CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvorfor trekk på draget?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Campist
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeLør 8 Sep 2007 - 18:34

Jeg trodde jeg forsto hvorfor det skal være trekk på draget når vogna står stille. At det ikke skal komme skitt ned her og der, men nå forstår jeg det ikke lenger. Ikke etter å ha sett det originale Al-ko trekket som kun går over hansken og AKS-en.
Hvorfor ha de store trekkene de slenger med når du kjøper vogn? Jeg har aldri sett noen uten reklame på, er det rett og slett derfor vi bruker dem, gratis reklameplakater. Det er jo 10 x finere med et av de originale Al-ko, greiene.

Hvorfor trekk på draget? 36874


Sist endret av den Man 10 Sep 2007 - 12:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeLør 8 Sep 2007 - 18:38

er nok reklame ja det der.
har en slik selv og den fungerer helt til du trenger den, da blåser den av samme hvor godt knytt den er
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeLør 8 Sep 2007 - 19:24

Jeg gjør som alle andre når vogna skal stå over lengre tid. Dekker til fremste delen. Forhandleren jeg kjøpte vogna av forsøkte å selge meg et slikt overtrekk med reklame på. Sa nei takk og bruker i stedet en presenningbit uten reklame.
Men hvorfor dekke til? Ser ingen hensikt i å dekke til daglig når vi er avsted. Er vel heller ved langtidsopphold som feks ved vintercamping at det kan være fornuftig å beskytte draget noe.
Trur eg.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeLør 8 Sep 2007 - 19:31

Camper

bruker dette trekket av flere grunner....

1) Det forhindrer at jeg får fett og dritt på meg fra kulehansken

2) Det forhundrer sand og is å trenge inn i kulehanske og pålåpet.

3) Det holder på sveiva til nesehjulet, så ikke det roterer, for jeg skrur stanga som gårt ned på nesehjulet ned på et par treklosser, så hjulet hengfer ovenfra, mens stanga står nedi, som et femte bein.... ved litt bruk av vogna, skrur dette seg løst uten trekket til å holde.

4) Trekket beskytter også kontakten mot snø.

5) Brekket og dets mekanismer beskyttes også...

6) Det er gratis

Det værste en kan gjøre, som jeg ser noen gjør, er å pakke draget inn i plast....

det blir for tett, og fukt av kondens....... en plastrer altså fuktigheten inne, der en ikke vil ha den...
Til Toppen Go down
SantaFeCM07
CARAVANER
CARAVANER
SantaFeCM07


Male
Antall Innlegg : 142
Age : 60
Localisation : Strandbakken - Lofoten
Registration date : 15.03.2007

Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 9:27

Vegard.

Helt enig i alt du sier, og jeg har(som du kanskje la merke til da du var innom i sommer) trekk over, blått "Polar", altså ikke noe med reklame for forhandler. Har vel sikkert et slikt liggende, men vet ikke hvor......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 9:48

Vegard.

Har den stanga ved nesehjulet noe godt av å være med å støtte opp vogna da ?? Tenker på belastningen.
Til Toppen Go down
SantaFeCM07
CARAVANER
CARAVANER
SantaFeCM07


Male
Antall Innlegg : 142
Age : 60
Localisation : Strandbakken - Lofoten
Registration date : 15.03.2007

Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 10:31

Arve/Vegard.

Jeg har neshjulet som et 9 bein, men skrur det selvsagt bare så det står nedi underlaget. 9 bein=4 labber + 4 bukker.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 10:39

Gunnar.

En mann med bukker !! My man !!!! De er jo ment til det bruket.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 11:13

arve

skjønner jo godt hvorfor du må ha trekk på, så ofte som du driter på draget
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 11:30

nump.

Jepp,og da preller det jo bare av.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 11:32

nemlig
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 12:42

Jeg er 100 prosent like klok som i innlegg en.
Selv om du driter på draget, så forklarer det ikke det store trekket med butikkreklame.
Kulehanska blir jo dekket av det lille al-ko trekket. Nå har jeg i sommer drevet å satt på det trekket hver gang jeg har satt opp vogna. Det lengste jeg har vært på et sted er 5 dager. Jeg mener, er det noe poeng å ha trekket på, så er det jo like mye poeng for en natt. For mitt trekk blir jo like mye eksponert for omverden i løpet av 45 dager på reisefot som andres som står 45 dager stille...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 13:09

Campist.

Vegards argumenter er vel forklaring god nok,selv om jeg ikke bruker stanga til nesehjulet for å støtte opp vogna.

Og er jeg fornøyd med min forhandler,så reklamerer jeg gjerne for ham jeg.

Og på vintercamp er det spesielt greit å ha denne "fullsizeren"

Og når snøen laver ned,ser du jo ikke reklamen mer heller.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 23:11

Campist skrev:
Jeg er 100 prosent like klok som i innlegg en.
Selv om du driter på draget, så forklarer det ikke det store trekket med butikkreklame.
Kulehanska blir jo dekket av det lille al-ko trekket. Nå har jeg i sommer drevet å satt på det trekket hver gang jeg har satt opp vogna. Det lengste jeg har vært på et sted er 5 dager. Jeg mener, er det noe poeng å ha trekket på, så er det jo like mye poeng for en natt. For mitt trekk blir jo like mye eksponert for omverden i løpet av 45 dager på reisefot som andres som står 45 dager stille...

Campist

om sommeren bruker jeg ikke trekket, for da kjører vi.... men ingen rregel uten unntak.... tørkes det store håndklær på tørkesatativet, som og festes på draget, hender det at jeg drar dette trekket på..... for okke å få smøring fra hanske og påløp på de.... for da freser kona....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeMan 10 Sep 2007 - 23:14

Arve

vedr stanbga ned til nesehjulet, så opplever jeg kun at den støtter vogna, og gjør den mere staboil.... men jeg strammer jo ikke til så veldig da... skrur den ned, så det er litt motstand, og og på med trekket....

slipper jo og da at nesehjulet er fastfrosset når jeg skal ha vogna hjem ved påsketider.... klossene nedi der, kan jo bare ligge i isen....

Har alltid gjort dette, og ser ikke noe problem, eller negative følger av dette
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeTir 11 Sep 2007 - 5:45

Vegard.

Takk for svar.Regna med at du ikke mishandla juvelen din ja.Jeg pleier å ha en bukk under draget,like før støttehjulet,og lar støttehjulet stå i lufta.Mange måter å gjøre ting på.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeTir 11 Sep 2007 - 6:26

Arve

det er jo to poeng med dette jeg gjør der...

det ene er jo å løfte hjulet opp fra bakken, det andre er at det og gjør vogna litt stødigere, om den står på noe annet enn hjulet, da det jo kan rotere.... det blir jo som et femte bein
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeTir 11 Sep 2007 - 6:52

Vegard.

Sikkert en utmerket løsning.Ellers hadde du jo ikke gjort det.Ingen tilfeldigheter i det unge Ulset driver med vet jeg !!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeTir 11 Sep 2007 - 8:54

kanskje ett dumt spørsmål.............men kan hjulet rotere......vil det ikke stoppe i klossen om det roterer???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeTir 11 Sep 2007 - 10:01

Harald

En kan vri det frem og tilbake så det ikke fryser.......slik jeg forstår det.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeTir 11 Sep 2007 - 10:15

May-Britt.

Jeg pleier å tre en stil longs over'n.Da holder'n seg varm
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitimeTir 11 Sep 2007 - 10:55

Harald skrev:
kanskje ett dumt spørsmål.............men kan hjulet rotere......vil det ikke stoppe i klossen om det roterer???

Harald

når det står som jeg her sier, vil ikke nesehjulet kunne svinge sideveis...... men selve hjulet kan rotere, fordi det da er over bakken
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvorfor trekk på draget? Empty
PosteTema: Re: Hvorfor trekk på draget?   Hvorfor trekk på draget? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvorfor trekk på draget?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som veit hvorfor draget haller til en side på kula?
» Hvorfor?
» sprutet ut grønn veska fra vogna i dag. hvorfor????
» Hvorfor Italia eller Øland?????? vi har jo dette i Norge....
» Sykkelstativ - på draget eller bak?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: