CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gass!

Go down 
+2
Thomas
IngKogni2
6 posters
AvInnlegg
IngKogni2




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 36
Localisation : Olsborg, 9321 MOEN - Målselv
Registration date : 14.08.2010

Gass! Empty
PosteTema: Gass!   Gass! Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 21:01

Jeg er totalt fersking når det gjelder camping.
Kjøpte meg ei 80 mod Polar 570 her i Juli...
Har fått gassen til å funke etter å ha bytta koblinga på flaska pga susing i koblinga. Var fremdeles susing med ny kobling og ny slange. Oppdaga at gummiringen på tuten på flaska var sprukket 4 steder. Bytta gassflaska og det ble NESTEN helt stille... Hører en svak susing om jeg legger øret helt nedpå når ingen forbrukere står på. Synes også at jeg kjenner gasslukt, men det kan komme av at jeg satte på og tok av koblinga flere ganger.... Er likt på begge flaskene og med begge koblingene.
Det glasset med væske i på veggen inni gasskassa bobler ikke, men er ikke fullt med veske oppi det (Hvor mye skal det være?).

Haster bittelitt siden jeg skal bo i vogna f.o.m 21/8 (Lørdag som kommer), og 4 mnd fram i tid pga skolegang...

Finn Aksel

Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 22:48

Tryggeste her er vel å få tatt en gasstest! I hvertfall siden du skal bo i vogna i 4 mnd og nå når det blir kaldere så er det verdt de få kronene det koster. Da trykktester de anlegget ditt.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 22:55

Anbefaler absolutt å ta en lekkasjetest på hele anlegget jeg også.
En kjapp måte å finne ut om koblinga lekker er å kjøpe "lekkasjesøkespray" som man sprayer på og så ser om det bobler, men det ertatter ikke en trykktest.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 23:09

Bør vel egentlig ikke lukte så mye gass selv om du har tatt av/på koplingen flere ganger. Lukten bør i hvertfall forsvinne rimelig kjapt.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 23:12

hadde aldri turt å ha flaska tilkoblet så fremt ikke hele anlegget har vært gjennomgått av en servicemann som jobber med dette
en forståsegpåer, som vilsågjerne er det som får opp ulykkesstatistikken og dødsfallene
vær snill og kjør vogna til en caravanforhander og få de til å sjekke hele gassystemet FØR det går liv
etterpå er det for sent
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 23:31

Jan

Jeg mener selvsagt han skal få gjort det hos forhandler. Burde vel presisert det. Men det var altså meningen siden anlegget sannsynligvis vil bli brukt en god del. Det koster ikke mye hos forhandlerne.
Til Toppen Go down
IngKogni2




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 36
Localisation : Olsborg, 9321 MOEN - Målselv
Registration date : 14.08.2010

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeTir 17 Aug 2010 - 1:12

Takk for tips folkens. Da blir det innom Lians på Andslimoen i morgen og fikse tid for gjennomgang. For å søke lekkasje: Kan jeg bruke spray med såpevann som man gjør på dekk som lekker?

Finn Aksel
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeTir 17 Aug 2010 - 17:30

Som nevnt over her så finnes det egen spray for dette. Vet ikke ang såpevann, men tror uansett det sikreste er å spandere de kronene testen koster.
Til Toppen Go down
IngKogni2




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 36
Localisation : Olsborg, 9321 MOEN - Målselv
Registration date : 14.08.2010

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeOns 18 Aug 2010 - 14:43

Har undersøkt litt mer igår og idag. Årsaken til at det luktet gass var at jeg hadde slått på til varmekjelen (Primus 2450), men den nekter å tenne (har hatt liv i den en gang før...). Er det virkelig meningen at den skal stå med gass utigjennom brenneren når den ikke tenner? Har nå skrudd ut tenneren (tror jeg; duppeditt med 2 ledninger inn på som ser ut som en veldig lang glødeplugg...). Den var oppsmuldret i enden... Den duppeditten lenger opp på kjelen med en ledning inn på og selve føleren har en trådspiral. Er det en form for sensor som skal gi beskjed om at brenneren har tatt tenning? Var ganske mye rust på skiva og flatene som strømmen må via for å komme ut i ledninga (regner med at den funker som en jord-bryter?)...

Får de om jeg legger så veldig mye energi i dette nå... Har elektrisk vifteovn, og når jeg har fått sjekka at gassanlegget er tett og fint, så har jeg mulighet for matlaging, så da er jeg berga...

Finn Aksel
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeOns 18 Aug 2010 - 16:40

vifteovn i vogn er testet og forkastet
blir alt for kaldt på gulvet og langsmed veggene
skift tenner og lignende dupeditter som du ser trenger det, og få fyr i kjelen din du, ellers kommer du til å bo i termodress inni vogna
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeOns 18 Aug 2010 - 21:21


Hei.

Jeg har også Primus 2450. Min kutta ut en vinter. Da viste det seg at det var overopphetingssikringen som hadde røket. Bytta denne og fyren virka.

Den glødepluggen må du ikke kjøre strøm fra batteriet direkte på.... mener den ikke skal ha mer enn 5v.

2450'n er også kresen på volten. må ha minimum 10v.....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Gass! Caravan
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeOns 18 Aug 2010 - 21:25

Ps! det sitter også en termosikring nede på høyre side på brenneren (ved siden av der ledningene til pumpa er tilkoblet). Denne trykker du bare inn igjen om den er slått ut.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Gass! Caravan
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitimeTor 19 Aug 2010 - 12:39

IngKogni2 skrev:

Det glasset med væske i på veggen inni gasskassa bobler ikke, men er ikke fullt med veske oppi det (Hvor mye skal det være?).

Haster bittelitt siden jeg skal bo i vogna f.o.m 21/8 (Lørdag som kommer), og 4 mnd fram i tid pga skolegang...

Finn Aksel



Heisann !!

Er det er slik tetthetsmåler du har ??

http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=1121&produkt_id=12497

I tilfelle skal du ikke ha fullt glass med væske, men det skal vere så mye at når du heller på dette glasset (det er leddet), skal væsken nå opp i et rør som skikker litt ned i glasset for å verifisere lekkasje.

Hvis du da ikke har noen forbrukere i gang, men alle hovedventilene inne i vogna stående åpne og da som sagt stengt på selve forbruker, har du ingen lekkasje hvis du ikke har bobler i glasset.

Vær litt tålmodig får du tester, husk at det er gass du driver med, så om du nettopp har hatt åpen en forbruker eller har operert en ventil, må du vente en liten stund før testing.
Det på grunn av at hele systemet ditt vil fungere som en akkumulator, og i og med at det er gass i systemet trengs det litt tid før det er stabilt og du vil da få bobler i glasset før alt er helt trykkutlignet

Lykke til Laughing
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gass! Empty
PosteTema: Re: Gass!   Gass! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gass!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gass komfyr
» gass/narkosealarm
» Gass vs strøm
» Gass stekeovn
» Kjøleskap på gass

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: