CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.

Go down 
+7
Løven
hpk
tater ola
OyvindSP
joka
Jan Ole
GE
11 posters
AvInnlegg
GE




Antall Innlegg : 3
Registration date : 04.08.2011

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 21:50

Hei alle.

Jeg har kommet til at det kan bli nødvendig å forsøke å klasse opp maks totalvekt på min vogn.
Vognen er en Hobby KFU 650 2010, og i følge orginal dokumentasjon kan denne klasses opp fra 1900 til 2000 kilo totalvekt.

2 sprøsmål:
Har noen erfaring med hvor omfattende papirmølle og eventuelt omkostinger til godkjenninger og avgifter?
Jeg trenger 2 nye akslinger; type DB 11 M. Jeg har søkt på nettet i de fleste forskjellige former, men kan ikke finne noe som ligner. Er det noen som vet hvem som kan levere dette, og kanskje noen har en formening om pris på disse?

På forhånd takk.

Mvh Geirr E.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 8:41

Kan jo være at det på Hobby er annerledes enn for andre merker siden de ikke har standard understell,( alko eller BPW) men ser for meg at dette blir både dyrt og mye papirarbeid for å få gjort.
Mine akslinger er merket med 1050kg og jeg kommer til å forsøke å få justert opp til 2100kg totalvekt, men er ikke så veldig optimistisk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 9:33

jeg prøvde ganske nylig å få min gamle kabe opp med 100kg (til 1600)

akslingene mine er merket med 800, dekkene er sterke nok, kulehansken også.

biltrangsynet krever "vektdokumentasjon" fra produsent / importør for å øke totalvekta.
merkeskilt på akslinger / ramme / drag var ikke godt nok..
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 10:16

Til prosessen:

I denne tråden på motor-talk.de http://www.motor-talk.de/forum/auflastung-caravan-t2021314.html beskrives fremgangsmåten i detalj, om enn i flere innlegg. Det ser kort sagt ut til at det gjelder å samle inn alle serie/delenummer på understellet/akslinger/drag på vogna og sende disse til Hobby, og spørre om det er mulig å klasse opp vogna. Engelsk går sikkert bra, oppklassing heter Auflastung på tysk dersom de ikke skjønner. (Hopp over Lara, de bare trenerer.) http://www.hobby-caravan.de/de/meta-navigation/kontakt/

Du peker jo allerede på at aksinger må byttes, men andre deler kan også være dimensjonert for lavere vekt. Når alt er i orden lager Hobby så en Unbedenklichkeitsbescheinigung - et sertifikat som sier at de ikke har betenkligheter rundt å heve maks totalvekt - dette skal så forevises Vegvesenet, som utferdinger ny godkjenning. Kostnad for dette bør ikke være mer enn et nytt vognkort, 5-600 kroner, men man vet aldri.

Men til slutt: I og med at du allerede vet at akslingene må byttes høres det for meg lettere ut å bytte hele vogna, det er vel ikke så stor differanse opp til en ny vogn?
Til Toppen Go down
GE




Antall Innlegg : 3
Registration date : 04.08.2011

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 17:45

Heisann.

Bak i min manual for vogna, er det angitt for hver enkelt Hobby modell hva som skal til for å øke maks totalvekt. For min vogn gjelder det som nevnt å bytte akslingene, og øke dekkdimensjon fra 155 bredde til 165. Så dette er allerede godkjent fra produsent.
F.eks. en 720 UKFe kan heves med 200 KG dersom påløpsinnretting og hengerfeste samt dekk dim. endres.

Probelemet er først og fremst å finne akslingene, type DB 11 M, og nærmeste hobbyforhandler er nok omtalt i en annen tråd her på forumet, så han vil jeg ikke diskutrere her....

Akselbytte kan foretas av hvilket som helst autirisert (bil)verksted, akslingene i seg selv skal ikke være så dyre.

Bytte vogn er ikke et tema siden ønsket er å øke differansen mellom egevekt og totalvekt Smile

Mvh Geirr E.
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 21:45

GeirrE skrev:
Heisann.

Bak i min manual for vogna, er det angitt for hver enkelt Hobby modell hva som skal til for å øke maks totalvekt. For min vogn gjelder det som nevnt å bytte akslingene, og øke dekkdimensjon fra 155 bredde til 165. Så dette er allerede godkjent fra produsent.
F.eks. en 720 UKFe kan heves med 200 KG dersom påløpsinnretting og hengerfeste samt dekk dim. endres.

Probelemet er først og fremst å finne akslingene, type DB 11 M, og nærmeste hobbyforhandler er nok omtalt i en annen tråd her på forumet, så han vil jeg ikke diskutrere her....

Akselbytte kan foretas av hvilket som helst autirisert (bil)verksted, akslingene i seg selv skal ikke være så dyre.

Bytte vogn er ikke et tema siden ønsket er å øke differansen mellom egevekt og totalvekt Smile

Mvh Geirr E.

Som du sier så er det nok ikke noe stort problem å få dette til men jeg vil bli meget forbauset dersom dette ikke skulle bli økonomisk ulønnsomt kontra å bytta vogn som tidligere nevnt.
det er nok ingen som sitter med akslinger liggende i hylla så disse må nok bestilles fra fabrikken og som du nevner så må du ha 4 nye dekk. Dekka er vell overkommlig 3-4000? muligens. Men jeg kan aldrig tenke meg at du kan få akslingene for under ti lapper? (eller er jeg helt på jordet) . Så kommer montering og godkjenning etterpå.
Mulig at du kunne spart noe på å få dette gjort i tyskland men sikkert ikke bare bare. Alt dette for 100 kg mer laste vekt.
Ønsker deg uannsett lykke til om du går videre med dette
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 22:12

Alt dette for å kjøre lovlig med 100 kg?

Fristende å si at du heller bruker pengene på ei bot (eller bøter) om du skulle bli stoppet. Sjansen er vel ned mot null for at det skjer. Men som ansvarlig campist (eller ganske lovlydig) så skal jeg avstå fra det.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeLør 6 Aug 2011 - 9:05

650 KFU kan bestilles med økt totalvekt fra fabrikk. Det koster 4000 kr.
Jeg ville ha bestilt ny vogn med økt totalvekt i stedet for å bygge om.

Angående pris for akslinger så har jeg hørt om en som fikk tak i 2 stk 1000 kg akslinger i forbindelse med bygging av biltralle til ca. 8000 kr. Det var en god del under vanlig pris.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeSøn 7 Aug 2011 - 15:06

På min Kabe 610 208 mod fikk jeg oppgradert fra 1600 kg til 1700 kg.Da ble begge dragbjelkene bytta .Måtte da vise vogna til biltilsynet og få nytt vognkort.Det var det hele .
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeSøn 7 Aug 2011 - 15:52

Løven skrev:
På min Kabe 610 208 mod fikk jeg oppgradert fra 1600 kg til 1700 kg.Da ble begge dragbjelkene bytta .Måtte da vise vogna til biltilsynet og få nytt vognkort.Det var det hele .

Ja hva som må gjøres for å oppjustere vekt varierer fra vogn til vogn. Noen er det bare papir arbeid på da dem teknisk er identiske mens andre må skifte ut eller montere nye deler.
Akkuratt denne vogna som trådskaper har så må begge akslinger skiftes og annen dekk dimensjon monteres.
Til Toppen Go down
GE




Antall Innlegg : 3
Registration date : 04.08.2011

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 20:11

Heisann.

Takker for svar, selv om det ble kanskje vel mye synsing. Tenkte jeg derfor ville komme med en tilbakemeldning med fakta så langt:

Akslingene kan bestilles fra Knott.de og med dagens kurs ca 5100,- pr. stk. Problemet er å finne en norsk forhandler for Knott. Har funnet en svensk, men denne anbefaler Hobby forhandler. Svar fra hobby forhandlere lar vente på seg (har forsøkt tre til nå...) Og denne sendrektigheten var utganspunktet for tråden faktisk....

Prisfall på en 2010 modell kontra en ny 2012 650 KFU inkl. 4000 ekstra for vekforhøyelse blir vel en smule mer enn hva nye akslinger ville ha kostet. Dette i følge forhandlere og diverse fora som selger/annnonserer brukte vogner. Derfor er bestilling av ny/innbytte rimelig uaktuelt.
I tillegg - selv om dette kanskje ikke kan prissettes sånn uten videre - tilkommer en bra mengde med timer med "personalisering" av eksisterende vogn. Dette må unasett utføres på nytt med ny vogn.

Av andre utgifter, så vil jeg nevne at dekk kan anskaffes fra flere store kjeder (en av dem i mitt nabolag) for ca. 380 - 400 pr. stk.

Men om det i det hele tatt lønner seg å skifte akslinger bare for 100 kg, er jo sikkert diskutabelt. Årsakene er at både Mover og en Dometic B2500 vil "ta" såpass kapasitet mye at det skal så lite til for at jeg får overvekt.
Men vi får se hvor dette ender...

Mvh Geirr E.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 20:43

Har du hørt med disse http://www.jomnacaravan.no/ ?
Mener å ha hørt noe om at det er Knott akslinger på Bjølseth. Kanskje de har akslingene du trenger. Og om du trenger hjelp til jobben kan det hende de kan hjelpe deg med det også.
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeOns 9 Mai 2012 - 22:23

Vi har i dag hentet vogna vår som har fått totalvekten oppgradert til 2100kg hos forhandler.

Følgende ombygging er gjort av forhandler: alt foran gasskassen er byttet ut (bjelkene går naturligvis lenger bak enn gasskassen) unntatt nesehjulet. Dokumentasjon på dette er tatt med til biltilsynet for godkjenning. Pris hos forhandler kr. 15 000,-

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. IMG_3350

Draget er nå godkjent for 2800kg, men vogna har fått totalvekt 2100kg fordi akslingene ikke har godkjenning for mer enn 2100kg. Så trengs mer vekt må akslingene byttes.

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. IMG_3352
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeTor 10 Mai 2012 - 18:08

Jan Ole: 15 lapper for 100 kg blir vel i drøyeste laget for oss 2. Vi får ta til takke med 2000 kg litt til.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeTor 10 Mai 2012 - 18:38

Jepp, står over. Hadde muligheten når jeg bestillte vogna, nå får jeg ta følgene.
Men neste gang.......

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeTor 10 Mai 2012 - 18:40

Neste gang kjøper du vel flere bilseter til fotballaget som må losjere under køya tenker jeg! Laughing
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeTor 10 Mai 2012 - 18:42

Neste gang spiller de på oldboys og får ordne skyss selv.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sture_s
CARAVANER
CARAVANER
sture_s


Male
Antall Innlegg : 62
Localisation : Mo i Rana
Registration date : 13.08.2011

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeTor 10 Mai 2012 - 21:42

Maya: hvilken vogn har dere oppgradert?
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeTor 10 Mai 2012 - 23:25

Hei
Vi har oppgradert ei Kabe og har fått 200kg for de tusenlappene.
Vi har nå 480kg lastevekt (har veid vogna tom) og syns det absolutt var verdt pengene Smile
Til Toppen Go down
sture_s
CARAVANER
CARAVANER
sture_s


Male
Antall Innlegg : 62
Localisation : Mo i Rana
Registration date : 13.08.2011

Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitimeFre 11 Mai 2012 - 7:44

Ja 480 kg holder lenge det! Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Empty
PosteTema: Re: Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.   Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Registrere vogn med lavere tilatt totalvekt ?
» Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Mercedes M-Klasse 270 CDI

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: