CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kablet ryggekamera på vogn.

Go down 
+5
Jan Ole
Tasle
chg
Sten Rune
KEG
9 posters
AvInnlegg
KEG




Antall Innlegg : 8
Registration date : 21.07.2010

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeTor 22 Jul 2010 - 23:54

Dere som har kablet ryggekamera på campingvognen, hvordan kobling er brukt mellom bil og vogn?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 0:44

Hei.

Har ikke montert det enda, men settet ligger her. Kan få tatt bilder av det og legge det ut her i morgen ettermiddag.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kablet ryggekamera på vogn. Caravan
Til Toppen Go down
KEG




Antall Innlegg : 8
Registration date : 21.07.2010

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 1:18

Ja det hadde jo vært kjempeflott å fått sett hvis det er så at settet du har er levert med kobling!Smile Jeg vet at noen rett og slett gjør det via en ekstra tilhengerkontakt, men jeg er ikke så veldig keen på å kjøre rundt med TO tilhengerkontakter på bilen...og vogna.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 17:06

Glemte å ta bilde selvfølgelig. Men når jeg ser innlegget ditt så spiller det liten rolle. Dette settet har nemlig 7-polet kontakt på bil og vogn og med spiralkabel mellom.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kablet ryggekamera på vogn. Caravan
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 17:53

KEG skrev:
Dere som har kablet ryggekamera på campingvognen, hvordan kobling er brukt mellom bil og vogn?

Du kan kjøpe trådløs. Koble kamera enten på ryggelys så den slår seg kun på når du rygger eller på vanlig lys slik at du kan bruke det hele tiden
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 18:21

Kan jo være greit med kamera på hele tiden mens man kjører, så ser man om det ligger en bil som vil forbi i dødvinkelen bak vogna. Norske veier... Evil or Very Mad

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 18:33

På settet jeg har kan jeg også "tvangskjøre" kamera, bruke det uten at ryggelyset må være innkoblet. Bare et tastetrykk på fjernkontrollen Smile

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kablet ryggekamera på vogn. Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 20:18

Har trådløst, anbefaler det ikke. Finnes sikkert systemer som er bedre enn mitt, men jeg vil ha kablet. Bruker det på hele tiden under kjøring.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
KEG




Antall Innlegg : 8
Registration date : 21.07.2010

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 20:55

Ja det er kablet som er av interesse. Det finnes helt sikkert mange gode trådløse løsninger også, men jeg vil ha kablet.

Men da forstår jeg slik at det er en ekstra 7-polet kontakt som er den mest brukte løsningen mellom bil og vogn? Noen som vet om man evt. kan bruke én stk. 13-polet kontakt i stedet for to stk. 7-polet?

Evt. om noen vet av andre "vanlige" løsninger også så si ifra!
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 21:03

Mulig du kan bruke en 13-polet. Veit ikke hvor mange pinner som er i bruk i mine kontakter da dette er ferdig koblet.

Disse kontaktene er atskillig tettere laget en de vanlige hengerkontaktene.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kablet ryggekamera på vogn. Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 21:05

Brukte noen lignende kontakter for noen år siden på ei vogn der jeg trengte ekstra strømforsyning i forbindelse med ryggeautomatikk som var elektrisk styrt.

Mulig noe slikt kan funke?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Stopsel/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Sigarettenneruttak/
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
KEG




Antall Innlegg : 8
Registration date : 21.07.2010

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeFre 23 Jul 2010 - 21:13

Hadde vært veldig greit om det ble en standard kontakt for dette slik at alle biler som var utstyrt med denne standard kontakten ville fungert på alle tilhengere/vogner som også hadde kamera kobling med denne standard kontakten.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeLør 24 Jul 2010 - 11:50

Man kan med fordel legge opp skikkelig overgangssystem, med å bruke BNC-kontakter. BNC panel-uttak bak på bil, og en ledning med BNC-plugg på campingvogn. Fordelen er at dette er plugger som er beregnet på oppgaven og dermed unngår støy på signalet.

Legger ved bilde av kontakten(lang link):

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://tecnicatv.files.wordpress.com/2008/08/cable-cabeza-bnc.jpg&imgrefurl=http://tecnicatv.wordpress.com/category/auxiliar-de-camara/page/2/&usg=__lb0V_mMpsiK4KAl36adDteAv-c8=&h=960&w=640&sz=66&hl=no&start=0&tbnid=_5U2zTntDsj_fM:&tbnh=141&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dbnc%26hl%3Dno%26sa%3DG%26biw%3D1013%26bih%3D687%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=127&vpy=43&dur=343&hovh=275&hovw=183&tx=127&ty=129&ei=yrVKTIWBOtmJOJeD8ZUD&page=1&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0

Og f,eks en slik på bilen (og kobler til "andre siden" til skjermen)

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://images.cableorganizer.com/leviton/BNC-adapter-lg.jpg&imgrefurl=http://cableorganizer.com/icm/bnc-connectors.html&usg=__0uqcDvch7nmBa8aHN12j1J-AFj0=&h=475&w=594&sz=22&hl=no&start=191&tbnid=Haay-LRB6n3wYM:&tbnh=108&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dbnc%26hl%3Dno%26sa%3DG%26biw%3D1013%26bih%3D687%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:10%2C9215&itbs=1&ei=6bZKTNjFLuiHONmHzJYD&biw=1013&bih=687


Deler kjøpes eventuellt på Elfa.se
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeLør 2 Jul 2011 - 18:23

Da er kablet kamera montert på vogna, tror dette blir bra når vi skal ut å kjøre snart. Har koblet det sånn at det står på hele tiden, men skal vurderre andre løsninger etterhvert. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeLør 2 Jul 2011 - 18:28

J.O: Var det med gode plugger for å lage en skjøt på draget?

Jeg koblet det slik at det står på hele tiden, greitt å ha oversikt over trafikken bak også noen ganger. Og det er bare en liten knapp på toppen så er det av, og det klarer vi nok.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeLør 2 Jul 2011 - 18:32

Fant disse i dag på denne siden:

Kablet ryggekamera på vogn. Wpc0c3ab07


Kablet ryggekamera på vogn. Wpc349177e
Kablet ryggekamera på vogn. Wpb53e44ad

Legg merke til at det er et lokk for beskyttelse for kontakten som skal på bilen.

Tilsammen $35 + frakt, og det er ikke så gale. Likte braketten som kan brukes for å få til et godt feste på bilen.

Er for opptil 7 ledere. Firmaet sender til Norge, betaling med Visa, Paypal, Mastercard.


Sist endret av JanP den Lør 2 Jul 2011 - 18:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeLør 2 Jul 2011 - 18:37

Og på min Waeco er det 6 leder + skjerm, så denne ville passet utmerket. Kjøpte et sett med noe tillegg som ikke passet med pluggene fra Dometic, det var 900 kr for bare 2 plugger (for 7 ledere), pluss kabel beregnet for utebruk. Den hadde bare 4 eller5 ledere. Hadde jeg funnet disse pluggene tidligere hadde jeg kjøpt de.

Ampenol har også svært mye bra, men noe er svindyrt svindyrt. Tenkte å bstille noen, men droppet det dengang.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeLør 2 Jul 2011 - 18:59

Kjøpte settet med Rufus, han leverte med spiralkabel og disse pluggene. Ser bra ut og jeg har fått til plasseringer som ikke viser så godt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeSøn 3 Jul 2011 - 12:05

Hvor og hvordan har dere festet kameraet bak på vogna, og hvordan har dere strukket ledningene fremover? Lurre også på hvordan dere har løst dette på bilen. Har dere f.eks lagt ledningene under bilen og fremover gjennom f.eks torpedovegg og inn, eller innvendig bak takpanel eller lignende?

JO: skal du ha vogna hjem før dere drar på ferie? Har lyst å se på løsninga di med kameraet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeSøn 3 Jul 2011 - 12:41

Sannsynligvis ikke, har ikke plass denne uka. Blir avreise rett fra campingen på fredag.
Kan ta det muntlig.....

EDIT: Nå blir sikkert vogna med hjem allikevel.... Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeSøn 3 Jul 2011 - 16:30

Jon Erik: jeg har festet braketten til kameraet rett over bremselyset over bakvinduet med 2 skruer innsatt med tettemasse. Kabel er boret inn via bremselyset og inn, og kommer opp over bakvinduet. Lagt derfra mot bakhjørnet og ned og under sittegruppen. Videre under dørstokken under et skap og under kjøleskapet og Alden. Derfra under senga og ned gjennom gulvet og langs draget frem til kula. Der er det montert en vanntett plugg med deksel.

Kabel er kappet slik at den ikke er mye lengre enn det som er nødvendig fremme ved kula, unngår at det hele henger i bakken. På bilen er det en kontakt som er festet i ei lita plate, som er skrudd fast på hengerfestet. La kabelen inn i et hulrom bak i bilen sammen med andre ledninger. Førte den under liste under dørene i bilen, og opp mellom setene og inn i rommet bak navigasjon. Der er det koblet sammen med strøm, og kabelen til kamera 1 er tatt opp i dashbordet. Kamera 2 kan tilkobles senere, men kabel ligger gjemt til ev. senere.

Når jeg demonterer kameraet etter ferien så er det plass til kabel i rommet som er ledig i bremselyset, dvs at kabel med plugg ikke er synlig når kameraet er demontert. Bare braketten sitter igjen siden der er limt og skrudd i bakveggen.

Sånn kort fortalt!!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeSøn 3 Jul 2011 - 23:13

Fikk testet kameraet nå nettopp, men bare på en liten tur, brukte arbeidsbilen hjem fra campingen, men privatbilen når jeg flytta vogna i sted. Kameraet er montert nede under vogna fordi det var raskt og enkelt. Bildet er svært bra, men høyere montering ville nok vert å foretrekke.
Ser frem til å bruke dette på ferie nå i stedet for flimringen fra det trådløse jeg hadde før. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 48
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeMan 4 Jul 2011 - 0:27

jan ole : hvilet kamera var det gammle, trådløse da?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitimeMan 4 Jul 2011 - 7:17

Der var et jeg kjøpte på Netthandelen. Husker ikke merket.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kablet ryggekamera på vogn. Empty
PosteTema: Re: Kablet ryggekamera på vogn.   Kablet ryggekamera på vogn. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kablet ryggekamera på vogn.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Ryggekamera
» Gps med inngang for ryggekamera
» Trådløst ryggekamera

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: