CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 smart wlan løsning.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeTor 10 Sep 2009 - 12:43

Hei.
Sånn kan man også få bra wlan dekning i vogna.
Jeg lar bildene tale for seg.

Antennen er 9dBi og motttakeren er USB sak med 600mw sender..


smart wlan løsning. Antenne



smart wlan løsning. Sender



smart wlan løsning. Uttak



smart wlan løsning. Kabel


smart wlan løsning. Fra%20siden
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeTor 10 Sep 2009 - 13:13

På meg så ser det ut til å være en løsning for WLAN utenfor vognen og ikke inne Wink . Kan vel være at man kan slite på ferger og om man skal under trær...

Uansett hvor kraftig sender du har så er du avhengig av senderen i andre enden, det noe man av og til ikke tenker på. Men om du mener at du lager ditt egne trådløse nettverk og har f.eks. kobling mot mobilt bredbånd blir det noe annet.

Og hva post og teletilsynet måtte ha å påpeke på løsningen din bør vi vel ikke snakke om heller. At du har 6 ganger høyere effekt før antenna enn hva som er lovlig bør nok kanskje heller ikke nevnes i disse tider hvor det diskuteres stråleskader knyttet til oppsetting av master for nødnettet... (Siden du benevner det WLAN antar jeg at det er 2,4 GHz båndet du snakker om.)
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeTor 10 Sep 2009 - 13:24

Tror du misforstår. Dette er en RECIVER.
Jeg plugger den i laptopen og fisker opp alle wlan ap i nærheten.

Den er ikke så høy at det blir noe problem på ferger.
I værste fall er det bare et plastrør som vil knekke, og da får jeg vurdere en kortere antenne. Gått greit så langt.

9 dBi antenne hjelper både på rx og tx.
600mw er overkill, men det er greit å ha muligheten (justerer seg automatisk og kan justeres manuellt).

Alt utstyret er CE merket og derfor testet at det ikke forstyrrer med andre systemer.


Sist endret av offpist den Tor 10 Sep 2009 - 13:29, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeTor 10 Sep 2009 - 13:28

Hva skal du med bare mottak? Eneste grunnen til bare å motta er wardriving, i alle andre sammenhenger trenger du også å sende...

Og du selv skrev:
Sitat :
Antennen er 9dBi og motttakeren er USB sak med 600mw sender..

Og uansett så er maks sendestyrke ut fra antenna 100 mw. Det spiller ingen rolle hvordan utstyret er merket.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeTor 10 Sep 2009 - 13:36

Noe annet jeg legger merke til med løsningen er jo at det ikke er så fleksibel at du kan ta med deg en bærbar maskin utenfor vognen og ha glede av installasjonen uten å ha en usb kabel trukket inn.

Dersom det er betaling for WLAN på den plassen du er vil det jo gå på nettverkskortet du har skrudd fast inne, og kan ikke bruke det innebygde i maskinen på den samme betalingen.

Ja, ja bare det funker greit for deg så er det jo bra Wink Men det er definitivt ikke en løsning som er å finne hos meg...
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeTor 10 Sep 2009 - 13:37

...Kjeder vi oss...?
Selvfølgelig sender den også.. Men den funker altså ikke som et ap. Den støtter også sniffing av wep koder, men det skal vi ikke komme inn på her.

Anyway! Løsningen funker bra og er ment som et tips til andre camping/data geeker.. finnes også løsninger med usb adapteren innebygget i selve antennen for å montere eller henge opp løst på utsiden av vognen.

Sitter man på utsiden av vognen fungerer det innebygde wlan kortet de fleste laptoper har tilstrekkelig, ellers får man usb kabler opp i 7 meters lengde.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeTor 10 Sep 2009 - 13:41

offpist
Og jeg kommer med et tips om at det ikke er lovlig, så kan jo folk bestemme selv.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitimeFre 11 Sep 2009 - 14:25

0,6 W sender og 9 dB forsterkning i antenna betyr ca. 4,77 W ut fra antenne, om ser bort fra tap i koaksen. Hvilken koaks bruker du, og hvor lang er den?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





smart wlan løsning. Empty
PosteTema: Re: smart wlan løsning.   smart wlan løsning. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
smart wlan løsning.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Smart Wifi løsning.
» Wlan modul
» Erfaring med Ice.no Wlan D35 i vogna.
» Ettermontere wlan modul i ny hobby
» Alde smart start.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: