CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny GPS, hva skal jeg velge?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeMan 23 Aug 2021 - 15:58

Ser at dette rommet ikke har vært i bruk på 5 år, men vi får prøve lell...

Etter 10 år har min trofaste Garmin Nüvi 1490 nå begynt å vise klare tegn på senilitet, og selv om den har livstidsoppdatering av kartene tror jeg nok at levetiden begynner å nærme seg slutten, så jeg trenger en ny. Har søkt litt rundt men ikke funnet noen klare favoritter (eller "best i test" av nyere dato), så da lurer jeg på om folkene her inne kan komme med noen anbefalinger?

GPSen er hovedsakelig for bruk i bobil og ikke lange fotturer i villmarka, men det er greit om den ikke er større enn at den kan brukes som vilkårlig navigasjon til fots eller på sykkel i ukjente byer og tettsteder når jeg er på tur. Lyssterk og lettlest touchskjerm er absolutt et pluss når jeg kjører, samt tydelig stemmeveiledning ved behov. Gratis og korrekt kartoppdatering ligeså, jeg er ikke interessert i en billig GPS som koster skjorta for å abonnere på årlige kartoppdateringer.

På forhånd takk for svar og forslag :-)
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeMan 23 Aug 2021 - 17:04

jeg har samme problemet.. senil GPS Smile

jeg har sett litt på Garmin DriveSmart.. men har ikke helt bestemt meg ennå.
modellnavnet må inneholde LM, lifetime map.. noe jeg ikke finne på Garmin sine sider..
bedre info her: https://www.netonnet.no/art/telefon-gps/gps
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeMan 23 Aug 2021 - 21:02

Livstid er langt fra deg samme som at den virker etter 10 år.  Sier f.eks leverandør 5 år levetid så er Lifetime 5 år.

Hadde denne ( se under) 7", med trådløst ryggekamera tilkoblet, som supplememt til bilens navi. Stor ulempe med Garmin er at hele databasen må oppgraderes når kartene fornyes. Og det kan ta sine timer.

Og bilnavi er noe helt annet enn håndholdt for fotbfuk/sykkel. Det er 2 helt forskjellige kart og bruksområder. Og bilnavi har ikke batteri for utendørs bruk.

https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/gps-til-bil-og-motorsykkel/GARDRS61LMTD/garmin-drivesmart-61-lmt-d-gps-bil
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeTir 24 Aug 2021 - 8:29

Jeg har vært veldig fornøyd med min 1490, og den har også fungert helt fint både i bilen og under gange/sykling med sine ulike bruksmodus. Klipses fast til sugekopp og har innebygget batteri som lades med 12V/USB under kjøring, og kan enkelt løsnes og has i lomma når man forlater bilen.

Oppdaterte kartene på den nylig uten problemer, har et 16GB utvidelseskort for minnet og har også backup på PCen, men "seniliteten" arter seg i form av at den plutselig slår seg av, og den går også gjerne i evig startup-loop når jeg slår den på igjen. Følsomheten på touchskjermen er heller ikke lenger så god som jeg skulle ønske. Har en fiks til loopingen, men det blir for ustabilt i lengden, så jeg tenker den skal få lov til å pensjonere seg.

Jeg vurderte å kjøpe en enhet med innebygget ryggekamera, men det blir litt overkill da jeg allerede har ryggekamera på bilen, så det er kun GPS jeg trenger.

Hva med GPS-app til nettbrett, er dette noe som kan funke eller er det oppskrytt?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeTir 24 Aug 2021 - 12:17

Har også en velbrukt 1490, og den fungerer fremdeles. Men fikk ikke oppdatert kartene nylig, får beskjed om at det ikke er nok plass. Har satt inn kort på 32 GB, men den registrerer ikke kortet. Kanskje det er kvelden for Garminen, vet ikke. Bruker i hovedsak den medfødte navien i bilen, har Audis største MMI plus. Den er super. Men har lagt inn mange favorittsteder nedover Europa i Garminen, så det hadde vært greit å få den oppdatert også. Noen tips om hvordan få den til å registrere kortet?
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeTir 24 Aug 2021 - 14:01

Jeg fikk også beskjed om for lite ledig plass før jeg satte i ekstra minnekort, da måtte jeg erstatte de installerte kartene med enklere/mindre versjoner. Til slutt begynte den å klage over for lite minne hele tiden, også under bruk, så da valgte jeg å tilbakestille den, fjerne alle personlige data/POIer (husk backup av disse først!) og sette den opp på nytt. Samtidig satte jeg også i det ekstra minnekortet, og ved første oppdatering av kartene etter tilbakestillingen foreslo den minnekortet som lagringsplass da det ikke var nok plass i det vanlige minnet. Nå har jeg full Europadekning 2021.20, og har brukt ca 83% av internminnet og 20% av minnekortet.

Jeg bruker Garmin Express på PCen, og kobler til med USB. 1490 skal vel takle opp til 32GB om jeg ikke husker feil, så hvis kortet er formatert korrekt skal det gå av seg selv. Pass på at du har siste versjon av Garmin Express installert, min var så gammel at den ikke klarte å hente ned oppdateringen, så jeg måtte laste den ned manuelt. Merk også at minnekortet ikke vises i Windows Utforsker, så du kan ikke laste ned kartene på PCen og kopiere de over, du må bruke programmet.

Edit: Stor kudos til kundeservice hos Garmin, som hjalp meg gjennom denne prosessen kostnadsfritt selv om produktet var nesten 10 år gammelt!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeOns 25 Aug 2021 - 0:31

Takker for tips, skal sjekke ut. Garminen ligger i vogna, så det kan ta noen dager. Lurte på hvorfor den ikke registrerte å ha fått minnekort. Men det er jo dumt å kaste noe som fungerer. Navien i Audien fungerer strålende, og kan mye mer enn Garmin, en ren fornøyelse. Litt dumt å måtte oppdatere den med pc og minnekort, men det funker jo det også. Men vi har jo over år samlet en mengde POI på Garminen som vi ikke har inn på navien i Audien, kanskje en høstjobb dette. Takk uansett!
Til Toppen Go down
PeaJay




Antall Innlegg : 5
Localisation : Nordland
Registration date : 25.05.2021

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Waze   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeTor 23 Sep 2021 - 17:15

Jeg bruker nå en app som heter Waze på en avlagt mobil. Jeg betaler 30 kr måneden for ekstra SIM og for data som brukes. Oppdatering skjer av de som laget appen; av satellittbilder og biler som kjøres (rutene blir plottet der man har kjørt, og ihuga brukere over hele verden legger inn hastighet, navn, krysninger, kjøreretning, hvem som kan kjøre der o.a. Man kan jo selvsagt benytte den vanlige telefonen i en mobilholder. Appen varsler om du er over fartsgrensen, når du kommer fram, andre brukere (hvis du vil), høyde over havet, veikamera og strekningsmåling av fart o.a. Appen er gratis, og man kan jo prøve den før man bruker tusenlapper på dedikert utstyr. Og så finnes det jo selvsagt massevis av lignende apper for telefoner
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeTor 23 Sep 2021 - 20:07

Joda, jeg kan gjerne teste ut apper, men det er ingen som lager apper til min Windows Phone, det er kun Google og Apple som gjelder. Og gratis-apper er aldri gratis, du betaler dyrt med masse persondata som blir solgt videre, hvordan tror du Facebook o.l. tjener milliarder på sine "gratis" tjenester?

Men nok om det. Min trofaste Garmin har etter tilbakestilling og oppdatering med ekstra minnekort fungert helt fortreffelig, det eneste problemet er at den ikke vet hvor høy den nye bobilen min er. Da jeg skulle dra fra Halden for litt siden ble jeg foreslått en rute som gikk via en undergang på 2,4 meter, så da ble det noen omveier i en liten labyrint før jeg kom meg videre på planlagt rute. Men det er greit nok, da er jeg klar over den begrensningen Smile
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitimeMan 21 Feb 2022 - 17:59

Henter frem igjen denne tråden.

Har bestemt meg for at ryggekameraet på bilen likevel er under pari. Kameraet er montert veldig lavt (skiltbrakett), og skjermen er knøttliten (anslår ca 4-4.5") og helt håpløs å se på. Altså, min snart 7 år gamle mobil har bedre kamera og skjerm enn det der, og det sier litt!

Har derfor nå bestilt Garmin Camper 780 GPS med BC40 trådløst ryggekamera, og lurer på om noen har erfaring med denne kombinasjonen? De testene og Youtube-videoene jeg har funnet er jevnt over positive (det med tyveri av kameraet lar seg enkelt fikse), men det hadde vært artig å høre fra noen som faktisk har erfaring med produktene over tid.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny GPS, hva skal jeg velge? Empty
PosteTema: Re: Ny GPS, hva skal jeg velge?   Ny GPS, hva skal jeg velge? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny GPS, hva skal jeg velge?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Førstegangskjøper av bobil. Hva skal vi velge?
» Nytt trekkdyr, hva skal man velge?
» Skal lage en "kjøleboks" som skal holde kulda ute...
» Førstegangskjøper - Hvilket ekstra utstyr må jeg velge.
» Drifstikker Bobil til kr max 350.000,- hvilke bør jeg velge?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Navigasjon-
Gå Til: