CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.

Go down 
+9
ArneO
Redneck
Fjell_fant
HobbyTom
Åge P
Harald-
Jan Ole
Johnny
Stavangergutt
13 posters
AvInnlegg
Stavangergutt




Antall Innlegg : 3
Registration date : 25.02.2013

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 15:05

Hei.

Skal kjøpe min første campingvogn og kommet frem til at jeg vil ha en ny Hobby 560UL.

Hvilket ekstra utstyr anbefaler dere?

Tenker da på batteripakke?, micro?, ovn?, ekstra varme?, gulvvarme?

Vognen skal bare brukes om sommeren.

Takk.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 15:27

Kan svare for min del. Batteripake, gulvvarme, Ultraheat Eltilsats til Trumaen, Stekeovn, Moover + mange flere ting. Men ops. Alt dette spiser av lasteevnen på vogna.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 16:27

Viktig poeng Johnny kommer med.

Lasteevnen til cv er som regel ytterst begrenset. Vognen du ser på har en lastekapasitet på ca 150kg. Legg inn mat og drikke for noen dager, personlige effekter og et fortelt så bikker antakelig nåla makslasten allerede.

Hobby er velutstyrt i utgangspunktet, men pass på at du får med batteripakke, gulvvarme, ultraheat og eltilsatsen til Trumaen.

Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 17:19

Kjøp mer lasteevne først og fremst, så kan du fylle på med tannkost og dopapir og alle de andre viktige tingene. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 23:24

Få med den orginale "Autark Pakken" og ikke bare en liten lader koblet sammen med ett batteri som mange forhandlerer leverer. Denne gir deg gjerne kun spenning til enkelte forbrukere.
Kjøkkenvifte, Gulvvarme, Alde, Gasalarm, stekeovn, Citywater, parabol

Jeg for min del angret på at jeg ikke fikk forhandler til å flytte vanntanken fra høyre side til venstre, upraktisk å fylle vann inne i teltet når jeg ikke har tilgjengelig vann fra slange.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 1:26

Vil og anbefale utvidet totalvekt. Men hva type har du tenkt? Exellent, Prestige, eller Premium?
Premium har ca 75kg høyere lasteevne enn de to andre.
Så kommer det jo og ann på hva bil du skal trekke med om det er noe vits å utvide.
Premium kan utvides fra 1800kg til 2000kg.
Mens de to andre fra 1600kg til 1750kg

Så kommer det ann på om du har tenkt å handle hos Hobby forhandler i Norge eller importere?
Handler du i Norge er elektrisk gulvvarme og kjøkkenvifte standard .

Ellers er det jo litt individuelt hva en ser på som nødvendig ekstrautstyr.
Men vil anbefale Autark pakken.

Siden du kun skal bruke vognen om sommeren holder det med thruma varme. Alde`n spiser mye av vekten den, plus det er jo og endel dyrere.

Orginal madrassene til Hobby er veldig harde, så jeg ville også valgt komfortmadrass.



Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 11:36

Skjønner ikke dette gnålet om lav nyttelast.
Iflg vognkort har jeg 345kg på min 560 KMFe med original trekøyer.

Very Happy

Gulvvarme, Ultraheat, ladepakke og mikrobølgeovn er et must. Får man kjøpt ladepakke uten lader, forresten? Mattis er no dritt, om det fortsatt er det som leveres originalt. CTEK MXS25 er et bedre valg.

TV-antenne, avhengig av hvilken løsning du skal ha? Standardmadrassene er mer enn bra nok, for du må uansett kjøpe overmadrass til latterlig billig penge hos Jysk eller no sånt for å slippe sprekken mellom madrassene. Om du skal fricampe mye utafor allfarvei kan du vurdere reservehjul fremfor kompressor og skumflaske. Eller du kan kjøpe alufelger med nye dekk senere, sånn at du har de originale til reserve.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 14:05

HobbyTom skrev:
Skjønner ikke dette gnålet om lav nyttelast.
Iflg vognkort har jeg 345kg på min 560 KMFe med original trekøyer.

Jeg skjønner dette gnålet.

Tar du utgangspunkt i 560 UL Prestige 2013 mod. så har den 1470kg kjøreklarvekt og 1600kg totalvekt, dvs. 130kg. nyttelast.
Når du legger til litt utstyr på lista, Autarkpakka for eksempel. veier 29kg. Reservehjul i stede for nødreperasjonsett 20kg. Jekk 6kg. Mikrobølgeovn 12kg. Ultraheat 2kg. osv. osv.

Bare det jeg har satt opp er 69kg. som blir tatt av nyttelasta og 61kg. til dyner, puter, dekketøy, klær osv. kanskje ei markise også.
Da må en nok knekke stetten av stett glassa og enda sitte med hjerte i halsen, i frykt for kontroll.

Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 19:57

En 560 UL kan oppveies fra de originale 1600 kg til 1750 kg tillatt totalvekt.
"Hobby 560 UL von 1.600 kg auf 1.750 kg"
Kilde:

http://wohnwagen-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=37915

Tråden: Mögliche Auflastungen bei Hobby
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 20:51

Når det gjelder vekt så er det jo også faktiske verdier som er verd å merke seg og ikke alltid det som står i vognkortet. Vi utnyttet i alle fall muligheten til å få 1900 kg totalvekt og ikke 1600 som var standard. Med 70 liters vanntank, AC, booster, resevehjul, markise så er det veldig greit å ha litt å gå på. Det er greit å kunne bruke det store kjøleskapet i vogna også uten at man ryker på vekta.

Og det er i grunnen utrolig hvor mye alle ting som gjør livet behagelig på camping veier.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 21:19

Jeg skal ha øket totalvekt hovedsaklig for å kjøpe et halvt tonn billig mat i Tyskland, og mate 5 sultne unger hjemme i Norge.
albino
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 21:30

HobbyTom skrev:
Skjønner ikke dette gnålet om lav nyttelast.
Iflg vognkort har jeg 345kg på min 560 KMFe med original trekøyer.

Very Happy

Gulvvarme, Ultraheat, ladepakke og mikrobølgeovn er et must. Får man kjøpt ladepakke uten lader, forresten? Mattis er no dritt, om det fortsatt er det som leveres originalt. CTEK MXS25 er et bedre valg.




TV-antenne, avhengig av hvilken løsning du skal ha? Standardmadrassene er mer enn bra nok, for du må uansett kjøpe overmadrass til latterlig billig penge hos Jysk eller no sånt for å slippe sprekken mellom madrassene. Om du skal fricampe mye utafor allfarvei kan du vurdere reservehjul fremfor kompressor og skumflaske. Eller du kan kjøpe alufelger med nye dekk senere, sånn at du har de originale til reserve.



Jeg skjønner godt at noen gnæler, for i følge mitt vognkort har jeg også rundt 350 kg. Veide et forsåvidt tom vog, med bare litt i kjøkkenbenken og 2 litt tunge overmadrasser med bare et 70Ah batteri like etter kjøp. Vekta viste rundt 1890, og da med vogna påkoblet bilen. Og slik er det for mange Dethleffseiere ihvertfall. Riv ruskende feil i vognkortet.



Men det har en positiv side også om en blir stoppet med overlast i f.eks Sverige. Da beregnes overlasten i % av nyttelasten. Og hadde den vært på bare 100 kg så ville kortet sannsynligvis ha røket ved vekt på 2100 kg som gir 100% overlast. Mulig det er noen 5%-regel ute og går når det gjelder vekta, men jeg vet ikke helt om hvordan det praktiseres i utlandet.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 22:05

5% regel ville ikke forandret mye i forhold til overlast, sånn som svenskene håndhever loven, her hjemme, Kanskje?

Er vel greit å være på den riktige siden. Vi vet ikke når gutta i dress plutselig ser en mulighet til at vi kan putte en ekstra slant i statskassa, pga. at vi er litt tunge.

Noen må jo vite om hvor på grensen mange er og da er det jo bare ett spørsmål om tid, sånn jeg ser det.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 23:52

HobbyTom skrev:
Skjønner ikke dette gnålet om lav nyttelast.
Iflg vognkort har jeg 345kg på min 560 KMFe med original trekøyer.

Very Happy

Har du veid den selv og sett at det stemmer då?
Ville ikke stolt blindt på det som står i vognkortet.
På 640`n jeg hadde sto det 220 kg lavere egenvekt enn det som Hobby gav opp i sine kataloger uten ekstrautstyr.

I tillegg oppgir Hobby i sine kataloger at oppgitte vekter kan varier plus minus 5 %.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 8:42

Den på papiret fantastisk nyttelasten var kun tilgjengelig i 2003 og noen av 2004-modellene. Etter dette har egenvekt/kjørevekt i vognkort økt med først rundt 100kg, deretter rundt 40kg til, og nyttelast på papiret dermed gått ned. Justeringene på papiret har skjedd uten noen fysiske forskjeller mellom vognene. Om vi veier tom vogn, veier den ca like mye som 5 år nyere og ellers lik vogn.

Da jeg kjøpte denne vogna hadde jeg en Accord stv med 1400kg hengervekt. Min 2003-mod var den eneste vogna med 5 faste senger jeg fant som i det hele tatt hadde nyttelast til gode, innenfor bilens rammer. I realiteten var nok nyttelast ift bil overskredet ganske mye når vi dro på tur, men på papiret hadde vi så mye nyttelast til gode at vi slapp veiing de to gangene vi ble stoppet underveis med Accorden. Og DET er et viktig poeng.

Cool

Nå har vi CR-V med to tonn hengervekt, og håper 650KMFe snart kan leveres som Premium. Noen som vil kjøpe en (på papiret) lett 560KMFe tre-køyer? Send PM.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 9:10

Men HobbyTom, du svarer ikke direkte på om du har veid den og om du i realiteten har lov til å kjøre rundt på veiene med den. Hot
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 18:27

Litt kjapp hoderegning, Fjellfant?

1255 + 100 + 40 = 1395...

Jeg veier vogna mi til ca 1370kg tom. Det gir meg en reell nyttelast på ca 230kg minus kulevekt.

Håper dette ble forståelig. Poenget var imidlertid at stor nyttelast på papiret kan være gull verdt.



Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 20:43

Fjell_fant skrev:
5% regel ville ikke forandret mye i forhold til overlast, sånn som svenskene håndhever loven, her hjemme, Kanskje?

Er vel greit å være på den riktige siden. Vi vet ikke når gutta i dress plutselig ser en mulighet til at vi kan putte en ekstra slant i statskassa, pga. at vi er litt tunge.

Noen må jo vite om hvor på grensen mange er og da er det jo bare ett spørsmål om tid, sånn jeg ser det.




Jo, absolutt. Slik jeg forstår det så er det slik:
Du blir stoppet med ei vogn som har 2000 kg totalvekt. Vogna di veier imidlertid 2110 kg.

Nyttelasten er 200 kg ifølge vognkortet. Da blir overlasten mer enn 50% (110 kg over 200 kg nyttelast). Da blir du bøtelagt og, om jeg husker rett, kan miste lappen når overlasten er over 50%. Med en 5% regel så tror jeg det er slik at da kan vogna veie inntil 2100 kg. Mao akkurat over grensen og innenfor den laveste satsen, og belønningen blir 1500,-.


Og det viktigste er kanskje at du ikke får kjøre en meter før overlasten er fjernet, dvs ev. flyttet over til bilen, som må ha plass til denne ekstra vekta.Satser i Sverige:

1-20%: 1500,-
21-30% 2000,-
31-40% 3000,-
41-50% 4000,-
51% eller høyere: anmeldelse.


Se langt nede, side 29 punkt 183, på denne pdf.fila:


http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_111003.pdf




Satsene er fra 1.9.2011 i det dokumentet jeg linket til.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 21:27

Matematikk er ikke min sterkeste side, men svenskene regner ut ifra nyttelast og trekker du ifra 5% av overlast 110 kg står du igjen med 104,5 kg og det blir vel 52,25 %. Eller tar jeg feil? Question
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 21:38

Tja, vet ikke om hvordan de bruker 5%-regelen. Men har du ei vogn 200 kg nyttelast og totalvekt er 2000 kg så vil 100 kg (vekt 2100) gi 50% overvekt. Veier vogna 2200 kg så er det 100% overvekt da overvekten regnes av nyttelasten som her er 200kg. Derfor er det slik jeg ser det at egenvekten er lav, selv om man vet at det er feil.Når det gjelder 5%-regelen (om den eksisterer) tror jeg noen på forumet her mente at det kan være pga varierende fuktighet og andre variabler. Vet ikke om det er tilfelle.



Men noe annet er at man blir unødig lurt til å tro at man har mere å gå på enn man har, og det er muligens derfor mange kommer i dete uføret fordi importør bevisst(?) oppgir feil egenvekt ved godkjenning.


Men det hører slett ikke til i denne tråden, selv om vi kanskje har sporet litt av. Men det er vel nyttig å vite uansett om man holder seg til trådstarters spørsmål.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 21:53

En av grunnene til at jeg bytta vogn var vekta på vogna, og jeg trodde jeg hadde rikelig å gå på da jeg bytta vogn, men sannheten var en helt annen.

Jeg var i den heldige situasjonen at jeg kunne få justert opp totalvekta på vogna, uten at det kostet skjorta og hadde bil som var godkjent til vekta. Ikke alle er det.

Vekt tror jeg alle bør tenke på når de kjøper vogn
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 21:57

Tror det er knapt mange som tenker på akkurat det og tar forhandlers lureri for god fisk, og stoler blindt på alle tall i brosjyrer.


Og jevnt over gir vel svært mange forhandlere nesten blanke i å opplyse om dette viktige punktet. Finnes sikkert noen hederlige unntak, men taper de et salg om de er ærlige så betyr vel penger i kassa i dag mere ennn å være edruelige ovenfor kundene.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 21:59

Sant nok.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeFre 1 Mar 2013 - 23:13

janp skrev:
Tror det er knapt mange som tenker på akkurat det og tar forhandlers lureri for god fisk, og stoler blindt på alle tall i brosjyrer.


Og jevnt over gir vel svært mange forhandlere nesten blanke i å opplyse om dette viktige punktet. Finnes sikkert noen hederlige unntak, men taper de et salg om de er ærlige så betyr vel penger i kassa i dag mere ennn å være edruelige ovenfor kundene.

Min Dethleffs forhandler tilhører iallfall unntaket. Som han sa til meg første gangen jeg var på kikkerunde når jeg skulle ha ny vogn:
Det har vært mye fokus på bobiler og vekt etter oppslag i media. Men det folk gjerne ikke er klar over er at det er et minst like stort problem med lav nyttelast i campingvogner også.
Han fortalte meg og hva de aktuelle vognene jeg var interresert i ville ca veie med det mest vanlige ekstrautstyret.

Av de andre forhandlerne jeg snakket med så ble knapt vekt nevnt. Når jeg spurte fikk jeg kun oppgitt standard vekten som står i kataloggene.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeLør 2 Mar 2013 - 9:10

Da fortjener han ros, og det er vel ingen grunn til ikke å si hvor du kjøpte den heller da? Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeLør 2 Mar 2013 - 11:55

Dette med hvordan forhandlere griper dette an har jeg egentlig ikke tenkt så hardt over, men da ser det ut til at det er flere Dethleffs forhandlere som tenker likt for sånn var det hos min også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeLør 2 Mar 2013 - 12:45

janp skrev:
Da fortjener han ros, og det er vel ingen grunn til ikke å si hvor du kjøpte den heller da? Very Happy


Nei det er det ikke. Kjøpte den hos Vest Caravan på Sotra utenfor Bergen.

Hadde hørt mye bra om han før jeg handlet der selv. Han har stått til mine forventninger og vell så det så langt i allefall når det gjelder service, i møtekommenhet og oppfølging.

Mine gode erfaringer med han ble også tungen på vektskålen når foreldrene mine skulle ha ny bobil og valget falt dermed på Dethleffs for dem også.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeLør 2 Mar 2013 - 12:53

Er ikke dumt å ta kundene på alvor. Blir ofte fornøyde kunder av det, og det ser det ikke ut til at en del Hobbyforhandlere vil ha. For fornøyde kunder kommer jo gjerne tilnbake, og vil handle mere.
Og da blir det straks for mye av det gode! Så da er det vel like greit å være litt lunken eller avventende, slik at ikke kundene blir for husvarme.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeLør 2 Mar 2013 - 13:01

Har inntrykk av at mange forhandlere er flinke i kjøpsfasen. Men når det gjelder service og oppfølging etter bestillingen er gjort er ikke alltid like bra.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeSøn 3 Mar 2013 - 17:29

Se i selges mappen så finner du ei vogn som du skal ha der.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeSøn 12 Mai 2013 - 7:31

Hei! Vi har kjøpt en 2001 hobby 460 nylig, og skal på jomfrutur til kristiansand i pinsa. Hvordan laster dere bilen/vogna? Har sykkelstativ på draget på vogna, skal ha 2 barnesykler der. Campingstoler og bord, levegg (har markise), og annet utstyr, kan det lastes under dobbeltsenga i vogna? Har ingen erfaring med dette så tips mottas med takk! :-)
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitimeSøn 12 Mai 2013 - 15:17

vogna lastes med tyngst lavest og så nærme akselen som mulig og pass på at du har riktig kuletrykk, hvis bilen din kan ha 75 kilo så har du 75 kilo på kula, vår bil har kuletrykk på 90 kg mener jeg å huske og jeg laster den opp til et sted mellom 80 og 90 kg målt med vektstang under kulehansken. vi har å sykler på draget Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.   Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ny GPS, hva skal jeg velge?
» Med på tur utstyr
» Førstegangskjøper av bobil. Hva skal vi velge?
» Nytt trekkdyr, hva skal man velge?
» Drifstikker Bobil til kr max 350.000,- hvilke bør jeg velge?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: