CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde - problemer

Go down 
+7
Jan Ole
joka
Markus Vesala
Tore
Lene
Ronny
Merete
11 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:51

ARVE skrev:
Tore skrev:
Arve
Nei fyren er lik den på linken du sendte.

Tore.

Men da har du vel og den bryteren som du kan stille i posisjon "J",om du ser på bruksanvisningen,for å få konstant pumpedrift.Har du både 12 v og 220 pumpe da ? På mine eldre Bjøller med samme panne,switcha jeg mellom disse på en bryter inne i skapet,ved fyren.På '02 en vår,var 220 v pumpe ekstrautstyr,så den ble ettermontert.'03,680M'en hadde begge som standard.

Arve

Akkurat de fyrene Tore har der, hadde vel ikke bjølle.... Da Bjølle slutta med lange-jan, gikk de rett over på Compact 3000 mener jeg...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:54

Tore skrev:
Arve.
Prøver og finne bilde av panelet, men det ligger på en annen maskin!
Panelet har bare 3 brytere, av og på, gas og sirk.pumpe på pluss termostaten. inne i skapet der jeg monterte 220 pumpe har jeg en bryter hvor jeg kan veksle mellom 12 og 220.

Tore.

Fant du den ikke på instruksjonslinken ? Er ikke din lik den ? Beklager om jeg har litt tungt for det i dag,men kan liksom ikke se for meg at panelet ikke har den funksjonen som jeg viser til på linken.Som før nevnt,så hadde jo selv de gamle modellene en slik funksjon.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:56

Vegard skrev:
ARVE skrev:
Tore skrev:
Arve
Nei fyren er lik den på linken du sendte.

Tore.

Men da har du vel og den bryteren som du kan stille i posisjon "J",om du ser på bruksanvisningen,for å få konstant pumpedrift.Har du både 12 v og 220 pumpe da ? På mine eldre Bjøller med samme panne,switcha jeg mellom disse på en bryter inne i skapet,ved fyren.På '02 en vår,var 220 v pumpe ekstrautstyr,så den ble ettermontert.'03,680M'en hadde begge som standard.

Arve

Akkurat de fyrene Tore har der, hadde vel ikke bjølle.... Da Bjølle slutta med lange-jan, gikk de rett over på Compact 3000 mener jeg...

Vegard.

Var det noe i mellom Lange Jan og Compact da ? Sjekk Alde-siden på nettet.Ser ikke noe annet enn de to.Kanskje jeg må lese nøyere her.

Vet at vi hadde samme panel på vår Knaus fra '03,som Bjøllene hadde.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:57

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:01

ARVE skrev:
Vegard skrev:
ARVE skrev:
Tore skrev:
Arve
Nei fyren er lik den på linken du sendte.

Tore.

Men da har du vel og den bryteren som du kan stille i posisjon "J",om du ser på bruksanvisningen,for å få konstant pumpedrift.Har du både 12 v og 220 pumpe da ? På mine eldre Bjøller med samme panne,switcha jeg mellom disse på en bryter inne i skapet,ved fyren.På '02 en vår,var 220 v pumpe ekstrautstyr,så den ble ettermontert.'03,680M'en hadde begge som standard.

Arve

Akkurat de fyrene Tore har der, hadde vel ikke bjølle.... Da Bjølle slutta med lange-jan, gikk de rett over på Compact 3000 mener jeg...

Vegard.

Var det noe i mellom Lange Jan og Compact da ? Sjekk Alde-siden på nettet.Ser ikke noe annet enn de to.Kanskje jeg må lese nøyere her.

Vet at vi hadde samme panel på vår Knaus fra '03,som Bjøllene hadde.

Arve

ikke i mellom, men paralellt med compact 3000 i starten.... mulig den hette 2000, men har vært borti de før..... de er kliss like compact 3000 når du ser de.... men de har bare 2000W.

Mulig en øko-modell eller noe.... vet ikke det..... men har sett de før, og det er ikke så mange av de....


Sist endret av den Tir 6 Nov 2007 - 14:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:05

Tore og Vegard.

Ok.når jeg tenker på det,har jeg sett en sånn en ja.Men denne har jeg aldri brukt selv,så der er jeg blank.Hm,interessant.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:06

Vegard
Den heter 3000, står det på fyren. Men er altså en variant med bare 2kw. har spurt Alde om det er mulig og sette inn 3kw varme element, men nei - må bytte fyr om jeg vil ha 3 kw.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:08

Arve og Vegard
Hmm, dere 2 " blanke " må være 1 gang.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:11

Ser det er en bryter som du nevnte Vegard oppe på termostaten med " on - off "
Setter jeg den på off vil varmen " kjøre " hele tiden sammen med pumpen da?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:16

Tore.

Hehe,har alltid noe nytt å lære vet du.

Her er en annen variant igjen.Se der hvor det står

"Manöverpanel". (Ikke der hvor de viser Primus)

http://www.polarvagnen.se/upload/Mina%20Filer/tillbehors_kataolg_2001/grupp7.PDF


Sist endret av den Tir 6 Nov 2007 - 14:17, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:16

Tore

det er mulig du stopper pumpa helt..... husker ikke det der..... bare prøv, men ser ikke sikker.... Hadde jo samme betjeningen i 650', og delvis i 560'n.....
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:17

Tusen takk for hjelpen begge 2.
Får bare prøve meg frem Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:18

Tore.

Bare hyggelig,men jeg hater når jeg ikke kan hjelpe mer enn dette.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:34

Tore.

Har sendt mail til Alde,så får vi se om vi får noe svar på problemet ditt.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:50

Arve.
Tusen takk :-)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 14:56

Tore.

Har fyra av en mail til Markus,da det vel var hans vogn du henviste til her.

Han liker å hjelpe folk,så jeg regner med et proff-svar her etter hvert.


Sist endret av den Tir 6 Nov 2007 - 15:13, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 15:13

Arve.

Var Markus jeg kjøpte vogna av Cool
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 15:15

Tore.

Hehe,såpass ja.Jeg forandra teksten i forrige innelgg,da jeg jo så at det var hans vogn (og din) som var fotografert.

De ringer meg snart fra Tekno Maskin og.Snakka med selgeren der,som jeg kjøpte reisevogna mi av.de er jo Knaus forhandler.
Til Toppen Go down
Markus Vesala
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Markus Vesala


Male
Antall Innlegg : 288
Age : 61
Localisation : Hamar
Registration date : 14.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 5:38

Hei igjen. rendeer

Du har en bedre bilde under "Div. egne bilder" Tore. cyclops

Alde - problemer - Page 2 ACFLRAhLaqwU

Det verste er at jeg selv ikke har sett den OFF ON- knappen i det hele tatt da jeg hade vogna. Husker ikke at jeg la merke til den. Ops! Laughing

Kan ikke tenke meg annet enn at du stenger av termostat-styrninga av varmen da. Hvis det er så så skulle nok varmepumpen ikke få beskjed om å stenge av seg, når termostatet har fått beskjed om at det er varmt nok. Altså at da går varmen hele tiden slik du vil ha det.

Ergo, gjør som Vegard siger og prøv deg frem. Hadde vært meget artig å få vite hvis det er så. Very Happy

På den vogna (din) skulle man fått varmen å gå den andre veien i stede enn som det er nå. Da varmen går først til do og siden inn i soverommet. Bedre hadde det vært hvis varmen først hadde gått mot kjøkket bak og rundt andre veien mot dusjen og soverommet.

Akkurat din manual til Knausen har du her på nett for alltid Tore. Very Happy

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=10

Gamle bilder av vogna her på samme side:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=7
Til Toppen Go down
http://home.online.no/~anttjoha/index.cfm
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 5:55

Markus.

Takk for god respons på min henvendelse.

Takker samtidig for fine bilder av den nye bilen som jeg fikk på mail nå.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 5:56

Hei

Jeg tror ikke det er konstantsirkulasjon på denne.... Mener da den bryteren til Høyre, skille hatt tre stillinger.... null, stiplet strek, og hel strek som symboler.....

Når jeg ser dette panelet, mener jeg å huske det var slik det var..... Bryteren oppå, er nok som Markus sier, å skru hele styringen halt av...

men det er om det sitter en slik konstant-valg bryter et annet sted.... feks på eller nær fyren.... men ikke for det.... det hender brytere plasseres de merkligste steder....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 6:05

Vegard.

Ja,det var enklere når Jon Rønningen var bryter-han visste man jo hvor var til en hver tid.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 10:19

Arve, Vegard og Markus.

Tusen takk for all hjelp, tror bare jeg får prøve meg frem ja. Tror at varemcomforen hadde blitt mye bedre ved at sirk.pumpen gikk hele tiden, selv om termostaten slo seg av. Tenker det er mulig å koble den på 220 vekk fra termostaten også slik at den går hele tiden. Er redd panna går varm om den kjører på fult hele tiden.

Markus har du handla ny Landcruiser igjen? bilder mottas med stor takk Smile
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 10:25

Markus
Det du skriver om å snu varmen, er det noe du vet kan gjøres - det hadde jo vært fantasisk om det var mulig?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 10:26

Tore.

Se i pratetråden angående Markus og ny bil.Han kom med noen bilder på morran i dag.De skal kutte ut vogn,og bare ha bobil+liten privatbil.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 10:43

Arve.
Jaha, det er gjerne den veien det går når de først har prøvd bobil!
Tror nok Vegard og snart bytter til bobil... lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 11:06

Tore.

Da må de bære ham inn i den med tvangstrøye først tror jeg.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 11:23

Tore
varmen kan snues.. hvis du bytter om slangene som går fra alden og inn på rørene rundt vogna..
da vil vannet sirkulere andre veien.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 14:25

Joka

Må jeg bytte ut ekspansjonstanken og da, pumpene mo jo gå andre veien - eller??
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 14:54

pumpene skal ikke røres.... bytt om slangene der de kobles inn på rørene som går rundt i vogna...

da vil vannet sirkulere andre veien i gjennom vogna

kanskje litt dårlig forklart...
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 15:04

Joka

eller bare jeg som ikke forstår.. pumpen står på mottsatt side i vogna og sviver med klokka, om vannet skulle komme andre veien vil det ikke da oppstå et problem?
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 15:53

Tore

er pumpa montert utenom/separat fra alden?
i såfall er det verre å få snudd vannstrømmen
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 16:00

Jepp, ekspansjonstangen er montert på andre siden av vogna. 12v pumpe i tanken og 220 på røret ut fra tanken!
Til Toppen Go down
Markus Vesala
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Markus Vesala


Male
Antall Innlegg : 288
Age : 61
Localisation : Hamar
Registration date : 14.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 19:21

Hm. ikke sant. Du må få rørene som kommer inn i ekspansjonstanken å komme inn tvertom. Da skulle det vel ikke være noen problem. Problemet er at dette kanskje er ett arbeid for gutta som kan slik hos en forhandler.

Spørs om ikke hele systemet må tømmes først, så at det er en grei arbeid å forandre på slangene ved Aldepannen og ekspansjonstanken inni i garderoben.
Til Toppen Go down
http://home.online.no/~anttjoha/index.cfm
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 20:43

Lignende forhold i en Hobby
Alde - problemer - Page 2 Torkes10
For å snu sirkulasjonen må en se begge pumpene under ett, med andre ord må man ikke bytte slanger mellom pumpene men mellom pumpene og konvektorene.
På bildet er det en slange som er rett og en som er en svak sving på. Den rette må flyttes til motsatt konvektor og må sannsynligvis skjøtes for å rekke det. Den andre som er nedenfor pumpen lavt nede til venstre, kobles også over på motsatt konvektor. Dessverre er dette ikke synlig på bildet. Med denne metoden har vi snudd sirkulasjonen i vogna men ikke i ekspansjonstanken og 12v pumpen som er over bildet.
Videre må en sansynligvis også bytte slangene inn og ut på Alden, dette kan jeg ikke si så mye om siden jeg ikke har fokusert på dette før, men i utgangspunktet er det bare å bytte om her og. Det som eventuellt er til hinder er om det ligger noe slags automatlufting ved Alden, dette må da taes hensyn til og kanskje også byttes over på motsatt stuss for å fungere optimalt.
På bildet som jeg har brukt her er det en detalj som kan virke litt forvirrende.
Dette fordi jeg har koblet inn i kretsen en oppvarmet plate som utgjør bunn i skapet for å bruke til tørking av klær.
Se bildet under.
Alde - problemer - Page 2 Torkes11
Håper dette kan være til noe hjelp, om ikke angående styring av Alden, så i allefall i spørsmålet om forandring av sirkulasjonsretning.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde - problemer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde - problemer
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Alde 3010 - problemer med gassfyring
» Problemer med Alde
» Problemer med Alde 3000
» Problemer Alde 3000
» Problemer med strømtilførsel Alde

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: