CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm

Go down 
+5
hpk
Harald
Cecotto
Jan Ole
Remi
9 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:21

J.O

bla deg nedover her, til du finner 3000-565, som er den som prioriterer strømmen, så ser du under, der står 3000-465.... den prioriter ikke..... på side 4/20

http://www.kamafritid.se/pdf/08001N.pdf
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:26

Vegard.

Skjønner ikke dette jeg.Har da aldri hatt en vogn som har prioritert gass fremfor strøm !!

Eller mener du at den som ikke prioriterer og slår av både strøm og gass når tempen er nådd.

Har aldri merket noen forskjell på noen av mine vogner,Primus eller Alde.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:30

ARVE skrev:
Vegard.

Skjønner ikke dette jeg.Har da aldri hatt en vogn som har prioritert gass fremfor strøm !!

Eller mener du at den som ikke prioriterer og slår av både strøm og gass når tempen er nådd.

Har aldri merket noen forskjell på noen av mine vogner,Primus eller Alde.

Arve

nei, omvendt, som prioriterer strøm...... 3000-565 gjør det..... 3000-465 tenner gass og strøm lik, når termostaten legger inn...... på samme måte som på de tidligere styringene som feks Bjølle hadde, frem til og med 2000 mod. den 3000-565 kom jo på 01 modellen.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:32

Vegard

Da konkluderer jeg med at jeg har rett.
Siterer meg selv:

1
Der tror jeg du tar feil Vegard..
Den som har prioritering av gass har en ring lengst oppe ved den skyvebryteren med vannkran.
Den ringen du snakker om skal angivelig vere temp innstilling for ca 20ºC.
Orker ikke å lete etter bilde av displayet nå, men kanskje du finner det? bounce bounce bounce


2
PS Beklager feilen om prioritering av gass, er visst litt rot med meg også. scratch scratch scratch affraid pale

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:35

ARVE skrev:
J.O. skrev:
Styringen prøver å klare seg med bare strøm, om tempen synker litt, feks 2ºC, legger den inn gass i tillegg.
Uten prioritering skjer dette samtidig.
På den gamle Polaren fra -92 var det prioritering. Men det var Primus.
Så den prioriterer ikke gass, men strøm.
På noen vogner har dette vert feilkoblet, omvendt, siden andre land gjerne har andre gasspriser, det blir i Norge bare rot.

PS Beklager feilen om prioritering av gass, er visst litt rot med meg også. scratch scratch scratch affraid pale


J.O.

Hm,mulig jeg er treig her nå,men alle vognene jeg har hatt med Primus og Alde har da oppført seg likt,og lagt inn gassen når strømmen ikke har vært nok til å holde tempen.De gamle Aldene(de stående) hadde vel en pilotflamme,som dura og gikk hele tida uansett temp,om gassbryteren var slått på.

Ikke de senere åra, eller de første åra med Alde 3000 og det panelet uten prikken. Der kom begge samtidig.

PS Er faktisk litt usikker om det digitale panelet jeg har prioriterer strøm foran gass? Det er kanskje noen som kan svare på?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:37

Vegard skrev:
ARVE skrev:
Vegard.

Skjønner ikke dette jeg.Har da aldri hatt en vogn som har prioritert gass fremfor strøm !!

Eller mener du at den som ikke prioriterer og slår av både strøm og gass når tempen er nådd.

Har aldri merket noen forskjell på noen av mine vogner,Primus eller Alde.

Arve

nei, omvendt, som prioriterer strøm...... 3000-565 gjør det..... 3000-465 tenner gass og strøm lik, når termostaten legger inn...... på samme måte som på de tidligere styringene som feks Bjølle hadde, frem til og med 2000 mod. den 3000-565 kom jo på 01 modellen.....

Vegard.

Ja,da er jeg med.Trodde J.O. en stund mente at gass ble prioritert fremfor strøm jeg.Kanskje jeg har lest for dårlig her.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:39

Arve

tar det en gang til

3000-565 er slik at når du har stillt inn feks 22 grader, så legges først strømmen inn.... klarer denne og holde tempen i vogna med den innstillte effekt 1-2 eller 3 lyn, så tennes ikke gassen, selv om gassen er skrudd på med at bryteren for dette er skrudd over på flamme....

men synker tempraturen ytterligere to grader, legges gassen inn, og løfter tempen. gassen slukkes så, to grader før en når den tempen som El-patronen, kobles ut ved...... altså fyren bruker kun gass, når den ikke klarer holde tempen med strøm


3000-465 har kun en termostat. den kobler da inn gass og strøm samtidig, noe som gjør at gassen er den som egentlig tar støyten, siden den virker hurtigere enn strømmen, som har en tregere kurve. når innstillt temp er nådd, kobles el og gass ut på likt.

på grunnav at det er kun enkelt termostat, prioriteres ikke strømmen, dette vil medføre et adskillig høyere gassforbruk, enn en vil oppnå med 3000-565.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:41

Vegard
Du har jaggu fått det med deg du lol! lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:43

J.O. skrev:
Vegard

Da konkluderer jeg med at jeg har rett.
Siterer meg selv:

1
Der tror jeg du tar feil Vegard..
Den som har prioritering av gass har en ring lengst oppe ved den skyvebryteren med vannkran.
Den ringen du snakker om skal angivelig vere temp innstilling for ca 20ºC.
Orker ikke å lete etter bilde av displayet nå, men kanskje du finner det? bounce bounce bounce


2
PS Beklager feilen om prioritering av gass, er visst litt rot med meg også. scratch scratch scratch affraid pale

J.O

Den ringen er kun på 3000-565, på 3000-465 er den på samme sted, men en helt hvit prikk...... og for å være nøyaktig, så angir det merket (ring på 3000-565 og prikk på 3000-465) 22 grader, ikke 20, for å være helt korrekt på detaljer.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:49

J.O. skrev:
Vegard
Du har jaggu fått det med deg du lol! lol! lol! lol!

J.O

den der helvexxs prikken og ringen, kosta meg en hel kveld med plunder og heft..... jeg satt i en Hobby 650 KFU og målte og styra, i mange timer..... kunne ikke fatte hvorfor gass og strøm tennte likt på den Hobbyen, mens den på min vogn var prioritering på strømmen.....

så etter leeeeeeenge oppdaget jeg at det på min styring, var to klikk etter hverandre, når jeg skrudde opp termostaten, mens det på hobby'n kun kom et klikk....... så fant jeg dette på Alde sine tidligere sider..... der var det bilde av begge, og den lille ringen og prikken var beskrevet...... derfor vet jeg det....... klok av skade, og masse unødige timer med spenningsprøveren....... for de var jo forskjellige..... og var laget slik.....


Sist endret av Vegard den Man 3 Nov 2008 - 21:50, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:49

Vegard skrev:
Arve

tar det en gang til

3000-565 er slik at når du har stillt inn feks 22 grader, så legges først strømmen inn.... klarer denne og holde tempen i vogna med den innstillte effekt 1-2 eller 3 lyn, så tennes ikke gassen, selv om gassen er skrudd på med at bryteren for dette er skrudd over på flamme....

men synker tempraturen ytterligere to grader, legges gassen inn, og løfter tempen. gassen slukkes så, to grader før en når den tempen som El-patronen, kobles ut ved...... altså fyren bruker kun gass, når den ikke klarer holde tempen med strøm


3000-465 har kun en termostat. den kobler da inn gass og strøm samtidig, noe som gjør at gassen er den som egentlig tar støyten, siden den virker hurtigere enn strømmen, som har en tregere kurve. når innstillt temp er nådd, kobles el og gass ut på likt.

på grunnav at det er kun enkelt termostat, prioriteres ikke strømmen, dette vil medføre et adskillig høyere gassforbruk, enn en vil oppnå med 3000-565.

Vegard.

Flottings.

Har aldri tenkt på dette,da jeg alltid har sett at gassen slår seg av og på etter som 220 volten ikke har klart å holde varmen,i samtlige vogner vi har hatt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 21:53

Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard

Da konkluderer jeg med at jeg har rett.
Siterer meg selv:

1
Der tror jeg du tar feil Vegard..
Den som har prioritering av gass har en ring lengst oppe ved den skyvebryteren med vannkran.
Den ringen du snakker om skal angivelig vere temp innstilling for ca 20ºC.
Orker ikke å lete etter bilde av displayet nå, men kanskje du finner det? bounce bounce bounce


2
PS Beklager feilen om prioritering av gass, er visst litt rot med meg også. scratch scratch scratch affraid pale

J.O

Den ringen er kun på 3000-565, på 3000-465 er den på samme sted, men en helt hvit prikk...... og for å være nøyaktig, så angir det merket (ring på 3000-565 og prikk på 3000-465) 22 grader, ikke 20, for å være helt korrekt på detaljer.....

Har hatt Hobby og jeg skrev ca 20ºC, da er 22ºC innenfor. lol! lol!

Men angående detaljer, du snakket først om ring mellom 3 og 4, når jeg så hevdet at merkingen var en annen plass, over kranen, denne har du ikke nevnt før meg, så er det altså ring og prikk over kranen det står om?

Er det ikke slik at enten er det merke over kranen der og da prioriterer panelet strøm og inneholder to termostater, eller så er det ikke merke der og da er det en termostat og ikkeno prioritering? scratch scratch scratch

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:04

J.O

den prikken over krana, er konstant-sirkulasjon på pumpa.... i den stillingen går pumpa hele tiden, og elemetene i furen kobles ut og inn styrt av romtermostaten. du vil da pååleve mindre varmt varmvann, særlig når det er mildere enn ca -10 grader ute....

med bryteren på krana, hlder vannet i fyren ca 80 grader, og romtermostaten starter og stopper pumpa som varmeregulering....

den prikken/ringen jeg hele tiden har ment, er den oppe på hjulet, altså tempratur-innstillingen....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:28

I praksis kan da dette ikke skille mye,om man ikke er spesielt interessert i teknikk og mekanikk,da jeg som sagt har opplevd de forskjellige vognene som like i virkemåten.Har ikke tenkt på om det har vært ett eller to trinn på noen termostat,da fokus har vært på god temp,og ved parallellkjøring av strøm og gass,så er jo gassen styrt av termostat uansett prioritering eller ikke.

Men interessant å lære om dette uansett.

For meg er det viktigste at ting funker,og jeg lærte jo nå i disse dager endel om servopumper og bl.a. at en A-klasse har elektronisk styrt pumpe mens min er mekanisk.Helt uinteressant for meg helt til skiten ryker.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:33

ARVE skrev:
I praksis kan da dette ikke skille mye,om man ikke er spesielt interessert i teknikk og mekanikk,da jeg som sagt har opplevd de forskjellige vognene som like i virkemåten.Har ikke tenkt på om det har vært ett eller to trinn på noen termostat,da fokus har vært på god temp,og ved parallellkjøring av strøm og gass,så er jo gassen styrt av termostat uansett prioritering eller ikke.

Men interessant å lære om dette uansett.

For meg er det viktigste at ting funker,og jeg lærte jo nå i disse dager endel om servopumper og bl.a. at en A-klasse har elektronisk styrt pumpe mens min er mekanisk.Helt uinteressant for meg helt til skiten ryker.

Arve

i praksis så er det faktisk nokså gassbesparende på disse to styre-enhetene... jeg merker i hvertfall bra forskjell fra 650'n som ikke hadde denne prioriteringen, det går mindre gass i 790'n, enda jeg trodde det burde vært omvendt...... min 650 hadde jo den gamle styringen, og der fantes ingen prioriteringer....

og det er kun gassforbruket som er forskjellen du kan merke...

i dag bruker jeg ca to flasker i året.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:35

Vegard skrev:
J.O

den prikken over krana, er konstant-sirkulasjon på pumpa.... i den stillingen går pumpa hele tiden, og elemetene i furen kobles ut og inn styrt av romtermostaten. du vil da pååleve mindre varmt varmvann, særlig når det er mildere enn ca -10 grader ute....

med bryteren på krana, hlder vannet i fyren ca 80 grader, og romtermostaten starter og stopper pumpa som varmeregulering....

den prikken/ringen jeg hele tiden har ment, er den oppe på hjulet, altså tempratur-innstillingen....

Fortsatt skeptisk Vegard. Jeg hadde ikke denne prikken over kranen i Hobbyen, jeg hadde mulighet for konstantdrift av pumpe, men jeg hadde ikke totrinns termostat. Ringen mellom 3 og 4 derimot, den hadde jeg.
Kan du forklare punkt for punkt hvor jeg detter av lasset?

Arve
I og for seg ikke så viktig dette, men som jeg la inn i et innlegg her, jeg vet fortsatt ikke om mitt nye digitale panel prioriterer strøm foran gass heller.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:36

Vegard.

Ja,tviler ikke,men når man sitter i vogna,så oppleves dette likt synes jeg,om du tar bort det økonomiske aspektet.

Men alt som kan spares av utfgifter er jo av det gode.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:39

J.O

du hadde vel ingen ring der, men en hvit prikk med samme størrelse, som var hel hvit....

den prikken over krana, kan jeg ikke si noe om, annet enn at jeg har den, og den indikerer konstant-driften..... det er denne på skalaen til hjulet, jeg prater om, og som det er forskjell på, ut i fra om de har to-trinns termostat, eller ikke.........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:41

ARVE skrev:
Vegard.

Ja,tviler ikke,men når man sitter i vogna,så oppleves dette likt synes jeg,om du tar bort det økonomiske aspektet.

Men alt som kan spares av utfgifter er jo av det gode.

Arve

helt riktig..... har du den entrinns-termostaten, er plasseieren vinneren, om du betaler strøm pr døgn..... siden gassen gjør mer av jobben, og derfor trekker mindre strøm ut av nettet.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:42

OK Vegard.
Jeg mener det var en ring, men der er jeg ikke hundre prosent sikker.
Prikken over krana derimot, der er jeg sikker. Den hadde ikke jeg og jeg hadde ett trinn på termostaten. En forhandler, husker ikke nå hvilken, sa til meg at priorteringen lå i den prikken.
Hva er ditt forslag når det gjelderforskjellen på med og uten denne da?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:45

J.O

den prikken du nevner, vet jeg ikke noe om, jeg har ikke sett den har mangla på noen heller som jeg har tenkt over..... så jeg kan ikke svare på det der....

vedr den jeg mener, er størrelsen på prikk og ring like store.... lett å gå i surr om hvem som er hvem.... og hva en har......
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:49

Tror ikke vi kommer lenger heller. Vi er enige om funksjon, men ikke om hva som viser om funksjonen er der eller ikke. Burde være en enkel sak å finne ut av ved riktig anledning.
Tror vi også er enige om at det er/var for dårlig at det ikke var noen prioritering der i fra begynnelsen, som sagt hadde jeg det på den gamle Primusen i Polaren fra forrige årtusen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 22:51

J.O. skrev:
Tror ikke vi kommer lenger heller. Vi er enige om funksjon, men ikke om hva som viser om funksjonen er der eller ikke. Burde være en enkel sak å finne ut av ved riktig anledning.
Tror vi også er enige om at det er/var for dårlig at det ikke var noen prioritering der i fra begynnelsen, som sagt hadde jeg det på den gamle Primusen i Polaren fra forrige årtusen.

Primus kjenner jeg over hodet ikke..... syntes og det er synn at at Alde har endra siden, for det kom så godt fram der....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Nov 2008 - 10:51

Vegard.

Primus og Alde er for meg like ok,selv om noen mener at overskuddsvarmen fra Alden,som jo er plassert inne i vogna,i motsetning til Primusen,gjør den mer effektiv.

Jeg har aldri merka noen forskjell på disse to merkene,enten det har vært 2470/2490 Primuser,Lange Jan-Alder eller 3000/3010.

Bortsett fra at de nye har 3000 watt å skilte med.

Og ingen av de nordiske vognene har skilt seg veldig fra de andre hva gjelder varmekomfort.Er vel mest størrelsene som skiller vognene.En 790 trenger jo mer guffe enn en 520 for å holdes varm.

Vanskelig derfor å merke om de forskjellige måtene å prioritere på,skiller vesentlig på gassforbruket.Måtte vel nesten ha hatt to like vogner med to forskjellige termostater for å få et eksakt resultat ut av det.Kan i hvert fall ikke huske om den ene vogna har brukt vesentlig mer gass enn den andre.

Men det er jo kun rundt 12-15 minus og kaldere at man trenger hjelp (ved 2000 w.) av gassen,så oftest på vintercampingen varmes vogna kun av strøm uansett.

Ikke veldig ofte vi har hatt 20 minus over flere helger på de 15 årene vi har vintercampa.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Nov 2008 - 18:40

Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard
Du har jaggu fått det med deg du lol! lol! lol! lol!

J.O

den der helvexxs prikken og ringen, kosta meg en hel kveld med plunder og heft..... jeg satt i en Hobby 650 KFU og målte og styra, i mange timer..... kunne ikke fatte hvorfor gass og strøm tennte likt på den Hobbyen, mens den på min vogn var prioritering på strømmen.....

så etter leeeeeeenge oppdaget jeg at det på min styring, var to klikk etter hverandre, når jeg skrudde opp termostaten, mens det på hobby'n kun kom et klikk....... så fant jeg dette på Alde sine tidligere sider..... der var det bilde av begge, og den lille ringen og prikken var beskrevet...... derfor vet jeg det....... klok av skade, og masse unødige timer med spenningsprøveren....... for de var jo forskjellige..... og var laget slik.....
Vegard

Så bra at du fikk en hel kveld i en ordentlig vogn a gitt Very Happy Very Happy Very Happy

Jeg er av typen som digger slike fancy digitale greier med alskens funksjoner, men akkurat når det gjelder disse panelene til Alden så synes jeg faktisk at det gamle med mekaniske brytere var bedre.
LCD skjermer liker seg ikke spesielt godt når det blir kaldt og kan være vanskelige å lese. Jeg har hørt flere som har klaget på lesbarheten til Alde-displayene. Mange synes også de er vanskelige å bruke.
Jeg synes det er litt tungvint å måtte bla seg gjennom menyen for å skru av og på funksjoner, spesielt om man ønsker å endre mellom konstantdrift eller termostatstyrt drift av sirk.pumpa.
En kombinasjon av en digital kontrollenhet med display for å vise temp'en og endre avanserte innstillinger, men med egne dedikerte knapper for å stille varmeeffekt, gass og sirkulasjonspumpe hadde vært bra!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Nov 2008 - 18:46

hpk skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard
Du har jaggu fått det med deg du lol! lol! lol! lol!

J.O

den der helvexxs prikken og ringen, kosta meg en hel kveld med plunder og heft..... jeg satt i en Hobby 650 KFU og målte og styra, i mange timer..... kunne ikke fatte hvorfor gass og strøm tennte likt på den Hobbyen, mens den på min vogn var prioritering på strømmen.....

så etter leeeeeeenge oppdaget jeg at det på min styring, var to klikk etter hverandre, når jeg skrudde opp termostaten, mens det på hobby'n kun kom et klikk....... så fant jeg dette på Alde sine tidligere sider..... der var det bilde av begge, og den lille ringen og prikken var beskrevet...... derfor vet jeg det....... klok av skade, og masse unødige timer med spenningsprøveren....... for de var jo forskjellige..... og var laget slik.....
Vegard

Så bra at du fikk en hel kveld i en ordentlig vogn a gitt Very Happy Very Happy Very Happy

Jeg er av typen som digger slike fancy digitale greier med alskens funksjoner, men akkurat når det gjelder disse panelene til Alden så synes jeg faktisk at det gamle med mekaniske brytere var bedre.
LCD skjermer liker seg ikke spesielt godt når det blir kaldt og kan være vanskelige å lese. Jeg har hørt flere som har klaget på lesbarheten til Alde-displayene. Mange synes også de er vanskelige å bruke.
Jeg synes det er litt tungvint å måtte bla seg gjennom menyen for å skru av og på funksjoner, spesielt om man ønsker å endre mellom konstantdrift eller termostatstyrt drift av sirk.pumpa.
En kombinasjon av en digital kontrollenhet med display for å vise temp'en og endre avanserte innstillinger, men med egne dedikerte knapper for å stille varmeeffekt, gass og sirkulasjonspumpe hadde vært bra!

er så veldig enig med deg..... og min tanke om den digitale styringen, er og at den er for følsom, noe som gjør at det ikke blir helt potimalt resultat på varmen også.....

mener faktisk bimetallet, som er noe tregere i reaksjonen, gjør en vel så god jobb i ei vogn.....
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
kbanto


Male
Antall Innlegg : 207
Age : 42
Registration date : 24.05.2008

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Nov 2008 - 23:21

Er så enig så enig. Det digitale panelet ser fancy ut, men er vel tungvint i bruk. Men det om å bruke sirkulasjonspumpa på konstant har jeg ikke tenkt på. Var jo lurt gitt geek
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Nov 2008 - 23:47

Enn Kassettspiller vs Ipod?

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 928394 Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 36874
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Nov 2008 - 23:52

Oppplever ikke at det å holde jevn temperatur uten justeringer er plagsomt!...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Nov 2008 - 5:49

Ronny skrev:
Oppplever ikke at det å holde jevn temperatur uten justeringer er plagsomt!...

Ronny

kommer seg an på hvor kresen du er på dette og da, vet flere som har fikset på dette ved å montere eksterne følere til fyren, på steder den er mindre utsatt for påvirkninger, enn der displayet strår....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Nov 2008 - 5:53

Remi skrev:
Enn Kassettspiller vs Ipod?

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 928394 Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 36874

Remi

greit nok, men det bør være fremgang, og forbedrede saker, ikke tilbakegang og forringede egenskaper framfor det analoge...... dersom egenskapene forringes, er jo overgang til digitalt, misforstått eller mislykka..... en skal da ikke lage seg tilbakegang med dette....

Ja til en kassettspiller som funker 100%, fremfor en I-pod som bare kødder det til........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Nov 2008 - 6:59

hpk skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard
Du har jaggu fått det med deg du lol! lol! lol! lol!

J.O

den der helvexxs prikken og ringen, kosta meg en hel kveld med plunder og heft..... jeg satt i en Hobby 650 KFU og målte og styra, i mange timer..... kunne ikke fatte hvorfor gass og strøm tennte likt på den Hobbyen, mens den på min vogn var prioritering på strømmen.....

så etter leeeeeeenge oppdaget jeg at det på min styring, var to klikk etter hverandre, når jeg skrudde opp termostaten, mens det på hobby'n kun kom et klikk....... så fant jeg dette på Alde sine tidligere sider..... der var det bilde av begge, og den lille ringen og prikken var beskrevet...... derfor vet jeg det....... klok av skade, og masse unødige timer med spenningsprøveren....... for de var jo forskjellige..... og var laget slik.....
Vegard

Så bra at du fikk en hel kveld i en ordentlig vogn a gitt Very Happy Very Happy Very Happy

Jeg er av typen som digger slike fancy digitale greier med alskens funksjoner, men akkurat når det gjelder disse panelene til Alden så synes jeg faktisk at det gamle med mekaniske brytere var bedre.
LCD skjermer liker seg ikke spesielt godt når det blir kaldt og kan være vanskelige å lese. Jeg har hørt flere som har klaget på lesbarheten til Alde-displayene. Mange synes også de er vanskelige å bruke.
Jeg synes det er litt tungvint å måtte bla seg gjennom menyen for å skru av og på funksjoner, spesielt om man ønsker å endre mellom konstantdrift eller termostatstyrt drift av sirk.pumpa.
En kombinasjon av en digital kontrollenhet med display for å vise temp'en og endre avanserte innstillinger, men med egne dedikerte knapper for å stille varmeeffekt, gass og sirkulasjonspumpe hadde vært bra!

Hpk.

Et utmerket innlegg som sammenfatter mine inntrykk av disse panelene og.cheers cheers cheers
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Nov 2008 - 9:17

Generelt er det vel ingen tvil om at jo mer avansert elektronikk vi snakker om - jo større er sjansen for at noe ryker. Det enkle er ofte det beste.
I tillegg har jo brukervennlighet mye å si, men innrømmer at LCD panelet på 3010 ikke tok meg mange minuttene å sette meg inn i. Lese bruksanvisning!

Når det er sagt så synes jeg ikke det ga meg så mange fordeler med LCD displayet. Eneste måtte være tidsstyring av temperatur som f.eks. nattsenking. Men det er jo heller ingen problem å stille inn de gamle panelene på lavere temp før man køyer heller.

Faktisk bedre oversikt på de gamle panelene.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Nov 2008 - 9:39

Knut.

Jeg giddder aldri å programmere Alden til nattsenking.Tar et nanosekund å trykke seg fra 21 til 16 grader i det man køyer.Samme om morran,når den skal opp i temp igjen.

Men har du det nye panelet i vogna di da ??? Var ikke det en '02 ?
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Nov 2008 - 9:42

Arve

Helt enig!

Jeg hadde det nye panelet i TEC-en
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Sponsored content





Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm   Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Nytt styringspanel til Alde 3010,touch skjerm
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Alde 3010
» Alde 3010
» Sirkulasjonspumpe 12 V i Alde 3010.
» Drypper fra avluftningsventil ALDE 3010
» ALDE 3010, trinn 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: