CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet

Go down 
+9
HobbyTom
Lc120
Jan Ole
Johnny
offpist
Tasle
lea
tater ola
janp
13 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Jul 2012 - 23:46

Var oppe på hytta i helga og innimellom regnbygene så forsøkte jeg å få gjort noe fornuftig på vogna. I følge ella så skulle mine paneler være modifiserte med tanke på plasering av kobblingsboksen noe som ikke stemte da jeg pakka dem ut. Her må det nok loddes og limes også før dem rulles ut på taket. Taket på min vogn er heller ikke så panel vennlig som offpist sitt så litt av kantene på panelene kommer nok til å være skjult av side list/kanalene på grunn av utformingen samt at tak luker kommer til å ligge såvidt over dem fremre panelene. Jeg må ha to bak og to fremme dersom jeg skal få dem på taket mitt. Satser på å få rullet ut panelene med noe sikaflex til neste helg og innen da så håper jeg at jeg også har motatt rygge kameraet. I-Pad'n er i box men nå gjelder det å finne en holder til bruk i bilen også for denne.

Har litt problem med å legge opp bilder her men håper å komme tilbake med dette så snart jeg finner det ut. affraid
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Jul 2012 - 16:57

Du risikerer å miste en del effekt om noe av paneler havner i evig skygge.
Prøv derfor i størst mulig grad å få panelene slik at de ikke er dekket til.

Det jeg vurderte, og som du også kan tenke på er å bare fjerne koblingsboksene helt.
Lodd forsiktig av de flate lissene som kommer fra elementet og skjær inn undrer boksen med en ny og tynn tapetkniv. Deretter er det jo opp til deg om du vil flytte den helt ut til kanten eller bare lodde ledningene rett på. Kabelen må naturligvis festes i panelet på en måte, men det er mange måter å gjøre det på. Noe å vurdere om det hjelper deg å få panelene mer ute i det fri.

Popnagler i aluminium kjøpte jeg på biltema for å feste dekslene på plass til slutt.

Tenk godt igjennom monteringen, det vil bli noe dritt om du finner på å flytte på de senere Wink


Sist endret av offpist den Tir 17 Jul 2012 - 14:22, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Jul 2012 - 18:10

En annen ting man bør være litt obs på er om man har underdimmensjonerte fritidsbatterier så er ikke de glad for ladestrøm på 20+ A Smile

Vær derfor sikker på at batteri(ene) tåler ladestrømmen.

Jeg er spent på hvor lenge mitt panasonic 120ah vil vare, siden jeg titt og ofte lader med 30+A.
Men enn så lenge ser det ut til å trives helt fint med det.
Spec sier egentlig at jeg bør holde meg under 18A lading, og 300A utlanding. Sistnevnte skal jeg love å holde Wink
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 12:26

Ja Ola og Jan, hvordan går det med monteringen?
Det går ikke å laste opp bilder direkte til caravan forum. Må lastes opp en annen plass, og linkes hit.

Kan i samme slengen nevne at mitt hjemmeanlegg har passert 100 kwh produksjon nå etter to uker, tross elendig værforhold. Om man regner 1Kwh=1 kr så er første hundrings'n spart Smile
Daglig produksjon har et potensiale på opp under 20kwh på en dag, men ligger på bare halvparten pga skydekke.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 15:57

Monterinegn er grei og ferdig. Bilder blir ikke lastet opp, det er jpo ferie. Og dessuten er det jo begrenset med forumister som vil se read på rad med paneler fra solcelle-Ella.


Ser at det å drifte et kjøleskap er bare å glemme, da må man vel kle veggene også. De 2 panelene jeg har lader oppunder 10A når det er litt tidlig på dagen eller når det er grått. På det meste 11-12A. Men CTEK'n er koblet fra, og den trekker forbausende mye strøm selv om den skal være avslått. Den er glovarm i standby-modus, så den koblet jeg ifra.


De 2 panelene gir nok strøm (ved sol og delvis skyet) til vårt forbruk på lys og tv etc. Og vi bruker lyslistene foran og bak for å se hva vi kan bruke. Spenningen synker ned til rundt 12V eller deromkring om kvelden før vi tar kvelden.
Er det gode forhold så er batteriet 100% oppladet ved 12-13 tiden. Resten må jo lagres, og da er det nok nødvendig med mere batteri. Tror at til campingliv så må en ha minst 250 Ah batteri, 400w panel og en god MPPT-regulator. Og kanskje en der man kan begrense ladestrømmen på. Har ikke funnet noen enda, men de finnes sikkert for dette formålet også.
Og skal en bruke en litt større Inverter, som trekker 6-800w, så bør det også være litt batterikapasitet for ikke å knele et lite batteri pga for høy strømstyrke.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 16:12

Ja du må nok opp på 4+ paneler for å drive kjøleskapet og ha litt til overs for lading. Mitt trekker 18A, ganske lite effektiv teknologi de greiene der. Hadde de montert med kompressor så ville kanskje 4A vært nok, men da kan man ikke kjøre med gass.

Ellers høres det ut som om det fungerer bra. Men merkelig at laderen skal trekke så mye strøm i standby, da vil den jo tappe batteriet på bare noen dager alene.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 22:07

Offpist: for å drive et kjøleskap så må jeg kle veggene. 1000w skulle vel klare de brasene, men det blir litt teit å kle den ene siden med paneler fra Ella. Shocked


Tror jeg ser de begrensningene egenprodusert strøm gir. Lys og tv og andre forbrukere dekkes nok av 3-400w panel, om en ikke camperer for langt nord da. Gjør en det så er det fullstendig bortkastete penger.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 22:11

offpist skrev:
Ja du må nok opp på 4+ paneler for å drive kjøleskapet og ha litt til overs for lading. Mitt trekker 18A, ganske lite effektiv teknologi de greiene der. Hadde de montert med kompressor så ville kanskje 4A vært nok, men da kan man ikke kjøre med gass.

Ellers høres det ut som om det fungerer bra. Men merkelig at laderen skal trekke så mye strøm i standby, da vil den jo tappe batteriet på bare noen dager alene.
Skal sjekke den for forbruk når jeg kommer hjem. Ærlig talt trodde jeg at den slags elektronikk var bedre konstruert. Skal sjekke Mascot'n også for å se om den er like tørst, men den er jeg ganske sikker på at bruker lite strøm når den er i standby/vedlikeholdsmodus.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 22:16

Hehe, er det kjølerom du har i vogna? Kan jo være kjekt i tilfelle man skulle felle en elg eller to på tur. Wink

Ja en ladet skal da ikke ha behov for å trekke strøm i det hele tatt nården ikke har 230v tilkoblet og faktisk lader.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 22:57

offpist skrev:
Hehe, er det kjølerom du har i vogna? Kan jo være kjekt i tilfelle man skulle felle en elg eller to på tur. Wink

Ja en ladet skal da ikke ha behov for å trekke strøm i det hele tatt nården ikke har 230v tilkoblet og faktisk lader.

Laughing Laughing Lurer på om ikke Jan Petter har luktet på cognacen igjen. 18A Shocked Shocked Har du kobla derre såkalte kjøleskapet ditt som ac te vogna no eller Question Question

Målte hva det trekker til oss no.Ved oppstart ligger det på 8,9A og synker ned til 7,5A etter 15 min.Målte ikke så lenge så jeg fikk se hva det er ved innslag igjen da,men 18 A tror ikke det.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 23:22

Mitt er av den høye store typen, og joda det trekker faktisk rundt 16-18A.
Er ikke noe innslag og utslag der heller.. Går for full pinne hele tiden.
Og der kan du fryse ned kjøttvarene dine over natten i fryseboksen for å si det slik Wink

Slik det er koblet originalt så vil aldri kjøleskapet få 14V, men snarere 10V siden det kun virker via bilen med tenningen på. Men det har vi endret litt på med en vekselbryter slik at jeg kan tvangskjøre det på vognens batteri/solcelle om jeg vil. Fint for dager med mye sol, fergeturer etc.

Kreves en del energi å varme opp vesken som gjør at dette virker. Noe helt annet med kjøleskapene vi har hjemme som bare driver en pumpe, og kjølemediumen gjør resten.

Men nå har vi vel driftet ut litt fra temaet igjen så da sier jeg god natt.
I morgen kjører vi på Kielfergen til Oslo mot regn og trist vær igjen.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 23:46

offpist skrev:
Mitt er av den høye store typen, og joda det trekker faktisk rundt 16-18A.
Er ikke noe innslag og utslag der heller.. Går for full pinne hele tiden.
Og der kan du fryse ned kjøttvarene dine over natten i fryseboksen for å si det slik Wink

Slik det er koblet originalt så vil aldri kjøleskapet få 14V, men snarere 10V siden det kun virker via bilen med tenningen på. Men det har vi endret litt på med en vekselbryter slik at jeg kan tvangskjøre det på vognens batteri/solcelle om jeg vil. Fint for dager med mye sol, fergeturer etc.

Kreves en del energi å varme opp vesken som gjør at dette virker. Noe helt annet med kjøleskapene vi har hjemme som bare driver en pumpe, og kjølemediumen gjør resten.

Men nå har vi vel driftet ut litt fra temaet igjen så da sier jeg god natt.
I morgen kjører vi på Kielfergen til Oslo mot regn og trist vær igjen.

Ja du har da det samme som jeg har.Å ja jeg har inn og utslag på termostaten affraid
Hmmmm dettan var rart...... Rolling Eyes Rolling Eyes


Sist endret av Lc120 den Man 23 Jul 2012 - 1:16, endret 1 gang
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 22 Jul 2012 - 23:52

janp skrev:
Monterinegn er grei og ferdig. Bilder blir ikke lastet opp, det er jpo ferie. Og dessuten er det jo begrenset med forumister som vil se read på rad med paneler fra solcelle-Ella.
Bare kjør på, bildetråder med forskjellige løsninger/framgangsmåter og erfaringer på forskjellige vogner er bare fint. Det er veldig interessant å følge med på disse solcellprosjektene(og andre ting også) som forumist Offpist satte igang.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeMan 23 Jul 2012 - 9:43

Enig med siste taler. Interessante og veldokumenterte tråder.


Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeMan 23 Jul 2012 - 10:05

Ja bilder kommer etterhvert men det er litt hektisk nå rett før ferie tid for meg. Fikk levert ute spa på hytta nå siste helga og da gikk helga på dette da kona hadde dette som meget høy prioritering. Som værmeldingene ser ut nå for tiden så kan man jo likegodt ligge der hele ferien da det ikke er noe bedre vær på denne siden av alpene likevel.
Men en handletur til tyskland blir det uannsett.
Tanken på å kutte ut kobblingsbolsen på solpanelene helt har streifet meg men litt bekjymret over om taklistene kan gnage seg gjennom kabelen etter en stund. Ikke bestemt meg enda for hva jeg skal gjøre der men jeg vurderer dette enda.
Janp: Var dine modifiserte med tanke på plaseringen av koblings boksen når du fikk dem??
ella lovte meg dette men etter hva jeg ser så er dem helt identiske med offpist sine før modifisering
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeMan 23 Jul 2012 - 10:51

[quote="Lc120"]
offpist skrev:


Laughing Laughing Lurer på om ikke Jan Petter har luktet på cognacen igjen. 18A Shocked Shocked Har du kobla derre såkalte kjøleskapet ditt som ac te vogna no eller Question Question

Målte hva det trekker til oss no.Ved oppstart ligger det på 8,9A og synker ned til 7,5A etter 15 min.Målte ikke så lenge så jeg fikk se hva det er ved innslag igjen da,men 18 A tror ikke det.
Luktinga på edel vare er ikke min type geskjeft. Og jeg har ikke nevnt 18A i det hele tatt, det har en som befinner seg i Kroatia gjort. Så kom deg ut av feriemodus du også, jeg gjorde det samme i et par tråder før jeg dro (leste ikke trådstarters spørsmål, men Sten R. som var kommet seg hjem etter de første ukene gjorde det Very Happy).


Men fra spøk til alvor: når jeg har ca 10A lading så er ikke det nok til å drive skapeyt på 12V, ser at jeg bruker mere strøm enn de 2 panelene gir. Får 11-12A når solen er fremmeog høyt oppe midt på dagen, men jeg har litt annet å gjøre enn å glo på en fordømt regulator og strømbruk på kjøleskapet. Det skal uansett ikke brukes på 12V noen gang, så da får det bruke den strømmen det ev. vil på 12V.


Hvorfor termostat ikke virker på 12V vet jeg ikke, men det kobler ihvertfall ut og inn på gass ser det ut til.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeMan 23 Jul 2012 - 11:37

Som tidligere nevnt, de aller fleste Dometic kjøleskap er ikke utstyrt med 12V termostat annet enn at de ikke starter om UTE-temperatur er under 5-6 grader.
Men 12Vv anbefales, om ikke annet så for sikkerhetens skyld ved fylling av drivstoff.
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 1:03

Prøver å laste opp noen bilder fra mitt prosjekt med solpaneler etc. Her er grunnen til at jeg ikke har like lett med plaseringen som offpist da mine kanal lister har en litt annen form.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Taklisterkanaler.th

her er panelene som ella sa var modifisert med tanke på plasering av kobblings boksen
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Imag0173k.th

forre panel par mellom takluker
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Imag0170wq.th

Noe av utstyret før montering
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Imag0166k.th

Regulatoren på plass
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Regulatorpplass.th
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 8:57

Looking good Wink

Ser ut til at kablene har blitt kraftig forsterket, det er bra.
Spiller jo strengt tatt ikke noen stor rolle om koblingsboksene ikke blir skjult, ikke så mange som ser opp på taket uansett. Men det ga jo en veldig smuuth OEM feeling når alt ble integrert slik.

På baksiden av panelene så er det også en slik tynn blå film som er mye tynnere og et f#"n skap å få av.Nesten så jeg lurte på om det er meningen den skal være på.
Men for at limet skal sitte så tok jeg det av, og rubbet aluminiumen i ytterkantene med .80 sandpapir før jeg tørket over til slutt med teknisk sprit/aceton. Ikke at min installasjon er fasiten, men det var det jeg gjorde.

Solcelle basillen har nok tatt meg kraftig, for nå er det enda en pall med paneler på vei over fra USA til meg. Skal dekorere vestsiden av taket også for å få utnyttet solen på kvelden. Totalt 3760W nå, og det blir også maks jeg kan produsere på en 16A kurs.




Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 9:48

offpist skrev:
Looking good Wink

Ser ut til at kablene har blitt kraftig forsterket, det er bra.
Spiller jo strengt tatt ikke noen stor rolle om koblingsboksene ikke blir skjult, ikke så mange som ser opp på taket uansett. Men det ga jo en veldig smuuth OEM feeling når alt ble integrert slik.

På baksiden av panelene så er det også en slik tynn blå film som er mye tynnere og et f#"n skap å få av.Nesten så jeg lurte på om det er meningen den skal være på.
Men for at limet skal sitte så tok jeg det av, og rubbet aluminiumen i ytterkantene med .80 sandpapir før jeg tørket over til slutt med teknisk sprit/aceton. Ikke at min installasjon er fasiten, men det var det jeg gjorde.

Solcelle basillen har nok tatt meg kraftig, for nå er det enda en pall med paneler på vei over fra USA til meg. Skal dekorere vestsiden av taket også for å få utnyttet solen på kvelden. Totalt 3760W nå, og det blir også maks jeg kan produsere på en 16A kurs.





Er alle dem panelene beregnet for bruk hjemme? Faser du inn strømmen på 230-nettet da?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 13:42

Litt OT her, men ja strømmen fases inn etter strømmåleren.
Her er link til inverteren jeg bruker. Den er godkjent i hele Europa, også Norge.
Ved strømbrudd stenger inverteren ned, den fungerer ikke uten å være tilkoblet strømnettet.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Sbhf_07

På denne blåtann saken kan jeg følge med på produksjonen:
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 SunnyBeam_blue_01
På baksiden er det et solcelle panel som driver displayet Wink ganske kult.

Og jeg har også denne lille boksen som logger alle data og gjør de tilgjengelig på internet.
Jeg kan se på en app på mobilen hele tiden hva som produseres, og er det noe galt sender den meg en e-post.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 296676dc95

Produseres det mer enn jeg bruker forsvinner det med andre ord ut på strømnettet. Kommer til å søke om å få eksportere strøm etter hvert.
Enn så lenge gjelder dermed å justere forbruk etter solforholdene.. I dag er det endelig litt sol så da går vaskemaskinen i ett Wink noe vask blir det jo etter en 20 dager campingtur Wink


Har også satt en timer på varmvannstanken slik at varmvannet kun blir varmet opp mellom kl 09:00 og 15:00, og det holder lenge til vårt behov. (200L tank og 2000W element).

De som vil følge med på produksjonen kan klikke her.
Med den sørgelige sommeren vi har nå så er det ikke all verden å skryte av.

De beste månedene er faktisk mars-april-mai og juni, så til neste vår med fullt annleg burde det bli gode tall.

Enda mer OT: Gjorde en måling på dusjen hjemme, og den spylte ut 19L i minuttet. Så nå er nytt dusjhode montert som gir 8-9 L/M. Dusjopplevelsen er den samme, men forbruker er halvert. Merk at mange sparedusjer oppererer med 3-4 L i minuttet men da tror jeg dama hadde lagt inn veto med sitt lange hår Wink
Det trengs forøvrig 15 KWH for å varme en 200 L tank fra 5`c til 70`C, og det tar ca 7,55 timer med 2000W. I realiteten bruker vi (heldigvis) langt i fra en full tank hver dag.

Dette er hodet, litt kult:
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 41fVKw42QPL._SL500_AA300_
Veil pris på saken er 1200 kr i Norge, 300 kr fra USA. Norge i et nøtteskall..
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 17:23

Tøff sak. Hva koster denne herligheten?

Litt dumt at den ikke virker uten eksternt nett, er vel noe som hadde vært midt i blinken å kunne hatt mulighet til...
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 17:46

Det har med forskrifter å gjøre. Den SKAL stenge ned etter maks 6 sek.

Tenk deg en elektriker nede i gaten som skal gjøre service på en trafoboks.
Han kobler fra strømmen og begynner å jobbe.. Men så er det 5 hus i samme gaten som har solcelle anlegg som ikke stenger ned, så det ligger likevel 15 000W på kursen.
Veldig teoretisk, men du skjønner tegningen Wink

Ikke noe problem å kjøre den i "off grid mode" men da må den også separeres fra strømnettet, og i sammenheng med en stor batteripakke. Ikke lønnsomt, kun de som bor langt inne i skauen uten fast strøm vil ønske å kjøre slikt anlegg.

I dag har jeg brukt 6,7 KWH på varmtvann, det skulle bety jeg har brukt ca 80 liter varmtvann siden kl 15 i går. Igjen veldig teoretisk, men det stemmer ganske bra tror jeg.

Vurderte lenge å satse på thermisk varmer for varmtvann, men da må jeg bytte tank og strekke masse rør. Det vil koste minst 30-40 000 kr selv om jeg gjør alt arbeidet selv.
Med de lave solcelle prisene som er nå så lønner det seg heller å overdimmensjonere PV anlegg og kjøre overskuddsproduksjonen inn i varmtvannstanken. Har man mulighet for vannbåren gulvvarme så blir saken en annen. Men det er for sent for meg å tenke i de baner nå.

Varmeelementet i varmvannstanken er på 2KW, men består av 2 separate staver. En på 1200W og en på 800W.
Så jeg kan veksle mellom 2000W/1200W/800W. Resultatet blir det samme, tar bare lengere/kortere tid men slik kan man altså tilpasse overproduksjonen. Søker litt på nettet etter noe som gjør dette automatisk på en smidig måte.

Pris på hele anlegget ja, så lang så har jeg brukt ca 30 000 kr, og det skal teoretisk betale seg selv på 6+ år.
Utstyret har en forventet levetid på minimum 25 år. Men så har jeg sittet noen timer på nettet for å finne og forhandle frem de beste prisene så jeg har sluppet ganske billig unna. Inverteren koster ca 15000 kr alene i England, men den fikk jeg for 5000 kr inkl frakt. (I Norge ligger de på over 20 000 kr) Lang historie, men det var et kupp.

Med dobling av antall paneler nå så vil det nok ta noen år til.. Wink Har ikke regnet så veldig mye på akkurat den delen..
Det blir veldig teorietisk, og ikke er det så mye erfaring på området her i Norge. Dessuten, hvem veit hva strømprisen er om 5-10 år? Akkurat nå er det bare morsomt å produsere egen strøm Wink

Driver også å setter opp en oversikt over forbruk slik at det blir enklere å se hva som vil være optimalt å produsere selv. Ikke noe vits i å overdimmensjonere. Har data 5 år tilbake hos strømleverandøren.

Men også litt morro å se på hva hvert enkelt produkt bruker.
Så langt kan jeg si at en runde med oppvaskmaskina på 90`C bruker 1,98KWH og en runde med vaskemaskina på 60 grader bruker bare 0,7 KWH pr gang.
Kjølehjørne 3,9KWH pr døgn, 300L fryser 1,28 KWH pr døgn.
Litt overasket over kjølehjørnet, men på den andre siden så er det rimelig SVÆRT.

Den store stygge synderen kommer til å bli husvarme når vinteren trekker inn. Her har jeg tidligere brukt utelukkende gulv varme. Veldig behagelig, men ikke særlig strømbesparende. Derfor jeg jeg i sommer montert en Kirigamine 6,3 varmepumpe.
Gjorde hele monteringsjobben selv, og alt av rør og ledninger ligger skjult i vegg og tak, vises ikke så mye som en cm.
Vakumpumpe kjøpte jeg fra Kina på eBay, så klart.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 FD-Heat-Kirigamine2
Den har en COP på 5,3. Man putter 1200W inn og får 6300W ut igjen i varme, under optimale forhold. Oslo har gode forhold for varmepumpe siden det skjelden blir så grisekaldt at pumpen ikke virker optimalt.

Den har en veil pris på 23400 kr, tror jeg ga 13 000 kr pluss litt rør og slikt fra grosist. Av dette har jeg søkt om støtte på 3000 kr fra Enøk. Ved et årlig forbruk på 10 000 kwh til varme, så skulle den spare ca 4000 kr i året og dermed betale seg selv etter 3-4 år.


Sist endret av offpist den Fre 27 Jul 2012 - 9:56, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 18:39

offpist skrev:
Det har med forskrifter å gjøre. Den SKAL stenge ned etter maks 6 sek.

Tenk deg en elektriker nede i gaten som skal gjøre service på en trafoboks.
Han kobler fra strømmen og begynner å jobbe.. Men så er det 5 hus i samme gaten som har solcelle anlegg som ikke stenger ned, så det ligger likevel 15 000W på kursen.
Veldig teoretisk, men du skjønner tegningen Wink

Ja, selvfølgelig må den ikke levere strøm ut på nettet ved strømstans. Men jeg tenkte mer på at det er ved strømstans det er kjempegreit å kunne ha ett hus som man ikke merker noe, mens alle naboene rundt sitter med stearinlys og primus på xD
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeTor 26 Jul 2012 - 19:11

offpist skrev:
Litt OT her, men ja strømmen fases inn etter strømmåleren.
Her er link til inverteren jeg bruker. Den er godkjent i hele Europa, også Norge.
Ved strømbrudd stenger inverteren ned, den fungerer ikke uten å være tilkoblet strømnettet.







Enda mer OT:

Gjorde en måling på dusjen hjemme, og den spylte ut 19L i minuttet. Så nå er nytt dusjhode montert som gir 8-9 L/M. Dusjopplevelsen er den samme, men forbruker er halvert. Merk at mange sparedusjer oppererer med 3-4 L i minuttet men da tror jeg dama hadde lagt inn veto med sitt lange hår Wink
Det trengs forøvrig 15 KWH for å varme en 200 L tank fra 5`c til 70`C, og det tar ca 7,55 timer med 2000W. I realiteten bruker vi (heldigvis) langt i fra en full tank hver dag.



Bare la det være slik, jeg kan endre litt på emnet og tilpasse det etter innhold. Bare fortsett du, tror ingen har noe imot det. I såfall må det være av litt misunnelse... Very Happy
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 10:37

Tydelig at det utgjør litt, på tross av dårlig vær Wink
Forbruk juli 2012: 168 kWh (snittforbruk pr dag 6 kWh)
Forbruk juli 2011: 839kwh. (snittforbruk pr dag 29 kwh).

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 11:01

Du har nå tjent inn noen kr, men det er vel ikke det som er det primære med dette.
Din investering blir vel allikevel beskjeden i forhold til vannbåren varme. Tenkte på det en gang og forberedte det i sokkel før gulvet ble lagt. Men når totalen ble langt over svimlende 200 000 i investeringer så jeg at dette aldri kan ble noe annet enn et tapsprosjekt. Å ha en jevn varme i et hus hele året igjennom har en smertegrense på investeringer.
Selgers kalkyler med antatt forbruk uten vannbåren varme og med dette installert var hinsides fornuftige tall. Er glad jeg brukte fornuften og har kun 3 panelovner, varme i gulv på 4 rom og et forbruk pr år som er rundt 13000 kwh.


Desverre er det ikke noen takflate på huset som egner seg å plassere et solcelleanlegg på i den retning sola stråler fra. Men vi blir ikke boende her i evig tid, så kanskje en gang i fremtiden. Kjekt å se hva du får ut av dette, og det er sikkert flere av oss som er imponert.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 11:03

Offpist: du får vel snart besøk av det lokale tilsynet som vil sjekke hvorfor du ikke bruker strøm, for det forventer de at du skal gjøre.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 11:46

Har god dialog med Hafslund så de er informert om situasjonen.
Faktisk ønsker de å komme på besøk når jeg er ferdig for å lage en liten sak i media.
Jeg blir deres 2. Plusskunde i Norge.

De kommer og monterer en toveis strømmåler i løpet av august så kan betale meg for strømmen de kjøper Smile

Siste pallen med paneler er på vei med båt nå.
Maks effekt blir 5700Wp, fordelt på to invertere. Altså en tredobbling av hva jeg har kjørt på i juli.

Har også montert en astronomisk timer på kursen til varmtvannstanken. Den har innebygget solur så den veit når det er soloppgang og nedgang i Oslo. Den er satt til å starte varme elementet 1 time etter soloppgang.

2 par med 6mm2 kabel fra taket (dobbelisolert PV 600V) nye sikringer og egne brytere på både ac og dc siden er montert. Alt følger G83 1-1 standarden.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeLør 18 Aug 2012 - 21:43

Nåh. Funker det bra Ola og Jan?
På morgenen i dag hadde jeg 60% kapasitet, og på tross av overskyet og regn hele dag så har den ladet batteriet helt opp til kvelden. På en god dag er det toppladet før lunsj.
Man kan ikke ønske mer Smile

Det blir nå spennende å se om de overlever en vinter eller ti..
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 13:43

Vogna er ikke i bruk for tiden, så panelene holder vel på med sitt.
Har satt de siste panelene i bero, da Mastercard'et er oppbrukt. Får nytt til uka!


Blir vel etterhvert 2 eller 3 nye stk, og en større inverter og regulator. Kjøleskapet er i litt ulage for tiden, håper at det blir fikset i løpet av uka.


Ser på muligheten til å drive dette via Inverter til neste år, istedet for 12V. Og da vil det bruke atskillig mindre strøm enn ren 12V drift. 230V-ledningen i min vogn er tatt fra en boks rett under sikringene, og da er det enkelt å gjøre om slik at jeg selv kan velge 230V direkte fra utvendig tilførsel eller via et 230V stikk fra Inverteren. Får se om det er bryet verdt.


Men aktivt bruk av Inverter reiser nye problemstillinger: jording og elsikkerhet. En Inverter skal jordes til vognas chassis, men jeg vet ikke om alle tenker på den delen. Er vogna tilkoblet 230V-kabel fra et strømskap så er alt ok (chassis er da jordet), men om man fører en jordkabel fra Inverteren til vognas chassis og det ikke er tilkoblet noen ekstern 230V-kilde så er ingen ting jordet av de kontaktene som er tilsluttet Inverteren. Da må man slå ned et jordspyd for å få jord til eventuelle apparater som krever jord. Så bruk av Inverter, for å være fri for tilkobling av ekstern strømkilde, reiser nye problemstillinger som er viktig å ha i bakhodet.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 18:06

Enn fjærene dine til det hengebuksvinet.......Hva skjer????
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 18:17

JanP har niks mere kronasje til fjærer etter å ha brukt all kronasjen på ei dame med panel.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 928394
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 19:24

Jeg har kjøpt mye fra eBay i flere år, og har også blitt gjort forsøk på å bli lurt. Men hvis man ikke gir feedback før man har varen og helst testet den litt, så er man veldig trygg. Motparten får ikke sine penger før varen er godkjent av deg.

Den gangen jeg ble forsøk lurt, "forlangte" selger at jeg måtte gi feedback når jeg fikk tracking kode fra han. Jeg ga ikke feedback, og fulgte varen til Norge. Da jeg fant ut at varen ble hentet ut en plass langt nord i Norge forsto jeg at det var noe lureri. Meldte vedkommende til eBay, og jeg fikk pengene tilbake. Regner med at motparten fikk en ikke så snill beskjed fra eBay xD
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 19:32

Jordspyd ja.. Wink tror du bekymrer deg litt for mye Jan.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet
Til Toppen 
Side 3 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Solcellepanel
» Solcellepanel til sommerbruk
» Tilbehør skiluke
» Dethleffs tilbehør
» et greit kjøp?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: