CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bytte av batteri

Go down 
+4
Jan Ole
johan_a
Jan
campist
8 posters
AvInnlegg
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 17:51

Batteriet som jeg har i vogna er fem år om et par måneder. Det er sikkert ikke så ille, men hvordan kan jeg egentlig vite at det ikke plutselig en dag vandrer?

Har egentlig mest lyst til å være føre var, bytte batteriet slik at jeg har det i de tre sessongene til jeg trolig kommer til å ha vogna. Er ikke noe imponerende med en fjernkontroll til Mover om jeg blir stående med flatt batteri. På den annen side, batteriet har aldri vært dyputladet, så vidt jeg vet.

Batteriet er i dag et Varta 110 Ah fritidsbatteri. Det er grovt overdimmensjonert. Mover'n trenger ikke mer enn 60 Ah, men 75 Ah er anbefalt. Ellers så bruker vi stort sett bare batteriet en håndfull ganger til å dra ned i dassen om vi ikke finner ordentlig fasciliteter under veis på tur. Da kommer helt plutselig spørsmålet - til dem som har greie på det:


Hva slags batteri bør jeg kjøpe?
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 19:37

foreslår et varta 110AH siden du tydeligvis har god erfaring med sorten
men egentlig så anbefaler jeg et gelebatteri i passe størrelse fra kjent produsent
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 19:44

Om et batteri tar kvelden det kan du nok ikke forutse sånn uten videre.Å måle syrevekta gir en indikasjon,men gir ikke en fasit.Syrevekta er som regel lavere på toppen av cellene.Med en vanlig intelligent lader får du ikke fres på ladingen og får frigitt døde krystaller som kan vekkes til live.For å gi en enkel forklaring etter mine ikke alt for dyptgående kunnskaper om det.For å få det til (frigjøring av krystaller og blande syrelagene) må du faktisk overlade det med 5-10%av ladespenningen.I kontrollert form med en ikke-elektronisk lader som .eks C-Tek og Mascot.De duger ikke til dette.


Når du har gjort dette noen timer vil du få en korrekt syrevekt, da batteriet vil koke (kontrollert) og syren som lå litt lagvis vil da bli blandet og du vil avlese en korrekt syrevekt.Og den syrevekta du da avleser vil gi deg en ganske nøyaktig indikasjon på batteriets tilstand.


Du kan,ved litt tålmodighet, belaste batteriet med x antall w i en gitt periode.Og så avleser du hvor mye spenningen har sunket i den perioen.Da vil du se hvor mange Ah batteriet har, og det vil hel sikkert avvike utifra den verdi du opprinnelig har,da 5 år er en bra alder for et batteri.


Hva slags batteri du bør kjøpe? Et vanlig batteri med x antall Ah koster f.eks 1000 kr.Et AGM koster kanske 1500 med samme antall Ah.Et GEL koster 2000.Sånn røfflig.
AGM gir best valuta for mange, er vedlikeholdsfritt og er godt egnet for bruk i vogn.Har en stor minus,og det er at det er følsomt for overlading.
110-120 Ah AGM får du i fritidsbutikker, på kampanje til litt under 2000.GEL vil du måtte batale rundt 3000 for muligens,er sjelden å se på kampanjer.Men det kjenner jeg lite til.


Fra meg er 1.pri AGM. 2.pri GEL. Ikke noen andre alternativer mener jeg.


Men andre mener sikkert noe annet her.Og det får du selv bruke litt av din egen erfaring til å finne utav.Du har jo campert noen år,så du er vel ikke helt uten erfaring på det området?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 20:05

Så langt, etter knapt fire år med 110Ah GEL har jeg ikke noe negativt å si om det, men trodde ikke at man må opp i 3000.- for det?
Mener å huske at jeg betalte 1800.- for mitt og prisen har vel ikke økt så mye vil jeg tro..

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 20:27

Gel 110 Ah fra Maxfritid : 3 397 for 110 Ah (som et eksempel)

http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1199&produkt_id=18997&selected_card=Modeller&f=1

Fra Sunwind (AGM): 120Ah AGM 2190,-:
http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=3&pid=1099


Finnes sikkert i mange prisklasser.Har ikke sjekket det da jeg har et AGM som fungerer utmerket.GEL til såpass lav pris er et kupp tror jeg.


Denne prosenten som jeg referert til er noe som jeg har lest for ei tid tilbake, så 1000-1500-2000 kan være helt feil.Men jeg tror at GEL er de beste batteriene (elektriske egenskaper),og det beste er som regel det dyreste også.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 20:58

Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 23:01

Jeg glemte å ta med et parameter til - jeg kan godt tenke meg å få ned vekta litt. Da er vel ikke gele så veldig gunstig? Jeg blåser egentlig i hva batteriet koster, vekta er mer interessant.

Det høres ut som om det kan være fornuftig å bytte batteriet ut, fordi det er så drit kjedelig å stanse.

Jeg bruker jo ikke strømmen til annet enn moveren. Og 75Ah som alltid blir ladet er vel da ikke så galt. Alltid pleier jeg å legge på litt ekstra fordi det "er kjekt å ha", men kjekt å ha er også tungt å dra :-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 19:39

Er ikke lenger bare Ah som gjelder, ta en titt på sonnak.com, last ned camping batteri brosjyren (multifit) så er det godt beskrevet. De oppgir "*Wh = Tilgjengelige Watt-timer ved 20 timers utlading uten å overskride den anbefalte utladingen.". Da kommer gel best ut i vekt/effekt..
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 21:01

DigitalMe skrev:
Er ikke lenger bare Ah som gjelder, ta en titt på sonnak.com, last ned camping batteri brosjyren (multifit) så er det godt beskrevet. De oppgir "*Wh = Tilgjengelige Watt-timer ved 20 timers utlading uten å overskride den anbefalte utladingen.". Da kommer gel best ut i vekt/effekt..

Hva med Lithium-batterier? Full effekt til de nærmest er utladet,og lengre levetid.
I tillegg er det halve vekta av bly-batterier.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 21:04

Ottar skrev:

Hva med Lithium-batterier? Full effekt til de nærmest er utladet,og lengre levetid.
I tillegg er det halve vekta av bly-batterier.

Tanken har falt meg inn, men tror det blir vanvittig dyrt for tilstrekkelig kapasitet, Ni-Mh burde også gå. Bygge en pakke med en haug batterier for batteridrill? Blir vel litt voldsomt.....
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 23:07

Litt off-topic men...
Bare en liten tanke til de som lurer på hvordan å lade batteriet i vogna under kjøring:

I min bil (riktignok, ikke i campingvogna) har jeg to radiosendere som er koplet til et separat motorsykkelbatteri gel-batteri bak i Pajeroen. Har ikke noen batteribooster til dette batteriet for lading, men det har jeg løst på den måten at jeg har koplet en 12 V til 230 V konverter til sig.tenneren som også finnes bak i bilen. Til konverteren har jeg igjen en liten lav-effekt lader Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-37734/ .

Denne løsningen er både billig og virker fint. Altså billigere enn å kjøpe en egen batteribooster til en tusenlapp eller to. Hele oppsettet kostet meg omkring 900 kroner.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitimeSøn 4 Mar 2012 - 21:34

Hei Campist

Du er godt fornøyd med det batteriet du har, og bruker det kun til Moveren og til toalettet noen ganger. Det virker fortsatt.

Sånn jeg ser det er det 2 alternativer for deg.

1. Bruk det du har til deg tar kvelden, du får alltid kjøpt ett batteri der ute.

2. Kjøp ett nytt vanlig batteri, men da på 80 Ah. Du Sparer vekt og vet at batteriet er bra.

Til Toppen Go down
Sponsored content





Bytte av batteri Empty
PosteTema: Re: Bytte av batteri   Bytte av batteri Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bytte av batteri
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bytte-/serviceintervaller på gassanlegg?
» Bytte gassregulator
» Bytte trekkbil.
» Bytte avløpsrør bad
» Frostvæske

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: