CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 El-gulvvarme

Go down 
+5
Sten Rune
Jan
ArneO
Dethleffs
Jan Ole
9 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 8:49

Hadde med en lasermåler i vogna i helga for å sjekke gulvtempen i spikerteltet.
Sjekka samtidig tempen på gulvet i vogna. Det var 6-7°C ute og gulvet holdt ca 17°C utenom varmemattene, målt rett på varmemattene fikk jeg 27-28°C.
La i helga på de heldekkende teppene i vogna og det gjevner ut forskjellene ganske mye, men kunne ønske meg bedre dekningsprosent med oppvarming.

I spikerteltet med vannboren gulvvarme fikk jeg mellom 26°C og 29°C overflate temperatrur på gulvet og det er jeg godt fornøyd med.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 10:00

Hei Jan Ole

Hva bruker du som isolasjon i gulvet?og hvor mye bygger det før vannvarmen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 10:11

Det ligger 100mm isopor mellom bjelkene, de er 6", eller 15cm, så ligger vannrørene oppå isolasjonen, men under toppen av bjelkene.
Boret hull/skar hakk til rørene og la vanlig gulvspon på bjelkene og gulvbelegg på dette igjen.
"tungt" å varme opp, menhelt greit om man bruker noen timer på det.

http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php?title=Spikertelt_i_brannhemmende_materiale



El-gulvvarme Jo-telt-gulvvarme

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 12:03

quote="Jan Ole"]Det ligger 100mm isopor mellom bjelkene, de er 6", eller 15cm, så ligger vannrørene oppå isolasjonen, men under toppen av bjelkene.
Boret hull/skar hakk til rørene og la vanlig gulvspon på bjelkene og gulvbelegg på dette igjen.
"tungt" å varme opp, menhelt greit om man bruker noen timer på det.

http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php?title=Spikertelt_i_brannhemmende_materiale
[/quote]


Hei Ole. Jeg tror at du kanskje valgte en dårlig løsning på gulvet. Det må aldri legges gulvspon over rør. Sponplatene er tunge å varme opp, og nattsenking blir nesten umulig. Rørlegger anbefalte dette på huset mitt i 2002, men et besøk på en byggmesse gjorde at jeg forlot planene om gulvvarme. Wirsbo, som har utviklet systemer for vannbåren varme, frarådet å legge rør under sponplater. Blir dyrt og og gir ikke den ønskede effekt. Jeg fråråder alle andre å legge rør under sponplater. Kjøp heller plater som er som er egnet til dette, eller gjør som meg: Jeg kjøpte varme fra Heatcom, parkettvarme med 80W pr kvm. Bygger ca 2mm opp, + 3 mm for reflektorplater. Jeg har dekket ca. 75% av gulvet. 10 kvm koster ca 3850 hos Coop Bygg. Finnes i 2, 4, 6, 8 og 10 kvm. Anbefaler å kjøpe reflektorplater, betalte ca 800 for 18 kvm (3 pakker). Gulvet er lunt etter 20-30 min. Totalkost på 12 kvm med termostat og reflektorplater 6000 kr. Har termostat fra Devi med nattsenking for 7 dager, som er noe dyrere enn Heatcom sin. Nattsenking kan stilles inn med 0,1 graders nøyaktighet, og dermed tilpasses neste besøk om jeg vet når jeg kommer. Vurderer å skifte ut termostaten og kanskje se på en GSMbasert styressytem fra Sicom. De har en trådløs termostat som jeg kan styre fra hovedenhet.

Her er en av de modellene jeg vurderer:
http://www.sikom.no/product/plone/webshop/produkter/gjordetselv/gsm-eco-starter
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 12:20

Dette kan kanskje være en ide for spikerbuer også? http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=83326
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 12:26

Ser flott ut denne løsningen. Men så så jeg prislappen. Dette er det vel ikke mange som tar seg råd til? Jeg er tilhenger av det som er enklere, men har man ikke 230V på hytta er jo Alde sin løsning grei. Men jeg går utifra at alle med spikertelt også har 230V tilgjengelig. Men kanskje tar jeg feil?
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 13:22

Jan Ole skrev:
Det ligger 100mm isopor mellom bjelkene, de er 6", eller 15cm, så ligger vannrørene oppå isolasjonen, men under toppen av bjelkene.
Boret hull/skar hakk til rørene og la vanlig gulvspon på bjelkene og gulvbelegg på dette igjen.
"tungt" å varme opp, menhelt greit om man bruker noen timer på det.

http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php?title=Spikertelt_i_brannhemmende_materiale



El-gulvvarme Jo-telt-gulvvarme

Dette ser meget bra ut Jan Ole,takker for info.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 13:28

JanP

Løsningen er ikke optimal, men dårlig er den heller ikke. Vi snakker om et spikertet med et relativt lavt totaltimetall pr år.
Mitt system er i praksis gratis, ditt ville kostet meg 12000.-
Kan ikke tenke meg at jeg på noen måte skulle klare å rettferdiggjøre det økonomisk sett gjennom min bruk av spikerteltet.
Nattsenking er fullt mulig, ikke optimal den heller, men det er bare å forskyve timene tilsvarende tregheten så går det opp.

Monterer lignende system hjemme, der er det tenkt brukt opp mot varmepumpe. Fortsatt bortimot gratis. El-gulvvarme Icon_lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 13:41

Naboen og jeg bygde hus nesten samtidig i 2002-2003. Han la som du gjorde rør under sponplatene. Etter 2 år måtte han krype til korset og bore etter jordvarme. Jeg har investert ca 35 000 i 2 luft til luft varmepumper. Naboen har brukt store summer til rør og spesialplater til varmefordeling, + 12 KW kolbe +++. Med boring og kostnader til dette tror jeg det ble langt over 100 000 ekstra i tillegg til over 100 000 fra tidligere. Du får vel ikke varmen gratis om du monterer dette hjemme, en elkolbe eller annen varmekilde må du ha. Rør og plater må du også bruke, samt sirkulasjonspumpe og termostater og styresystemer + en del annet. Nå skal jeg ikke dra det langt, men at du må betale 12000 for elvarme og nesten ingenting for å legge vannbåren varme høres nesten til å være utrolig. Om du har utstyr fra gammelt av er ok, men skal det legges nytt må det bli dyrt. Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 14:05

Jepp, har utstyr fra fra før ja. Er også i stand til å lage litt selv. Rør hadde jeg 1000m gratis.
Og husk at tilført er avgitt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 15:47

Da er du heldig. Vannbåren varme i spikertelt blir jo mye dyrere pr kvm enn i en bolig No så der er du heldig. Blir varmen litt ujevn eller går det bra? Fordelingsplatene skal jo fordele det slik at varmen spres jevnere. Jeg synes at en kost på under 5000 (hadde termostat) er veldig billig, sett opp mot komforten ved gulvvarme. For varme må en ha, uansett. For andre som leser dette og som savner gulvvarme, er det kanskje mulig å ta bort lister ved gulvet og ta opp gulvet om en har laminat. Deretter rulle den ut, nesten som Glava. Idea Idea Idea Idea
og legge ned dette systemet fra Heatcom, som bygger kun 5 mm.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 16:18

Varmen er ikke følbart ugjevn, men så vidt målbar med lasermåler.
Og som jeg skrev, tilført er avgitt, på en eller annen måte innen for isolasjonen, så joda, det blir varmt selv om det er et litt tungt system.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 17:26

synes systemet til Jan Ole ser helt greit ut
tungfyrt for å få i gang ja, men med isopor under oppnås en effekt som ikke er mulig i en enebolig da det ikke er lov å bruke isopor slik
vanlig isolasjon slik som rockwool og glava "stopper" varmen slik at den ikke fortsetter videre vekk fra der den er ønsket
isopor gjør litt mer enn det, den reflekterer varmen ubiddelbart
alle som har slengt baken nedpå en isoporplate utendørs når det er kaldt har kjent at etter kort tid kjennes det ut som om man sitter på en varmekilde
så isolasjon opptar, og stopper varmen fra å forsvinne
isopor opptar IKKE varme, men returnerer den
resultatet med dette systemet som Jan Ole har er at all varmen går oppover, enten direkte eller indirekte via isolasjonen under
og så blir gulvet hans senere kaldt når varmen slås av siden det fungerer litt som et varmemagasin siden luftrommet under plata er varmt, og sponplata over er gjennomvarm
har man sponplater med spor til vannrør som er vanlig å bruke i eneboliger så vil man kjenne at plata er kaldere på undersiden enn den er på oppsiden
dette fordi spon ikke leder varme, bare videresender etter å ha blitt varmet opp selv
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 17:54

Ser at det er nytteløst for en amatør å diskutere med dere "gamle gutta". Shocked Shocked
Etter det jeg vet så blir det uhorvelig dyrt å legge isopor og kjøpe inn alt det som trengs i et system med vannbåren varme mot f. eks ei enkel varmematte som jeg valgte. Og å varme opp ei tykk sponplate først tar laaaaaaaaaaaaang tid. Sleep Sleep
Og så vidt jeg vet reflekteres ikke noe varme fra isopor, men det er overflatens konstruksjon som lurer deg til denne illusjonen. Jeg spurte en gang på et byggvarehus om det var slik at Pergogulv var kalde. Som svar ba ham meg legge en finger på et bestemt gulv. "Akkurat" sa jeg, det er slik jeg mener. Så ble jeg bedt om å gjøre det samme på et annet belegg. Jeg ble temmelig overrasket over at dette gulvet føltes varmere. Og forklaringen?
-Jo, den var så enkel som at det ene gulvet hadde en mye tettere overflate (les jevnere) enn det andre. Det som føltes varmere var bygd slik at det var små porer i overflaten. Og disse inneholder luft, som varmes opp umiddelbart. Og dermed føles varmere. Men det reflekterer ikke varmen, da må du bruke slike plater som f.eks Heatcom leverer. De har en folie som vender opp mot belegget og reduserer varmen som ville ha gått ned i gulvet. Jeg hever bestemt at Isopor reflekterer ingen verdens ting av varme, det er bare at Isopor inneholder mye luft som lett varmes opp og dermed oppleves som reflekterende. Og ikke opplev meg som kverulant, No vil bare at andre som leser ting som er litt unøyaktig beskrevet vil prøve ses på den samme løsningen og finne ut at ting ikke stemmer helt. Dette blir et siste jeg skriver om dette emnet. Tror jeg har sagt mitt om hva gjelder sponplater og oppvarmingstid. Det viktigste for meg (og kanskje mange andre) er at man kan få en god komfort-temp raskt. Og det får man definitvt ikke ved å varme opp ei iskal sponplate, som det tar mange timer å varme opp.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 18:02

JanP
kan godt hende at du har rett med tanke på isoporen
jeg tok det bare for god fisk at han jeg pratet med visste hva han snakket om siden han er produksjonssjef på brødrene sunde as
altså de som produserer isopor.
men å være sjef, og ha peiling på det tekniske er ikke alltid samme sak, så mannen kan jo ta feil (dette var ikke ironisk ment)
og kort oppvarmingstid støtter jeg fullt ut, det liker jeg og best utålmodig som jeg er
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 18:16

Bare kort: jeg stusset litt på dette selv, men jeg syntes det hørtes plausibelt ut. Er jeg blitt rundlurt så får jeg bare krype til korset og bli offer for litt hånflir fra den eller de som vet hva som ER rett! affraid affraid affraid affraid affraid


Men okkesom: gulvvarme ER behagelig!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 18:45

Jepp, gulvvarme er behagelig.
Skal avstå fra å mene så mye om isoporens egenskaper og heller snakke litt om mitt gulv.
Som det går frem av bildet ligger varmerørene i et "rom" mellom isopor og sponplater.
Disse rørene kan overføre 15w/m ved delta T på 20°C
For å opprettholde denne effekten må altså vann/glycolkretsen holde 20°C mer enn temperaturen i "rommet".
Dette er vanskelig med varmepumpe fordi det er svært begrenset og negativt for varmefaktoren på pumpen å øke tempen på mediet.
Dette er ikke det samme for el-patronen. Det koster ikke noe mer å varme fra 50 til 60 enn fra 40 til 50.
Derfor er det ikke noe problem å øke tempen for å få overført nok effekt, innen rimelighetens grenser selvfølgeig.
Så, om man så får overført denne effekten til luften i rommet så skal varmen videre, den vil da slite litt med å vandre gjennom 100mm isopor da denne har en bedre isolasjonsevne enn 22mm gulvspon, derfor vandrer varmen oppover gjennom gulvsponen litt etterhvert og treffer mine tær. Funker som et skudd det, tro meg, jeg har prøvd.
Når det er sagt skal jeg skynde meg å si at det er flere konstruksjoner som kan fungere bedre, men ikke så billig og enkelt når det kommer til montering med mitt utgangspunkt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 19:08

Kommer kanskje innom for å prøve en dag. Men muligens bor du for langt fra Trondheim? Men med en Dethleffs på ryggen er man mobil og kan dra hvorsomhelst (unntatt Geiranger).

Når det gjelder kostnader fikk jeg ikke kjøpt dette på engros fra Solar eller Electroskandia. Hadde det vært mulig hadde jeg kommet ned på under 4000 for 12 kvm. Og det ville ha vært billig. Men om man kan bruke ting som man har lagret blir det annerledes.
Vi reiser ut på Frosta fredag for å koble opp vogna igjen etter en reparasjon. Og 1/2 time etter at vi er ankommet er gulvet gjennomvarmt. Så kan jeg bare sette meg ned og glede meg over at selvgjort er velgjort. Det blir vår første helg i spikerteltet, mangler 2 lister i taket så er jeg ferdig. cheers
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 19:18

Litt langt kanskje, men velkommen skal du være. Bare si ifra noen dager i forveien så jeg får fyrt opp El-gulvvarme Icon_biggrin

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 19:51

JanP skrev:
Bare kort: jeg stusset litt på dette selv, men jeg syntes det hørtes plausibelt ut. Er jeg blitt rundlurt så får jeg bare krype til korset og bli offer for litt hånflir fra den eller de som vet hva som ER rett! affraid affraid affraid affraid affraid


Men okkesom: gulvvarme ER behagelig!
er ingen som hånflirer av noen her, aller minst jeg
har ikke tekniske data til å støtte opp under gubbens påstand
men en ting er i alle fall udiskutabelt, isopor har mye bedre isolasjonsevne enn mineralull har, og det er i alle fall riktig Very Happy
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 20:06

Har gulvvarme (elektrisk) under sponplater med belegg over i mitt spikertelt og det tar lang tid før jeg kjenner lunk i det gulvet....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








El-gulvvarme Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 20:14

Jan Ole skrev:
Bare si ifra noen dager i forveien så jeg får fyrt opp El-gulvvarme Icon_biggrin


lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 20:22

Jan skrev:
men en ting er i alle fall udiskutabelt, isopor har mye bedre isolasjonsevne enn mineralull har, og det er i alle fall riktig Very Happy


Satte opp en grunnmur i isopor fra Jackon (Jackopor). Og det angrer jeg ikke på. Den er 25 cm tykk, 5 cm isopor på begge sider med betong mellom. Legoklosser på 120 cm lengde og 25 cm høye. Hele kjelleren er tørr og varm, garasjen inkludert. Isopor isolerer godt, ingen tvil om det. Men det er faktisk lov å bruke isopor i gulv. Jeg bygde flytende gulv i deler av sokkelen, og brukte spesialplater som var godkjent til dette. 5 cm tykke og 120 X 120 cm, med fals på alle sider slik som gulvspon.

2 naboer har brukt Styrofoam under gulvet i sine spikertelt, og det isolerer veldig godt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 21:07

Alternativ til gulvvarme er å gjøre som Truls har gjort i dag, montere peis i spikerteltet.
Men da blir det jo feieavgift i tillegg. El-gulvvarme Icon_eek

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 21:13

Jan Ole skrev:
Alternativ til gulvvarme er å gjøre som Truls har gjort i dag, montere peis i spikerteltet.
Men da blir det jo feieavgift i tillegg. El-gulvvarme Icon_eek

Biopeis??

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








El-gulvvarme Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTor 5 Nov 2009 - 21:17

Vi får se, han kommer vel innom.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeFre 6 Nov 2009 - 8:26

Sten Rune skrev:
Jan Ole skrev:
Alternativ til gulvvarme er å gjøre som Truls har gjort i dag, montere peis i spikerteltet.
Men da blir det jo feieavgift i tillegg. El-gulvvarme Icon_eek

Biopeis??
Vriompeis kanskje?
Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeFre 6 Nov 2009 - 9:03

Jeg postet noe i et annet forum, der jeg siterte fra andre om å holde seg til tema. Her skled vi litt ut alle 3-4.

Får ta en i samme gata, da: Det er nok ikke en biopeis, men kanskje en surpeis som er feiepliktig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeFre 6 Nov 2009 - 12:04

Sklei bra ut ja, var gulvvarmen i vogna mi som var utgangspunktet da, men vi holdt oss til oppvarming i alle fall.El-gulvvarme Icon_cheers

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTir 10 Nov 2009 - 15:40

Jan Ole skrev:
Det ligger 100mm isopor mellom bjelkene, de er 6", eller 15cm, så ligger vannrørene oppå isolasjonen, men under toppen av bjelkene.
Boret hull/skar hakk til rørene og la vanlig gulvspon på bjelkene og gulvbelegg på dette igjen.
"tungt" å varme opp, men helt greit om man bruker noen timer på det.

http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php?title=Spikertelt_i_brannhemmende_materiale



El-gulvvarme Jo-telt-gulvvarme

Jan Ole sa: "tungt" å varme opp, menhelt greit om man bruker noen timer på det.
Du mente vel:"tungt" å varme opp, men helt greit hvis Truls setter på varmen for meg, kvelden før jeg kommer....? Det var nok det du mente, så det så El-gulvvarme 258774 Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTir 10 Nov 2009 - 15:54

Jan Ole skrev:
Alternativ til gulvvarme er å gjøre som Truls har gjort i dag, montere peis i spikerteltet.
Men da blir det jo feieavgift i tillegg. El-gulvvarme Icon_eek

Som gulvvarme har jeg ragg-sokker eller varme tøfler med lammeskinn, kjøpt på Rema for kr. 59,90 lol! lol!
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTir 10 Nov 2009 - 16:30

Jan Ole skrev:
Alternativ til gulvvarme er å gjøre som Truls har gjort i dag, montere peis i spikerteltet.
Men da blir det jo feieavgift i tillegg. El-gulvvarme Icon_eek

Vriompeis, stapei eller evt. heistpeis. Kjært barn har mange navn Very Happy
Skjønner ikke en dritt rabbit av disse tekniske diskusjonene, men hittil i år har vi 96 overnattinger og har ikke noe nevneverdig problemer med kulde i gulvet.

I bunn ligger det 10 cm isopor, så plate og deretter gulvbelegg. På toppen av gulvbelegget står det nå en lekker elektrisk peis på 2000w.

I går skulle jeg kjøpe røyk på Europris og kom ut med et hvitt lammeskinn til kr. 299. Det skal selvsagt ligge foran peisen Very Happy Very Happy Very Happy

Bildet av peisen ligger her. Her ligger også bilde av den nye Adria-vogna til Arils s. http://www.campingdagboka.com/index.htm?blogentryid=4538783
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTir 10 Nov 2009 - 17:56

Ring vogna varm, Clas dings, Truls, kjært barn har mange navn....... El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTir 10 Nov 2009 - 22:36

Jan Ole skrev:
Ring vogna varm, Clas dings, Truls, kjært barn har mange navn....... El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol

El-gulvvarme 232937 El-gulvvarme 232937 El-gulvvarme 232937 El-gulvvarme 232937

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








El-gulvvarme Caravan
Til Toppen Go down
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitimeTir 10 Nov 2009 - 23:57

Jan Ole skrev:
Ring vogna varm, Clas dings, Truls, kjært barn har mange navn....... El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol El-gulvvarme Lol

Takk skal du pina dø ha !!! ler ler ler


Sist endret av Truls den Ons 11 Nov 2009 - 0:18, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Sponsored content





El-gulvvarme Empty
PosteTema: Re: El-gulvvarme   El-gulvvarme Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
El-gulvvarme
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Elektrisk gulvvarme kontra vannbåren gulvvarme - synspunkter
» Gulvvarme i spikertelt
» gulvvarme
» Vannbåren gulvvarme i Tec
» Ettermontering av gulvvarme

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: