CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fereprisene til Stena Line

Go down 
+8
Lmc
Åge P
trivesivogn
joka
Tommy
quattro1
ArneO
Ottar
12 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Fereprisene til Stena Line - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Jan 2012 - 12:06

quattro1 skrev:
Lurer også på kabeltverrsnitt på strømforsyning fra bilen, kjøleskapet bruker jo endel strøm. Dersom kablingen ikke er kraftig nok, så blir det varmt.
Sikringene skal fra fabrikkens side være tilpasset kabelens dimensjoner slik at farlig varmeutvikling ikke skal skje. I motsatt fall er det reklamasjonsgrunn.


//Ole
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Jan 2012 - 12:32

quattro1 skrev:
Ser for øvrig at vognen henter 12v fra bilen selv om motoren ikke går, så jeg ville ikke våge å bruke 12v på lengre stopp. Lurer også på kabeltverrsnitt på strømforsyning fra bilen, kjøleskapet bruker jo endel strøm. Dersom kablingen ikke er kraftig nok, så blir det varmt.
Men kanskje jeg skal forsøke på 12v en dag, så finner jeg ut hvordan dette virker på min vogn.


Akkurat det samme som jeg sa for 2 år siden. Jeg har også alltid kjørt på gass.

Jeg hadde det også sånn at kjøleskapet henter strøm fra bilen,selv etter den ble slått av.

Hos Dethleffs-forhandler i Tyskland,koblet de for meg under en service,så kjøleskapet også kunne gå
på batteriet i vogna.Spør meg ikke hvordan det ble gjort,men
det virker. For ikke å gå i baret,vrir jeg av kontakta ved lengere stans(over en time),og da går det på vogn-batteriet,som
lades opp igjen når jeg kjører avgårde.

Kjøleskapet MITT drar 10 amp.(120 Watt Dometic) og kabelen som mater,er dimensjonert til 15 amp. fikk jeg
opplyst.Samme med kabelen ved siden av som lader vogn-batteriet under kjøring.Sikringen
er også 15 amp. Disse går på kursene 9 og 10 i kontakta.

Du har større kjøleskap,så kanskje det trenger mer strøm?? Frysern er vel selve problemet i så fall.
Du bør nok undersøke først før du drar på tur,og ha alt i orden.

Jeg prøvde meg fram hjemme ved ca.23 varmegrader i et par døgn på kort-tur,for å se,før jeg la ut på lang tur.
Som sagt....det virker hos meg,og jeg merker ingen ting på bilen at det er noe problem heller.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Fereprisene til Stena Line - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Jan 2012 - 14:05

Jeg er en smule overrasket over å finne såpass konkrete tekniske diskusjoner i en tråd ved navn "Ferjeprisene til Stena Line", men for all del. Forum er forum.

La meg beskrive hvordan det originale Dometic-skapet i vogna mi fungerer. Mulig flere har godt av en oppfrisking.

Kjøleskapet har tre valg for drift: 220V, 12V eller gass.

220V er selvforklarende. Her må man ha ekstern strømtilførsel med ledning. Brukes på campingplasser, eller siste døgnet hjemme før man drar på tur. Termostaten styrer temperaturen i kjøleskap.

Gass er også selvforklarende. Her brukes gass for å drive kjøleskap. Brukes ved fricamping, og for min egen del på kjøredistanser fra/ mellom/ til potensielle fricamp-lokasjoner for å optimalisere batterilading fra bil til vogn. (Forklaring på dette følger på neste punkt.) Også i gassdrifts-modus blir kjøleskapets temperatur styrt av den justerbare termostaten i kjøleskapet.
Om man benytter gassdrift på kjøleskap under kjøring, skal man stoppe FØR man kjører inn på bensinstasjoner og slukke kjøleskapet. Det er tross alt en åpen flamme like innenfor et perforert plastdeksel vi snakker om, og dette utgjør en ikke ubetydelig eksplosjonsfare. Jeg skal likevel være den første til å innrømme at jeg ikke alltid "husker" dette, siden jeg kan forsvare meg med at bilens bensinlokk er på ekvipasjens venstre side, mens kjøleskapet er på motsatt side. Dette er et forhold jeg ser at det stadig syndes mot, av folk med betraktelig kortere distanse mellom bensinlokk og kjøleskaps-ventilering enn hva tilfellet er hos meg.
Og selvsagt, gassdrift kan ikke benyttes på ferjer.

12V er selvsagt batteridrift. Og her må jeg skille mellom hvordan batteridrift er koblet originalt, og hvordan jeg sjøl har valgt å koble dette.
Vogna mi er originalt utstyrt med 13-pols kobling til bil. I denne koblingen skal det ligge ferdig ledningsnett for 12V-drift av kjøleskap, lading av batteri i vogn osv. Hvorvidt dette faktisk er installert, kan variere fra vogn til vogn og også variere mellom ulike forhandlere. Kort sagt, sjekk hva du har. I vogna mi var det greit med 12V drift av kjøleskap, men lading av batteri besto kun av å koble vognbatteri til bilbatteri. Ikke helt det jeg var ute etter... Det varierer også hvordan 13-pols blir koblet på bilen. Jeg har sett direkte kobling på batteri, eget styrerele og egen knapp bli brukt. Nok en gang, sjekk hva du har...
Jeg har bil med 7-pols kontakt, samt vanlig henger og båthenger med 7-polskontakt. Også hater jeg overganger. Derfor valgte jeg å sette på vanlig 7-pols kontakt på vogna også, men ikke la dette bli nok en tråd om antall poler i kontakten. Jeg har valgt å bruke "tåkelyspinnen" til å forsyne vogna med strøm, enkelt og greit. 6-kvadrats ledning på bil, samme som på vogn. Kort fortalt, når det lyser i ene parklyspæra på bilen, sendes det strøm gjennom en ON/OFF-bryter i motorrommet og inn som styrestrøm til et rele. Såfremt nevnte bryter står ON, sendes strøm til "tåkelyspinnen" i bilen. Årsaken til bryter er at jeg ikke vil kjøre med båthengerens tåkelys kontinuerlig tent... Og for all del, husk sikring ved batteri.
Denne strømmen passerer som sagt gjennom tåkelyspinnen og inn til vogn. I Hobby 560 ligger en koblingsboks under dobbelsenga, og der kan du finne igjen ledningsfargene og se hvilken retning ting tar. Jeg har koblet som følger:
Innkommende strøm går i 6-kvadrat til en kombinert skillerele/ batteribooster, og lader vognas batteri med 14,4V. Max 14 A trekkes fra bil.
Vognas kjøleskap vil ved 12V-drift kun trekke strøm fra vognas batteri, IKKE bilen. Kjøleskapet styres ikke av intern temostat på 12V, kun ekstern. Det vil si at det ikke starter med mindre utetemperatur er over 5 grader eller så, og når det starter trekkes 10A kontinuerlig. Altså bare 4A igjen til batterilading i mitt tilfelle. Og det er forklaring på at jeg ikke bruker 12V mellom fricampinger. Der prioriterer jeg batterilading i stedet, og drifter kjøleskap på strøm.
Jeg har tenkt å sette inn et rele i vogna også, sånn at kjøleskap på 12V kun brukes når strømtilførsel fra bil er på. Da har jeg i så fall likt system som på 13-pols system. Men på lengre ferjeturer vil jeg i så fall miste driften på kjøleskapet, med mindre jeg legger inn en bryter for å velge. Skal jeg først montere noe mer, tar jeg nok med nevnte bryter.

Håper dette var oppklarende.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Jan 2012 - 16:26


Hvordan virker kjøleskapet ditt på 12 volts drift,HobbyTom ??
Har du problemer med kjøl eller frys?? Ser noen har problemer
med frysedelen på skapet ved 12 volt drift.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Fereprisene til Stena Line - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Jan 2012 - 17:51

Ingen problemer med 12V drift her nei, med unntak av at det kan bli i kaldeste laget om utetemperatur er helt ned mot grensen for hvor kjøleskapet driftes eller ikke. Så om jeg vår eller høst vet at det er kaldt den veien jeg skal, forekommer det at jeg bruker gass i stedet. For da virker som kjent termostaten. Er det kaldt nok, kan man jo bare slå av kjøleskapet under kjøreturen også.

12V-drift som beskrevet er suverent. Jeg reiste fra Trøndelag og ned til Larvik på en dag, uten å bruke gass før vi fricampet for kvelden. Brukte litt batteri den kvelden, men lot kjøleskapet bare stå på gass og fikk dermed lada litt batteri igjen da vi kjørte til ColorLine-kaia i Larvik tidlig neste morgen. Noen minutter før vi skulle kjøre ombord, stengte jeg gassen og slo over til batteridrift. Dermed holdt kjøleskapet seg kaldt under hele overfarten til Hirtshals.

Da vi kjørte på land, ble det et stykke før vi fant en rasteplass stor nok til både oss og de vi reiste sammen med. Virker som alle skal kjøre til side for å starte kjøleskap igjen, så det blir gjerne fullt på de første rasteplassene nedover den første biten i Danmark. Voltmeteret i vogna viste imidlertid at vi hadde fått ladet ganske mye på vei til første rast, så jeg trengte ikke slå over til gass. Men de vi reiste sammen med, fikk omsider startet sine kjøleskap. Likevel var melka deres sur når vi kom frem for kvelden, og jeg hadde nok den kaldeste pilsen under markisa den kvelden...

Alt blir litt enklere når ting virker.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Fereprisene til Stena Line - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line - Page 2 Icon_minitimeMan 16 Jan 2012 - 16:00


Dette er hva Svenske forskrifter sier om bruk av gass:


Det är förbjudet att ha brännare igång, kylskåp, värmepanna eller motorvärmare under tankning. (Också ombord på färjor) Man skall alltså slå av kyl och panna (stänga av gasen) och man skall stänga av motorn. Eventuell dieselvärmare till bilens kupé skall också slås av och om bilens dieselmotor har en inbyggd värmare så stängs den av när man stänger av tändningen.


Ikke dumt å få 12 volt-anlegget til å fungere.Det gjør ting lettvint.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fereprisene til Stena Line - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Fereprisene til Stena Line   Fereprisene til Stena Line - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fereprisene til Stena Line
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Dethleffs new line 540
» Custom Line og liknende

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Kontinentet-
Gå Til: