CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Iskald Alde 3000 Compact.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
runarstock

runarstock


Antall Innlegg : 9
Registration date : 12.10.2010

Iskald Alde 3000 Compact.  Empty
PosteTema: Iskald Alde 3000 Compact.    Iskald Alde 3000 Compact.  Icon_minitimeSøn 10 Nov 2019 - 15:09

Hei!

Nå har jeg sittet ei helg i vogna og frøset som ei bikkje og bygd spikertelt. Har staket rundt med multimeter nedi boksen og alt er i henhold til feilsøkingsforslagene til Alde.
Jeg har 3x1kw elementer nedi balja. På full gnist oppnår jeg kun 30grader på vannet.

Står kobla på en provisorisk 230V, henta ut fra et sikringsskap på en nedlagt skole i en fjord. For å være helt sikker så står jeg sist på rekka og følgelig lengst unna uttaket i skapet. Vi snakker 32A 3fas fordelt på 5 vogner hvor alle har hvert sitt 16A stikk i stolper.
Jeg som er lengst unna sitter nok på 100-120m ledning på 6mm2.
Har hatt endel verktøyproblemer under bygging, særlig kompressorer har tullet mye.

Kan det kanskje tenkes at Alden er i full orden, men ikke får strøm nok til å lage mer varme? På gass fungerer det helt ypperlig, men gass er en kostbar glede.

Spenning i kontakt inne i vogna viser ned i 185V med høy belastning.
Prøvde å blåse sikringa idag, kobla på totalt 5500W, men sikringa gikk ikke av den grunn. Mistenker at jeg ikke får levert de 16A som sikringa slår ut på.

Noen umiddelbare tips?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Iskald Alde 3000 Compact.  Empty
PosteTema: Re: Iskald Alde 3000 Compact.    Iskald Alde 3000 Compact.  Icon_minitimeSøn 10 Nov 2019 - 17:55

185V er helt bånn. Får du ikke mere så kan du heller ikke bruke Alde'n på strøm.
Hvor får du det fra at å fyre på gass er så dyrt? Gass er ikke så mye dyrere å bruke, og på en fastplass så betaler du vel minst 1,50/kwh. Alternativer er å fryse i hjel eller å betale litt mere, men leve godt i vinterkulda. Cool

Vifta på 3000 støyer litt mere (på gass) enn ved bruk av 230V og 230V sirkulasjonspumpe. (Har du kun 12V pumpe støyer den en del også), men uansett så er spenning kanskje mer enn 30% under det det skal være. Og jeg mener at det er en nedre spenningsgrense for Alde'n også. Og om ikke spenningen blir mye høyere så må du også regne med at du ikke får ladet batteri, og kan risikere at 12V til Alde'n også ikke er 12V. Den må ha, om jeg husker rett, minst 10,5V for å fungere.
Til Toppen Go down
runarstock

runarstock


Antall Innlegg : 9
Registration date : 12.10.2010

Iskald Alde 3000 Compact.  Empty
PosteTema: Re: Iskald Alde 3000 Compact.    Iskald Alde 3000 Compact.  Icon_minitimeSøn 10 Nov 2019 - 20:49

Takk for innspill Smile

Betaler 1.05 for kilowattimen, så strømmen er ikke så kostbar.
Har ikke så mange alternativer når det kommer til supplering av gass så det er 300kr for et bytte, og det går nesten ei flaske på ei helg. Det blir nok gass denne sesongen i allefall. Har blitt halvveis lovet ny kabel til sommern.
Når jeg belaster punktet mitt lite ligger spenningen mellom 215 og 225V, så batterilader fungerer heldigvis. Alden har 11.8 til 12.5V på alle punkter, så den er grei.

Slår meg til ro med at pannen ikke får nok strøm og håper på nytt kabelstrekk når tæla går.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Iskald Alde 3000 Compact.  Empty
PosteTema: Re: Iskald Alde 3000 Compact.    Iskald Alde 3000 Compact.  Icon_minitimeSøn 24 Nov 2019 - 17:56

Spenningstapet ved ca. 110 meter 1,5 kvadrat kabel blir ca 40 V @ 16 A
Og ca. 25 V med 2,5 kvadrat kabel.
http://www.tore.aasli.no/spenningstap/

Motstanden for 3600 W, 230 V blir om lag 15 Ω
R = U^2 / P

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Iskald Alde 3000 Compact.  Empty
PosteTema: Re: Iskald Alde 3000 Compact.    Iskald Alde 3000 Compact.  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Iskald Alde 3000 Compact.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde Compact 3000
» Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board
» Alde Compact 3000 som er helt dø..
» Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor
» Styringspaneler til Alde Compact 3000 og 3010

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: