CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvilken varmekilde i fortelt????

Go down 
+4
Sten Rune
Jan Ole
Jan
RuneB
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 12:00

Tror? Har ikke du prøvd? Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_eek Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 12:11

Jan Ole skrev:
Tror? Har ikke du prøvd? Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_eek Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_lol
He, he...joda, men med minnet til en gullfisk så ble jeg litt usikker...

Du må bruke en telefon. Punktum. Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 12:38

Ok, takk. Husker ikke spørsmålet, men fant det lenger oppe....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 17:14

Jan Ole skrev:
Og nå fikk jeg akkurat beskjed om at Clasdingsene er kommet, da rekker jeg å prøve ut før de skal brukes i påska.
Må jeg sette sim-kortet i en telefon for å velge vekk pinkode kravet eller ordner dette seg selv?

Ja du må sette kortet inn i en telefon og lage en del kontakter, se bruksanvisningen. Det var litt derfor jeg anbefalte deg å laste den ned så har du det klart.

Sjekk at det du legger inn er simkortet og ikke på telefonen. Og test det en del ganger. Jeg har laget meg en del maler så slipper jeg å huske kommandoene. du kan også ringe nr, dingsen svarer med en pipetone, så slår du din kode xxxx og #, den svarer deg igjen, så kan du slå 1*1# for å slå på rele 1, for Master.
Slave antar jeg er 1*2#.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 19:38

avdeling glassvattog riving er stengt for kvelden og Clasdingser er åpnet, skal bli interessant. Går ut fra at man kan kalle komandoene det man ønsker bare de inneholder riktig dose *# og siffer i tillegg?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 19:48

Kall de hva du vil, gjerne Alde, Truma eller noe annet du kommer på. Jeg kan ikke lage navn på malene, de er der bare som ren tekst.

Antar at du har ordnet deg slik at du har et kort innen det som Telenor kaller Fri Familie, har sent og mottat minst 50. Får høre fra deg om hvordan den eksterne temperaturføleren ser ut og hvordan den kobles. Kanskje du tar tar et bilde og legger inn også...

Kanskje vi ta skal ta det i en annen tråd, dette har litt lite med fortelt å gjøre...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 19:54

Vi kan godt lage en tråd ja, men jeg skal bruke slaveenheten til oppvarming i spikerteltet. Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 20:00

Lag en tråd, du, der vi ev. kan inkludere litt andre styresystem også. Har ikke sjekket om det er en annen tråd som kan løftes, er det det tar vi i den.

Du har nevnt at slaveenheten skal brukes til spikerteltet.

Ha i bakhodet at den ikke greier 16A, men bare 13A belastning. (Håper at jeg ikke surrer nå).
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 22:22

JanP skrev:
Hei Tommy. Prøv å les det som vi skriver også. Jeg skrev at jordfeilbryter med 30mA som er kravet. Da er det slik at den slår ut om lekkasjestrømmen mot jord er større enn 30mA. Om du er i tvil prøv å google litt også, det er mye en kan finne ut ved å søke litt. Håper at de svarene du har fått gir deg en aha-opplevelse.

Om du tukler med strøm fra vogna som skal forsyne Isocampen er du helt ute og sykler. Tenk på at dere er flere som bor der, og penger spart på elektriker kan være en dyrekjøpt erfaring. Og forsikringsselskap vil garantert ikke forsikre objektet om du sier at du har drevet med ulovlig tilkobling av strømmen selv. Bare ring og spør så får du grei beskjed.

Og du spør over i et innlegg hvordan du skal sikre god jording. Svaret er ganske enkelt: Be en installatør gjøre jobben for deg!!Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 715312

Hei JanP! (og andre)

Jeg skjønner at man bør bruke elektrikker for å legge varmekabler. Nå er det nå en gang slik at Pergo markedsfører Pergo Quickheat som ett produkt hvor man ikke trenger å være elektrikker for å legge. Slik jeg ser det da, så "tukler man ikke".

Å bruke strøm i fra vogna - Hvorfor skulle det være ett problem? Er det noen forskjell å putte en kontakt som er tilkoblet varmekabler enn om man kobler til en vanlig varmeovn?

Det jeg har lest er at den krever at Jordfeilbryter er montert. Dette må være på plass for at installasjonen skal være lovlig. I tillegg er den kun godkjent for innendørs bruk og ikke i våtrom.

Slik jeg ser det bunner det ut i om en iscamp/tilbygg til campingvogn kan regnes som innendørs? Den andre saken som jeg lurte på var jordfeilbryter. Om det er jordfeilbryter i vogna så må det jo være tryggere å ta strømmen fra denne, istedenfor stolpen på campingplassen? Det er jo en vanlig stikk-kontakt. Er jo ikke snakk om å koble her.

Det har blitt nevnt at det er lav effekt på gulvet - ja, omtrent 55-60w pr kvadratmeter. For meg med ett gulv på 15 kvadrat så blir det i underkant av 900 watt. Strømmen går via måler og vi har jo kun en 16amp kurs.

Jeg har ikke tatt stilling til om jeg skal ha varmekabler. Jeg syntes at Pergo Quickheat så ut som ett ålreit produkt for de som ønsker å gjøre det selv "Kan du legge gulv, så kan du legge Pergo Quickheat" står det i reklamen. Prinsippet er at du legger matter med innebygde kabler rett på ferdig gulv

Jeg så for meg at denne installasjonen kunne passe til camping. Dette er jo ikke permanente løsninger. Isocampen kan jo demonteres og settes opp ett annet sted. Om man da bare kunne f.eks merke laminatene med nr og fjerne mattene under så kunne man jo i prinsippet flytte hele installasjonen..

En av grunnene til at jeg valgte isocampen er at denne ikke er brennbar og at det er gjort mye jobb i at dette skal være brannsikkert og modulært. For meg er dette prinsippielt viktig.

mvh

Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 22:44

Tommy skrev:

Hei JanP! (og andre)

Nå er det nå en gang slik at Pergo markedsfører Pergo Quickheat som ett produkt hvor man ikke trenger å være elektrikker for å legge. Slik jeg ser det da, så "tukler man ikke".

Å bruke strøm i fra vogna - Hvorfor skulle det være ett problem? Er det noen forskjell å putte en kontakt som er tilkoblet varmekabler enn om man kobler til en vanlig varmeovn?

Det jeg har lest er at den krever at Jordfeilbryter er montert. Dette må være på plass for at installasjonen skal være lovlig. I tillegg er den kun godkjent for innendørs bruk og ikke i våtrom.

Slik jeg ser det bunner det ut i om en iscamp/tilbygg til campingvogn kan regnes som innendørs? Den andre saken som jeg lurte på var jordfeilbryter. Om det er jordfeilbryter i vogna så må det jo være tryggere å ta strømmen fra denne, istedenfor stolpen på campingplassen? Det er jo en vanlig stikk-kontakt. Er jo ikke snakk om å koble her.

Det har blitt nevnt at det er lav effekt på gulvet - ja, omtrent 55-60w pr kvadratmeter. For meg med ett gulv på 15 kvadrat så blir det i underkant av 900 watt. Strømmen går via måler og vi har jo kun en 16amp kurs.

Jeg har ikke tatt stilling til om jeg skal ha varmekabler. Jeg syntes at Pergo Quickheat så ut som ett ålreit produkt for de som ønsker å gjøre det selv "Kan du legge gulv, så kan du legge Pergo Quickheat" står det i reklamen. Prinsippet er at du legger matter med innebygde kabler rett på ferdig gulv

Jeg

mvh

Tommy

Nå tar jeg dette for siste gang. Du er selvsagt fri til å gjøre akkurat hva du vil. At du kan legge Pergo varme er akkurat like enkelt som å koble inn en TV eller ei gulvlampe. De har utviklet et system som er godkjent for å gjøre det selv. Alt er ferdigkoblet og kan sammenlignes med en strømforgreiner. Ingen kan nekte deg å legge det siden er godkjent og testet. No problem. Å koble strøm fra vogna di og inn til et spikertelt er som å legge en strømkabel fra ditt hus til naboens bad, fordi du har en jordfeilbryter. Om du ikke skjønner dette nå så får du bare sette igang og gjøre det. Jeg tror ikke du trenger å spørre her inne gang på gang om hvorfor du ikke kan gjøre dette. Spør en elektriker og ta det derfra.
Og ikke for å være uforskammet, men vær så snill ikke kom med "Ja men hvorfor kan jeg ikke..." Sett heller igang og koble dette og nyt påsken.
Og håp at du ikke blir grillet, som det er sagt over her.

Og husk at det er ikke vi på dette forumet som lager regelverk. Vi kommer med råd og forteller deg om hvorfor ting er som de er. Om du tror at strømmen fra vogna di er sikrere enn fra tilkoblingspunktet i stolpen er du kanskje eier av ei litt spesiell vogn. Tilførselen skal være jordet, er den ikke det hjelper det deg ingen ting å ha en jordfeilbryter i vogna. For det er jo ingen leder å måle lekkasjestrømmen mot. Håper at du snart forstår.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 23:14

JanP

Jeg kommer til å prate med en elektrikker før jeg evt installerer noe slikt, og sier elektrikkeren at det er en dårlig idè så er det nok det.

Når jeg leser det forrige innlegget så ser jeg at jeg burde ordlagt meg anderledes. Det virker jo litt teit å spørre om råd for så senere gi inntrykk av at man vet åssen det henger sammen.

Når jeg leste om produktet så tenkte jeg at dette kunne brukes til camping pga legge selv + modulært..

Som du er inne på - selv om det er mulig, så er det ikke sikkert det er lurt.

Jeg setter stor pris på dette forumet, og alle som bidrar med kunnskap. Jeg beklager som sagt ... Embarassed

Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 23:25

Det er helt glimrende å bruke i et spikertelt. Ulempen er at prisen blir forholdsvis høy. Men du vet jo selv hvor mye du synes gulvvarme er verdt.

Legg igjen 1 cm eller 2 mot yttervegger av den utfyllingsplata som Pergo leverer, om du velger denne løsningen da. Slik at det er litt plass til å absorbere eventuelle bevegelser i vegger.
Om du er i tvil kan kanskje en elektriker komme med råd, jeg vet ikke om så mange produkter. Byggehøyde var litt avgjørende for meg, derfor ble det Heatcom, som bygger 5-6 mm med reflektorplata.

Men jeg skla ikke påsta at det kreves jordfeilbryter på Pergo sin løsning, det må du sjekke ut selv.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 23:31

På min plass kommer strømmen fra en sånn brun vanlig stolpe med automatsikringer. Denne har jordfeilbryter bak et deksel litt lenger nede, har ikke alle det?
Skal sjekke om det er en 30ma som står der.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Mar 2010 - 23:40

Hei igjen...

Hadde ikk tenkt å skrive så mye mer om saken. er er en link til leggeanvisningen.

http://www.pergo.com/Global/Project/QuickHeat/Installation_Quickheat_NO.pdf

Det er krav om jordfeilbryter, og at dette er en forutsetning for at installasjonen skal være godkjent.

Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Mar 2010 - 6:40

Det er vel tilkoblingspunktet som skal være godkjent, du kan jo plugge til alt i stikkontakten.

Ikke så rart at det kreves jordfeilbryter. Husk at du kan få kjøpt en kortstump med kabel som er påmontert jordfeilbryter også. Se hos Clas Ohlson. Mener jeg har sett det der. Lykke til!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hvilken varmekilde i fortelt????   Hvilken varmekilde i fortelt???? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvilken varmekilde i fortelt????
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Hvilken type fortelt for mye reising?
» Hvilken TV?
» Hvilken Isocamp?
» Ny bil - usikker på hvilken
» hvilken trekkbil?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: