CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Triwax

Triwax


Male
Antall Innlegg : 13
Age : 54
Localisation : Radøy
Registration date : 18.07.2011

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 8:23

Har noen peiling på hvor stor denne motstanden er?
Jeg skal lodde ut og bytte R1 på Alde 3000 -333 rev c Circuit board i min Alde 3000 compact.
Jeg har klart å skade min slik at, jeg ikke kan lese verdien.
håper at noen her enten vet hvor stor denne er, eller kanskje kan ta ett bilde av sin slik at jeg kan lese verdien av fargekodene på motstanden.
eller kanskje noen har ett slikt circuit board rimelig tilsalgs?
Til Toppen Go down
Triwax

Triwax


Male
Antall Innlegg : 13
Age : 54
Localisation : Radøy
Registration date : 18.07.2011

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Motstanden på Alde 3000 compact rev C er 10 Ohm   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 8:49

Triwax skrev:
Har noen peiling på hvor stor denne motstanden er?
Jeg skal lodde ut og bytte R1 på Alde 3000 -333 rev c Circuit board i min Alde 3000 compact.
Jeg har klart å skade min slik at, jeg ikke kan lese verdien.
håper at noen her enten vet hvor stor denne er, eller kanskje kan ta ett bilde av sin slik at jeg kan lese verdien av fargekodene på motstanden.
eller kanskje noen har ett slikt circuit board rimelig tilsalgs?


Jeg fant ut av det selv, denne er 10 Ohm dersom andre skulle trenge det!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 17:44

Kan du fortelle meg hvorfor jeg skulle ha behov for å skifte denne motstanden?
Er det slik at denne plutselig ødelegges, eller er noen som har tuklet inne i Alden din?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 19:58

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 20:17

Fikk et lignende flytdiagrammet for nesten 20 år. Det gikk på problemløsing av data. Er like enkelt og genialt den dag i dag.
Enkleste er å holde kjeft. Og sørge for at ingen kjenner til problemet.
Spørs om denne 10 ohm-saken er mulig å tie ihjel da, tror kona vet om at den er der også og da er helvete løs om jeg holder kjeft er jeg redd. R1 er ikke å spøke med på Alde 3000, det har jo vitterlig flere erfart!
Til Toppen Go down
Triwax

Triwax


Male
Antall Innlegg : 13
Age : 54
Localisation : Radøy
Registration date : 18.07.2011

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 21:17

JanP skrev:
Kan du fortelle meg hvorfor jeg skulle ha behov for å skifte denne motstanden?
Er det slik at denne plutselig ødelegges, eller er noen som har tuklet inne i Alden din?

Alde 3000 tenner ikke på gass, og det røde lyset kommer heller ikke på.
Jeg tok derfor av lokket og inspiserte kretskortet, der er R1 "brent" og dioden like ved, var det bare beina igjen av.
Jeg tror nok at dette skyldes at jeg ikke hadde noe annet en en 10 ampere sikring som ble satt inn i desperasjon i vinter.
i alle fall har jeg nå loddet inn ny diode og ny motstand. men fortsatt tenner den ikke på gass.
Jeg har sjekket at det kommer gass fram til magnet ventilene, og jeg hører at vakuumklokken slår inn.
men den tenner ikke. som sagt kommer heller det røde lyset ikke på.
Noen som har peiling på hva dette skyldes?
har komt fram til at det kan være en av disse:

1. Kretskortet er brent
2. Elektronikboksen (tenneren) er defekt
3. magnetventilene henger/åpner ikke
4. selve kontrollpanelet har en feil.


Sist endret av Triwax den Man 12 Sep 2011 - 21:24, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Triwax

Triwax


Male
Antall Innlegg : 13
Age : 54
Localisation : Radøy
Registration date : 18.07.2011

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 21:20

JanP skrev:
Fikk et lignende flytdiagrammet for nesten 20 år. Det gikk på problemløsing av data. Er like enkelt og genialt den dag i dag.
Enkleste er å holde kjeft. Og sørge for at ingen kjenner til problemet.
Spørs om denne 10 ohm-saken er mulig å tie ihjel da, tror kona vet om at den er der også og da er helvete løs om jeg holder kjeft er jeg redd. R1 er ikke å spøke med på Alde 3000, det har jo vitterlig flere erfart!

Har du hørt om andre tilfeller som dette?
Jeg har funnet en spreng diode og en motstand (r1) som har vært svært varm på circuit boardet.
Hva mener du at dette ikke er å spøke med?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 21:21

Tror noen produsenter fusker med strømopplegg til Alde'n. Hos meg var det en 10A som dekket kjøleskap, Alde, lys i sengeavdelingen. Nå er dette delt, med 3A til Alden, og ikke noen deling med andre forbrukere.
Kanskje må du kjøpe deg et kort, er ikke mange som har slikt liggende og slenge i vogna tror jeg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 21:23

Bare fleipet. Får dessverre ikke satt inn smileys med Opera, problemer med javainnstillinger. Har ikke rukket å sjekke innstillingene i Opera enda. Derfor ble det slik.
Til Toppen Go down
Triwax

Triwax


Male
Antall Innlegg : 13
Age : 54
Localisation : Radøy
Registration date : 18.07.2011

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 21:25

Lars Egil skrev:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IUEvqDwcDYs Very Happy

Jeg kan skylde på noen andre! :-)
Til Toppen Go down
Triwax

Triwax


Male
Antall Innlegg : 13
Age : 54
Localisation : Radøy
Registration date : 18.07.2011

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeMan 12 Sep 2011 - 21:53

Jeg trenger i hvert fall å finne ut hva som er galt med min Alde 3000 compact 2001.
og har ikke lyst å feks. kjøpe nytt circuit board, for deretter å oppdage at det er noe annet som er defekt og i verste fall brenner også det nye kretskortet. Shocked
Etter diverse søk på forumer, ser jeg jo at det er mange som har problemer med Alden, men har ikke funnet noen som passer helt til mitt tilfelle.

Feil: Alde 3000 tenner ikke på gass.
Opplevelse: Viften starter opp, det klikker i trykkbryter, det kommer ett lavt knepp til ( tror det er i magnetventilen), og ikke noe mer, ikke noe rødt lys, det bare står slik og durer uten at det blir varme (sjekker direkte på eksosutblåsning, ikke radiator), jeg tok av topplokket og ser at R1 motstand er svidd og en diode like ved er sprengt. (på kretskort type 3000 333 Rev.C)
Har nå loddet inn nye komponenter, men ingen forskjell. bortsett fra att den nye motstanden også ble SVÆRT varm.

Tanker: Kan det være feil på?
Kretskortet?
Ignition uniten?
magnetventilen?
sensoren/tennsatsen?
Og hvorfor blir komponenter på kretskortet SÅ varm?

Her passer det med en Beatles låt: Help! I need somebody! Question
Til Toppen Go down
Triwax

Triwax


Male
Antall Innlegg : 13
Age : 54
Localisation : Radøy
Registration date : 18.07.2011

Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitimeTir 13 Sep 2011 - 21:10

Da er problemet løst.
Jeg måtte bytte dioden og mottstanden på hovedkortet, men det virket forsatt ikke.
Så i dag kjøpte jeg ny Ignition control boks, (den sorte boksen på utsiden av Alden.
Vips der var det liv.
og alt er fryd! cheers
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board   Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sprengt alde compact 3010? Jeg trenger en ny bereder!?
» Alde Compact 3000
» Alde 3000 Compact i en Bjølseth 650 virker ikke.
» Iskald Alde 3000 Compact.
» Alde Compact 3000 som er helt dø..

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: