CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde 3010 - problemer med gassfyring

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 9:35

Når jeg skal fyre med kun gass starter kjelen normalt og gir varme, men etter 15-20minutter stopper systemet opp og det lyser "oheat 2" på panelet.
Fikk tips om å prøve å lufte, som er gjort men det ble ikke bedre.

Noen tips ?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 9:58

Fra service manualen til alde:
OHEAT 1
Caused by:
The blue sensor on the boiler body has registered a temperature
in excess of 100ºC, or break/short circuit.
Probable reasons for the fault:
• Air in the heating system.
• Insufficient circulation or pump not working.
• The sensor has been damaged.
• The electronics are not monitoring the temperature.
OHEAT 2
Caused by:
The red sensor on the boiler body has registered a temperature
in excess of 100ºC, or break/short circuit.
Probable reasons for the fault:
• See OHEAT 1.

http://www.alde.co.uk/downloads/alde_3010_service.pdf
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 11:29

Sjekk at pumpen sirkulerer, det høres og kjennes. Jeg satte igang oppvarming av vann på min 3000 i vinter, problemet var bare at det ikke var noe vann på tanken. Dermed utløste det en termosikring, som måtte resettes. Åpne vannkraner for varmvann og sjekk at det fylles opp med vann og ikke er mye luft i tanken også.

Lykke til!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 9:29

Pumpen sirkulerte, ingen luft i systemet.
Det holdt å trykke på resetknappen på aldepanelet så var alt OK.
Det står i manualen at man kan resette ved å slå av og på 12V
systemet, men det var tydeligvis ikke nok.
Fikk tipset av en forhandler.

Glad det ikke var noe som måtte repareres.
Til Toppen Go down
Tore S




Antall Innlegg : 3
Registration date : 19.01.2011

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Problemer med Alde   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeOns 19 Jan 2011 - 17:16

Har samme problem med min Alde som står i en Hobby 2007 modell.
Alden tenner og går i 20 min og så flasher "Overheat2".
Leverandør har vært i vogna og luftet /sjekket sysyemet.
Ganske irriterende å betale 20.000 pr. år for å ha vogna på fjellet og så virker ikke varmeanlegget.
Er takknemlig hvis noen kan fortelle forhandleren av Hobby i Bergen hva som er feil, slik at jeg kan få
brukt vogna i vinter.

Tore S
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeOns 19 Jan 2011 - 18:15

Tore S: Har du noen peilinhg på temperaturen i væska , utgående og inngående?

At det er registrert en temp over 100 grader i selve væska er etter min kunnskap usannsynlig, siden det er et åpent system og ikke i et trykksystem. Og min første tanke er at dette må være luft som blir overopphetet, og altså varmer opp lufta til over 100 grader i nærheten av sensoren.

Nå har du ikke skrevet noe om hvor vogna er, men den er vel i nærheten av Berge.

Jeg tror ikke at du kommer deg utenom å kjøre den til forhandleren og be de bruke egnet utstyr for ev. å skifte ut gammel og fylle hele systemet med ny væske, og få det luftet og observert det i en periode.

Og du har ikke skrevet noe om hvor mye strøm du bruker i tillegg, er det 1, 2 eller 3 kw, og gass i tillegg? Har du 12V pumpe eller 230 eller begge deler? Skjer dette uavhengig av hvilken pumpe du har, og om du har 12V: kjører du på høyeste hastighet med 3 kw og gass, eller bruker du bare gass? Eller bare strøm, eller en kombinasjon?

Skal du få hjelp så å du beskrive litt mere nøyaktig, det blir enklere for andre å hjelpe. Tror ikke vi kan bare enkelt si hva som er feil og fortelle det til din forhandler. Han har Neptus i ryggen, og ev. Alde. Det er først og fremst de som skal hjelpe deg. Du har jo 5 års garanti.

Og når forhandler var der, fikk han frem problemet eller ikke? Om han fikk det frem, gjorde han ikke noe med feilen? Og om det ikke oppstod, hva gjorde han annerledes enn det du gjorde? For du får det frem i en gitt sammenheng, og om du satte på det slik du gjør så skulle feilen ha kommet da også. Eller er det periodisk, eller er det du som varierer på hvordan du stiller 230V og gass?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeOns 19 Jan 2011 - 21:10

Hei Tore,

Regner med at pumpa går og at det ikke er luft i systemet siden du har hatt service på den. Dersom det ikke er byttet sensor eller kretskort kan det være en mulighet. Det er jo en mulighet at sensoren er kortsluttet, eller ødelagt på annet vis. Kretskortet kan også ha røket slik at input fra sensoren ikke blir behandlet riktig.

Dersom det ikke er noe problem med elektronikk og sensor, pumpa går og det er ikke luft i systemet kan glykolen nå en temperatur over 100 grader siden kokepunktet ligger høyere enn 100 grader. Det betyr at konvektorene ikke får "kvittet seg med varmen" for å varme opp luften rundt.

Har varmen fungert ordentlig tidligere? Blir vogna god og varm? Om det er ja på dette ville jeg være tilbøyelig til å tro at det er en feil på sensor eller elektronikken.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 20 Jan 2011 - 8:39

Jeg ble fremdeles plaget etter lufting og resetting av systemet, så det som ble løsningen var å bytte sensorene. Kjøpte et ferdig sett til ca. kr 300,- og det ha funket etter det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 20 Jan 2011 - 9:45

Tom: måtte du kjøpe et sett selv for å få det ferdig, eller ville ikke forhandler dekke det? Er vel 5 år på dette, jeg får ihverftall dette på garantien, om den dukker opp da!

Er det en del dårlige sensorer ute og går fra Alde; jeg venter (3 mnd snart) på en ekstern tempsensor til 3000. Denne lages vistnok i Frankrike.
Til Toppen Go down
Tore S




Antall Innlegg : 3
Registration date : 19.01.2011

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Problemer med Alde   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 20 Jan 2011 - 11:29

Takker for respons!
Alden virket bra de første årene, men i fjor begynte problemene og i år har de bare blitt
verre.
Samme problem enten jeg varmer med gass eller strøm.
Systemet har vært luftet og resatt ved å koble fra 12V.
Tror det må være enten et kretskort eller en sensor det er noe i veien med.
Ikke lett å få løs vogna med 2 m snø omkring. Var hos forhandler, men her var det tomme lokaler,
så jeg får visst vente på sommeren og kanskje selge hele dritten!

Tore S
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 20 Jan 2011 - 12:12

Tror jeg ville gått for et 300.- kronerssett med sensorer før jeg solgte. Er vel ikke inni vogna snøen ligger så det burde gå å få skiftet dem vil jeg tro. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 20 Jan 2011 - 12:44

Enig med Jan Ole. 300 kr for en liten test er ikke alvverden ,vel å merke om du er fingernem da.

Om ikke forhandler kan hjelpe deg på stedet så er det vel ingen vei utenom å vente til snøen er borte og du får plassert den hos ham. Antar at du har 5 års garanti, så Neptus burde da hjelpe ham.

Siden det er feil når du bruker bare strøm så er muligheten for sensor eller kortfeil stor. Om du er 100% sikker på at pumpen (-e) virker og pumper glykolen rundt i systemet.

Vent litt med å selge, årsaken til feilen lar da seg finne. Men det er enklere på verksted hos forhandler.
Til Toppen Go down
oddstee

oddstee


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 65
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 09.04.2007

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeMan 31 Jan 2011 - 18:17

Har en Hobby 07 med Alde 3010.

Problemet med Overheat 2 dukket opp førstegang når vogna var 1,5 år gammel,
Har hatt service mann som har luftet og nullstilt men problemet har fortsatt. Det er ikke få ganger vi har kommet til vogna og Overheat har lyst mot oss og vogna har vært kald. Snakket med forhandleren , han trodde fortsatt det var luft. Leste så om dette settet med sensorer her, skiftet ut dette og har ikke hatt problemet siden kan nå kjøre fyren på full varme, noe jeg ikke har kunnet gjøre på lenge. Settet hadde Art nr:3010 305.

Meget glad for et godt tips................ bounce


Sist endret av oddstee den Man 31 Jan 2011 - 21:11, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeMan 31 Jan 2011 - 19:02

Veldig bra med sånne tilbakemeldinger Alde 3010 - problemer med gassfyring 95882

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tore S




Antall Innlegg : 3
Registration date : 19.01.2011

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 24 Feb 2011 - 10:21

oddstee

Vi sliter med samme problem.
Hvor fikk du tak i Art. nr:3010305, og hva består den av? Er det termostaten på
varmtvannsberederen som må skiftes eller er det noe mer?

Forhandler har nå brukt over ett år for å fikse problemet, så han kan jeg visst bare gi opp.

Tore S
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 24 Feb 2011 - 10:48

Hvis du følger denne linken vil du nok se hvordan Alde 3010 er oppbygd, og se hvilken del det er snakk om!
Til Toppen Go down
oddstee

oddstee


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 65
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 09.04.2007

Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitimeTor 24 Feb 2011 - 20:54

Hei Tore S

Denne delen består av ett sett med 3 sensorer og en stikker kontakt som skall inn på kretskortet.
To av sensorene er skrudd fast på varmekjelen og en er stripset fast på en liten brakket (husk kjøp en liten strips). Det går å skifte dette selv om en er litt neve nyttig. Må åpne lokket på toppen, er noen ledninger der som bør merkes. Du kan bestille dette hos din forhandler. Jeg kjøpte dette hos Wiliams Caravan i Råde.
Har fortsatt ikke hatt problemer etter at jeg skiftet dette. Husk steng av strøm før demontering !!!

Mvh Oddstee.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde 3010 - problemer med gassfyring Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - problemer med gassfyring   Alde 3010 - problemer med gassfyring Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde 3010 - problemer med gassfyring
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sirkulasjonspumpe 12 V i Alde 3010.
» Alde 3010
» Alde 3010
» Problemer med Alde
» Alde - problemer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: