CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?

Go down 
+14
Dethleffs
maya
ole
barebob
Runerask
Sten Rune
Rashid
chg
ArneO
Jan
Jan Ole
joka
johan_a
Ottar
18 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 15 Des 2011 - 18:11

Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 15 Des 2011 - 18:54

Ja.Samme dato.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 15 Des 2011 - 20:53

det blir også vektbegrensing på tilhenger for BE... maks 3500kg henger

http://europalov.no/rettsakt/forerkortdirektivet-fra-2013/id-310
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 15 Des 2011 - 21:35

Sikkert like greit når en ser hva som blir satt oppå div båthengere.
Dessuten har Dethleffs Megaron 3500kg totalvekt så det er greit for meg...

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 15 Des 2011 - 21:35

Fra direktivet (som er på høring):


I dag er trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg tillatt med klasse B så lenge tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og summen av tilhengerens og bilens tillatte totalvekter er høyst 3500 kg. (I tillegg må man uansett hvilken førerkortklasser man har, ikke overskride bilens maksimale aktuelle tilhengervekt eller tillatt vogntogvekt.) Begrensningen på vogntogvekten på 3500 kg er økt til 4250 kg, men ønsker vedkommende å føre slikt vogntog over 3500 kg må vedkommende først gjennomføre et kurs på minst 7 timer eller bestått en tilhengerprøve, eventuelt begge deler (se vedlegg V). Under kurset eller prøven skal man benytte et vogntog med samlet tillatt totalvekt på 3501-4250 kg. Denne nye rettigheten markeres på førerkortet med fellesskapskode 96 knyttet til klasse B.

Utvidelse av klasse C1E:
Helt nytt er det at man innenfor klasse C1E skiller mellom vogntog hvor trekkbilen tilhører klasse C1 eller B. Når trekkebilen er i klasse C1, kan man som tidligere trekke tilhenger over 750 kg forutsatt at vogntogets samlede tillatte totalvekt ikke overskrider 12 000 kg. Kravet om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt er fjernet, men ev tekniske begrensninger i bilens vognkort skal sjekkes. Tilhører trekkbilen klasse B, kan man med klasse C1E trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg. Resultatet er således at man nå krever klasse C1E for trekking av noen vogntog som man tidligere kunne trekke med klasse BE.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 15 Des 2011 - 21:45

har CE så heldigvis går jeg glatt klar av alle slike ting
trenger kun å lese vognkort
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 8:38

I praksis betyr dette at man bør ta BE i løpet av 2012 dersom man bare har B. For det kreves nemlig at man tar opplæring for å kunne kjøre med 4250. Og det blir sikkert endringer i opplæringen for BE også og slik det ser ut nå er det bare oppkjøringen som skiller mellom eksisterende BE og den nye opplæringa for 4250.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 10:44

Skjønner ikke nytten med å bruke penger på å kurse seg til å kjøre opp til 4250 når man like så godt kan ta BE....
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 11:56

chg skrev:
Skjønner ikke nytten med å bruke penger på å kurse seg til å kjøre opp til 4250 når man like så godt kan ta BE....
Helt riktig, man må nemlig ta kurs uansett. Og det riktige skulle kanskje vært med B som med C1 at henger er max 750 kg totalvekt og ferdig med det. Skal man kjøre med annen henger får man ta E. Når man ser hva som blir tauet rundt tenker jeg at det hadde vært greit med litt oppfrisking av både regelverk og ferdigheter.

Nå er vel vi her inne litt over gjennomsnittet på ferdighetsnivået med henger vil jeg håpe Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 17:08

må vi være, for det skrives veldig lite om ulykker blant våre medlemmer
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 20:05

Vi innrømmer vel ikke egne feil.... Cool
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 20:28

trenger ikke det jeg, for jeg er feilfri og perfekt Rolling Eyes
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 20:53

Var innom en caravanforhandler i høst. Der hadde de en vogn som var skrella opp hele sida på... Ny eier hadde knapt fått hentet den før han trykka hele sida inn i en parkert lastebilhenger.... Kjipt for vedkommende vil jeg tro, men det beviser vel at kunnskap og opplæring kan være en god ide for mange...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeFre 16 Des 2011 - 21:00

Har ikke vert uheldig enda, men hjelpe meg så nære på det har vert, skjer før man vet ordet av det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeSøn 18 Des 2011 - 9:06

Dette direktivet er noe av det beste som har kommet fra Brussel i år. Håper det kommer noe om brøyting og strøing også. Det skiller det mye fra rode til rode.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeSøn 18 Des 2011 - 11:51

Rashid skrev:
Dette direktivet er noe av det beste som har kommet fra Brussel i år. Håper det kommer noe om brøyting og strøing også. Det skiller det mye fra rode til rode.

Hvis det brøtedirektivet tar hensyn til Hellas så er det kansje greit at det er som det er.... geek

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Caravan
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeSøn 18 Des 2011 - 12:18

Jan skrev:
har CE så heldigvis går jeg glatt klar av alle slike ting
trenger kun å lese vognkort

Bekymrer meg ikke jeg heller, med mitt BECE førerkort xD
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeSøn 18 Des 2011 - 13:09

Runerask skrev:
Jan skrev:
har CE så heldigvis går jeg glatt klar av alle slike ting
trenger kun å lese vognkort

Bekymrer meg ikke jeg heller, med mitt BECE førerkort xD
kjekt å ha, har alle de andre bokstavene også, i tillegg til et par tallkoder, så jeg er rimelig trygg så lenge bil og vogn har noe sammenkoblet å gjøre
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeSøn 18 Des 2011 - 13:46

Jan skrev:
Runerask skrev:
Jan skrev:
har CE så heldigvis går jeg glatt klar av alle slike ting
trenger kun å lese vognkort

Bekymrer meg ikke jeg heller, med mitt BECE førerkort xD
kjekt å ha, har alle de andre bokstavene også, i tillegg til et par tallkoder, så jeg er rimelig trygg så lenge bil og vogn har noe sammenkoblet å gjøre

Men bruken da gutter, blir alle disse bokstaver og tallkombinasjoner omsatt i praksis? Razz Det finnes folk med penger i banken også, og hvis de noen gang tar ut noen kroner så blir det bare surr. affraid
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeSøn 18 Des 2011 - 14:59

Har en A jeg ikke bruker lenger, og en C1 som burde vert fornyet ellers bruker jeg de andre to bokstavene hele tiden.....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeSøn 18 Des 2011 - 16:24

Rashid skrev:
Jan skrev:
Runerask skrev:
Jan skrev:
har CE så heldigvis går jeg glatt klar av alle slike ting
trenger kun å lese vognkort

Bekymrer meg ikke jeg heller, med mitt BECE førerkort xD
kjekt å ha, har alle de andre bokstavene også, i tillegg til et par tallkoder, så jeg er rimelig trygg så lenge bil og vogn har noe sammenkoblet å gjøre

Men bruken da gutter, blir alle disse bokstaver og tallkombinasjoner omsatt i praksis? Razz Det finnes folk med penger i banken også, og hvis de noen gang tar ut noen kroner så blir det bare surr. affraid
tja si det du
kjører klasse 2 bil med henger daglig i jobb, og mye privat, ca 1-2 ganger i uken
holder det?
Til Toppen Go down
barebob
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 63
Registration date : 04.09.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTir 28 Mai 2013 - 21:16

Noen som vet hva som skal til for å oppgradere fra B96 til BE ?

Teller på knappene om jeg skal ta oppkjøring nå eller om jeg skal ta B96 og oppgradere når jeg får litt bedre tid.

Ifm ny vogn måtte jeg gjøre noe kjapt og har avtalt et løp mot B96 denne uka, med 2 t kjøring, 2t med "ettellerannetforåfåinnpengeropplegg" samt lastsikringskurs.....

Holder det med ei oppkjøring i ettertid for å få BE?
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTir 28 Mai 2013 - 21:35

barebob skrev:
Noen som vet hva som skal til for å oppgradere fra B96 til BE ?

Teller på knappene om jeg skal ta oppkjøring nå eller om jeg skal ta B96 og oppgradere når jeg får litt bedre tid.

Ifm ny vogn måtte jeg gjøre noe kjapt og har avtalt et løp mot B96 denne uka, med 2 t kjøring, 2t med "ettellerannetforåfåinnpengeropplegg" samt lastsikringskurs.....

Holder det med ei oppkjøring i ettertid for å få BE?

Sakset fra vegvesen.no:
Nytt i 2013:
■Med ny kode 96 til førarkort klasse B kan du kjøre bil og tilhengar som til saman har tillaten totalvekt 4250 kg. Du får førarkort i klasse B kode 96 ved å ta minst 7 timar obligatorisk opplæring utan å måtte gå opp til ny førarprøve.
■Opplæringa i klasse BE omfattar heretter minst 7 timar. For å få førrarrett i klasse BE, må du framleis gå opp til førarprøve

Glad jeg tok BE for tre år siden... da med en dobbeltime på kjøreskolen og så oppkjøringa
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTir 28 Mai 2013 - 22:51

barebob skrev:
Noen som vet hva som skal til for å oppgradere fra B96 til BE ?


Holder det med ei oppkjøring i ettertid for å få BE?

Ja!


Ole
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 8:59

Har du C1 trenger du ikke lastesikringskurset....... jeg har tatt BE for vel en mnd siden og slapp dette kurset - penger spart der.

Var på 4 timer kjøring. Litt i byen, litt rygging og mest landeveiskjøring.

Så var det oppkjøring en times tid - var jo fort gjort Smile
Det som tok tid var å få oppkjøringstimen.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 13:23



Hei

Da jeg fikk fornyet førerkortet,var ikke lastesikrings kurs nødvendigt så lenge jeg ikke hadde det i jobb men kun privat til kjøring.

Men kanskje det er krav ved oppkjøring.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 14:00

maya skrev:
Har du C1 trenger du ikke lastesikringskurset....... jeg har tatt BE for vel en mnd siden og slapp dette kurset - penger spart der.

Var på 4 timer kjøring. Litt i byen, litt rygging og mest landeveiskjøring.

Så var det oppkjøring en times tid - var jo fort gjort Smile
Det som tok tid var å få oppkjøringstimen.

Tror det er viktig å presisere overfor kjøreskolen at (om) man har C1. Hvis de fortsatt sier at man må ta lastesikringskurset ta da kontakt med en annen kjøreskole! Selv om C1 i utgangspunktet henger igjen fra da vi fikk det automatisk er det penger spart.

Flesteparten av oss her inne på forumet kan dette med lastesikring i motsetning til de som kjører rundt med 750 kg tilhengere uten brems i 120 km/t på motorveien!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 17:35

Kravet om lastsikringskurs skal være uavhengig av B96 og BE.

Etter min forståelse er det avhengig av når man tok/fikk C1E om man trenger lastsikringskurs for B96/BE eller ikke.

Ole
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 17:59

Hei

Som jeg fikk fortalt på trafikkstasjonen var at om jeg skulle bruke dette til privat kjøring og ikke i jobb,trengte jeg ikke å ta dette stroppekurset.Det jeg gjorde var å krysse av i den rubrikken for privat kjøring,dette var for C1E.
Til Toppen Go down
barebob
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 63
Registration date : 04.09.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 21:22

Hmmm,

Visste jeg kom til å angre på at jeg ikke fornyet C1E i 2011....

Jaja, håper det er noe interessant å få med seg på det lastekurset da Rolling Eyes

Forstår det slik at det går greit å ta B96 nå, og deretter bestille ei oppkjøring utpå sommeren å få forandret til BE da ?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeOns 29 Mai 2013 - 21:34

barebob skrev:


Forstår det slik at det går greit å ta B96 nå, og deretter bestille ei oppkjøring utpå sommeren å få forandret til BE da ?

Jeg svarte deg bekreftende på det noen poster høyere opp.
Det var den klare meldingen jeg fikk fra min kjøreskole.

Ole
Til Toppen Go down
ProsjektX
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 48
Registration date : 06.12.2012

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 30 Mai 2013 - 7:09

barebob skrev:
Hmmm,

Visste jeg kom til å angre på at jeg ikke fornyet C1E i 2011....

Jaja, håper det er noe interessant å få med seg på det lastekurset da Rolling Eyes

Forstår det slik at det går greit å ta B96 nå, og deretter bestille ei oppkjøring utpå sommeren å få forandret til BE da ?
For deg holder det vel bare å kjøre opp på nytt med C1E.. gjør det ikke?
Til Toppen Go down
barebob
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 63
Registration date : 04.09.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeTor 30 Mai 2013 - 7:32

Ole3 skrev:
barebob skrev:


Forstår det slik at det går greit å ta B96 nå, og deretter bestille ei oppkjøring utpå sommeren å få forandret til BE da ?

Jeg svarte deg bekreftende på det noen poster høyere opp.
Det var den klare meldingen jeg fikk fra min kjøreskole.

Ole


Jepp, takk for svar Smile
Til Toppen Go down
barebob
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 63
Registration date : 04.09.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeMan 10 Jun 2013 - 19:51

Hvordan gjennomføres ei oppkjøring hos biltilsynet rent praktisk ?

Hva spør de om, og hva må du bevise underveis ?

Kan man stille med egen bil og feks skaphenger med 1200kg last?
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitimeMan 10 Jun 2013 - 20:42

Når jeg tok oppkjøringen til BE i fjor var det slik at jeg satt i bilen, kontrollanten kom bort å viste meg hvilken henger vi skulle bruke, jeg måtte rygge til å koble til hengeren og gjøre sjekken, dvs sjekke at kula sitter skikkelig i og at hansken er i låst posisjon, hekte på wiren, ikke rundt kula men på feste som er beregnet på sikkerhetslinen, håndbrekk av, få kontrollanten til å stå bak å sjekke lysene, du kan be kontrollanten om hjelp, men de sier ikke i fra om du rygger feil eller holder på å treffe noe, de sier kun i fra om det er mennesker eller dyr bak. resten er ditt ansvar.
iog sist, og ikke minst, sjekk taket på skap hengeren, det hender de legger en liten ball oppå der. samt sjekk at lasten er riktig sikret.
du får spørsmål om hvor mye skal lasten sikres.. 100% fremover, og 50% de andre veiene, og stropper er eneste godkjente sikringsutstyr (og kjetting i værste fall)
fikk å spørsmål om antall grader av sikt i speilene som er riktig.

så var det en kjøretur på ca 40 minutter, som innebar kjøring i by, hovedvei, snu med henger langs veien (finne egnet plass). rygge ca 300m og inntil en port, uten å treffe den, kjøre tilbake og rygge hengeren på plass, takk for turen, det var bestått med glans.. vente 40 min på papirer og nytt førerkort.. så var det i boks.

det skal sies at jeg hadde en 20 minutters kjøretur med kjøreskolen før oppkjøringen. Smile

Jeg hadde en ekstra utfordring, jeg har kun en arm som fungerer etter hjerneblødningen, så jeg kjørte og gjorde sikring og det der med kun høyre arm og bein i drift Wink
Til Toppen Go down
Sponsored content





Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Empty
PosteTema: Re: Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?   Klasse B førerkort.Ny EU-regel ? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Klasse B førerkort.Ny EU-regel ?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Regler for førerkort og tillatte vekter
» Mercedes S-klasse
» Mercedes E-klasse
» Mercedes M-Klasse 270 CDI
» Bytte til Mercedes E-Klasse

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: