CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hobby Prestige 535 1985

Go down 
+2
Johnny
Hoines.P
6 posters
AvInnlegg
Hoines.P
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 28
Age : 52
Localisation : Oslo
Registration date : 06.08.2009

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 19:10

Hei Alle sammen.
Ny og helt blodfersk camper(11 mil med vogna på slep) lurer og funderer egentlig på alt som har med denne vognen og gjøre.som dere skjønner er jeg nyskjerrig på alt.teknisk,strøm kontra gass.hvordan virker alt dette.hva bør jeg passe på og sjekke.hva kan gå galt med strøm/gass.etc.etc...så er den noen snille folk som har noen minutter og kan dele sin kunskap med en nokså rådvill familiefar så har jeg blitt kjempe glad.Smile
Kjøpte vogna i dag etter litt press fra frue og barna.har aldri eid en vogn og vet absolutt ingenting.ser labbene er rustet fast,det meste av lampetter og annet el matriell er demontert av forr eier pga oppussing.bet 8t for vogna.finnes det noen slags for for koblingsjema ute på markedet?tørr jeg kobble på gassbeholderen for og sjekke om bluss virker?hvor lenge bør jeg la strøm stå på for og få vite om kjøleskap virker.mye mas her nå,men jeg håper dere bærer over meg.

Hilsen Petter:)
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 19:30

Hei og velkommen på forumet. Og velkommen blant oss campere.

Du spør om å teste gassystemet for å se om det virker.
Her bør du være veldig forsiktig. Anbefaler at du kjøper ny gasslange med en gang samt en lekasjetester å sette på fremme i gasskassa. Når du forteller at vogna har vært gjennom en delvis oppussing så vil jeg være veldig skeptisk til gassystemet i tilfelle det har vært rotet med tilkoblingene inne i vogna. Vær forsiktig her eventuell få gassystemet sjekket. Eller hør med forrige eier om han har testet gassen eller gjort noe med den.
Til det elektriske så er det mulig et en hobbyforhandler har et koblingssjema på det elektriske. Ellers så er vel alt av lys 12V på den vogna. Og sjekk godt for fukt i fron bakvegg og tak.

Kjøleskapet skal du kunne merke om virker på 230V etter en time med strøm på. På 12v vet jeg ikke da jeg aldri har prøvd dette.

Hadde ei 90 modell hobby som jeg bytta i våres. Var ikke så store forskjellen fra den til den vogna du har fått deg.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Hoines.P
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 28
Age : 52
Localisation : Oslo
Registration date : 06.08.2009

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 19:42

Tusen takk for Svar Jonny.
han som hadde vogna før sier han aldri har testet verken det ene eller det andre.vogna har vært i hannes eie siden april.oppussingen besto av maling invendig.vogna hadde visst stått stille på en campingplass over lengre tid,og han måtte selge for plass mangel samt tid..hva nå han la i det:)jeg prøvde og koble strøm på det inntaket på siden av vogna.da målte jeg 220v i den ene stikken jeg fant ved "oppvaskbenken.jeg tror batteriet er ødl for jeg måtte koble lader på det,da ble det lys på"badet"men det slokka når jeg kobla av laderen igjen.men det henger og slenger ledninger rundt hele vogna der lampettene skal sitte.og jeg fant en "stor klase under "kjøkkenvifta"hvis det er noe som heter det i en vogn:) alt var bare klippt rett av.jeg ser jo på meg selv som en "fikser"men når jeg ikke aner hvor ledningene kommer fra er det jo litt risky og bare koble sammen det jeg finner.Ny gasslange skal jeg investere i med en gang.den går vel under de benkene og ut til flaskene?jeg finner den nok:)
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 20:01

Heisan!

Jeg er også fersking, første sesongen med egen vogn. Jeg har kjøpt http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3696346 Synes boka er god og det er bilder og greit språk.

Det er vel rør til gassen inne, og bare slange ute i gasskassa.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 20:20

Gasslangen går fra regulatoren på flaske og til gassrøret. Alt dette finner du i gasskassa. Fra gasskassa er det rør hele veien. Tror du har noen kraner i kjøkkenbenken også dersom jeg ikke husker feil i forhold til di vogn.

Sett 12v spenning på og mål hvilke utslag du får på de forskjellige ledningene så er det lettere å få koblet opp lyspunktene og kjøkkenvifta.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 20:41

Hoines.P skrev:
Tusen takk for Svar Jonny.
han som hadde vogna før sier han aldri har testet verken det ene eller det andre.vogna har vært i hannes eie siden april.oppussingen besto av maling invendig.vogna hadde visst stått stille på en campingplass over lengre tid,og han måtte selge for plass mangel samt tid..hva nå han la i det:)jeg prøvde og koble strøm på det inntaket på siden av vogna.da målte jeg 220v i den ene stikken jeg fant ved "oppvaskbenken.jeg tror batteriet er ødl for jeg måtte koble lader på det,da ble det lys på"badet"men det slokka når jeg kobla av laderen igjen.men det henger og slenger ledninger rundt hele vogna der lampettene skal sitte.og jeg fant en "stor klase under "kjøkkenvifta"hvis det er noe som heter det i en vogn:) alt var bare klippt rett av.jeg ser jo på meg selv som en "fikser"men når jeg ikke aner hvor ledningene kommer fra er det jo litt risky og bare koble sammen det jeg finner.Ny gasslange skal jeg investere i med en gang.den går vel under de benkene og ut til flaskene?jeg finner den nok:)
laderen skal stå koblet på batteriet konstant, og vil da levere strøm til all 12 volt som er rett koblet selv om batteriet er dødt
men nytt batteri bør nok innkjøpes etterhvert likevel
Til Toppen Go down
Hoines.P
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 28
Age : 52
Localisation : Oslo
Registration date : 06.08.2009

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 21:37

Du traff innertier der Jonny:) det er som du sier rør fra kassa og inn til de tre bryterene under kjøleskapet:)jeg raste ut ista og sjekket.det er endel gravrust på de,så det blir nok noen timer i morgen med sandpapir og tectylspray.

Jan:takk for tips.jeg kjøper nytt batt og en lader i morgen.så vet jeg at det er i orden.
Arne o:takk for link.Skal bestille den boka nå med en gang:)
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 21:43

Noen tips til. Dersom du planlegger å trekke rundt med vogna, sjekk dekka. Er de eldre en 5-6 år så kast dem.

Skaff deg brann og gassalarm samt brannslukker.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Hoines.P
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 28
Age : 52
Localisation : Oslo
Registration date : 06.08.2009

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 21:47

Johnny:det var et tips jeg skal investere i.dekkene er nye.Dvs det ene er det:) da skrur jeg det av og får tak i et nytt i morgen.senere i høst tror jeg at jeg kjøper nye felger de ser ikke noe pene ut.les:rustete og fæle:)
Til Toppen Go down
Hoines.P
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 28
Age : 52
Localisation : Oslo
Registration date : 06.08.2009

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 21:58

Jeg leste en plass her inne at man kunne bruke batteriet fra bilen når motoren går og lade det på vognen.er det en stor sak og få det til mon tro?Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeTor 6 Aug 2009 - 22:18

Hoines.P skrev:
Jeg leste en plass her inne at man kunne bruke batteriet fra bilen når motoren går og lade det på vognen.er det en stor sak og få det til mon tro?Smile
he he , det har vært diskutert ganske mue angående det temaet
er batteriet fulladet og man er på tur, og overnatter på campingplass eller annet med strøm så er ikke behovet til stede mener jeg
men spørs jo hva som står på, hvis f,eks kjøleskapet står på 12v under kjøring så er det sikkert ikke dumt med ladestrøm fra bilen, men går det på gass eller ikke er på trenger du det ikke
er ganske mange timer med strøm i et batteri som er nytt og fulladet
Til Toppen Go down
Hoines.P
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 28
Age : 52
Localisation : Oslo
Registration date : 06.08.2009

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 8:43

Skjønner tankegangen din Jan.Og sier meg eni med deg.Men jeg lurte på om det er mulig og ladde fra bilen når man kjører,og hva må gjøres rent teknisk for at det skal funke?Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 8:56

Hoines.P skrev:
Skjønner tankegangen din Jan.Og sier meg eni med deg.Men jeg lurte på om det er mulig og ladde fra bilen når man kjører,og hva må gjøres rent teknisk for at det skal funke?Smile

Da bør du legge opp en egen krets fra bilen som er koblet slik at strømmen kuttes når du stanser motoren. Dette kan gjøres via et rele eller ved hjelp av diodestyring.
Selv bruker jeg ikke slike metoder for lading av batteriet.
Har jeg tilgang på 230v så lades jo batteriet via laderen.
Er jeg på plasser uten strøm og skal stå der noen dager så har jeg med et lite aggregat.
Og et tips til lader er å skaffe seg en lader med vedlikeholdslading.
er flere modeller som kan gjøre dette.

Les mer om dette her.
https://caravan.norwegianforum.net/elektrisk-laderevinterkobling12-volt-230-volt-f45/batteriladere-erfaringer-t1147.htm
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 9:29

Heisann!

Mht gass er jeg helt enig at montering av gasslekasje-tester er tingen. Selv benytter jeg den når jeg kommer på en ny camping. Sjekker at det er ok -> regner med at det da vil være ok så lenge vi er der.

I tillegg foretar jeg en årlig trykktest på propananlegget. Vanligvis så er det jo bare 30mb trykk på anlegget. Hos forhandlere har de ett intrument for å trykkteste. (ser ut som en sykkelpumpe). På denne måten sikrer man seg ytterligere. Jeg bruker som sagt å ta denne testen i samband med service/fukt-kontroll.

Når jeg bruker gassblussene inni vogna så har jeg for vane å sjekke at det knepper i blussene ca 1 minutt etter jeg har skrudd de av. På blussene er det nemlig en "termostat" som skal lukke gasstilførselen om blusset slukker pga av f.eks vind. Når det klikker i blussene så vet jeg at denne funksjonen også er ok.

Når det gjelder strøm fra bil vurderte jeg dette, men slo det fra meg. Ett kjøleskap trar fort 120-150w. Dette høres ikke mye ut, men på ett 12V anlegg så blir det mange Amp. Tror ikke at ledningsnettet i Bil/vogn er dimensjonert for dette.

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 9:43

Johnny skrev:
Gasslangen går fra regulatoren på flaske og til gassrøret. Alt dette finner du i gasskassa. Fra gasskassa er det rør hele veien. Tror du har noen kraner i kjøkkenbenken også dersom jeg ikke husker feil i forhold til di vogn.

Sett 12v spenning på og mål hvilke utslag du får på de forskjellige ledningene så er det lettere å få koblet opp lyspunktene og kjøkkenvifta.

Sørg bare for at det sitter sikringer mellom 12 V strømkilde og anlegget ditt!! Med så mye løse ledninger skal det ikke mye til å få kortslutning.

Gassrøret går til fordelingsblokk under kjøleskapet. Her står det kraner for kjøleskap, kokeapparat og evt varmeanlegg. Har skannet instruksjonsboka fra min 1984-modell. Her står det meste du har bruk for, inkludert koblingsskjema for 12 og 230 V-anlegget. Du kan laste den ned ved å klikke her

Ole
Til Toppen Go down
Hoines.P
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 28
Age : 52
Localisation : Oslo
Registration date : 06.08.2009

Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 12:11

Tusen Tusen hjertelig takk for dette Ole.det blir gull vært når jeg skal begynne med den gassen og el anl.

Tommy:Takker så meget for nyttig info.det er notert og skal følge rådet ditt:)

Johnny:jeg ser dere ikke er noe fan av slik lading fra bil.og da som ny begynner følger jeg flertallet:)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hobby Prestige 535 1985 Empty
PosteTema: Re: Hobby Prestige 535 1985   Hobby Prestige 535 1985 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hobby Prestige 535 1985
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 600 1985
» Fjerning av understell på en hobby prestige 1985 mod.
» Deler til Hobby Prestige 535 1985 modell
» Noen med erfaringer Hobby 535 1985 Prestige?
» Hobby 535 1985

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: