CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Legge gulv i VestCamp

Go down 
5 posters
AvInnlegg
sba8585
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 25
Age : 57
Localisation : Sør Norge
Registration date : 12.08.2009

Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeOns 24 Aug 2011 - 21:56

Jeg får satt opp VestCamp Veveriet (21m2) ganske snart. I den forbindelse er jeg i gang med å forberede innkjøpsliste til gulvet. Produsenten gav meg følgende råd, vindduk, 50mm isolasjon og gulvspon. Underlaget legges på er nåværende terrassebord.
Etter å ha lest på dette forum, samt andre finner jeg ganske tvetydige oppskrifter på å legge gulv av denne typen. Noen legger slik som beskrevet av min produsent, mens andre gjerne benytter en av disse oppskriftene:
-vindduk, 50mm XPS200, Fuktsperre, 0,2mm og 22mm vannfast-gulvspon.
Eller
-Fuktsperre, 0,2mm, 50mm XPS200, Fuktsperre, 0,2mm og 22mm vannfast-gulvspon.

Hva fungerer best eller hva skal man holde seg borte fra???

Tilleggs spørsmål: Innvendig kabling til stikk, hva bruker dere? PN i K-rør eller PR kabel?

Alle synspunkt motas med takk.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeOns 24 Aug 2011 - 23:40

Har ingen erfaring med VestCamp e.l, men ut fra generelle byggtekniske "oppskrifter" som du skriver, så er det ikke heldig med to lag med fuktsperre, så personlig ville jeg ikke valgt den løsningen.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeOns 24 Aug 2011 - 23:50

Fra eksisterende platting med terrassebord og opp:
sba8585 skrev:
-vindduk, 50mm XPS200, Fuktsperre, 0,2mm og 22mm vannfast-gulvspon.
Wink
Til Toppen Go down
ovhi
CARAVANER
CARAVANER
ovhi


Male
Antall Innlegg : 139
Age : 66
Registration date : 01.12.2010

Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeTor 25 Aug 2011 - 16:30

Man risikerer ikke å få gnissing av disse platene da. Kjøpte noe tilsvarende i Sverige og av de fikk vi gnissing når vi gikk på det. Vi har blitt anbefalt Rockwool tungplater av en snekker.

http://guiden.rockwool.no/produkter/byggisolering/tung-plate-150
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeLør 27 Aug 2011 - 20:35

Når det gjelder kabling til kontakter og lys, er dette akkurat som i andre bygg. Man bruker PN i K-rør der man legger skjult installasjon og PR der man legger åpen installasjon. Forskriftene gjelder også her på lik linje med andre bygg og det vil si at man må bruke fagfolk til å utføre jobben.
Til Toppen Go down
sba8585
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 25
Age : 57
Localisation : Sør Norge
Registration date : 12.08.2009

Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 16:36

knutove skrev:
Når det gjelder kabling til kontakter og lys, er dette akkurat som i andre bygg. Man bruker PN i K-rør der man legger skjult installasjon og PR der man legger åpen installasjon. Forskriftene gjelder også her på lik linje med andre bygg og det vil si at man må bruke fagfolk til å utføre jobben.

Jeg er klar over at jeg må bruke fagfolk til å utføre jobben, men det var med tanke på om når gulvet skulle legges. Hvis PR, så kan jeg legge gulvet uten å vente på fagfolk. Med k-rør så må jeg vente. Derfor dette spørsmålet.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 17:31

Det er ikke lov å legge PR direkte i vegg/gulv. Da skal den ligge i rør, slik som PN.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 21:30

Bruk ferdigtrekte rør med 2X 2,5 mm2 så trekker du selv, og elektriker kobler. Da slipper du å vente. Og dette kjøper du ev. av elektrikeren, ta me en kasse og avregne forbruket. Enkelt og grei.

Om du ikke er stø på dette så husk at du må feste røret godt og strekke det skikkelig, André kan vel tipse deg mere om du trenger råd. Bruk f.eks Letti klammer type 16 til 16mm rør, eller Thorsman klips, til dette.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 21:36

JanP skrev:
Bruk ferdigtrekte rør med 2X 2,5 mm2 så trekker du selv, og elektriker kobler. Da slipper du å vente. Og dette kjøper du ev. av elektrikeren, ta me en kasse og avregne forbruket. Enkelt og grei.

Om du ikke er stø på dette så husk at du må feste røret godt og strekke det skikkelig, André kan vel tipse deg mere om du trenger råd. Bruk f.eks Letti klammer type 16 til 16mm rør, eller Thorsman klips, til dette.

Høres greit ut, men det kan også være lurt å ta noen bilder av det som er lagt, slik at elektriker kan se hvordan det er gjort.
Men vær obs hvis det er snakk om varme i gulv. I vårt firma kobler vi ikke til varme i gulv som ikke er lagt av oss. La fagfolk utføre slikt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 22:39

Sikkert greitt å avtale med elektriker før man går igang. Installatør er jo ansvarlig, og da må de selvsagt også få se hvordan ting er gjort under belegget.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Legge gulv i VestCamp Empty
PosteTema: Re: Legge gulv i VestCamp   Legge gulv i VestCamp Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Legge gulv i VestCamp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gulv/matte til fortelt
» knirking i gulv
» Hva på gulv i fortelt
» Fukt i ytterkant av gulv.
» Gulv til telt / terrasse

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: