CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tømming av ferskvann

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 9:07

Ny tråd fra meg, er litt på "hugget" nå..

Når man tømmer vanntanken vinterstid, så står det i boka at man bør blåse i kranene for å få tømt rørene for vann. Har jo selvfølgelig opplevd at rørene under vasken på kjøkkenet har frosset til.

Men, kan noen med litt sunn fornuft i behold (gjelder ikke de som skrev instruksjonsboka til Bjølseth) forklare med hvordan dere får til å ligge opp/ned i vasken for så å blåse i kranen??

Ser ut som at jeg mangler et par ledd/hengsler enkelte plasser for å få dette til.. Question
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 10:01

Du har Shurflo pumpe som kan pumpe luft så du trenger ikke bruke truten, bare åpne en og en krane for å slippe lufta ut. Luft får du når du har tømt tanken.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 10:06

J.O. skrev:
Du har Shurflo pumpe som kan pumpe luft så du trenger ikke bruke truten, bare åpne en og en krane for å slippe lufta ut. Luft får du når du har tømt tanken.

Okei, da forstår jeg det slik at pumpen tåler å kjøres "tørr"? Har brukt å kjøre pumpen til det ikke kommer mer vann ut av kranene, men det ser ut til at det blir liggende litt igjen i rørene. Har brukt å ha alle kranene åpne samtidig, kanskje det har litt å si?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 10:28

Ta en om gangen og sett alle åpne til slutt.
Husk avtapping av Alden, oftest en gul vippekran som skal settes rett opp. Sjekk at vannet faktisk renner ut, det her hendt at det "henger". Slangeenden ute er en fordel å ha skråskåret slik at det ikke fryser en plugg i enden og blokkerer for vannet neste gang.
Oppvaskmaskin er en spesiell prosedyre på.
Toaletter en fordel å lufte ved å trykke på knappen om du har vann fra ferskvannstanken. Om det er seperat vanntank er det jo self tømming der og.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 10:57

Tommy B skrev:
J.O. skrev:
Du har Shurflo pumpe som kan pumpe luft så du trenger ikke bruke truten, bare åpne en og en krane for å slippe lufta ut. Luft får du når du har tømt tanken.

Okei, da forstår jeg det slik at pumpen tåler å kjøres "tørr"? Har brukt å kjøre pumpen til det ikke kommer mer vann ut av kranene, men det ser ut til at det blir liggende litt igjen i rørene. Har brukt å ha alle kranene åpne samtidig, kanskje det har litt å si?

Tommy B

ja, disse pumpene kan kjøres tørre.....

slipp ut alt vannet fra bereder, tank etc.... steng alle lraner, start pumpa og la den gå et ca et halvtminutt, før du åpner tappekrana til berederen..... steng den så igjen og la trykket opparbeide seg på nytt.... du vil nå få tømt ut vannet som måtte være i ekspansjonstanken...... fortsett med dette så lenge at det ikke lenger bobbler i eksp. tanken.....

la pumpa bare gå.... så lar du den opparbeide nytt trykk, og åpner hver kran..... på varmt, og så på kaldt, husk og dusjen og evt toalett....

har du oppvaskmaskin, starter du denb nå, den pumper først ut, så tapper den inn.... du vil da høre tydelig lufta freser ut inne i maskinen....

stopp så pumpa, åpne så alle kraner, berederen først, så er du sikker på den er tom

tørk så ut av den evt maskinen, under sil og nedi saltbeholderen...

forlat vogna med alle kraner åpne
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 11:26

Vegard skrev:
Tommy B skrev:
J.O. skrev:
Du har Shurflo pumpe som kan pumpe luft så du trenger ikke bruke truten, bare åpne en og en krane for å slippe lufta ut. Luft får du når du har tømt tanken.

Okei, da forstår jeg det slik at pumpen tåler å kjøres "tørr"? Har brukt å kjøre pumpen til det ikke kommer mer vann ut av kranene, men det ser ut til at det blir liggende litt igjen i rørene. Har brukt å ha alle kranene åpne samtidig, kanskje det har litt å si?

Tommy B

ja, disse pumpene kan kjøres tørre.....

slipp ut alt vannet fra bereder, tank etc.... steng alle lraner, start pumpa og la den gå et ca et halvtminutt, før du åpner tappekrana til berederen..... steng den så igjen og la trykket opparbeide seg på nytt.... du vil nå få tømt ut vannet som måtte være i ekspansjonstanken...... fortsett med dette så lenge at det ikke lenger bobbler i eksp. tanken.....

la pumpa bare gå.... så lar du den opparbeide nytt trykk, og åpner hver kran..... på varmt, og så på kaldt, husk og dusjen og evt toalett....

har du oppvaskmaskin, starter du denb nå, den pumper først ut, så tapper den inn.... du vil da høre tydelig lufta freser ut inne i maskinen....

stopp så pumpa, åpne så alle kraner, berederen først, så er du sikker på den er tom

tørk så ut av den evt maskinen, under sil og nedi saltbeholderen...

forlat vogna med alle kraner åpne

Det her var jo ei kjempe bruksanvisning.. Men dumme meg, hvor er tappekrana til berederen rendeer
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 11:42

Tommy B skrev:
Vegard skrev:
Tommy B skrev:
J.O. skrev:
Du har Shurflo pumpe som kan pumpe luft så du trenger ikke bruke truten, bare åpne en og en krane for å slippe lufta ut. Luft får du når du har tømt tanken.

Okei, da forstår jeg det slik at pumpen tåler å kjøres "tørr"? Har brukt å kjøre pumpen til det ikke kommer mer vann ut av kranene, men det ser ut til at det blir liggende litt igjen i rørene. Har brukt å ha alle kranene åpne samtidig, kanskje det har litt å si?

Tommy B

ja, disse pumpene kan kjøres tørre.....

slipp ut alt vannet fra bereder, tank etc.... steng alle lraner, start pumpa og la den gå et ca et halvtminutt, før du åpner tappekrana til berederen..... steng den så igjen og la trykket opparbeide seg på nytt.... du vil nå få tømt ut vannet som måtte være i ekspansjonstanken...... fortsett med dette så lenge at det ikke lenger bobbler i eksp. tanken.....

la pumpa bare gå.... så lar du den opparbeide nytt trykk, og åpner hver kran..... på varmt, og så på kaldt, husk og dusjen og evt toalett....

har du oppvaskmaskin, starter du denb nå, den pumper først ut, så tapper den inn.... du vil da høre tydelig lufta freser ut inne i maskinen....

stopp så pumpa, åpne så alle kraner, berederen først, så er du sikker på den er tom

tørk så ut av den evt maskinen, under sil og nedi saltbeholderen...

forlat vogna med alle kraner åpne

Det her var jo ei kjempe bruksanvisning.. Men dumme meg, hvor er tappekrana til berederen rendeer

hei, den er på røret som gåt ut fra fyren, og ned igjenom gulvet.... en svart hendel....enten på siden av, eller rett ved berederen.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 12:05

Tommy B

er det noe du lurer på vedr dette, senmd meg en PM, og du skal få tlf nr til meg, så kan vi prates, kjenner jo litt til disse vognene........
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 12:59

Vegard skrev:
Tommy B

er det noe du lurer på vedr dette, senmd meg en PM, og du skal få tlf nr til meg, så kan vi prates, kjenner jo litt til disse vognene........

Det høres helt supert ut.. Skal prøve ovennevnte bruksanvisning, så ser vi det an.. Mange takk.. Tømming av ferskvann 95882
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 12:55

Jeg pleier å tømme berederen HELT. Dvs at jeg kjører pumpa og bygger opp trykk gjentatte ganger slik at det til slutt kommer en hvese-lyd fra bererderen når det er helt tomt. Vet ikke hvor viktig det er at det er HELT tomt i berederen, men jeg gjør nå det. Deretter lufter jeg kranene en for en pluss dusjen og oppvaskmaskinen, og lar så alle kraner stå åpne når jeg forlater vogna.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 17:16

Fjellcamping skrev:
Jeg pleier å tømme berederen HELT. Dvs at jeg kjører pumpa og bygger opp trykk gjentatte ganger slik at det til slutt kommer en hvese-lyd fra bererderen når det er helt tomt. Vet ikke hvor viktig det er at det er HELT tomt i berederen, men jeg gjør nå det. Deretter lufter jeg kranene en for en pluss dusjen og oppvaskmaskinen, og lar så alle kraner stå åpne når jeg forlater vogna.

Fjellcamping

jeg hadde ikke tørt noe annet enn å tømme HELT, av frykt for sprekk i berederen........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 22:59

Knut og Tommy.

Gjør som Vegard (og meg),så får dere et lykkelig vintercamping-liv.Har opplevd på flere Bjøller at endel vann sitter igjen i berederen selv om tappekrana står åpen,og pumpa går.Hender jeg må holde på å skru tappekrana til og fra i rundt 7-10 min. før det "hveser" i den.

Og Tommy,blås gjerne i den tappen på den plastdingsen der hvor du fyller vann på dassen,etter tømming.Kommer endel vann ut av det andre glassrøret om du gør det.

På de nyere vognene hentes dassvannet fra ferskavannstanken som og går til kraner og dusj.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 12:56

Hva med de som ikke har trykkvann? Får de tømt berederen HELT?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 13:04

Håper det Suspect Rolling Eyes , men må da bruke truten altså. What a Face Eller det omtalte kompressor alternativet. study scratch

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 13:06

håper da det, det sitter jo en tappekran for alden på gulvet under den...men prøver jo etter beste evne å blåse i kranene og kjøre do og pumper tørre.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 20:42

Har alltid brukt følgende enkle oppskrift uansett pumpetype:
(Funker også på Bjølseth, selv om det står i bruksanvisningen at pumpa skal kjøres til anlegget er tomt)

  1. Bryter for vannpumpe av
  2. Åpne tappeplugg for vanntank
  3. Åpne tappekran for bereder
  4. Åpne alle vannkraner
  5. Vent til vanntanken og berederen er tomme
  6. Blås i kranene til man kjenner/hører at vannet er ute
  7. Kjør vannpumpa noen sekunder for å sikre at det ikke står igjen vann inne i pumpa
  8. La tappekrana på bereder og vannkranene stå åpne til neste gang
  9. Dassen tapper jeg og kjører pumpa noen sekunder etterpå. Viktig å huske på å tappe av vannet som står oppe i vannlåsen i påfyllingsrøret om man har "utfellbar" påfylling.

Det er ingen krise om det står igjen litt vann som fryser så lenge det er plass til isen i anlegget. Har aldri opplevd problemer med frostsprenging. Bruker alltid vannanlegget og toalettet i vogna uansett hvor kaldt det er.
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeLør 28 Feb 2009 - 20:14

Halloen Cool

Må først og fremst få takke for alle gode innspill, prøvde meg frem litt ang. tømming av vanntanker, og det fungerte utmerket.
Må si at jeg er forundret over at ingenting har blitt frostsprengt tidligere. Ser jo at jeg ikke har fått tømt tankene ordentlig før denne gangen.

Ha ei fortsatt fin helg, og takk for alle råd og tips..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeLør 28 Feb 2009 - 21:54

Hpk

det eneste du ikke får tømt på Bjølle med den måten du nevner, er jo ekspansjonstanken..... for å få ut vann av den, må pumpa gå, fordi vannet går ut og inn via den samme slangen, som jo er i bunnen av tanken...... går pumpa, og vanntanken er tom og kranene er lukket, er det jo luft som presses inn der, og vann som presses ut, når krana i bunnen på bereder åpnes.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeLør 28 Feb 2009 - 21:55

Tommy B skrev:
Halloen Cool

Må først og fremst få takke for alle gode innspill, prøvde meg frem litt ang. tømming av vanntanker, og det fungerte utmerket.
Må si at jeg er forundret over at ingenting har blitt frostsprengt tidligere. Ser jo at jeg ikke har fått tømt tankene ordentlig før denne gangen.

Ha ei fortsatt fin helg, og takk for alle råd og tips..

Flott du fikk dette til da....
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 8:17

Vegard skrev:
Hpk

det eneste du ikke får tømt på Bjølle med den måten du nevner, er jo ekspansjonstanken..... for å få ut vann av den, må pumpa gå, fordi vannet går ut og inn via den samme slangen, som jo er i bunnen av tanken...... går pumpa, og vanntanken er tom og kranene er lukket, er det jo luft som presses inn der, og vann som presses ut, når krana i bunnen på bereder åpnes.
Mulig du har rett, men jeg kan ikke huske at det var sånn på den Bjølseth'en jeg hadde, og jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være sånn.
Den lufta som er i ekspansjonstanken når systemet er tomt for vann er også der når systemet er fullt med vann. Samme mengde, men høyere trykk pga at den blir komprimert i toppen av tanken. Når avtappingskrana i systemet åpnes og systemet tømmer seg vil ekspansjonstanken også tømmes fordi den komprimerte lufta i tanken presser vannet ut.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 8:30

Nå bet ikke jeg hvilken mod du hadde av Bjølle, men i den 94 modellen jeg hadde, var denne tanken ikke der, men i 2000 modellen var den der....

I praksis blir det hengende vann i denne tanken, særlig over tid. etter ei helg, tømmmer den seg som som regel rimelig bra, men er vogna i lang tids bruk, så blir det vann i denne, som må ut på en måte..... og det er da som jeg sa....

denne beholderen er i plast, med en rød plastskrue på toppen. beholderen er rimelig luft-tett, men noe slipper nok ut, selv om den ikke lekker vann, om den er full.

er skruen på toppen løsnet, kan en bare glemme å få den tett igjen, dette har jeg prøvd med flere tanker, også med å legge på ny O-ring.... det er bare å få ny, om den er åpnet, av en eller annen grunn

denne ekspansjonstanken er der for at du ikke først skal få varmtvann når du åpner krana, fordi den da fungerer som et trykkmagasin...... på 94 modellen, kom det først litt varmt vann, før det ble kaldt, dessuten er trykket der med en gng en åpner krana....

men jeg tør i hvertfall ikke gå fra vogna, uten å være sikker på denne tanken er tom, kjenner det lett, ved å riste litt på den, men den tømmer seg raskt og lett ved å bruke pumpa og krana i bunnen av berederen, fordi vannet da går ut via berederen
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 8:54

Det var ekspansjonstank i den jeg hadde, men det spiller forsåvidt ingen rolle.

Hva som skal funke i teorien og hva som funker i praksis kan være to forskjellige ting.
Du skriver egentlig svaret: etter lang tids bruk blir det stående vann.
Det er fordi lufta har lekket ut gjennom skruen på toppen (kan dette være en overtrykksventil?). Da fungerer heller ikke tanken slik den skal fordi det er ikke igjen noen luftblære til å magasinere trykkforskjellene.

Samme sak som varmtvannsberederen i Alde fyren. Den skal tømmes om vogna brukes over lengre perioder pga at en luftblære som ligger i toppen av berederen og tar opp trykkstøt "forsvinner".
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 9:06

Hei

oki.... tror den tanken kom med Alde compact 3000...

skruen på toppen, er en tett plastplugg, med en O-ring utenpå, og er rød....

åpnes og lukkes denne skruen, vil du se akkurat noe som kan minne om sprekkdannelser rundt gjengene i tanken, om du holder tanken mot lyset.... ikke så mye at den lekker, men tydelig så mye at luft fiser ut over litt tid.

På 2000 modellen sprakk en slik beholder for meg, fordi jeg ikke tenkte på den der.... erstatta den så med en, som jeg tenkte jeg skulle være lur, og åpne den toppskruen, så luft kom inn, og vannet rant ut i bunnen når berederen tømtes..... det skjedde jo, men fikk den aldri tett igjen, slifta og O-ring men nei, så jeg kjøpte en ny..... gjorde det samme med den, og ble den tett???? Nei...... kjøpte så en tredje, som ikke toppskruen ble rørt på..... den holdt, og på denne vogna, er jo heller ikke den toppskruen rørt, og den funker

Klok av skade, så rører jeg nå ikke de eksp-tankene, utover å riste på den ved tømming av vannet
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 9:21

Vegard,

det er slik (dyrekjøpt?) erfaring som deles med andre som er helt toppers.

Jeg tømte nok vannet så ofte at jeg ikke merket noe til dette fenomenet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 9:26

hpk

helt sant det.... Kan ikke huske hva den kostet den tanken, men svin-dyr er den jo ikke..... men kosta nok litt...

Min tanke var jo at den skruen på toppen der, med utvendige friksjonsriller som på en bruskork, samt et umbraco-spor i toppen, var der for å kunne betjenes..... men neida, den tanken burde heller vært støpt hel, uten den skrukorken på toppen....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 9:34

Kjøpte en sånn til Polaren, tipper ca 300.-
Kunne tenke meg en sånn igjen, men helst med bilventil i toppen.
Noen som har sett noe sånt?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 9:58

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitimeSøn 1 Mar 2009 - 11:28

Kanskje det ja. Lurer på hva som er tenkt med den stussen på toppen?
Tror nok at denne kan brukes.
Planlegger tilbakeslagsventil på pumpa, exp tank og kompressor koblet til toppen på tanken for tømming. Ikke så omfattende som det høres ut da.
Ønsker tilbakeslagsventil for å se om det gir mer åpningstrykk ved spyling på do.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tømming av ferskvann Empty
PosteTema: Re: Tømming av ferskvann   Tømming av ferskvann Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tømming av ferskvann
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Frostvæske til ferskvann
» Trykkpumpe ferskvann fra Biltema
» Lettvint tømming av ferskvannstank
» Tømming av vannsystemet vinterstid.
» Tømming av utedusj Kabe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: BJØLSETH-
Gå Til: