CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fereprisene til Stena Line

Go down 
+8
Lmc
Åge P
trivesivogn
joka
Tommy
quattro1
ArneO
Ottar
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeLør 22 Okt 2011 - 18:29

Når man skal reise fra Gøteborg - Fredrikshavn/Varberg - Grenå t/r med bil og campingvogn,beregner Stena Line at bilen er 6 meter lang,og campingvognen er 10 meter lang = 16 meter.

Min faktiske lengde er 4,3 meter og 6,7 meter = 11 meter

Tar de betalt for 5 meter for mye?? Hva med bobilene??
--------------------------------------------------
Bestiller vi overfart i dag ,som skal gjelde Fredag 13.Juli 2012 og retur 8 dager senere,er absolutt billigste pris Kr. 4.176,- iflg nettsiden deres.Absolutt billigste,da man bestiller i god tid.

Dansk Caravan Union har framforhandlet en pris med Stena Line,som gjør at de også har rabatt på avgangene fra Mandag til Fredag i høysesong.

Danskene betaler for samme reise tur/retur med campingvogn,Kr 1.990,- iflg deres medlemsblad 08-09,2011/medlemsfordeler.

Hvorfor har ikke vi Norske caravan-folk slike prisfordeler?? Vil de ikke ha Norske kunder? Jeg tar konsekvent ikke disse båtene,da jeg heller kjører landeveien "nedover" med bompenger og det hele.Slik prisbildet er for øyeblikket,sparer man en god del penger på å ta landeveien,selv om man må påregne litt lenger reisetid.Denne tiden har man godt betalt for.

Jeg har sendt synspunkter(e-post) på dette til Stena Line,Kanskje hvis flere av oss,og Caravan/bobilklubbene også skriver e-poster til rederiet,at de vil høre oss etterhvert??

Jeg har mottatt svar fra Bente Sund,Back office hos Stena Line,som har registrert mine synspunkter;info.no@stenaline.com

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeMan 24 Okt 2011 - 11:05

Hei Ottar, dette er ikke en personlig "irettesetting av deg" eller noe slikt. Dette er bare mine tanker knyttet til noe av det du tar opp - og litt annet Wink

Det er et berettiget spørsmål du stiller. Selv er jeg medlem i Norsk Caravan Club, sammen med neste 25.000 andre (ifølge websidene www.nocc.no ).

Dansk Caming Union har ifølge sine sider 173.000 medlemmer.

For meg er det ikke så vanskelig å forstå at det er lettere for DCU å oppnå bedre vilkår enn NCC. Kanskje den rette vinklingen heller burde være: "Hvorfor vil ikke norske caravanister (med både vogn og bobiler) samles for å bli en mer betydelig interesse organisasjon?"

Om vi vil at NCC skal ha muligheten til å forhandle fram de gode avtalene ja da må vi kanskje være villige til å være medlemmer også når fordelen skal forhandles fram. Dette gjelder også NCC sin mulighet for å kunne jobbe politisk for å påvirke lover og forskrifter.

Som enkeltperson tror jeg ikke det er så lett å få prisen nedover ved å sende mail, men om vi ønsker slike fordeler og andre har jeg mere tro på å bli med i et interessefellesskap slik som NCC. Om vi velger å sitte på hver vår tue og vite best, ja da er det nok slik at stemmen vår er lett å overhøre i det unisone brølet av andre organisasjoners tillitsmenn.

Så kan man si at man ikke gidder å være med i en slik forgubbet organisasjon som NCC, og det kan man jo ikke si noe på. Jeg er vel også kanskje litt enig - og kanskje nettopp derfor har jeg blitt leder av vår lokale avdeling. Forhåpentligvis er det lettere for meg å friske opp litt fra innsiden enn å stå på utsiden og klage.

Ønsker man ikke å delta på de tradisjonelle treffene fordi det ikke er det man vil, ja da kan man kaste seg på gode ideer og hjelpe til med og dra lasset - isteden for å stå på utsiden og klage.

At vi har et uformelt forum her på nettet er ikke nok til å bli hørt i en del saker, og ønsker vi å utgjøre en forskjell og få vår stemme hørt vil jeg henstille til at vi begynner å samle oss litt på barrikadene og kjempe for sakene våre. Om vi bare dilter avgårde og surmuler blir vi nok ignorert er jeg redd.

Så min oppfordring i dag blir vel at skal vi caravanister i biler og vogner bli sett på som den resurssterke gruppen vi faktisk er, så må vi forene oss. For meg blir det naturlige da å henvise til NCC som favner både oss med vogner og de med bobiler.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeMan 24 Okt 2011 - 13:02

Selvfølgelig er det rett det du her sier. Problemet er å få alle klubbene til å jobbe mot felles mål.Det virker,synes jeg,som at BoBilklubben gjerne vil sitte på sin egen tue.Problemet har vært der i årevis,men ingenting er gjort,selvom de i NCC er klar over dette. Initiativ kan jo tas opp i mot de andre klubbene ang saken.Når jeg luftet dette i fjor med NCC,så "var det ikke så lett" skjønnte jeg.

Derfor mener jeg at om hun Bente Sund hos :info.no@stenaline.com,mottar e-poster til stadighet,også fra enkeltpersoner,vil dette gjøre sitt til at en spire er sådd.Jeg synes det er vært det,for vi snakker mye penger her.

Hun var slett ikke fremmed for å se på saken,sa hun i svaret til meg,så om flere gidder å sende henne en mail ang Norske caravanister om prisene de tar på overfartene,som er over det dobbelte av hva de Danske betaler,så KAN det hende det skjer noe før vi tar ut på veiene igjen til våren. Question
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTir 10 Jan 2012 - 21:04

Hei Arne O, Ottar og andre medcampister!
Nå er det nytt år - og nye muligheter. Enig i mye som blir sagt, og har vært medlem i NCC siden 1993. Skal vi få gjennomslag for våre interesser, så må vi stå sammen. Men, og det er etter hvert blitt et stort men, så synes aktiviteten i NCC å være mindre enn ønskelig. Når man har en administrasjon med en markedssjef, så synes det f. eks. naturlig å prøve å forhandle frem gode priser med Color line som det største norske ferjerederiet. Når det gjelder campingplasser nedover Europa med NCC-rabatt så synes også der å skje lite, Tempo 100-ordning er på plass i både Danmark og Sverige - men ikke i Norge, når jeg spør hva som kreves for å kunne kjøre med gass på kjøleskapet nedover Europa så vet man ikke svaret (og undersøker det heller ikke, til tross for at trolig det eneste som kreves er en e-post til en søster-organisasjon i f. eks. Tyskland). Det kan vanskelig kalles imponerende. Kortet 365 privat har bedre drivstoffrabatt enn NCC klarer å få til, etc.
Har derfor kontaktet NCC med en rekke konkrete forslag, og blitt fortalt at det er mye som nå står på kjøreplanen. Vel og bra, så får vi håpe og tro at det kommer flere ting på plass til våren, det trenges. 25000 medlemsfamilier (100.000 medlemmer?) burde ha en betydelig markedsmakt.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTir 10 Jan 2012 - 22:13

Quattro 1

Hei! Jeg leser innlegget ditt. Er det slik at det ikke er lov å kjøre kjøleskapet på gass i Europa?

Tommy
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeOns 11 Jan 2012 - 8:57

Hei igjen!

Jo, det er lov. Men da skal man ha montert en gassventil med krash-sensor, f. eks. Truma secumotion. Du må skifte gassventil og montere/få montert en slik ventil med krashsensor som stenger gassen dersom du krasher. Det er heldigvis ingen stor affære, og skal visstnok bli standard på mange nye vogner fra i år.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTor 12 Jan 2012 - 19:13

quattro1 skrev:
Hei igjen!

Jo, det er lov. Men da skal man ha montert en gassventil med krash-sensor, f. eks. Truma secumotion. Du må skifte gassventil og montere/få montert en slik ventil med krashsensor som stenger gassen dersom du krasher. Det er heldigvis ingen stor affære, og skal visstnok bli standard på mange nye vogner fra i år.
Kan du vise til dokumentasjon som underbygger at det må være krash-sensor?
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTor 12 Jan 2012 - 20:25

truma secumotion kan ikke ettermonteres

http://www.truma.com/uk/en/gas-supply/secumotion.php
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTor 12 Jan 2012 - 20:30

Men Mono- og Duocontrol kan ettermonteres. At det sikkert er et fint system er greit nok, men ingen har vist meg dokumentasjon som sier at man ikke kan kjøre med slangebruddsventil...
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTor 12 Jan 2012 - 20:38

ArneO skrev:
Men Mono- og Duocontrol kan ettermonteres. At det sikkert er et fint system er greit nok, men ingen har vist meg dokumentasjon som sier at man ikke kan kjøre med slangebruddsventil...

Finner ikke igjen hvor jeg har sett dokumentasjonen tidligere, men mener at de henviste til det samme som står på side to her. Skal ikke si dette for sikkert, men har sett etter dette tidligere.

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTor 12 Jan 2012 - 20:42

At den tilfredsstiller kravene er jeg ikke uenig i. Men kan noen vise til kravene som medfører at det ikke holder med en løsning med slangebruddsventil?
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeTor 12 Jan 2012 - 21:09

Den gangen jeg fant dokumentasjonen mener at det stod at slangebruddsventil ikke tilfredsstilte kravene, men jeg er enig med deg at den gjør samme jobben.

Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 9:02

Leste i fjor vår på campingferie.dk at det var blitt påbudt med ventil med crashsensor for å kjøre med gassdrift. Fikk derfor montert slik på nyevogna fra forhandler. Sjekket for sikkerhets skyld hos NCC, men de visste ikke helt.

Og det er riktig, navnet var ikke secumotion. Det ble montert Truma Mono Control CS, og skiftet selve flaskeventilen samt tilførselsslange. Det var en spesiell slange som skulle være godkjent for høyt trykk.

Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 9:08

quattro1 skrev:
Leste i fjor vår på campingferie.dk at det var blitt påbudt med ventil med crashsensor for å kjøre med gassdrift. Fikk derfor montert slik på nyevogna fra forhandler. Sjekket for sikkerhets skyld hos NCC, men de visste ikke helt.

Og det er riktig, navnet var ikke secumotion. Det ble montert Truma Mono Control CS, og skiftet selve flaskeventilen samt tilførselsslange. Det var en spesiell slange som skulle være godkjent for høyt trykk.


Hva måtte du betale for en slik sensor då?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 9:29

Mener det ble et tillegg på en tusenlapp i prisen på vogna, ferdig montert. Det ble selvsagt forhandlinger om en "ferdig pakkepris" da, i og med at både klima og mover skulle på plass. Fikk i alle fall forståelsen av at det ikke var tale om de store kostnadene. Er usikker på nøyaktige priser her, men det kan nok sjekkes hos Neptus AS, som har importen av Truma. De svarer både på mail og tlf., men leverer så langt jeg vet kun gjennom forhandlere.

Ville ha dette på plass fordi jeg da kan ha kjøleskapet i god funksjon hele veien. Opplevde forresten noen ganger at gassen blåste ut på kjøleskapet under kjøring. Har stort kjøleskap i nyevogna med store lufteåpninger, lurer på om det blir i meste laget med lufting og at det eventuelt kan være en ide å sette på vintertildekking på nederste luftegitter under kjøring.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 10:29

Har jo bestilt ny vogn men den blir ikke produsert før uke 14, så kan sikkert få det levert med uten store ekstra kostnader då.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 13:39

Det er sikkert ikke en dum greie å ha, men fortsatt har jeg bare sett henvisninger til Truma sitt egne brosjyremateriell som sier at det er det eneste lovlige.

Når man sjekker dokumentene det henvises til er det nevnt at lekkasje skal forhindres. Det er også eksplisitt nevnt at slik sikring kan sitte i regulatoren og ikke at den må sitte i slangen som på Truma sin løsning.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 15:49

quattro1 skrev:

Ville ha dette på plass fordi jeg da kan ha kjøleskapet i god funksjon hele veien. Opplevde forresten noen ganger at gassen blåste ut på kjøleskapet under kjøring.


Har du prøvd å drive skapet på 12 Volt? I 25 år har jeg kjørt skapet på gass etter veien,noe som har gått veldig bra.

En dag kom jeg til å tenke på innstillingene som er på nyere bobiler,og de har en innstilling som kalles "Auto". Denne
innstillingen driver kjøleskapet på 12 volt under kjøring,og står bilen rolig lenger enn 15 minutter,slår det automatisk
over til gassdrift.

Dette fikk meg til å prøve 12 volt-drift på vogna,og dette viste seg å fungere veldig bra.Da jeg målte temperaturen på
gass,var den faktisk hakket under nullpunktet,noe som er for kallt.
På 12 volt-drift holder skapet +4 grader,som er helt "etter boka" hva gjelder kjølelagring av matvarer.
(Jeg har Dometic kjøleskap)

Har man 13-polet kontakt på bil og vogn,og vogna er av nyere fabrikat,SKAL dette ligge klart.Veldig fint på lange ferge-
overfarter,der man lar batteriet i vogna drive skapet,mens strøm fra bilen overtar når man starter opp igjen,samtidig
som vogn-batteriet lades opp igjen. Fungerer utmerket.Som regel skal jo gassen slukkes på fergeoverfarten.

Disse tingene ligger på kursene 9 og 10 på disse 13-polede kontaktene.

På grunn av dette kjører ikke jeg med gass-drift lenger på kjøleskapet.Fint er det også når man
skal innom bensinstasjoner.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 16:15

Interessant, kor lenge klarar eit standard batteri på vogna halde kjøleskapet i gong på lengre fergeturar?
Må ein kople frå kontakta til bilen eller er det ein automatik som hindrar at bilens batteri også blir tappa?
Vil batteriet i campingvogna bli så nedtappa at ein ikkje får det "i gang igjen"?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 16:51

På Adria og Kabe drives ikke kjøleskapet fra batteriet i vogna på 12v, bare fra bilen. Det skal være en mekanisme som gjør at ikke kjøleskapet kjøres dersom motoren ikke går på bilen.

Om kjøleskapet er kaldt når det kjøres på gass finnes det en justeringsmulighet for å kunne ha fin temperatur inne i der. Når kjøleskapet går på gass og 230V er det termostartstyrt, det er det ikke på 12V (det finnes kanskje noen unntak...)
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 17:01

Dette er jo et alternativ til gassdrift,husk det.Gass er uovertruffen hva gjelder effekt på kjøleskapet.

Bilen driver kjøleskapet under kjøring,så der er ingen problem.Det sørger bilens dynamo
for.På 12 volt er det ikke termostatjustering.Da går skapet hele tiden for å opprettholde
rett temperatur.På min Dethleffs drives kjøleskapet fra bilen under kjøring,og fra vogna
når bilen ikke er tilkoblet,eller relèet har brutt strømmen.

Når bilen og vogna står parkert,kan man enten koble fra kontakta,eller få installert et relè
som stopper strømmen fra bil til vogn når tenningen slås av. Skal man stoppe bare en times
tid,spiller det liten rolle,men en fergeoverfart på 3 - 5 timer,lønner det seg nok å bruke batteriet i vogna.

Et kjøleskap bruker ca 10 amp/t,hvertfall gjør mitt det,så har man et batteri på 80 amp/t,tapper man det på 7 - 8 timer ,så her bør det være god margin.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 17:15

Hvor langt ned kan du tappe batteriet ditt og allikevel være sikker på å få start på bilen?
Hvor langt ned kan du tappe batteriet ditt uten å skade det?
Kjølevarer skal oppbevares mellom 0°C og 4°C og ikke over.
Om man legger opp til å koble sammen batteriet i vogna og batteriet i bilen er det greit å vite at de bør være av samme type, samme alder og samme kapasitet, om ikke er det lett for at det beste og nyeste batteriet blir ødelagt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 18:18

Jan Ole skrev:
Hvor langt ned kan du tappe batteriet ditt og allikevel være sikker på å få start på bilen?
Hvor langt ned kan du tappe batteriet ditt uten å skade det?
Kjølevarer skal oppbevares mellom 0°C og 4°C og ikke over.
Om man legger opp til å koble sammen batteriet i vogna og batteriet i bilen er det greit å vite at de bør være av samme type, samme alder og samme kapasitet, om ikke er det lett for at det beste og nyeste batteriet blir ødelagt.


Bilbatteriet tappes ikke ned.Disse fungerer avskilt fra hverandre.

Man kan da ikke tømme batteriet.Ingen fare heller for det vel?
De lades jo konstant under kjøring,og umiddelbart etter en stop
går ladingen igang igjen.

Klarer meg fint med 4 grader,det har vi hjemme i kjøleskapet også.

Man kobler vel ikke sammen batteriene i vogn og i bil??
Det vil hvertfal ikke jeg gjøre.Disse må fungere uavhengig
av hverandre.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 18:55

Ottar skrev:
Jan Ole skrev:
Hvor langt ned kan du tappe batteriet ditt og allikevel være sikker på å få start på bilen?
Hvor langt ned kan du tappe batteriet ditt uten å skade det?
Kjølevarer skal oppbevares mellom 0°C og 4°C og ikke over.
Om man legger opp til å koble sammen batteriet i vogna og batteriet i bilen er det greit å vite at de bør være av samme type, samme alder og samme kapasitet, om ikke er det lett for at det beste og nyeste batteriet blir ødelagt.


Bilbatteriet tappes ikke ned.Disse fungerer avskilt fra hverandre.

Man kan da ikke tømme batteriet.Ingen fare heller for det vel?
De lades jo konstant under kjøring,og umiddelbart etter en stop
går ladingen igang igjen.

Klarer meg fint med 4 grader,det har vi hjemme i kjøleskapet også.

Man kobler vel ikke sammen batteriene i vogn og i bil??
Det vil hvertfal ikke jeg gjøre.Disse må fungere uavhengig
av hverandre.

Ok, du skriver at en times tid med drift fra bilen under stopp er greit, derfor spørsmål om hvor langt ned du kan tappe batteriet i bilen.

Du klarer deg fint med fire grader, fint det. Jeg har snitt på 0,8°C,, det klarer jeg meg fint med.

Joda, å koble sammen bilbatteri og vognbatteri er helt vanlig og helt feil.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 19:50

Ottar skrev:
Dette er jo et alternativ til gassdrift,husk det.Gass er uovertruffen hva gjelder effekt på kjøleskapet.

Bilen driver kjøleskapet under kjøring,så der er ingen problem.Det sørger bilens dynamo
for.På 12 volt er det ikke termostatjustering.Da går skapet hele tiden for å opprettholde
rett temperatur.På min Dethleffs drives kjøleskapet fra bilen under kjøring,og fra vogna
når bilen ikke er tilkoblet,eller relèet har brutt strømmen.

Når bilen og vogna står parkert,kan man enten koble fra kontakta,eller få installert et relè
som stopper strømmen fra bil til vogn når tenningen slås av. Skal man stoppe bare en times
tid,spiller det liten rolle,men en fergeoverfart på 3 - 5 timer,lønner det seg nok å bruke batteriet i vogna.

Et kjøleskap bruker ca 10 amp/t,hvertfall gjør mitt det,så har man et batteri på 80 amp/t,tapper man det på 7 - 8 timer ,så her bør det være god margin.


Ottar: nå tror jeg går fryktelig fort i svingene.De aller fleste batteri tåler (Ikke AGM og GEL) ikke en full nedtapping .Og et batteri som har 80A som nytt har slett ikke det etter et par-tre år.Og 10A forbruk er sannsynligvis et minimum,all den tid det også er et visst effekttap ute og går i kretsen.Og etter 7-8 timer uten strøm så er jeg ganske sikker på at mye av det som finnes av lettbedervelig mat lever farlig.I et lasterom i en båt er det ofte ganske så varmt,så tempen vil øke fort i vogna og kjøleskapet.


Å lade opp et vanlig batteri opp til ca 80% går fort,mens de siste 20% tar det fort 10-15 timer å lade.Og et batteri som har ca 80Ah kapasitet har kanskje ikke mere enn 60-65Ah tilgjengelig.Og når du ikke kan lade ut mere enn ca 50% før du begynner å ødelegge det så har du i teorien kanskje bare maks 35-40Ah tilgjengelig.Mao:helt ubrukelig til en lengre tur på f.eks båt.Skal du bruke batteri over lengre ti så må du kanskje opp i 200Ah for å ha 80-90Ah tilgjengelig.Og da med Gel/AGM.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 20:36

Javel,og hvor vil Dere hen med disse fakta??? Jeg beveger meg aldri i disse
grensesonene Dere her henviser til,så disse fakta berører ikke meg.Den lengste
fergeoverfarten jeg bruker,er 3,5 timer,som belastes vognbatteriet,noe som
går veldig fint,så teorien til johan_a stemmer ikke med fakta,HVIS hans teori
er at dette skal være umulig.

Disse kapasitetene og "tenkt" bruk og nedtapping av batteriet johan_a henviser til,er utenom all fornuftig bruk,så dette
er jo totalt uinterressant.Jeg har fornuftig temperatur,og ubedervet mat på
min ferd rundt i Europa,så dette fungerer,og er et alternativ til gassdrift.

Jeg bare henviser til fakta, slik JEG bruker dette,så står det enhver fritt å
prøve.OG....for meg fungerer dette fint,og jeg slipper å kjøre med gasskjøling.

Husk også at nyere bobiler også kjører kjølinga på 12 volt,og det fungerer.

Jan Ole.
Du har 0,8 grader,og er da kun 1,2 grader under det minimale kjøttbransjen
anbefaler i kjøledisker/skap,som bør være fra 2 til 5 grader.(Har lest meg opp på saken) Smile

Hvor langt ned du kan tappe et batteri,vet ikke jeg,men johan_a ser ut til å
ha inngående kjenskap,så kanskje kan han svare på spørsmålet ditt??
Slike inngående kunnskaper sitter jeg ikke inne med.



Sist endret av Ottar den Fre 13 Jan 2012 - 20:52, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 20:48

Fritidsbatterier er laget for å tåle en fullstendig utlading (i motsetning til startbatterier).
Et kjøleskap som normalt bruker 10A (som også passer godt med mine målinger) vil bruke mindre strøm ved tap (dvs motstand) i tilførselsnettet.


//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 21:10

Ottar skrev:
Javel,og hvor vil Dere hen med disse fakta??? Jeg beveger meg aldri i disse
grensesonene Dere her henviser til,så disse fakta berører ikke meg.Den lengste
fergeoverfarten jeg bruker,er 3,5 timer,som belastes vognbatteriet,noe som
går veldig fint,så teorien til johan_a stemmer ikke med fakta,HVIS hans teori
er at dette skal være umulig.

Disse kapasitetene og "tenkt" bruk og nedtapping av batteriet johan_a henviser til,er utenom all fornuftig bruk,så dette
er jo totalt uinterressant.Jeg har fornuftig temperatur,og ubedervet mat på
min ferd rundt i Europa,så dette fungerer,og er et alternativ til gassdrift.

Jeg bare henviser til fakta, slik JEG bruker dette,så står det enhver fritt å
prøve.OG....for meg fungerer dette fint,og jeg slipper å kjøre med gasskjøling.

Husk også at nyere bobiler også kjører kjølinga på 12 volt,og det fungerer.

Jan Ole.
Du har 0,8 grader,og er da kun 1,2 grader under det minimale kjøttbransjen
anbefaler i kjøledisker/skap,som bør være fra 2 til 5 grader.(Har lest meg opp på saken) Smile

Hvor langt ned du kan tappe et batteri,vet ikke jeg,men johan_a ser ut til å
ha inngående kjenskap,så kanskje kan han svare på spørsmålet ditt??
Slike inngående kunnskaper sitter jeg ikke inne med.


Ok, ved en annen anledning skal jeg henvende meg til noen som ikke tror at kommentarer er utelukkende negativ kritikk, men heller faktisk forsøker å svare på det som jeg spør om.
Jeg kan godt tenke meg å bruke 12V drift jeg, men jeg er skeptisk til enkelte ting, disse forsøkte jeg nå å få svar på uten hell.
I tillegg benyttet jeg anledningen til å fortelle at sammenkobling av batterier kan slå uheldig ut, jeg har ikke sagt at du kobler dem sammen.
At kjølevarer generellt skal lagres mellom 0-4 grader er velkjent, og også et kompromiss siden ingen har bare en type varer i et kjøleskap. Det er det man kaller ølskap som bare har en type varer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 21:30

Det må da være en fin løsning å ha muligheten til å bruke 12v. Det er jo ikke tillatt å bruke gass ombord på båter og man kan vel ikke regne med å få koblet til 220v under alle overfarter. Hvis man ikke har muligheten til å bruke 12v vil da kjøleskapet være avslått under hele overfarten. Maten vil jo utvilsomt holde seg bedre når kjøleskapet er på, kontra når det ikke er på. Det er jo alternativet hvis man bare har muligheten til å bruke gass langs veien. Har man fritidsbatteri, som Ole3 er inne på, skal dette tåle fullstendig utladning og da er jo ikke dette et problem. Holder ikke batteriet hele overfarten, er i allefall kjøleskapet betraktelig kaldere ved endt båttur, enn hvis det ikke hadde vært på i det hele tatt.

Jeg trodde forøvrig ikke det var vanlig å kunne kjøre kjøleskapet på batteriet i vogna. Trodde dette bare var en kobling fra bilen og direkte til kjøleskapet. Jeg har aldri brukt dette selv av den enkle grunn at jeg har aldri har hatt dette oppkoblet på bilen og kjøleskapene på mine vogner har ikke fungert på batteripakken i vognen. Er det i så tilfelle slik at det virker på begge batteriene så er det viktig å koble et relé, slik at det bare bruker et batteri av gangen og kobler automatisk over på bilen når det får spenning den veien.
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeFre 13 Jan 2012 - 21:51

Ottar:jeg tok bare utgangspunkt i det du selv skrev om om god margin.Du tok tydeligvis utgangspunkt i et 80Ah batteri kan tappes tilsvarende siden du brukte "god margin".Holder det 3-4 timer med 10A forbruk (70-80AH batteri) så tror jeg at du skal være fornøyd.Men innen god margin tror jeg ikke jeg er enig i.Har testet store batterier for å se hvordan de tappes med litt forskjellig effektbruk,og generellt leverer et batteri effekt i mye kortere tid enn jeg trodde.
Har testet litt på levetiden på batterier med TV,kaffetakter osv.Ikke med vanlige blybatteri,men med GEL og AGM.Et batteri slik jeg har testet nådde 12V hvilespenning endel før jeg beregnet,og ved 12V hvilespenning er det da ca. 1/3 igjen av kapasiteten.


Ole3:jeg hadde i bakhodet at termostaten må reguleres for å kompensere for spenningsfall,og således vil forbruket bli noe høyere enn 10A.Men jeg har aldri brukt skap på batteri,så jeg innrømmer glatt at jeg kan være ute på jordet her.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeLør 14 Jan 2012 - 0:11

Jan Ole skrev:
Ottar skrev:

Ok, ved en annen anledning skal jeg henvende meg til noen som ikke tror at kommentarer er utelukkende negativ kritikk, men heller faktisk forsøker å svare på det som jeg spør om.
Jeg kan godt tenke meg å bruke 12V drift jeg, men jeg er skeptisk til enkelte ting, disse forsøkte jeg nå å få svar på uten hell.

Jan Ole;
Jeg går ut fra at kommentarene var rettet til meg,så jeg får svare.

Detta er da ikke noe å lage noe stort nummer av?? Jeg skisserer
MINE erfaringer som det settes spørsmåltegn ved fra deg blant
annet. Vel....du om det.Jeg har ikke kunnskap til å besvare disse
spørsmålene.Alt jeg vet,er at DET FUNGERER.Andre her på
forumet kan tenkes være interessert,så derfor luftet jeg dette.

Jeg har ikke nevnt,eller tenkt "negativ kritikk" med et ord,så dette
resonemanget får du nok selv stå inne for!!

Svaret du etterlyser forklarte jeg med at jeg ikke KUNNE svare på grunnet
sviktende kunnskap om saken fra min side,men det er en ting som
har vært nevnt her jeg har greie på,og det er behandling og oppbevaring
av mat,for det er nemlig mitt yrke.Jeg slo opp i "læreboka",og der
sto det at 2 til 5 grader i kjøleskap er "riktig"holdbarhetstemperatur
for ferskvarer.Jeg er nå ufør etter 2 hjerneblødninger,men mitt "yrke"
er slakter og pølsemaker som jeg har fagbrev i.Derfor har jeg lærebok
i saken.

Uten andre baktanker,har jeg kun skissert/forklart egne erfaringer,så
når disse dyptgående tekniske undersøkelsene ble fremført her,ja da
"ramla jeg av" for å si det sånn.Dette er ikke det jeg undersøker mye,
eller har mye greie på,for å si det sånn.

De fremsto helt uvirklige når jeg tar MINE erfaringer i betraktning.

Du sier du kan tenke deg å bruke 12 volt drift,og på det kan jeg bare
snakke ut fra mine erfaringer.Bare bruk det.Det fungerer.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeLør 14 Jan 2012 - 0:34

Ottar skrev:
Jan Ole skrev:
Ottar skrev:

Ok, ved en annen anledning skal jeg henvende meg til noen som ikke tror at kommentarer er utelukkende negativ kritikk, men heller faktisk forsøker å svare på det som jeg spør om.
Jeg kan godt tenke meg å bruke 12V drift jeg, men jeg er skeptisk til enkelte ting, disse forsøkte jeg nå å få svar på uten hell.

Jan Ole;
Jeg går ut fra at kommentarene var rettet til meg,så jeg får svare.

Detta er da ikke noe å lage noe stort nummer av?? Jeg skisserer
MINE erfaringer som det settes spørsmåltegn ved fra deg blant
annet. Vel....du om det.Jeg har ikke kunnskap til å besvare disse
spørsmålene.Alt jeg vet,er at DET FUNGERER. Hva Dere måtte
gjøre med saken,er helt og holdent deres egen sak.Andre her på
forumet kan tenkes være interessert,så derfor luftet jeg dette.

Jeg har ikke nevnt,eller tenkt "negativ kritikk" med et ord,så dette
svirrer nok kun hos deg!! Svaret du etterlyser
forklarte jeg at jeg ikke KUNNE svare på grunnet sviktende kunnskap.

Uten andre baktanker,har jeg kun skissert/forklart egne erfaringer,så
når disse dyptgående tekniske undersøkelsene ble fremført her,ja da
"ramla jeg av" for å si det sånn.

De fremsto helt uvirklige når jeg tar MINE erfaringer i betraktning.

Du sier du kan tenke deg å bruke 12 volt drift,og på det kan jeg bare
snakke ut fra mine erfaringer.Bare bruk det.Det fungerer.


Ja du har helt rett, mine kommentarer var rettet til deg, der var derfor jeg siterte deg.
Stort nummer? Nei det har jeg ikke gjort av dette, jeg bruker også bare små bokstaver inne i setningene mine.
Du forteller om dine gode erfaringer med bruk av 12V og jeg spør og forteller om ting som kan være greit å få med i denne sammenhengen.
Men det virker som at du ikke ser at noen andre også kommenterer? Min interesse er at det som blir sagt er mest mulig riktig så ikke noe andre eventuelt gjør noe feil og får problemer på grunn av dette.


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeLør 14 Jan 2012 - 0:41

knutove skrev:
Det må da være en fin løsning å ha muligheten til å bruke 12v.
Jeg trodde forøvrig ikke det var vanlig å kunne kjøre kjøleskapet på batteriet i vogna. Trodde dette bare var en kobling fra bilen og direkte til kjøleskapet. Jeg har aldri brukt dette selv av den enkle grunn at jeg har aldri har hatt dette oppkoblet på bilen og kjøleskapene på mine vogner har ikke fungert på batteripakken i vognen. Er det i så tilfelle slik at det virker på begge batteriene så er det viktig å koble et relé, slik at det bare bruker et batteri av gangen og kobler automatisk over på bilen når det får spenning den veien.


Etter de forskjellige innleggene her,er det mye som tyder på at forskjellige vogner,har ulik
løsning på 12 volt-opplegget til kjøleskapene.

På min vogn fungerer det fra begge batteriene,og et relè kobler vekk bilstrømmen når
tenningen skrus av på bilen.Da risikerer man ikke tomt bilbatteri.

Som sagt,så syns jeg dette fungerer fint,men selvfølgelig koster det noen kroner for å
få montert dette (riktig) da.

Det er jo et alternativ for de som ikke vil kjøre etter veien med gassbrenneren på,men som
jeg tidligere sa,så er jo dette et valg den enkelte må ta selv.Jeg har kjørt Europa rundt i
25 år med gassdrift på kjøleskapet,og det har fungert utmerket !!
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeLør 14 Jan 2012 - 0:44

Jan Ole skrev:
Ottar skrev:
Jan Ole skrev:
Ottar skrev:

Ok, ved en annen anledning skal jeg henvende meg til noen som ikke tror at kommentarer er utelukkende negativ kritikk, men heller faktisk forsøker å svare på det som jeg spør om.
Jeg kan godt tenke meg å bruke 12V drift jeg, men jeg er skeptisk til enkelte ting, disse forsøkte jeg nå å få svar på uten hell.

Jan Ole;
Jeg går ut fra at kommentarene var rettet til meg,så jeg får svare.

Detta er da ikke noe å lage noe stort nummer av?? Jeg skisserer
MINE erfaringer som det settes spørsmåltegn ved fra deg blant
annet. Vel....du om det.Jeg har ikke kunnskap til å besvare disse
spørsmålene.Alt jeg vet,er at DET FUNGERER. Hva Dere måtte
gjøre med saken,er helt og holdent deres egen sak.Andre her på
forumet kan tenkes være interessert,så derfor luftet jeg dette.

Jeg har ikke nevnt,eller tenkt "negativ kritikk" med et ord,så dette
svirrer nok kun hos deg!! Svaret du etterlyser
forklarte jeg at jeg ikke KUNNE svare på grunnet sviktende kunnskap.

Uten andre baktanker,har jeg kun skissert/forklart egne erfaringer,så
når disse dyptgående tekniske undersøkelsene ble fremført her,ja da
"ramla jeg av" for å si det sånn.

De fremsto helt uvirklige når jeg tar MINE erfaringer i betraktning.

Du sier du kan tenke deg å bruke 12 volt drift,og på det kan jeg bare
snakke ut fra mine erfaringer.Bare bruk det.Det fungerer.


Min interesse er at det som blir sagt er mest mulig riktig så ikke noe andre eventuelt gjør noe feil og får problemer på grunn av dette.



Ja,det er bra.Derfor ville jeg ikke svare spesifikt,da kunnskapene mine om dette er minimale.
Det eneste jeg er sikker på er at dette fungerer,hverfall for meg.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitimeSøn 15 Jan 2012 - 11:51

Her ser det ut til å være mange ulike meninger og trolig også ulike løsninger i ulike vogner. Selv har jeg kjørt med gassdrift på kjøleskapet i mange år, og da er skapet kaldt slik det skal være. Har nå et 150-liters skap som også har denne auto-funksjonen, men har etter gammel vane kjørt med gass. Ser for øvrig at vognen henter 12v fra bilen selv om motoren ikke går, så jeg ville ikke våge å bruke 12v på lengre stopp. Lurer også på kabeltverrsnitt på strømforsyning fra bilen, kjøleskapet bruker jo endel strøm. Dersom kablingen ikke er kraftig nok, så blir det varmt.

Uansett er det greit å ha på plass ventil med krash-sensor, så kan gassen brukes, i alle fall sørpå i varmere strøk. Det er også greit når man kommer i land i Kiel med "varmt "kjøleskap og kjører rett til Citti for å handle mat og drikke. Setter skapet på gass, handler, og kjører sørover. Skapet blir raskt kaldt. Men kanskje jeg skal forsøke på 12v en dag, så finner jeg ut hvordan dette virker på min vogn.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fereprisene til Stena Line Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fereprisene til Stena Line
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Dethleffs new line 540
» Custom Line og liknende

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Kontinentet-
Gå Til: