CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvilke dekk til vogna?

Go down 
+3
ArneO
Jan Ole
Svein Tore
7 posters
AvInnlegg
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 42
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 10:44

Hei.
Kjapt spørsmål.... Skal ha nye dekk på vogna mi i år. Vogna har max vekt på 1350 kg, trenger jeg spesialdekk eller klare det seg med "vanlige" bildekk?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 12:22

Du må ha LI på dekkene som tilsvarer vekta på akslingen x 0,5.
Du kan godt gå flere nummer over og oppnå bedre kjøreegenskaper, det har jeg opplevd på enkelakslet vogn.
Du må nok til med "forsterkede" dekk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 42
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 12:26

Ok.. den er grei. Da får jeg vel ta litt telefoner å høre på litt priser.. Har du noen ide på priser? er vel 205/70-14
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 12:33

Her er LI (Load Index) tabell, du må vel ha LI 95 som minimum:

http://www.dekkimportorene.no/belastningstabell.html
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 14:27

Vognkortet inneholder vel også info om minimumskrav til dekkene?
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 42
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 14:44

Fant det ut nå.... det stod 91LI i vognkortet... så det blir vel 95LI på de som jeg kjøper..
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 16:38

Svein Tore skrev:
Fant det ut nå.... det stod 91LI i vognkortet... så det blir vel 95LI på de som jeg kjøper..
kjør utover i søvika til rune, der får du som oftest meget gode priser
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 42
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 16:42

Var der i går.. men han har ikkje dekk på lager å han har problem med å få dekk pga streiken. Ringte til dekkteam i Ålesund å dei skulle ha 1500 inkl omlegging og balansering.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 17:08

har du sjekka med kjell på tevodekk?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 17:16

Det var ca den prisen jeg ville tippet, satte noen Vanco Viking på Polaren en gang, etter dekkhavari på Strynefjellet. De ble omtalt som Hiace-dekk hos Toyota i Stryn, ble mye bedre.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 42
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 17:54

1200 på tevodekk.. Kenda dekk.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 21:27

Svein Tore skrev:
1200 på tevodekk.. Kenda dekk.
er gode dekk det
og prisen er vel absolutt ikke ille den
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 16:09

Har noen Kumho Powerstar 758 dekk på Kabe'en som jeg tenkte å bytte før ferien. Etter hva jeg forstår så kan jeg kunne bruke vanlige personbil dekk i og med at jeg har boogi. Lurte på å slenge på Michelin Energy Saver e.l. i samme dim. som står på nå 185/65 R14.

I vognkortet så står det at dekkene skal ha hastighetsklasse 86T. En dekkforhandler mente at H dekk ville bli litt stivere og føre til at vognen lå mer stabilt. Er det noen som har erfaring med dette?
Generelt sett kommer Energy Saver godt ut i tester, men er det noen som har erfaring med dem på campingvogn?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 19:29

Solo
Jeg ville tro at de litt over 700,- ( http://vianor.no/dekk_info?t=sommerdekk&malli=Michelin+Energy+Saver&id=11033875 ) kanskje er motivasjon nok for forhandleren din? Økning i hastighetsindeks fra 190 til 210 km/t kan jo ha noe å si rundt 80-100 km/t også, men jeg vet ikke. Jeg trodde kanskje at en økning i LI hadde hatt mer å si enn økning i hastighet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 19:39

Dekkoppbygging er nok et tema, men noen velger å kjøpe lettmetallpakker og større diameter på felger med feite lavprofildekk for å bedre kjøreegenskapene, selv tror jeg det gir unødvendig belastning på selve vogna selv om det er tøft å se på. Ville nok selv lagt mest vekt på nettopp økning i LI for å få stivere dekk uten for mye fjæringsreduksjon.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 20:18

Bra innspill. Ser de fleste dekk i dimensjonen 185/65 R14 har LI på 86 både i hastighetsklasse T og H.
Et av de få dekkene jeg har funnet med høyere LI er Nokian Hakka H som har et "XL" dekk med LI på 90. Dette tåler 600 kg pr. dekk og er nok derfor litt stivere.

Har dette noe for seg eller er det bare flisespikkeri? Opplevde nemlig at vognen begynte leve litt bakpå der når hastigheten kom over ca. 90 km/t med de Kumho-dekkene jeg har på nå. Kanskje det hadde vært forsøket verdt å prøve med litt stivere dekk? Må jo bytte nå likevel....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 20:20

kumho er noe dritt så vogna blir bedre av å kjøpe "kvalitetsdekk" selv om samme dimensjon benyttes
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 20:27

Solo

Vi kjører med samme dekk som deg på vogna.

Vi har erfart at nok kuletrykk er viktig for om vogna "lever" over 90km/t eller ikke......
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 20:34

May-Britt skrev:
Solo

Vi kjører med samme dekk som deg på vogna.

Vi har erfart at nok kuletrykk er viktig for om vogna "lever" over 90km/t eller ikke......

Kjørte med ca. 90 kg kuletrykk, og trodde det skulle være nok. Hva pleier dere å ligge på?
Tror kanskje at lufttrykk i dekkene også kan være viktig. I Kabe-manualen står det 2.9 bar, men kunne kanskje hatt litt mer. F.eks. 3.0 eller 3.1...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 20:45

Solo

Har spurt sjåføren :-), han mener vogna ble roligere da vi fikk tyngre bil......

Vi bruker samme kuletrykk som deg og vi har lufttrykk som det står i manualen.....

Vogna vår er grei å kjøre i over 90 , men så rolig som 720 LMCen vi hadde er den ikke (den bare var der, aldri en bevegelse) ...........men jeg syns egentlig det er greit at det er slik, liker ikke når gpsen viser 107km/t
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 21:24

Gå for litt forhøyet LI ved dekkbytte, kan ikke se at det vil ha noen form for negativ effekt, heller bedre stabilitet. Kuletrykk bør vere ganske høyt, gjerne nitti kilo, litt avhengig av biltype. Jeg bruker å si at om jeg klarer å løfte draget, er det for lavt Hvilke dekk til vogna? Icon_smile
Dekktrykk liker jeg å ha opp mot maks til dekkene, de er merket med dette.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 15:08

Lars skrev:
Bra innspill. Ser de fleste dekk i dimensjonen 185/65 R14 har LI på 86 både i hastighetsklasse T og H.
Et av de få dekkene jeg har funnet med høyere LI er Nokian Hakka H som har et "XL" dekk med LI på 90. Dette tåler 600 kg pr. dekk og er nok derfor litt stivere.

Har dette noe for seg eller er det bare flisespikkeri? Opplevde nemlig at vognen begynte leve litt bakpå der når hastigheten kom over ca. 90 km/t med de Kumho-dekkene jeg har på nå. Kanskje det hadde vært forsøket verdt å prøve med litt stivere dekk? Må jo bytte nå likevel....
Tenkte bare jeg skulle komme med en kjapp tilbakemelding på hvordan det gikk med dekkbyttet....

Jeg gikk for Nokian Hakka H 185/65 R14 90H XL dekk med LI på 90. Vi har nå kjørt ca. 4000 km i sommer og merket stor forskjell fra i fjor.
Vognen lå langt mer stabilt i 90-100 km/t... faktisk som på skinner. Hadde ingen problemer med å ligge i 100 km/t, noe som var direkte uforsvarlig i fjor.

Så min anbefaling er å bytte til anerkjent dekkmerke og gjerne gå litt opp i LI viss du har mulighet til det (vet ikke om det betydde noe, men det gjorde iallefall ikke vondt værre).

Hadde ca. 90 kg kuletrykk i år som i fjor, og lufttrykk i dekkene på ca. 3,1 bar (står 2,9 i manualen).
Til Toppen Go down
mr.T
CARAVANER
CARAVANER
mr.T


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 56
Registration date : 13.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeSøn 5 Jun 2011 - 19:03

Hei

Har nå vært på første tur med min 780 vogn, kan godt kalle det at vogna var på tur med meg. Mistenker dekkene som er levert med på 2011 modellene, oppdaget også at Kabe har gått ned på felgbredden. En smalere felg på samme dekkbredde vil jo ikke akkurat gjøre den mer stabil. Over 90 hadde jeg store problemer med å holde retningen.
Flere med samme erfaring?









Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeSøn 5 Jun 2011 - 19:38

jeg byttet felger på min vogn..

originalt var det 4" felger med 175/70x13

jeg satte på noen felger fra vw passat , 6" bred og 175/65x14 dekk..
(boltsirkel på felgene er 4x100 innpress 38)

forskjellen er som natt og dag:)

men, det er en ting som jeg må være obs på.. siden felgene mine er bredere enn dekkene må jeg være forsiktig med fortauskanter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeSøn 5 Jun 2011 - 20:15

Husk at felger til vogn og bilfelger er 2 helt forskjellige felger, vognfelgene er kraftigere og tyngre når de skal brukes på enkeltakslet vogn. Flytter du felger fra en bil med 4 hjul over til ei vogn med en aksling må fælgen også tåle belastningen, ikke bare dekket. Hvis ikke er du på tynn is.

På en boggivogn er det noe enklere, da belastningen ofte er mindre pr felg (og dekk).
Til Toppen Go down
mr.T
CARAVANER
CARAVANER
mr.T


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 56
Registration date : 13.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeSøn 5 Jun 2011 - 20:35

Hvor mye kan dekkvalget på bilen forverre problemet?
Kjører nå med 215 65 16, med andre ord mye gummi. Regner med at dette hjelper til å forsterke problemet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeMan 6 Jun 2011 - 22:01

Jeg bruker 265/ 65 og det er ikke så stødig. Men jeg avpasser farten etter veiene. Kun en gang har jeg ubehagelig opplevelse. På svensk vei med midtdeler og vaier og rekkverk på sidene med en svært slitt vei pga mye tungtrafikk måtte jeg ned til under 70 over en lengre strekning. Vognen klatret- og sporet mye, og bilen slingret også kraftig.

Felgbredde skal også være viktig, både på bil og vogn. Tror jeg har 7 1/2" felger på bilen, og en kjenning har kjøpt 9" felg og dekk som er kjent for å spore kraftig. Dette forsvant nesten helt med bredere felg (BF "All terrain").
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeOns 8 Jun 2011 - 22:31

mr.T skrev:
Hei

Har nå vært på første tur med min 780 vogn, kan godt kalle det at vogna var på tur med meg. Mistenker dekkene som er levert med på 2011 modellene, oppdaget også at Kabe har gått ned på felgbredden. En smalere felg på samme dekkbredde vil jo ikke akkurat gjøre den mer stabil. Over 90 hadde jeg store problemer med å holde retningen.
Flere med samme erfaring?
Oppgraderte min 2005 mod. Kabe 720 GXL her for noen måneder tilbake til en splitter ny 2011 modell Kabe 780 GDL. Dekkene som står på den ser jeg er Kumho Solus. Min erfaring sålangt er at den ligger veldig godt på veien. Jeg har hatt den både i 90 og 100 km/t og synes den ligger veldig stabilt og fint. Men jeg måtte ha to gassflasker i gasskassen for å få litt kulevekt... Min erfaring er at mellom 80-90 kg er passelig.

MEN... en ting jeg ser er at Kabe nå anbefaler lufttrykk på 2,5 bar på den nye 780 vognen. På 720 hadde jeg anbefalt lufttrykk 2,9. Den nye vognen er 100 kg tyngre enn den gamle, og jeg kan ikke skjønne hvorfor en tyngre vogn skal ha mindre luft i dekkene. Synes dekkene ser litt "flate" ut med kun 2,5 bar. Snakket med den dekkforhandler som mente at korrekt lufttrykk på de dekkene med en slik akselvekt ville være ca. 3-3,5 bar......

Noen som vet hvorfor Kabe har gått ned på lufttrykket?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitimeTor 9 Jun 2011 - 0:04

sikkert for at de skal få solgt flere vogner
må jo bli ulykker av slikt, kan ikke forstå annet
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvilke dekk til vogna? Empty
PosteTema: Re: Hvilke dekk til vogna?   Hvilke dekk til vogna? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvilke dekk til vogna?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Valg av dekk på Knaus Südwind 530 '95 - hvilke?
» Dekk
» Drifstikker Bobil til kr max 350.000,- hvilke bør jeg velge?
» Dekk
» Hobby UKF, hvilke merker har tilsvarende planløsning.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: