CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vintercamp og snømåking av taket

Go down 
+10
Camping Kai
Thomas
CGJ
campist
Jan Ole
Ronny
Harald
Black Betty
hpk
Jan
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeFre 23 Jan 2009 - 18:19

Ja ... hva gjør man ikke... man bor et sted hvor grasset er grønt i januar... likevel reiser man pinadø til fjells for å måke snø. Idag kom jeg til Blefjell... jaggu har det snødd mye siste uke... grøss..

Senarioet er at man har fått plugget vogna, varmen ligger på ca. 20 grader når man ankommer. Fra kald til varm gjør at lufta kondenserer og det dannes fukt. Mer eller mindre, f.eks. avhengig av diverse egenskaper vogna har.

På taket ligger et snølag på ca. 50 cm. Fjerner man snøen på taket ?

Jeg snakket med en vognnabo nedi veien her... han påstår hardnakket at han aldri måker taket. Ikke på 18 år påstår han. Han mener at snøen legger seg som isolasjon. Vann fryser ikke til is og du får ikke iskake. Påstår han.

Jeg prøvde meg med å si at uten måking på taket vil det bli vanskelig å få luftet ut fukten fra vogna. Han mener at det går greit med ei lufteluke i bua og ei vogna ved senga tar seg av det.

Selv har jeg opplevd ei iskake på taket som gjorde at jeg fikk vann inn gjennom ei ventilasjonsluke, riktignok i dusjkabinettet som heldig var, men likevel.

Jeg ser fordelen med lukekasser, mens han nekter hardnakket på at det har noe for seg.

Vel, jeg har vært på atket å og måket... dette må jo bli tungt når det blir mildere og all denne snøen suger vann ..?...

Hvilke teeorier har dere andre om dette ?

Ellers kan nevnes at noen andre her hevder å ha sett den naboen som ikke måker taket.... med snøskuffe.. på taket... dog ikke ofte.. :-)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeFre 23 Jan 2009 - 18:47

jeg måker taket hver gang det har kommet snø jeg..
det for å unngå is...
skjønt hittill har jeg kun hatt bruk for kost, og da med myke hår..eller hva det heter det som er nederst på kosten..i andre enden er jo jeg...
er vel strengt talt ikke nødvendig, men noe skal en jo finne på når en er på camping og´ Wink
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeFre 23 Jan 2009 - 20:49

tror nok jeg har måkt det taket jeg og, selv vegard måkker jo av taket sitt
jeg bruker plastspade uten metal frempå og myk hånd til det grøvste, og myk kost til resten etterpå
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeFre 23 Jan 2009 - 22:13

Jeg måker når det blir mye snø, 50cm. Tar aldri helt ned til taket. Lar det være igjen noen cm slik at jeg ikke skal ripe taket. Bruker kasser over lukene. Da er det ikke noe problem med lufting eller at det kommer vann inn lukene.
Til Toppen Go down
Black Betty
GENERAL!
GENERAL!
Black Betty


Female
Antall Innlegg : 3178
Age : 61
Localisation : Nøtterøy
Registration date : 04.12.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 1:30

Rufus

Er dette et lobbyforsøk på å innføre lukekasser?? Pass deg, ellers pusser jeg Vegard på deg!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 9:42

Rufus

oj-oj-oj...... har du vært hos et lukekassefantom og drukket lukekasse-konjakk nå???????

bare du får kjølt ned skallen i litt kald fjelluft, så tenker jeg du innser at dette ville være noe som skjemmet ut både Kaben og fruen.....

Må bare opplyse deg om at en Kabe med lukekasser, slettes ikke gir samme inntrykket visuellt, som snuppene til Hugh Hefner, når de drar av seg de få tekstilene tekstilene de har, og knepper på seg kanin-ørene.....

lukekasser og kaninører må altså ikke forveksles!!!!!!..... kun den ene av de alternativene er og akseptale..... og det er ikke kassene......
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 10:00

Rufus

Skjønner ikke helt resonnementet til campingnaboen deres. Den snøen som smelter mot taket vil fryse til en iskake når vogna blir kald. Når det blir kuldegrader inne i vogna og kuldegrader i lufta rundt ser jeg ikke helt hvordan man kan ha flytende vann midt i mellom.

Jeg lar som sagt litt av denne iskaka ligge igjen som "ripesikring" på taket når jeg måker. Ikke blir det så glatt å gå på heller. Var på taket i høst med 2cm våt nysnø. Helt håpløst - måtte krabbe.

Om våren måker jeg alltid av når det blir så mildt at snøen begynner å trekke vann, pga tyngden. Da er vinteren stort sett over så man slipper å måke mer.

Har hørt noen som hevder at smeltevannet "trekker inn" under tettemassa og at man får frostsprenging når det fryser igjen, og at dette over tid kan gi lekkasje mellom tak og vegg. Om dette stemmer er det et godt argument for å måke (eller et påskud for å bytte vogn oftere).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 10:16

Hei

jeg stussa og på de resonnumentet til han naboen der ja....

jeg tar og av isen jeg, så for den slipper, for slipper gjør den ved et par kuldisser, om vogna har vært varm en sund.... skyver det lett av da....

jeg skyver av når det blir 20 cm...... men som oftest blåser jo alt av her....

Her på Hovden smelter snøen nedefra av varme fra vogntaket, og en får iskake..... har jo skyvd den av mange ganger, så et den kommer, er garantert.....

og at den luftingen han nevner er grei nok..... vel..... jeg vil ikke ha slikt innemiljø, føler det er deilig med åpne luker, og føler fyren tvinges til å gi litt mer varme, og komforten øker.....

nei, her skal snø og is vekk og lukene åpnes!!!!......
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 11:15

er det ikke lett å knekke nakken på å gå på så glatt tak?? eller står dere i stige??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 11:25

det gjelder å være meget forsiktig....spesielt hvis det er knekk på taket foran, som det er på feks Bjølseth og Kabe...
da kan man fort ligge nede på bakken, og forhåpentligvis bommet på draget på vei ned....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 11:36

Jan skrev:
tror nok jeg har måkt det taket jeg og, selv vegard måkker jo av taket sitt
jeg bruker plastspade uten metal frempå og myk hånd til det grøvste, og myk kost til resten etterpå

Gjør det akkurat som du, myk spade for og ta av det grøvste. etterpå bruker jeg hendene for å finne lukene og ventilene, tilslutt en kost med myk bust for å ta restene...noen ganger er det is på taket og det skyver jeg av neste dag når det har tint løs..
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 11:48

Morten E skrev:
det gjelder å være meget forsiktig....spesielt hvis det er knekk på taket foran, som det er på feks Bjølseth og Kabe...
da kan man fort ligge nede på bakken, og forhåpentligvis bommet på draget på vei ned....
uff, fryser på ryggen bare eg tenker på å lande med ryggen først på draget....omtrent som på en byggeplass der det ligger plast som det er kommet snø på........fint å gå på ja.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 12:03

Harald skrev:
Morten E skrev:
det gjelder å være meget forsiktig....spesielt hvis det er knekk på taket foran, som det er på feks Bjølseth og Kabe...
da kan man fort ligge nede på bakken, og forhåpentligvis bommet på draget på vei ned....
uff, fryser på ryggen bare eg tenker på å lande med ryggen først på draget....omtrent som på en byggeplass der det ligger plast som det er kommet snø på........fint å gå på ja.
Brodder min venn, brodder.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 12:17

Konklusjonen basert på innlegg er dermed at:

Ved ankomst vogna vil vi ha vekk snø, og at vi vil ha noen takluker fri for snø slik at vi får luftet ut fuktig kondens som det blir i alle vogner under oppvarmingen.

Takluker ikke er vakkert, men de kan ha en funksjon for å holde luka fri for snø. Dette gjør at du kan lufte uten å behøve å måke reint ved ankpomst. For de av oss som må bruke en masse energi på å argumentere for lukekasser overfor kona som ikke vil ha lukekasser kan alternativet være å jage kjærringtysket opp på taket med feiekost og snøskuffe. Selv om det går ut over bevertninga resten av helga.

Etter et døgn eller to med varm vogn feier vi reint for snø og is på taket slik at isen får mindre mulighet til å bygges eg opp. Dette for å unngå iskaken som også kan være årsak til at vann renne inn gjennom tvangsluftingen i lukene.

Kort fotalt ; ja til lufting og ja til snø og isfritt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 13:51

Rufus skrev:
Konklusjonen basert på innlegg er dermed at:

Ved ankomst vogna vil vi ha vekk snø, og at vi vil ha noen takluker fri for snø slik at vi får luftet ut fuktig kondens som det blir i alle vogner under oppvarmingen.

Takluker ikke er vakkert, men de kan ha en funksjon for å holde luka fri for snø. Dette gjør at du kan lufte uten å behøve å måke reint ved ankpomst. For de av oss som må bruke en masse energi på å argumentere for lukekasser overfor kona som ikke vil ha lukekasser kan alternativet være å jage kjærringtysket opp på taket med feiekost og snøskuffe. Selv om det går ut over bevertninga resten av helga.

Etter et døgn eller to med varm vogn feier vi reint for snø og is på taket slik at isen får mindre mulighet til å bygges eg opp. Dette for å unngå iskaken som også kan være årsak til at vann renne inn gjennom tvangsluftingen i lukene.

Kort fotalt ; ja til lufting og ja til snø og isfritt.

Rufus

egen erfaring er at jeg kan telle på en gang de gangene lukene ikke har latt seg åpne ved ankomst...... vi ankommer vogna Fredag ettermiddag, mellom kl 19.00 og 21.00. Vogna plugges i strøm ca kl 11 på Torsdag.... altså ett godt døgn før...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 13:55

Harald skrev:
er det ikke lett å knekke nakken på å gå på så glatt tak?? eller står dere i stige??

starter fra stigen, men går på taket ja, bare jeg har fått av såpass at det er greit å stå der oppe...... men glatt, ja så absolutt..... men går ikke nedover på skråen........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 14:12

Harald skrev:
Morten E skrev:
det gjelder å være meget forsiktig....spesielt hvis det er knekk på taket foran, som det er på feks Bjølseth og Kabe...
da kan man fort ligge nede på bakken, og forhåpentligvis bommet på draget på vei ned....
uff, fryser på ryggen bare eg tenker på å lande med ryggen først på draget....omtrent som på en byggeplass der det ligger plast som det er kommet snø på........fint å gå på ja.


Da er det bare og "TA TO, SKRIVE EN SJA OG GÅ I GANG" Vintercamp og snømåking av taket 280457
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 14:12

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 14:16

Rune

Er vogna di flatt tak på helt til krummingen fremme og bak sånn som min.
Må være veldig greitt å måke, kan gå over alt.
Bare husk å telle takluker, der bomma jeg med en en gang.
Luka på badet på Hobbyen tåler minst åtti kilo! lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeLør 24 Jan 2009 - 14:34

J.O. skrev:
Rune

Er vogna di flatt tak på helt til krummingen fremme og bak sånn som min.
Må være veldig greitt å måke, kan gå over alt.
Bare husk å telle takluker, der bomma jeg med en en gang.
Luka på badet på Hobbyen tåler minst åtti kilo! lol! lol! lol!


80 ja, jeg presser etterhvert nåla til 98. Men joda, taket skal være greit og måke det. Værre med teltet, men det "smyger" det òg. lol!
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeSøn 25 Jan 2009 - 17:26

Jeg får min del har måka to ganger denne helgen. Først enhalv meter med tung, våt snø - så de siste fem-ti centimetrene som ikke smeltet i natt. Så har jeg masse å gå på.

Siden det ikke en gang er laget Bjølller som kan tåle min vekt, må jeg ta alt fra bakken. Og i i helgen brukte jeg som alltid en gummisvabe. Det høres ut som like genialt som å bruke en teskje på gårdsplassen, men faktum er at det går lekende lett med riktig teknikk.
50 cm fra en side med alminnelig langkost med gummi svabe.
Rett nok er vogna mi bare 230, men teltet er 300 x 450.
Gummi svabe bruker jeg for å unngå riper og for beholde luker og piper.
Kanskje hadde vogna tålt en meter snø, men jeg synes det er lettere å måke enn å forsøke å finne ut av hvor mye den tåler!
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeSøn 25 Jan 2009 - 17:46

Vi har sammenfallende teknikker alle mann (og kvinner)..

Ved ankomst fjellet på fredag startet det... det snødde bra;

Jeg måket taket fredag kveld.. deretter terassegulv foran og bak bua vår.. Måket foran vogna...

Preppet vogna med 50 liter vann, pakket inn i kjøleskapet, klær, etc. Alt som skal til for en helg...

Så var det ut og ta alt en runde til...

Lørdag morgen måtte jeg legge nien kilo kroppsvekt på døra for å få den opp... full måkerunde igjen, bortsett fra taket..

Siden det snødde hele lørdag, ble det ei kveldsøkt også...

Søndag same same.. terassen full, døra møtte motstand igjen, tok taket også. Søndag i sol, men måking like forban..

Vel.. man kan lure på hvorfor man gidder... En januar var generatorpasser på Maldivene... lite snømåking der...

Har sett en greie; det er ingen tvil om at alle lukene og aircondition på taket er et hinder i måkingen... men men .. til sommeren er alting glemt....
Til Toppen Go down
CGJ
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
CGJ


Female
Antall Innlegg : 1389
Age : 53
Localisation : Brandbu, Oppland
Registration date : 07.04.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeSøn 25 Jan 2009 - 20:25

Her har også helgen gått med til måking av tak, og en liten sti rundt vogna. Men vi fyra vogna på fredag, etter å først ha funnet pipa og gjort den snøfri. Lørdag var mor selv på taket og måka av det øverste laget med snø, samt fått lukene snø og isfrie. Da ble i allefall noe av fukten inne i vogna borte.... En melding til Tom RS klarla det at vi hadde litt manko på lufting på undersiden av vogna.... Så gubben måtte trå til med skuffa rundt vogna en tur, siden mor hadde skuffet ned det meste av snøen på to av sidene og naturen hadde sørget for resten av tettingen. Så i dag var det samme runden en gang til. Mor på taket, denne gangen med hjelp av en stige, siden skuldrene til mannen ikke er det beste stedet å klatre på... Og denne gangen med kost og svaber. All is og snø forsvant ned på bakken, og alle luker fikk en runde med en tørr klut på sidene. Men akk, igjen var det masse fukt på vinduenes innside.... På med Lambi Tørkerull og full utlufting. Da vi enedelig var ferdige, var det jammen på tide å reise hjem...... Jaja, vi fikk da noen timer hvile i går kveld og i natt.....
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeSøn 25 Jan 2009 - 20:36

Reiste opp for å måke vogna på fredag. Hadde etter sigende kommet MASSE snø der oppe iflg en kompis som hadde vært på Geilo på ski. Ble nesten litt skuffet da jeg kom opp, var vel 15 cm på taket! Etterhvert ga skuffelsen seg og jeg satte meg inn i vogna med pils og rødvin! Helt mutters alene. Du verden så jeg kosa meg! Fikk besøk også... av en hjort. Da jeg våknet lørdags morgen var jeg glad jeg hadde reist likevel, det hadde kommet 20 cm i løpet av natta. Så nå lå det mer enn nok grunner på taket for å ha reist opp. Da var det på med bunaden til RS (blå dress..) og måke begge vognene og teltet til RS før returen som gikk saaaakte pga labert føre.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeMan 26 Jan 2009 - 22:26

Thomas skrev:
Reiste opp for å måke vogna på fredag. Hadde etter sigende kommet MASSE snø der oppe iflg en kompis som hadde vært på Geilo på ski. Ble nesten litt skuffet da jeg kom opp, var vel 15 cm på taket! Etterhvert ga skuffelsen seg og jeg satte meg inn i vogna med pils og rødvin! Helt mutters alene. Du verden så jeg kosa meg! Fikk besøk også... av en hjort. Da jeg våknet lørdags morgen var jeg glad jeg hadde reist likevel, det hadde kommet 20 cm i løpet av natta. Så nå lå det mer enn nok grunner på taket for å ha reist opp. Da var det på med bunaden til RS (blå dress..) og måke begge vognene og teltet til RS før returen som gikk saaaakte pga labert føre.

Er dere bare på camping for å måke snø? Trodde dere brukte vognene til å feriere og slappa av i sammen med familien jeg. lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeMan 26 Jan 2009 - 23:59

Hm,ser at Tom RS har fått seg en ny "boy" etter at jeg ikke lenger måker av teltet hans.

Thomas....,j..... dårlig betaler han og !!!!!
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 10:03

CampingKai,
Når du sitter ved et tastatur store deler av arbeidstida - så er måking å slappe av!

Laughing
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 10:08

Ja, livet er tøft. Sitter ved tastaturet for å slappe av jeg. lol! lol! lol!

Men nå må jeg ut å gjøre noe fornuftig igjen cyclops cyclops cyclops

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 10:43

J.O.
...jeg kan jo ikke si at jeg slapper av på jobb. Tenk om noen leser det! Laughing
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 20:50

Camping Kai

Når vi er der så er vi der for å slappe av. Når jeg er der så er det for å få noe fornuftig gjort Smile Kan storkose meg alene en kveld i vogna og jeg, med rødvin, pils, snacks og en fil eller to Smile

Arve

Har nok ikke hørt noe fra ham etter at han fikk mms med bilde av nymåket vogn... Får se hvordan vogna mi ser ut etter at RS har vært oppover og ikke jeg. Da bør taket være pusset hvis det ikke er noe snø og måke av. Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeOns 28 Jan 2009 - 0:13

Thomas.

Han var så takknemmelig ja ????? Shocked

Pleide å være rask i responsen da jeg måkte for'n.

Og så slapp'n billig unna med oss da,for vi hadde ikke telt.Hehe.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeMan 2 Feb 2009 - 9:22

Lurer litt på dette med snømåking. Skal det være ryddet rundt "pipa" til fyren før man slår på gassen? Det er vel ikke bra om det er grisekaldt og man slår på gassen og fyren tenner på med gass også før man har fått ryddet rundt pipa?

I fortsettelsen av det må man vel også måke rundt vogna for å få frisk luft inn under vogna? Og ha trekk under vogna for å bli kvitt eventuell gass som måtte slippe ut?

Hva er praksis rundt dette?
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeMan 2 Feb 2009 - 9:49

ArneO,
Det er i alle fall slik jeg ville ha gjort det. Pipa må jo bli kvitt eksosen - hvis ikke så går jeg ut i fra at du enten ikke får fyr, eller får fyr med eksosen inne i vogna. Og det er ikke spesielt lurt.

Frisk luft under vogna er viktig. Både for å gjøre det mulig med ordentlig luftsirkulasjon inne ivogna - og som du ser - for å bli kvitt eventuell gass som ut . (men det bør det ikke gjøre uansett...)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeMan 2 Feb 2009 - 10:02

ArneO

Du får nok ikke fyr på gassen med mindre du ikke fjerner snøen. Det er ikke bare eksos i den pipa der...luft inn og luft ut.......2 rør "slanger" som ligger inni hverandre, ett for innsug og ett for utlufting. Er du heldig og den slår seg på kan du høre en slags blafring i pipa....
Og måking rundt vogna syns nå jeg er ett must....ikke bare for luftinga men i det heletatt for vognas skyld.....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitimeMan 2 Feb 2009 - 15:42

Irriterende med eksos over tak, i gamle soliferen min kom jo eksosen ut i sia på gasskassen så der behøvde man ikke gå på taket før man fikk fyren igang...
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vintercamp og snømåking av taket Empty
PosteTema: Re: Vintercamp og snømåking av taket   Vintercamp og snømåking av taket Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vintercamp og snømåking av taket
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Solceller og snømåking
» Vintercamp med Kabe
» Forslag til vintercamp
» MÅ man ha alde for vintercamp?
» anbefal en vintercamp for ferske campister på sørlandet?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: