CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømkapastitets-løsninger

Go down 
+15
hobby 650 kfu
Ludo
Harald-
Camelot
Jan Ole
merceben
Markus Vesala
Thomas
knutove
TomA
sanapo
Jan
offpist
janp
Runerask
19 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:24

offpist skrev:
Jeg har 7 slike pumper sunket dypt ned i kontoen min, og de går alltid på fullt for å passe på at nivået holder seg lavt. Veldig effektivt for det er stadig så man kan se bunnen.. Wink
Sugepumper dette da??
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:32

Ja du mister 0,7 V. som betyr at batteriet som ligger etter dioden aldri vil oppnå full lading.
0,7V er nemlig ganske mye i denne sammenhengen. Wink
Google litt så finner du ørten emner om det der på ymse båtforumer.

Er ingen enkel sak å finne en optimal løsning for lading av 3 forskjelllige batterier på en dynamo samme hvordan man vrir og vender på det. Og det som gjør det mest vanskelig for deg er at du har to forskjellige forbruksbatterier som du er redd for skal stjele strøm for hverandre. Jeg tror jeg bare ville paralellkoblet de og levd lykkelig med det. Og neste gang det er tid for utskiftning så kjøper du to like.

JanP: sugepumper ja.. den største heter "staten" som blåser bort det meste FØR det kommer på kontoen..
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 23:04

Diodene skal sperre for belastningen, og vil ikke ha noe med ladingen å gjøre.

Men batteri-isolatoren har vel dioder innebygget da.....xD
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 17:47

Noen som vet om det finnes batteri-monitorer som man kan se når det er fullt oppladet når ladingen pågår(bilen sviver på tomgang)?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 17:57

Det ville jo være en ganske dårlig batterimonitor om man ikke så det Wink
På samme måte som den teller ned når du bruker strøm så teller den opp når du lader.
På min kan man også se hvor mange timer/minutt det er igjen før det er fullt, med nåværende ladestrøm.

Men nå er det jo slik med batterilading at de siste 10-15% går ganske tregt. Så jeg ville ikke latt bilen stå på tomgang for det om jeg var tur.












Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 17:59

offpist skrev:
Det ville jo være en ganske dårlig batterimonitor om man ikke så det Wink
På samme måte som den teller ned når du bruker strøm så teller den opp når du lader.
På min kan man også se hvor mange timer/minutt det er igjen før det er fullt, med nåværende ladestrøm.

Men nå er det jo slik med batterilading at de siste 10-15% går ganske tregt. Så jeg ville ikke latt bilen stå på tomgang for det om jeg var tur.


Oki, men på min bobil står batterinivået på fullt mens bilen går på tomgang. Først når jeg slår av tenningen at jeg ser virkelig nivå.

Jeg må med andre ord seriøst vurdere en uorginal monitor jeg da xD










Sist endret av Runerask den Lør 21 Apr 2012 - 18:54, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 18:04

Ja, den der måler nok bare spenningen på batteriet. Det er ikke noen fullgod batteri monitor.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 18:37

Runerask skrev:
Diodene skal sperre for belastningen, og vil ikke ha noe med ladingen å gjøre.


Men batteri-isolatoren har vel dioder innebygget da.....xD

Ja, det var tanken. Men det var da.


Nå skal jeg gjøre noe mye enklere (for meg da), og det er å montere et eksternt strømuttak i fronten av bilen. Det er mye brukt til bl. annet vinsj på Landcruiser og andre 4 X4.

Skal montere dette med en plugg som heter "Anderson-plugg", finnes i mange varianter og størrelser. Siden jeg har 2 X 100A batteri i bilen så har jeg masse strøm der, og så slipper jeg å tenke på å lade batteri i vogna under veis, med langt strekk av kabler fra motorrom og bakover, samt problemer med lite tverrsnitt og knotete kobling i 13-polt uttaket.

Jeg skal montere et tilsvarende uttak under vogna, og lager meg en kabel med 2X 16 mm2 som da kobles mellom de 2 uttakene i vogna og bilen.

Plugger til strømuttak blir slik:


Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 140Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Javascript:;


Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 140

Kabel mellom bil og vogn, lages selv med pluggene over, sannsynligvis 2 x 16 mm2 dobbelisolert kabel:

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 $(KGrHqUOKi8E55!0rnzgBOolOuBTg!~~60_12

Har kjøpt den batterivelgeren som du Offpist linket til (Biltema), samt skillereleet. Er litt usikker på om det sakl brukes, da jeg ser for meg at en diode som hindrer strømgang fra vogna tilbake til bilen er det som passer meg best. Få se hva jeg gjør. Det er jo mulig å gjøre om dette senere.

For meg er dette kjekt fordi det blir noen flere stopp uten strømtilgang i sommer, og med strøm fra bilen i tillegg så har vi litt å gå på.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 18:59

Ja, det der blir nok bra. Drastisk, men bra ;*)

Noe slikt?
Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 524460_10151547130435182_873550181_24209333_994946603_n
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 19:05

Ja, det var kjapt tegnet.
Det blir noe som du tegnet ja. 16mm2 er litt kraftig kabel, men samtidig er plugger også litt kraftigere og dermed litt enklere å feste skikkelig. Vet ikke om det blir et uttak rett bak akslingene der batteriet er, eller om jeg legger det helt frem og på draget. Om det monteres der så er jeg litt mere fleksibel mtp bilens plassering. Og kabel kan jo lages lengre hvis behov, men 10 meter er vel langt nok.

Om jeg legger koblingen i front på draget så legger jeg det åpent og i et rør på undersiden av vogna.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 16:59

Tilbake til refleksjon fra første fricamp helg med vognen.
Fra fredag til søndag så hadde jeg brukt 93 AH på mitt 120 AH batteri og da har jeg ikke vært sparsom, snarere tvært imot. PC, tv og lydanlegg ble flittig brukt. Det var jo tross alt dårlig vær og noe må man finne på. Alde`n og kjøleskap har gått på gass hele helgen den 50 L vanntanken holdt helgen igjennom, selv med en rask dusj på lørdag.

Spenningen på batteriet var ved avreise på 11,8 V. Enda litt å gå på, men det ville ikke holdt et døgn til.

På de to timene jeg brukte på å kjøre hjem så hadde boosteren ladet nesten 40 AH. Stoppet også og gikk over ledningsnett da vi var halvveis, og konstanterte en lett lunk på kablene. Ikke noe urovekkende. Telleren på veggen forteller at om jeg kjører 3 timer til så vil batteriet være helt fult. Siden jeg har koblet dette utenom tenningen på bilen så ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å la boosteren stå å jobbe en time mens man hadde matpause underveis, men ikke så mye lengre enn det.

Ser lett for meg at selv med stort forbruk så kan man holde seg selvforskynt med strøm på en lang ferie, så lenge man flytter på seg hver 2. eller 3. dag. Og det passer perfekt til mitt bruk.

Leker litt med tanken på å hive på enda en 20A booster, og koble denne via en vekselbryter på kursen til kjøleskapet. Så kan man velge å kjøre kjøleskapet på gass og heller oppnå 40A lading av batteri mellom stoppene. Men det blir litt ekstremt Wink


Sist endret av offpist den Søn 22 Apr 2012 - 17:05, endret 1 gang
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 17:03

med min nye bil så har vi jo fått strøm bak så kjøleskapet virker og den gir ogs å strøm til batteriet (ser det øker i måling når jeg starter bilen ) , denne boster saken du snakker varmt om er det noe dyre greier? , vansklig å montere? høres jo genialt ut ....jeg har jo kun ett 80 amp batt. til forbruk og sliter med vekta .....(jada både jeg og vogn...) :-)
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 17:13

Ikke utenkelig at vognen din allerede har booster hvis du allerede får lading bak.

Boosteren jeg bruker heter Waeco DC20. Den finnes også i en 8A utgave.
Begge fåes billigere i utlandet, men jeg veit jo hvor glad du er i nettbutikker Sanapo Wink

Veldig enkel å montere, men går man for 20A utgaven så bør man sørge for at kablene i bil og vogn tåler denne strømstyrken.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 17:19

åssen får man sjekket det med kabler i bil og vogn??? å spørre noen på hyundai verkstedet om dette , er vel det samme som å si hadetbra til all garanti ved lednings nettet....hehe men en slik 8 amp sak gjør den noe nytte ? eller er den for liten ? er jo ikke store pris forskjellen ! , ang. nett handel , åssen går det ? hørt noe ? hehe vi har og vært på tur i helga , men havna på campingplasser begge nettene ...
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 17:34

vi har faktisk 20 amp baterilader mener jeg å huske , er det for stort for ett 80 amp batteri eller er det bare bra , vi har ingen problemer pr idag med lading eller "overlading" er en slik mascott lader , og det er kort vei mellom lader og batteri lukter heller ikke at det batteriet "koker" .
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:15

Tror ikke du får så mye hjelp hos Hyundai nei.

20A lader er ypperlig for 80AH batteripakke, og mascott leverer normalt ladere av veldig god kvalitet.

Meningen med innleggene mine her er ikke å få alle til å bli bekymert for at de har for lite batteri og lader Wink Er man fornøyd med løsningen man har, så skal man for all del ikke gjøre noe med det.




Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeSøn 22 Apr 2012 - 18:20

hehe , for all del tro ikke at vi blir nærvøse , mere slik: faen han har DET, også han , hm det hadde vært morro om jeg og hadde hatt..... hehe

feks , så snakker jeg og kjerringa om internett og ender vel med slik løsning fra ice som ncc har , men så leser jeg om det du har også irriterer jeg meg over at jeg IKKE har minste annelse om hva dette betyr /koster , eller gjør for deg/meg ..... og vi har vel alle lyst på det optimale , er bare at de som er som meg IKKE er i nærheten av din/deres kompetanse ang. strøm og nett..... så ikke gi dere med å opplyse oss andre ....hehe men ha tålmodighet med våres spm....
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeMan 30 Apr 2012 - 20:16

I helga ble det fricamping igjen, og som vanlig går det med litt strøm.
Denne gangen gikk det ikke fult så bra når jeg skulle til å lade med booster.
Sikringen i bagasjerommet (30A) ble så varm at den smeltet hele sikringsholderen!

Så, dere med 20 A booster.. Vær forsiktig sier jeg bare.

Edit: nå med bilde.
Ser du den kull klumpen i enden av ledningen?
Det var sikringen som skulle ha røket.. I stedet tok den fyr!
På bildet så har jeg revet ting fra hverandre
Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 548514_10151584136155182_873550181_24338787_1453155863_n


Sist endret av offpist den Tir 1 Mai 2012 - 9:36, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeMan 30 Apr 2012 - 20:31

Nå avventer jeg bare Truma sin nye brenselscelle skal komme tilgjengelig for salg, så regner jeg med at mine strømbehov er dekket. Det skal bli greit å kunne slippe å kjøre på tomgang :-)
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeMan 30 Apr 2012 - 23:00

Sanapo, jeg har samme vogntype som deg, men 600lk.
Når du kopler til bilen vil du nok som jeg kunne lade batteri, men kanskje ikke helt optimalt pga spenningsfall i ledninger osv. tipper du har ca 13,5-13,8V?
Uansett, når du sier du klarer å drive kjøleskap på bilen er det nok en sannhet med modifikasjoner, fordi du i praksis bruker av både batteri i bilen OG vogna når kjøleskapet har batteridrift.
Mål spenningen på batteri i vogna når bilen sviver uten å skru på kjøleskap. Skru deretter på kjøleskap, og mål deretter spenningen. Spenningen synker vesentlig mye, hvor mye den synker vet jeg ikke helt, da jeg skrudde på gassen igjen når batteriet sank til under 13V mens bilen var i gang.

Jeg tenker også på å kjøpe en 8amp booster, dette for å kunne lade batteri mer optimalt i forhold til idag, ikke for å kunne kjøre me kjøleskap på, da booster er for liten til det. husk at kjøleskap ofte er 10-13amp(mitt kjøleskap er på 185W på batteridrift). går det kun 7-10amp fra bilen til vogna, ja så vil du tappe vognas batteri, slik er det bare...
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 1 Mai 2012 - 9:21

På hobby går kjøleskapet direkte på stikket på hengerkontakten ved 12V drift. i tillegg har jeg 8A Booster. Skal prøve dette til sommeren, regner med det skal gå bra siden dette blir to separate forbrukere
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 1 Mai 2012 - 9:31

Helt riktig Harald.
Det jeg tenker å gjøre nå er å kjøre sammen kursen for kjøleskap og strøm inn til en kurs.
Både 9 og 10 for pluss, og 11 og 13 for minus.

Begge kursene er på 2,5cm2 og det er marginalt i seg selv, men sammen klarer de jobben.
Dessuten er det blitt tydelig at sikringen er en svakhet.
De vil få hver sin sikring på 15A slik at OM det skulle bli ukontakt en plass og strømmen går over en kurs vil sikringen ryke.

Det blir også en vekselbryter slik at jeg kan veksle mellom lading og kjøleskap, men ikke mulighet for å kjøre begge samtidig. Jeg vil heller ha 20 A lading når jeg trenger det, enn å kjøre 8A og kjøleskap samtidig.

Kan til slutt nevne at jeg har innstallert røykvarsler i sikringskapet til både bil og vogn Wink

Brannen i sikringskapet ga meg en bra støkk, hele bilen kunne brennt opp.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 1 Mai 2012 - 12:20

Det å koble sammen 9/10 og 11/13 vill ikke det bety på problemer på nyere biler med all slags finesser?

Tenker da på at en av kursene går vel på direktestrøm selv om motor ikke går, og den andre får spenning kun når motor går?
Selvsagt kan en legge inn ett skillerele, men da har du spenningstapet over dioden igjen....
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 1 Mai 2012 - 13:55

Njoda, det må naturligvis kobles sammen i bilen også Wink
Det er ingen følere på de to kursene, så bilen merker ikke noe fra eller til.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 1 Mai 2012 - 22:11

Hvorfor i allverden kjøper dere ikke en litt større kjøleboks for 12V og lar kjøleskapet våre avstengt fra 12V underveis? Er vel ikke helt nødvendig å ha et overfylt kjøleskap som en på liv og død skal kjøre på et 12V anlegg som ikke er dimensjonert for dette.


Jeg har en flott kjøleboks for både 12V og 230V som jeg har hatt glede av i flere år. Kan ikke ha frysevarer i den underveis, men er det ikke litt enklere å tenke litt alternativt istedet for å presse det stakkars 12V anlegget i bilen til det ytterste?


Jeg har for lenge siden skissert at det må være mye bedre å legge opp 2 X 6 mm2 helt fra batteriet, med sikring og et rele, og koble rett til kontakten. Det er ikke helt plass til 6mm2 på skruene, men med litt frisering så går det.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 1 Mai 2012 - 22:12

Er vel enda bedre å basere seg på gassdrift, for å spare 12 volt systemet ;-)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeTir 1 Mai 2012 - 22:21

Bruker gass underveis og har ikke noen problem med det. Etter "nyvogna" kom på plass i 2009 har jeg konsekvent brukt gass underveis.


Jo forresten, ett problem: glemmer å sjekke om gassen har tent. Noen i familien slår av alle kraner som ikke brukes...
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 0:33

Skal nok ha kjøleboks også, den blir stående i bagasjerommet.
Men det er jo greitt å kunne ha iskremen i frysen når vi har muligheten.

Det å kjøre på gass når jeg har mulighet for 12 V, vel jeg ville snudd litt på spørsmålet ditt:
Hvorfor i all verden ikke kjøre på 12V og spare gassen Very Happy

Selfølgelig, det er forskjell på strømmen som føres bak til vogna da, men ett kjøleskap og en 8 A booster er iallefall ikke på kanten av hva MITT 12v anlegg er dimensjonert for Very Happy

Jeg har tenkt å forsøke dette, så får vi se om det kjøler godt nok en varm sommersdag. Kapasitet er der i bøtter og spann fra dynamo til vogna slik jeg har tenkt å prøve dette.

Om der blir kjøling nok, vel det vet jeg ikek før jeg har forsøkt, men iflg. manualen er dette beregnet til vedlikeholdstemperatur, og ikke nedkjøling/innfrysing.

Er selv litt skeptisk for å kjøer 40A (iallefall ha mulighet til det) fra bil til vogn i "luftstrekk".
Det er i og for seg ikke noe problem om man bruker kvalitetskabler, strekkavlastning, kabelgjennnomføringer etc. som er beregnet for dette, men om man er ukyndig og prøver seg med billigste deler fra europris/biltema, så kan ting fort gå veldig galt.
Skulle jeg gjort noe slikt selv, ville jeg valgt leverandører som Draka, MG etc. og ikke spart på utstyr og deler. Smile

Det er nok ikke noe problemer om man vet hva man "baler" med, og legger dette opp etter kunstens regler.
Der er jo større strømmer som går i luftstrekk rundt omkring i landet, men da med utstyr fra anerkjent og sertifiserte leverandører/fabrikat Very Happy
12V er ikke mer ufarlig enn 230V

En annen grunn for at kanskje noen ønsker å få dette til å fungere kan jo tenkes at det er morro å få ett slikt system til å fungere.
For enkelt er dette som en frimerkesamling, nemmelig en hobby.
Så tror ikke det har noe med å "på død og liv kjøre ett 12V anlegg som ikke er dimensjonert for det", men tilfredsheten med å lage ett system som nemmelig fungerer uten at det går på sikkerhet, eller overdimensjoner av 12 v anlegg.


Sist endret av Harald- den Ons 2 Mai 2012 - 0:46, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 0:42

kom til å tenke på gamlebilen min når jeg leser dette med om hvor vidt bilen klarer å levere nok
på den hadde jeg en 180A dynamo, og to 120 amper, eller var det ampertimer? husker ikke siden dette er noen år siden
og en dieseldrevet 6,2 liters V8 gjorde sitt til at jeg ikke merket stort til strømforbruket
dette strømarrangementet var ikke til vogn, men forsterkerne til bilstereoen(3 stk)
4 grøftelys, alle med 100w pærer, 2 gule og to hvite hvis noen lurer på hvorfor 4
man bruker nemlig gule for å se når det er sånn snøfokk at det ikke er forsvarlig å være utendørs
i tillegg var det 4 stk hella 3000 på støtfangeren, og 8 på taket, alle med 100w pærer
bilen hadde 4 originale lykter som ble ombygget til å ha både nær og fjern i alle 4
med alle grøftelys, og fjernlys tent så var det et strømforbruk på 2000w
hadde aldri strømproblemer med den bilen selv i 32 blå i saltdalen
slo man av disse lysene, noe man gjør om sommeren så har man rimelig greit med strøm til andre forbrukere, slik som ei vogn
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 7:31

Hvordan er det å kjøpe et ekstra batteri for å kunne bytte om til dette når det er behov for det? Kan man evt parallellkoble to batterier for ekstra lang ytelse?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 7:34

Ludo skrev:
Hvordan er det å kjøpe et ekstra batteri for å kunne bytte om til dette når det er behov for det? Kan man evt parallellkoble to batterier for ekstra lang ytelse?

Ja, det går fint å parallellkoble batterier. Men da bør absolutt kjøpe begge samtidig og være av samme type/størrelse/merke.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 7:42

Oki, takk for et kjapt svar Smile

Det batteriet jeg allerede har er jo bare to år gammelt og av høy kapasitet. Må vel kanskje kjøpe to like da om de skal parallellkobles... Hvordan vil laderen håndtere dette? Trenger jeg en spesiallader kanskje?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 7:45

Ludo skrev:
Oki, takk for et kjapt svar Smile

Det batteriet jeg allerede har er jo bare to år gammelt og av høy kapasitet. Må vel kanskje kjøpe to like da om de skal parallellkobles... Hvordan vil laderen håndtere dette? Trenger jeg en spesiallader kanskje?

Hvis laderen er liten vil det bare ta lengre tid å få batteriene ladet. Men kan være lurt å vurdere ny lader. Jeg ville først kjøpt nye batterier og vurdert etterpå om det trengs større lader. ;-)
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 9:35

Dere styrer fælt med strømmen deres Laughing
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 9:47

Hehehe, skal man campe litt på utsiden av allfarvei så må man jo ha litt ekstra power Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 4 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømkapastitets-løsninger
Til Toppen 
Side 4 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Isocamp-løsninger
» Smarte løsninger og rimelige vogner.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: