby
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» HOBBY 2009
» Hobby 2009
» Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer
» A-mål til Hobby 560 ukf 2009/2010
» Hobby 2009 modeller!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: