CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 External Start

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

External Start Empty
PosteTema: External Start   External Start Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 22:37

Hvordan fungerer external start funksjonen på alde 3010 med elektronisk styringspanel? Jeg tenker altså at varmen starter med en gang 230v blir koblet til.
Er dette ekstraustyr eller følger det med alle vogner? Noen som har guide på hvordan man setter opp dette i panelet uten å måtte ty til "hjemmesnekra" løsninger?
Gjelder ei 720 fra 08
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

External Start Empty
PosteTema: Re: External Start   External Start Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 22:56

Du trenger ikke sette opp noe som helst i Alde panelet. Det eneste er at fyringen må stå på og innstilt slik du vil ha den når du trekker ut strømmen. Alde'n starter opp igjen med de samme innstillingene når strømmen kommer tilbake.

"Problemet" er at Hobby har en elektronisk hovedbryter som ikke slår seg på når du setter i 230V til vogna, og da får ikke Alde-panelet 12V. Det er her du må ty til en mer eller mindre hjemmesnekra løsning.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

External Start Empty
PosteTema: Re: External Start   External Start Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 23:03

External start på Alde er om man skal bruke et rele el.l. for oppstart av Alden. Om man skal ha Alden til å starte når man setter på 230V trenger trenger man en form for "vinterkobling". Den virker slik at man kan slå av 12V, og at 12V til styrestrøm til Alden kommer på når 230V kobles til.

Om det er standard i Hobby vet ikke jeg. Litt mer info finnes her: http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Vinterkobling og følg også gjerne linken i bunnen for å få en gjennomgående diskusjon om temaet.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

External Start Empty
PosteTema: Re: External Start   External Start Icon_minitimeTor 26 Jan 2012 - 6:35

Slik det fungerer på min Alde er at dersom man aktiverer EXT på displayet, husker displayet hvilke innstiller som var der før man kuttet strømmen, og alden starter da opp igjen selv når man sette på kontakten.

Men man har jo hovedbryteren fra Hobby panelet da.
Alden vill ikke få strøm fra omformer/batteri før denne er satt på.
Da er det å finne seg noe som har 12V slik at Alden har 12V konstant, eller mulig man kan benytte batterisaken som Alde har. (denne er prmært for å beholde klokken).

Jeg koblet om slik at Aldedisplayet fikk strøm konstant, selv om hovedbryter var av, det er snakk om å ta strøm på styringssentralen inne i kleskapet.

Jeg satt opp en endebryter slik at jeg velger om jeg skal ta spenning som orginalt etter hovedbryter, eller før hovedbryter ved å slå over bryter (vinterkobling)

Står litt om der Her
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

External Start Empty
PosteTema: Re: External Start   External Start Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 5:55

Jeg har koblet om dette inn i sentralen for bryterpanelet.
Jeg tar strøm entne fra batteriet, eller fra omformer FØR hovedbryter.

Er kun noen watt, så det er ikke noe problem.
Husker ikke i farten hvilket koblingspunkt jeg brukte på printplata, men mener der var bare ett punkt jeg fikk spenning på når hovedbryter var avslått.
Jeg modifiserte dette ved hjelp av en endevender/trppebryter, slik at jeg kunne velge enten med batteri eller omformer, alt etter om jeg har batteriet stående i vogna.
Til Toppen Go down
Sponsored content





External Start Empty
PosteTema: Re: External Start   External Start Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
External Start
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde smart start.
» Treg start av Alde på gass
» Hjelp til start av strøm og gass
» Automatisk start Alde når 230V tilkobles
» Noen med erfaring - Selco call start Gsm og Alde 3010?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: