CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Problemer med kjøleskap:(

Go down 
+6
livar
bummen74
roark
Lc120
Jan Ole
espenj
10 posters
AvInnlegg
espenj




Antall Innlegg : 4
Registration date : 12.07.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 21:27

Heisann.....

Har lest en del tråder her inne som går på kjøleskap,men greier ikke å finne svar på mitt problem.
Men ut ifra svar virker det som at det er en del personer er med peiling. så jeg søker hjelp:)

Jeg får ikke tilstrekkelig kjøling på kjøleskapet hverken på gass eller strøm, fryseren fungerer utmerket,men inne i kjøleskapet blir kjøleribbene bare kjølige og skapet blir ikke kaldere enn 10-12 grader......

Er det noen her som vet hva problemet kan være??
Er det mulig å fixe selv?

Håper på svar snarest da det "benner litt på dass" for å få det klart til ferien om 14 dager:)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 21:35

Blir det mye varme på baksiden da?
Noen monterer en liten vifte der for å få bort varmen. Finnes i sett med termostat for automatisert drift.
Noen hevder at termostaten for kjøleskapet blir bedre, kaldere altså, om den ikke står på fullt, det kan jeg ikke gå god for siden det strider mot prinsippet.
Nødløsning kan også være å sette døra til frysen litt åpen eller fjerne den helt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 21:58

Hei er vogna di ny eller gammel??
Hvis den er noen år så kan "væska" i systemet ditt skilt seg.Dette er en blanding av litt amoniakk og mye vann.Det som skjer ved oppvarming av denne er at amoniakken skiller seg fra vannet(vannet koker ut amoniakken og du får et høyere trykk ut fra varmekolben)
dette møter en innstrupning og du får kjøling/frys av trykk forskellene i rørene.
Før i tiden ble det sagt at vis kjøleskapet ikke virket helt så kunne en ta det ut og snu det opp ned en liten stund da dette skulle blande "veska" igjen.Om dette er tilfelle skal ikke jeg si men det har fungert noen ganger til meg.
Til Toppen Go down
espenj




Antall Innlegg : 4
Registration date : 12.07.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 22:29

Det blir litt varme på baksiden ja,vet ikke hva som er normal,men 30-40 grader vil jeg tro det er bak skapet når man kjenner på blekkplata over kokeblusset.

Vogna er en 88 mod og kjøleskapet er orginalt så det kan muligens være verdt et forsøk å snu kjøleskapet;)

Takker for raske svar, jeg må vel ut å skru litt etter jobb imorgen:)
Til Toppen Go down
espenj




Antall Innlegg : 4
Registration date : 12.07.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 22:31

Har forsåvidt fjærnet døra til fryseren,men syntes ikke det hadde spesiellt god effekt da det virket som at den ikke greide å kjøle tilstrekkelig til hele skapet. kom vel ned på 8 grader da etter 12 timers drift.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 23:08

Å snu skapet er velkjent, men når det virker litt er jeg usikker på om det er noe hente på snu det, men forsøk og fortell.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
espenj




Antall Innlegg : 4
Registration date : 12.07.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeLør 14 Jul 2012 - 12:27

Heisann.....

Etter å ha snudd kjøleskapet 3-4 ganger igår ettermiddag startet jeg det 23.30 igårkveld, imorges holdt det 2-3 grader på 230V drift, gikk da over på gass (fikk renset silen skikkelig når skapet var ute så nå tenner det mye lettere en før) og kjøleskapet holder fortsatt 2-3 grader,målt i døra med gradestokk:)

Så tusen takk for gode råd,nå er det bare å gjøre seg klar for ferien:)

Fikk også det samme tipset om å snu kjøleskapet da jeg ringte Høstland Caravan igår.
Til Toppen Go down
roark




Male
Antall Innlegg : 3
Age : 64
Localisation : Rømskog
Registration date : 31.08.2011

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTir 17 Jul 2012 - 19:20

Snakket med et svenskt firma som reparerer campingvogner, og de sa at av erfaring hadde dette kun kortvarig virkning. Så det kan hende du kan bli skuffet, men går det bra er jo det det beste.
Til Toppen Go down
bummen74
CARAVANER
CARAVANER
bummen74


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 50
Localisation : Mestervik
Registration date : 13.05.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 0:01

Noen som har link til oversikt for hvordan man får ut kjøleskap i vogn/bobil?
Kan tenkes att jeg må snu skapet mitt og, da effekten var mindre enn ventet.
Kansje man får bytta væske noensteder?

Dette er vel en gjenganger på eldre vogner?

Gebrauksanvisnungen Problemer med kjøleskap:( 820616 hjalp meg lite. Bildene er jo tadd inni skapet, og når det er ferdig montert. Ikke noe bak, eller hvordan det skal monteres.
Også er jo tysk ett verdens-språk, uten att jeg har lært det....
Derrick glosene funker ikke her, liksom. geek
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 0:32

Vet jo ikke hvilket skap du har, men mitt er festet med skruer skjult bak noen plastplugger i døråpningen, to på hver side mener jeg.
Til Toppen Go down
jcemblemsvaag




Antall Innlegg : 5
Registration date : 28.07.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 20:26

Mitt forslag er at du snur hele vogna opp ned Very Happy
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 20:34

bummen74 skrev:
Noen som har link til oversikt for hvordan man får ut kjøleskap i vogn/bobil?
Kan tenkes att jeg må snu skapet mitt og, da effekten var mindre enn ventet.
Kansje man får bytta væske noensteder?

Dette er vel en gjenganger på eldre vogner?

Gebrauksanvisnungen Problemer med kjøleskap:( 820616 hjalp meg lite. Bildene er jo tadd inni skapet, og når det er ferdig montert. Ikke noe bak, eller hvordan det skal monteres.
Også er jo tysk ett verdens-språk, uten att jeg har lært det....
Derrick glosene funker ikke her, liksom. geek


Å snu skapet er som å pisse i buksa. Hjelper sannsynligvis bare til neste gang du skal bruke det, da er det der igjen.
Dette fikk jeg nå fortalt på fredag, av en som har mer enn 30 års erfaring i bransjen. Problemet er sannsynligvis en lekkasje, og skapet lar seg ikke etterfylle sa han. Men løsning finnes, men skapet må ut eller bil/vogn settes inn.


Vil du prøve det så er det 4 skruer i sidene, 12V i bunn må bort og gass må kobles fra. 230V i toppen må også kobles fra i styringsenheten. Og da er det bare å snu skapet. Men jeg tror ikke at det hjelper, men det finner du ikke ut før du har prøvd.
Og så må du sørge for gasstett montasje etterpå.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:26

janp skrev:
Å snu skapet er som å pisse i buksa. Hjelper sannsynligvis bare til neste gang du skal bruke det, da er det der igjen.
Dette fikk jeg nå fortalt på fredag, av en som har mer enn 30 års erfaring i bransjen.

30 års erfaring med å selge ettermarkeds-kjøleskap?

Very Happy
Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeOns 2 Jan 2013 - 15:06

Et "nytt" problem har kommet på nye skap. De nye Dometic skapene starter ikke opp på strøm med mindre du har god nok spenning inn på vogna. mange plasser har ikke dette. Kanskje gamle1,5mm kabler i lange strekk gir spenningstap. Mitt skap ga alarmer hele tiden, og ble ikke kaldt. Ringte Dometic sin tekniske avdeling, og de kunne fortelle at ved spenningstap, vil ikke kjøleskapet starte på strøm. Fikk en oversikt, som ligger annet sted. Men ved 200V feks. har du et tap på 25%, eller var det 35%.?. Om alarmen går og skapet ikke blir kaldt, sjekk også spenningen inn til vognen. Dometic har tallene.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 3 Jan 2013 - 11:27

Oddvars skrev:
Et "nytt" problem har kommet på nye skap. De nye Dometic skapene starter ikke opp på strøm med mindre du har god nok spenning inn på vogna. mange plasser har ikke dette. Kanskje gamle1,5mm kabler i lange strekk gir spenningstap. Mitt skap ga alarmer hele tiden, og ble ikke kaldt. Ringte Dometic sin tekniske avdeling, og de kunne fortelle at ved spenningstap, vil ikke kjøleskapet starte på strøm. Fikk en oversikt, som ligger annet sted. Men ved 200V feks. har du et tap på 25%, eller var det 35%.?. Om alarmen går og skapet ikke blir kaldt, sjekk også spenningen inn til vognen. Dometic har tallene.



du må bytte ut kabelen slik at denne tilfredsstiller forskrifter. Den skal være 2,5mm2. Det skal iht. forskrifter ikke være lengre enn 25m kabel fra uttak og frem til vogna.
Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 3 Jan 2013 - 16:21

Jada, ny kabel, 2,5 mm, men det hjelper ikke når spenningen på stolpen er rundt 200 V, Jeg får ikke opp høyere spenning enn det som er tilgjengelig, selv med en 2,5mm2 ledning ?
Ville bare peke på dette som et potesielt problem, på plasser med eldre anlegg, og lange ledningsstrekk. Dometic bekrefter dette. Vel, løsningen her blir jo å kople på gassen på skapet, så funker det.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 3 Jan 2013 - 19:05

Men er det greit at campingplassen, som nok tar seg betalt for disse 200Vene, får fortsette uten å utbedre dette?
Forøvrig et godt tips om disse skapene. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 3 Jan 2013 - 22:02

De er vel pliktige til å holde seg innenfor pluss/minus 10%, eller er det bare nettleverandørene som er det?


Hvis nettleverandøren leverer ca 210V så er det ikke så mye som skal til for å få en lavere spenning. Men 200V er så lavt at det hører el med til sjeldenhetene.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitimeTor 3 Jan 2013 - 23:58

Jeg TROR at du som bruker har rett på 230V +-10% når du betaler for strømmen, om det er ett eller flere mellomledd er vel da uvesentlig. Tror jeg. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Problemer med kjøleskap:( Empty
PosteTema: Re: Problemer med kjøleskap:(   Problemer med kjøleskap:( Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Problemer med kjøleskap:(
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problemer med panel
» Problemer med el. anlegget.
» problemer med med 12v
» Problemer med vannpumpe
» Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: