CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet

Go down 
+9
HobbyTom
Lc120
Jan Ole
Johnny
offpist
Tasle
lea
tater ola
janp
13 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5
AvInnlegg
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 10:25

Ja, en god og riktig lader er viktig. Og her er det mange som bytter ut syrebatteri med agm og så har dynamo og lader feil ladespenning.

Men, tracer sine ladere HAR riktig spenninger og jeg ser tydelig at den equalizer batteriet med gjevne mellomrom.

Det som kanskje er minst like viktig er at man har en funksjon i vognen som kobler bort last når spenningen blir lav. Fort gjort å glemme å slå av lys, alde, inverter og annet og så kommer man tilbake til vognen hvor batteriet er helt flatt. Er det i tilegg vinter så har det kanskje fryst i stykker også. Jeg har merket meg at jeg må helt ned på 25% kapasitet før batteriet tipper under 12V.

Kan også nevne at jeg kjøpte helt nye Optima batterier til båten i fjor, svindyre. Og det ene som var til forbruk hadde gått i stykker i løpet av vinteren. Grunnen var antagelig en liten gps tracker som sakte men sikkert tappet det helt ned, og det ble aldri bra igjen.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 19:53

Det ser ut til å bli 45A fra Ecodirect, om jeg får tilbakemelding på registrering. Tar litt tid. Kjøper temp. sensor og Remote Display med det samme, og det tipper litt over 4000. Men solen varer ikke evig, får suge til meg det jeg kan. Very Happy


Morningstar MPPT er det vel ikke så mange som har erfaring antar jeg, de er jo ikke av det rimelige slaget her hjemme heller. Men om noen har litt erfaring å dele så bare kom med det.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 19:21

Da var det meste av det elektriske på plass.. Mangler bare de siste 16 panelene.


Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 523624_10152074508100182_883492882_n
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 20:02

Kan muligens skaffe deg 24 stk 2 volt batteri gratis. Høyde ca 80 cm høyde, 30 x 25 cm, amperetimer vet jeg ikke. Men noen tusen er det nok, sikkert 20000, muligens mere.


"Kjøper" må betale frakt. Greitt å lagre solstrålene også. Si i fra om du har plass, da blir du kongen på haugen vil jeg tro.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 21:32

Det var ikke småtteri Wink
Men systemet er ikke laget for å drives med batteri.

Det jeg ikke bruker går ut på nettet igjen, og Hafslund betaler meg.
Funker greit det også.

Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 21:46

offpist skrev:
Det var ikke småtteri Wink
Men systemet er ikke laget for å drives med batteri.

Det jeg ikke bruker går ut på nettet igjen, og Hafslund betaler meg.
Funker greit det også.


Er det da man kan si at man får både i pose og sekk


Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 21:47

Batterier koster en formue, går ikke å satse på det for oss vanlig dødelige. Klokt å gjøre som du har gjort. Du er vel en som går foran, er vel neppe noen andre som har tatt den så langt ut.


Som tidligere nevnt så var jeg inne på tanken da vi bygde hus i 2002. Med over 200m2 takflate så tenkte jeg på solcelleanlegg. Men mye av taket vender feil vei, samt at sola er borte i ca 2 1/2 mnd. på vinteren. Men takvinkelen er ganske bra på det som passet best, 38 gr. Men kostnadene den gang ble høy, så da ble det Velux i taket istedet. Og de holder ikke på varmen akkurat, men 2 luft-luft pumper med en lav investeringssum gjør at vi kan leve med strømutgiftene.


Har du tatt noen bilder av taket da, som kan postes her på forumet?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 22:04

Siden duer på nett her i kveld: du nevnte jo Morningstar MPPT kontrollere. Og spek'en ser ok ut.


Har sett etter andre merker, og kom over BlueSky MPPT kontrollere. Og var nær ved å bestille en, helt til jeg så anbefalt maximum Volt input fra solcelleanlegget: < 46V DC for 12V, eller 140 for 24V. De har et eksternt panel med en 500A shunt. Og da må man bruke 2,4 eller 6 panel i en serie/parallell konfigurasjon. Tenkte på 5 stk 100w, men da må det bli 4 stk istedet.


Har kikket på andre merker MPPT. Outback er det skrevet mye positivt om, det samme om MidNite. Har du sett noen andre MPPT-kontrollere som er verdt å se nærmere på? Jeg kjøper ikke dette fra Kina denne gangen tror jeg, satser på et mere anerkjent merke.


1000W ren sinus fra Wenchi er på vei, ble 180 US$ pluss frakt direkte fra Wenchi. Synd at Clas Ohlson ikke satser mere på de, er ikke flere i den nye katalogen. Men markedet er vel begrenset og prisen ville kanskje blitt vel stiv. Clas Ohlson får dessverre mere og mere billigvarer.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 22:17

Jeg kan poste noen bilder av taket så snart alle panelene er på plass..
Litt stusselig foreløpig. Men her er en liten teaser:
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 396138_10152074507805182_127619428_n

46V var alt for lavt ja. da mister MPPT litt av sin funksjon.. Nemlig at man står så fritt til å koble så mange paneler "man vil" i serie.. Morningstar og Outback er nok begge trygge valg, men jeg har ikke personlig erfaring med noen av de. Er faktisk fornøyd med kinaladeren, den gjør jobben bra, men jeg er jo glad i display og logg funksjon og der er den ikke revolusjonerende akkurat.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 22:23

En Ok MPPT fra Kina sammed med BM1 gir jo mye info, så kanskje det ikke er så dumt. Får se hva jeg lander på. Men vogna skal inn på vinterlagring om 5-6 uker, så det er jo ingen hast da.


Ser solid ut de festene dine, men det må det vel være også siden det er snø og vinter i sikte. Er takfestene noe du har fått laget til formålet?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeFre 31 Aug 2012 - 22:32

Ja, festene må være solid. Panelene veier jo en del.. og de skal stå der i vær og vind i mange mange år..

Festene er laget for formålet, importert fra USA.

Kostet meg nesten 10 000 kr bare i fester..

Edit: har satt opp et regnestykke for de som er interessert.

8 stk solceller 2175 dollar 12614,78 kr
16 solceller 3572 dollar 20717,24 kr
monteringskinner 1484 dollar 8607,05 kr
kabel 175 dollar 1014,98 kr
Invertere, 2 stk 1000 pund 9203,27 kr
sunny web box 270 pund 2484,88 kr
Sunny beam display 168 Euro 1225,79 kr
Brytere for DC og AC 192 pund 1767,03 kr
sikringer og kabel 1000 kr
Annet monteringsmatriell 1000 kr
Frakt 5000 kr
Total 64635,02 kr

Nb, har ikke tatt med mva men en del av tingene har jeg sluppet unna med moms og andre ikke.
Så kommer også snart et tilegg for godkjenning av elektriker.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 21:50

Her er det bare å brette opp armene..

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 534280_10152086963060182_823588215_n
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeTor 6 Sep 2012 - 22:04

Og snart kommer den første snøen! Very Happy
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 20:09

Pffff.. masse fine dager igjen før skiene skal frem.
I dag produserte jeg 12 KWH, ikke ille på en middelmådig september dag.


Øst siden:
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 564522_10152093685455182_51173684_n

Vest er delt i to pga skyggeproblemer fra min pipe og naboen sitt tak.

Del 1:
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 251644_10152093685745182_298416764_n

Del 2.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 260046_10152093685625182_985600459_n

Alle strømprodusenter med respekt for seg selv har full oversikt over produksjon.
Vurderer å sette opp en mindre skjerm for dette, bare testet på tv enn så lenge.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 375966_10152094486345182_1393913341_n
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 21:06

Hvor mye snø ligger på taket der du bor Offpist?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 22:13

Tja, omtrent det samme som resten av Oslo vil jeg tro.
Sist vinter var største snødybde her 27 cm, den 5. februar.
Mer info værstatistikk for Oslo.

Panelene heller med 30% , og er helt glatte så jeg tror snø vil skli av relativt lett.
Det er ganske lett å komme opp på taket mitt uten stige, så jeg kommer helt sikkert til å ta turen opp og koste av om det legger seg mye.

Jeg kan nesten ikke si så mye mer før jeg har prøvd dette en vinter. Alt jeg kan si er at panelene og festene er laget for å tåle en vinter.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 22:30

Ja det høres ikke så gærnt ut, får håpe du ikke får for mye støv og skitt via lufta, men det har vel bedra seg i siste åra pga. piggdekk avgift.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 23:01

I spec til panelet så skal det tåle 2400 Pascals, altså 244 kg pr kvadratmeter.
Sharp er kjent for å ha noen av de mest solide panelene. Tykk og solid ramme, med to støttestag under på tvers av rammen som også støtter på glasset. Noe de fleste andre paneler ikke har.

Tørr nysnø har en tetthet på ca 100 kg/m³.
Snø som har ligget en stund oppnår typisk en tetthet på 200-300 kg/m³.
Våt snø har en tetthet på ca 400 kg/m³.

Her snakker vi altså om en snø tykkelse på 100 cm.
Ut i fra dette så tolker jeg at de vil tåle 50 cm med VÅT snø, eller 200 cm med tørr snø.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 23:27

Det var ikke snølasten som jeg tenkte på, mer om du fikk noe større utnyttelse av dem pga. tildekking av snø etc.

Ut fra det du oppgir vil de vel produsere 10mnd. av året, eller?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 9:32

Kom over denne siden, med mye interessant å lese. Også tips om hvordan bygge en solfanger f.eks, og kalkulatorer for div. beregninger:


http://24volt.eu/index.php
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 9:38

Desember og januar er nok ganske dårlig måneder sånn sett, men om jeg klarer å holde panelene uten snø så er det overaskende hvor mye strøm man kan få av bare litt dagslys.

Ser bare sånn som nå.. klokken er 9:30 og overskyet men likevel henter jeg ut 1380 W.

Det er jo også slik med solcelleteknologi at de er mer effektiv jo kaldere det er.
Faktisk en halv prosent pr grad celsius.
På en varm sommerdag kan overflate temperaturen være 70 grader mens om vinteren er det vesentlig lavere.

Siden jeg bor i rekkehus vil jeg faktisk få en liten fordel om naboenes tak er dekt med litt snø som igjen reflekterer sollys.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 9:46

Du får vente litt med å sette på vaskemaskinen da, den tar vel 2 kw antar jeg.
Men du har vel akkurat nok produksjon til å sette på Moccamaster'n nå ser det ut til! Very Happy
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 9:51

En liten ting å som er kjekk å vite, som jeg fant på siden som jeg linket til over, og det er forskjellene på de 2 typer paneler (poly- og monokrystall):


"Polykristallina solceller känns igen på deras spräckliga blå färg. Den andra typen av kristallina celler är de monokristallina och de är klarblå till färgen, eller ibland nästan svarta. Deras verkningsgrad är något högre, ca: 16-17 procent. Den tredje vanliga typen av solceller är tunnfilmscellen av amfort kisel, den böjbara solcellen och dess verkningsgrad ligger normalt runt 6-8 %. Tunnfilmspanelerna har dock en annan fördel och det är att man bara tappar effekt på den del av panelen som hamnar i skugga. En polykristallin, eller monokristallin solpanel tappar effekt ned till den mest skuggade cellens nivå, så ett löv på en av cellerna kan få solpanelen att tappa nästan all effekt. Dessa solpaneler fungerar alltså på samma sätt som en julgransbelysning."
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 10:15

Skal bli spennende å høre hvordan det har gått og hvor fornøyd du er når første vinteren er over.

Det er helt klart positivt at noen tar initiativ til å forske på dette på egenhånd. Smile Vi trenger alternative energikilder.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 10:54

janp skrev:
Du får vente litt med å sette på vaskemaskinen da, den tar vel 2 kw antar jeg.
Men du har vel akkurat nok produksjon til å sette på Moccamaster'n nå ser det ut til! Very Happy
Eller varmepumpen sin,den drar vel ikke noe mere enn 1380W. Min har det som topp trekk,men har aldri sett at den har vært oppi det. Laughing
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 11:34

Varmepumpen ligger for min del jevnt over nede på 2-300W så det går nok fint i dag ja.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeSøn 9 Sep 2012 - 16:29

janp skrev:
En liten ting å som er kjekk å vite, som jeg fant på siden som jeg linket til over, og det er forskjellene på de 2 typer paneler (poly- og monokrystall):

"Polykristallina solceller känns igen på deras spräckliga blå färg. Den andra typen av kristallina celler är de monokristallina och de är klarblå till färgen, eller ibland nästan svarta. Deras verkningsgrad är något högre, ca: 16-17 procent. Den tredje vanliga typen av solceller är tunnfilmscellen av amfort kisel, den böjbara solcellen och dess verkningsgrad ligger normalt runt 6-8 %. Tunnfilmspanelerna har dock en annan fördel och det är att man bara tappar effekt på den del av panelen som hamnar i skugga. En polykristallin, eller monokristallin solpanel tappar effekt ned till den mest skuggade cellens nivå, så ett löv på en av cellerna kan få solpanelen att tappa nästan all effekt. Dessa solpaneler fungerar alltså på samma sätt som en julgransbelysning."

Ja du har rett, de er sensitiv til skygge.
Men det er tiltak som skal forhindre at hele kretsen blir slått ut av litt løv.

Hvert panel består av 60 celler, og de er koblet sammen 20+20+20 på 3 forskjellige kurser.
På hver av disse kursene så er det en diode, og om et av kursene havner i skygge vil dioden sørge for at kretsens totale strømstyrke oppretholdes. Den vil bare falle 10V for hver slik krets som blir koblet bort. (hvert panel er 30Vopt).
Så, østsiden min er på totalt 450Vdc, og den vil klare å henge med så lenge spenningen ikke faller under 175V.

For å oppsummere, skygge på et panel helt eller delvis vil medføre effekt tap men det slår ikke ut alt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeTir 11 Sep 2012 - 19:08

Klokt og gjennomtenkt ser jeg.
Du ser ut til å ha det rimelig klart for deg hvordan du skal montere dette.


På jobb i dag kjørte jeg forbi en som hadde lagt mye solcelle på taket. Og han hadde laget en snurrig vindmølle også, som så ut til å bestå av 2 solcellepaneler. Antar at det var noe helt annet, men fra veien så det ut som om det var 2 solcellepaneler som roterte. Mao: dobbel utnyttelse av solcellepanelene.


Men tror ikke at å bruke de som rotorblad for ei hjemmelaget vindmølle er en alternativ bruksmåte. Hadde ikke kamera med meg så jeg fikk ikke noe bilde. Men det er nok mange som har erfaring med solceller rundt om.


Fikk forresten min 100W inverter fra Wenchi i dag, den er en del større enn den forrige på 300w så det blir trangt under dørken når det blir et batteri til også. Får teste den etterhvert når det blir tid.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeOns 12 Sep 2012 - 16:34

Flere som vil satse i større omfang med solenergi.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8319350
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitimeOns 12 Sep 2012 - 17:23

Ja langs kysten av sørlandet er det ganske gode forhold vil jeg tro.

I morgen kommer elektriker for å se over anlegget, skal bli spennende å se hva han har å si.. Wink

Ser ut til å lande på 15 KWH og peak over 3000W i dag. Ikke ille så sent på året.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 5 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet
Til Toppen 
Side 5 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5
 Similar topics
-
» Solcellepanel
» Tilbehør skiluke
» Dethleffs tilbehør
» Solcellepanel til sommerbruk
» Kjøp av fortelt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: