CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Import fra Danmark, Erfaringsoverføring

Go down 
+11
Sten Rune
Jan
Stian C
petter34
Jan Ole
Ludo
ArneO
janp
Fjell_fant
offpist
norestcamp
15 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 14:56

Hei !

Trykk her for bilder av skadene !

Bilder av tilsvarende vogn som referanse, en 743 UK 2011 modell

Bildene i denne nederste linken har jeg mottatt fra en av de gode hjelperne her på forumet. Takk Lc120 !!
Denne vognen er altså ett år eldre enn min egen, er kjørt mange ganger lengre enn min egen, og i varierende årstider.


Jeg har importert vogn fra en forhandler i Danmark, og ønsker med dette å dele mine erfaringer med dere.
Vognen er en 7 metring, og handelen inkluderer en del ekstra utstyr montert av samme selger.

Jeg ønsker å fremheve at jeg er en krevende kunde. Med det mener jeg at jeg betaler det som produktet koster, men da
skal også produktet og dets funksjoner være i henhold til annonsert og som bestilt.
Jeg har ingen problemer med å akseptere at feil kan skje, men det viktige er da at ansvar blir tatt og feilen rettet.

Videre vil jeg påpeke at det jeg beskriver her er er slik saken har forløpt, og det blir selvfølgelig preget av
min dårlige erfaring.
Imidlertid så prøver jeg ikke å svartmale hverken saken eller forhandler ved å tillegge usannheter.
Da blir det opp til dere å konkludere Smile

Navnet på vognmerke og forhandler ønsker jeg heller ikke å gå ut med i denne omgang.

Så om noen av dere har planer om å kontakte danske forhandlere for potensiellt kjøp så kan dere jo spørre vedkommende om de har vært part i denne saken eller ikke.
Da blir det opp til vedkommende å bekrefte eller avkrefte.

Jeg kan nok betraktes som en novise på caravan og camping da jeg ikke har kjørt vogn siden midten på nittitallet.

Forberedelse til handel startet allerede i Januar 2012. Først og fremst med tanke på vintercamping, og da like godt ny vogn til årets sommerferie.
Forespørsel ble sendt til flere forhandlere av denne typen vogn, og jeg falt for den som var billigst for en standard utstyrt
vogn.
Selger var i tidlig fase meget imøtekommende for mine spørsmål om regler for import, ekstra utstyr etc.
Alt så ut til å være plankekjøring med en proffesjonell selger i den andre enden.

I midten av februar 2012 var teoretisk konfigurering av vognen klar. Dvs alt ekstra utstyr jeg ønsket levert var definert,
og jeg aksepterte selgers pristilbud med krav om frist for levering av vognen.

Ekstra utstyr for en slik doning kan være så mangt, men et ufravikelig krav er at utstyret skal virke slik produsent
og selger annonserer. Ihvertfall intet mindre.
Jeg er også av den formening at ekstra utstyr i en ny vogn, og der penetrering av vognens flater er påkrevd skal gjøres av
forhandler. Ved evt. reklamasjon blir det derved ingen diskusjon om ansvar.

Her lister jeg opp det av ekstra utstyr som er essensielt for å dele mine erfaringer :
*NX-5 alarmsystem med
-2 utvendige trådløse beveg.detektorer,
-1 innvendig beveg.detektor,
-1 propan detektor,
-1 propan/CO2 detektor,
-2 stk blinkdioder

*Smart SMS box (hovedsakelig for å ringe vogna varm)
-1 stk varmeføler,
-1 stk innvendig bevegelsesdetektor

*Enduro Premium Mover, Singel

*Automatisk parabolantenne
*Fritidsbatteri, 100 amper

Utstyret ovenfor ble bestillt ut fra mottatt "katalog" fra selger, og etter flere runder med han for å forsikre om at det er
riktig utstyr til min vogn.

Selger anbefaler først bly/syre batteri på 100 Ah. Jeg går et par runder på denne siden jeg mener at et GEL batteri
kanskje egner seg bedre (dette har jeg lest om) siden også vognens ladesystem takler GEL batterier.
Selger anbefaler så et GEL batteri på 90 Ah.
Batteristørrelse viser seg etterhvert å være feil i forhold til Enduros anbefaling for deres Mover selv om selger sier "Det
har 90 AH og det er rigeligt til moveren også"

Batteristørrelse måtte oppgraderes.

Kort tid før avhenting av vognen måtte Enduro Mover taes vekk fra bestillingen da denne var for svak
for denne doningen. Disse opplysningene lå hele tiden tilgjengelig i Enduros spesifikasjoner, og burde ikke være en nyhet
for selger.

På mitt spørsmål om denne vognen har vinterkobling så kvitterer selger med å spørre hva dette er.
Dette var et jo et helt ærlig tilbakemelding, men selv etter at forklaring ble oversendt ham kunne han fremdeles ikke fortelle om
funksjonen eksisterte for denne vognen.
Jeg forlanget da koblingsskjema tilsendt, og fikk her bekreftet at vinterkobling er integrert.

Jeg hadde allerede bestillt ekstra batteribooster da koblingsskjema ble mottatt.
Koblingsskjemaet viste at booster er standard fra fabrikk for denne vognen.
Ekstra Booster ble avbestillt.
Kunne blitt noen unødvendige kostnader her.

Alarmsystemer:
Her gikk jeg for NX-5, men savnet muligheten til å ringe vogna varm.
Fant derfor ut at Smart SMS BOX kunne være et supplement, men jeg så samtidig at jeg da ville få 2 separate
alarmsystem og som virket helt unødvendig.

Jeg prøvde å rådføre meg med selger rundt disse spørsmål, men det var fåfengt, og jeg endte opp med å bestille
begge systemer.

Siden jeg nå hadde 2 separate alarmsystemer m/sine separate detektorer så var det viktig for meg at
plassering og funksjoner ble så optimale som mulig.
Jeg foreslo for selger plassering av de 2 stk innvendig beveg.detektorer slik at vognens innvendige areal ble dekket best
mulig.
Det ville betydd montering lengst mulig fra hverandre i lengderetning, og følgelig noe mere arbeid.
Men den gang ei. Begge detektorer ble av forhandler plassert nærmest mulig kontrollenhetene.
Disse to detektorene står nå ca 1 meter fra hverander, peker i nøyaktig samme retning og ivaretar bare et begrenset
areal.
Jeg føler dette helt idiotisk som innehaver av 2 flotte alarmsystemer samtidig som valg av montering har redusert de flotte muligheter som ligger i systemene.

Jeg forlanget oppgitt serienummer på ekstra utstyret og siste versjonsnr. for software på elektronikk som f.eks:
*Styreenhet for parabol
*NX-5
*Smart SMS BOX
Dette fordi her er stadig oppgraderinger av funksjoner for slikt utstyr, og da er det greit å vite hva eget utstyr
er i stand til å prestere.
Jeg forsto imidlertid av selger (mellom linjene) at slike henvendelser ikke imøteses.

Så kom dagen da selger skulle montere de utvendige (trådløse) beveg.detektorene mot NX-5 modulen.
De prøvde...og prøvde å få kontrollenheten og detektorene til å snakke sammen, men ikke f....
En telefonsamtale til produsenten, Nortronix avslørte at NX-5 modulen som selger hadde montert i min vogn
slettes ikke kunne prate med de trådløse detektorene fordi...selger hadde en gammel og ikke-oppgradert versjon som var
uten kommunikasjons modul.
Nor-tronix sendte komm.modul hjem til meg for selvmontering.

Det viser seg også i ettertid at innvendig beveg.detektor for NX-5 var koblet slik at eier av vognen og hans familie ikke
kunne bevege seg i deler av vognen når "nattmodus" for alarmen var påslått. Da reagerte detektoren som om her var innbrudd
i vogna. Før jeg fant ut av dette så hadde vi noen valg: å ikke bevege oss i sengen (du snakker om ferie!!), lukke
innvendige skilledører (siden disse detektorene bare dekker et lite område) eller la alarmen forbli avslått. Vi prøvde alle
disse mulighetene i løpet av ferien Smile
Dette er nå fikset.

En annen ting er at NX-5 enheten har feilet totalt, og må byttes.
Jeg valgte igjen å kontakte produsenten Nortronix direkte (uten å gå via selger) og kan bare gi Ole-Petter Lydhus hos
Nortronix de beste skussmål for handlekraftighet og service.
Han sender meg en ny NX-5.

Jeg bestillte SMART SMS BOX og beskrev modellnavn/nr for selger siden her er en utgave som er kapslet og
spesiellt beregnet for mobile forhold som i en campingvogn.
Selger har derimot montert en billigere og åpen vesjon, og som er mere beregnet på hus og hytter.
Dette har jeg ikke orket å ta opp med selger siden det blir en bagatell i den store sammenheng, men hvorfor gjør han
dette?

Undertegnede og selger hadde en avtale om at jeg skulle hente vognen ved deres butikk i Danmark en lørdag og
på avtalt tidspunkt.
Pr telefon samme morgen ble avtalt tidspunkt forskjøvet siden forhandler ennå drev med montering av kontrollenhet for
parabol og hadde møtt problemer.
Ny kontrollenhet måtte fraktes fra et annet sted i Danmark og var på vei.
Godt jobbet, men i seneste laget.

Jeg hadde i utgangspunktet god tid til gjennomgang av vogn og utstyr før jeg måtte reise avgårde i henhold til
min reiseplan.
Denne tiden ble imidlertid spist opp med venting siden arbeid med parabol ennå ikke var ferdig, og det ble derfor til
slutt en kjapp gjennomgang for å se at utstyret i det minste var påhengt vogna.
Selger gjorde noen overbevisende tester for meg med NX-5 modulen samt Smart SMS Boxen.
Altså de ga fra seg lyd og sendte SMS. Mere var der ikke tid til.

Vognen var skitten siden denne type klargjøring ikke var utført av forhandler.
Imidlertid så kompenserte han for dette med 2 stk kjørespeil.

Vel, dette var absolutt kortversjonen av ekstra utstyr og de utfordringer og som lå i dette.
Hele historikken blir for lang å ta inn her, men den ligger tilgjengelig.

Her ligger djevelsk mye tidsbruk mot selger for å få vognen konfigurert slik jeg ønsket, men
det endte altså ikke slik jeg ønsket uansett.

Min påstand er at denne forhandleren og hans team ikke har den detaljkunnskap om selve vogna og dens funksjoner som
bør være et minstekrav. Hvordan ALDE fungerer og dens vinterkobling (spesiellt etter min forklaring for hvordan
vinterkobling fungerer) burde være elementært. Også det at batteribooster er integrert i denne vognens elektroniske
system burde selger eller noen rundt han kunne svare på.

Videre har de ikke et snev av snøring når det gjelder det ekstrautstyr de forhandler og dets funksjoner. Ihvertfall ikke det
ekstra utstyr som jeg kjøpte av dem.

Selger så nok på et tidlig tidspunkt at han i utgangspunktet hadde lovet mere enn det han hadde oversikt over.
Han prøvde mange skitne knep (i mine øyne) for å komme seg unna situasjonen, og kansellerte ved en aledning hele
handelen.
Det gikk da ikke slik.


Det skal imidlertid bli verre.Mye verre!

Vel hjemme med vognen fikk den full overhaling med vask ut-/innvendig samt polering.
Den ble så plassert på tunet i all sin prakt (trodde jeg).

Sittende på trappa en solfull dag med en kopp kaffe beskuet jeg nyvinningen.
I et øyeblikk ble jeg opphengt i en merkbar forskjell på galvaniseringen foran overbygget sammenlignet med
det under. Jeg trodde først det var lyset som bedro, men etter å ha ført hånden over området så var her virkelig
stor forskjell.
Foran overbygget er rammen/draget blankt og helt glatt. Under overbygget helt matt, ru og flasser.
Jeg tok en rask kikk på undersiden. Jo, dette kan ikke være som det skal på en 2012 modell.
Det jeg så her var en reaksjon på rammen. I tillegg var innfestingsbolter angrepet med et hvitt belegg
som resultat. Jeg tok kjapt noen bilder.

En bekymringsmelding ble sendt til forhandler, med beskjed om forskjellen på overflaten foran og under vogna.
Videre om angepet på innfest.boltene.
Jeg hevder også reklamasjon.

Så var det ferie.
Med 3 uker i Sverige og Finland fikk vi se mange flotte vogner, og også noen helt identisk med vår egen.
Jeg var ikke så lite nyskjerrig på hvordan understellet på disse vognene var sammenlignet med vår, og benyttet
anledningen til å kikke.

Jeg ble litt nedstemt hver gang siden disse vognene på alle måter så helt nye ut.
Vår vogn er jo også helt ny, men en gammel og velbrukt gjødselvogn ser mye bedre ut i rammeverket.

Så, etter min tidligere bekymringsmelding kom svaret fra produsent av vognen:
"Du er utsatt for en kosmetisk endring i galvaniseringen, og som ikke betyr noe for kvaliteten.
Vi har imidlertid et kraftig stoff som du kan påføre for å sminke opp. Metalloxin".

Mitt svar var at jeg ikke ser nytten av å legge energi i sminke så lenge konklusjonen er
av estetisk art og at kvaliteten er vedlikeholdt.

Jeg ber samtidig om at de besvarer om denne vogna er kjørt på saltede vinterveier, men
dette kjenner ihvertfall ikke forhandler til.


For to dager siden var det på med kjeledress, og jeg krøp under vogna for en skikkelig gjennomgang under det hele.
Her var tingenes tilstand bortimot hinsides for jævlig !!!!

*Massiv reaksjon i galvaniseringen over hele fjøla.
*Mer eller mindre alle innfestingsbolter var dekket av "hvitt pulver" fra galvaniske reaksjoner.
*Bremsetromler er kraftig berørt og rustne.
*Det som er ellers er av ubeskyttet stål er rustent.
*Stag på støtdempere der maling har sluppet er angrepet av rust.
*Svart Tectylstoff som er påsmurt over plateskjøter flasser i store flak.
*Hvitt skumlignende stoff er avdekket i plateskjøter, og jeg vet sannelig ikke om dette kan være selve isolasjonen i vogna som er
blottlagt.
*Heller vet jeg ikke hva dette svarte Tectylaktige stoffet som flasser gjør under her.Det ser for meg ut til å være
påført i ettertid på spesielle steder. Etter skader kanskje?


Mange bilder ble tatt, og oversendt forhandler.

Jeg har også tilbydd meg å betale reise og losji til den representant forhandler måtte ønske skal inspisere skaden.
Dette blir uansett billigere for meg enn å frakte vognen til Danmark kun for en inspeksjon.

Som jeg sa innledningsvis så er det legalt å begå feil.
Styrken ligger i å ta ansvar, vedkjenne seg feilene og korrigere dem.

Vognen ble primært innkjøpt for plassering i "vinterland" mens barna er så små at vi ennå får de med oss, men
dette ser høyst usikkert ut slik det står til her.

Jeg avventer nå en ny tilbakemelding på forholdet, men med kjøpsprosessen friskt i minnet føler jeg meg ikke sikker på at
her blir tatt ansvar i utgangspunktet. Sminke er en flott sak, men vi vet jo selv at det har sin sine grenser Smile


De bilder som er tatt av skadene kunne jeg tenkt meg å meddele dere, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det
te.

Oppdatering i saken skal bli gitt her på forumet så snart her er bevegelse.[url=https://docs.google.com/open?


Sist endret av norestcamp den Søn 30 Sep 2012 - 11:28, endret 5 ganger
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 15:32

Kunne vært spennende å se bilder av understellet, sånn skal det jo ikke være på en 2012 modell.

En vill teori kan være at vognen har stått på høyt gress med tilkoblet 230V som har feil i jordingen. Jeg veit av erfaring fra båtmiljøet hva som kan skje med metall som blir utsatt for krypstrøm kombinert med fuktighet. Men som sagt, en litt merkelig teori.

At bremsetromlene er rødlig av rust er nok ikke så uvanlig, selv etter kort tid.

Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 16:16

Takk for respons, offpist.

Jeg følger teorien din om krypstrømmer, men klarer ikke å se dette som årsak
til herjingen sånn totalt sett.
Jeg tenker da på det sorte belegget som flasser også fra treverket.

Bilder formidler jeg gjerne. Har du et godt råd for hvordan legge ut disse?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 17:55

Ser det er mange som bruker photobucket.com.
Du kan også poste de på facebook (gjerne i et lukket album) også bruke direktelinken til bilde for å poste her (---xxx.jpg).

Krypestrøm kan også gå i vått treverk forsåvidt, men ja.. Vanskelig å si.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 18:45

Phu.. Glad jeg ikke er caravan forhandler.
Jeg har også kjøpt utstyr med MYE ekstra utstyr spesifisert av meg (som forhandler ikke hadde kjenskap til, men leverte alikevel). I sånne tilfeller må vi forvente en viss innkjøringsperiode og gi forhandler mulighet til å klargjøre hva som er årsak og hva som må til for å rette på problemet.

I mitt tilfelle tok det ca 2 år før alle problemer var løst, men med god komunikasjon med selger og masse tolmodighet kom vi tilbunds i problemene og jeg er ikke skeptisk til å gjøre det igjen.

Når vi forlanger det og det, og selger gjør hva han kan for å tekke våre ønsker å krav må vi aksepter at det kan være innkjøringsproblemer. Hvis ikke må vi bare kjøpe "ut av boksen produkter".
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 22:13

Jeg er vel også glad du ikke er caravanforhandler, Fjell_fant.
2 år før produktet er ship-shape??

Da får ikke Bjørn Kjos passasjerer i sine nye Dreamlinere før om 2 år Wink


Sist endret av norestcamp den Lør 25 Aug 2012 - 1:25, endret 1 gang
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 22:55

Takk igjen, offpist.

Jeg fant en mulighet her for å dele bildene.

Til alle som har interesse:
Bilder av skadene

Og husk.....når bildene åpenbarer seg så snakker vi IKKE om en gammel gjødselvogn, men en Campingvogn, modell 2012.


Sist endret av norestcamp den Lør 8 Sep 2012 - 13:32, endret 3 ganger
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 10:01

Nja, får bare mulighet til å laste ned et program eller reklame for røyk..
Tror jeg ville brukt noe annet å dele filene..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 10:12

offpist skrev:
Nja, får bare mulighet til å laste ned et program eller reklame for røyk..
Tror jeg ville brukt noe annet å dele filene..

Jeg hoppet over annonsen som kom fram øverst i skjermbildet og da var det bare å laste ned PDF fila.
Stusset litt på denne nedlasting av programvare, men kan ikke se at noe er innstallert.

Bortsett fra det var det skremmende å se bildene når man tar i betraktnig at det er ei ny vogn.


Meådal
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 11:04

Fjell_fant skrev:
Phu.. Glad jeg ikke er caravan forhandler.
Jeg har også kjøpt utstyr med MYE ekstra utstyr spesifisert av meg (som forhandler ikke hadde kjenskap til, men leverte alikevel). I sånne tilfeller må vi forvente en viss innkjøringsperiode og gi forhandler mulighet til å klargjøre hva som er årsak og hva som må til for å rette på problemet.

I mitt tilfelle tok det ca 2 år før alle problemer var løst, men med god komunikasjon med selger og masse tolmodighet kom vi tilbunds i problemene og jeg er ikke skeptisk til å gjøre det igjen.

Når vi forlanger det og det, og selger gjør hva han kan for å tekke våre ønsker å krav må vi aksepter at det kan være innkjøringsproblemer. Hvis ikke må vi bare kjøpe "ut av boksen produkter".
I
Very Happy


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 22:32, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 12:12

janp skrev:
Fjell_fant skrev:
Phu.. Glad jeg ikke er caravan forhandler.
Jeg har også kjøpt utstyr med MYE ekstra utstyr spesifisert av meg (som forhandler ikke hadde kjenskap til, men leverte alikevel). I sånne tilfeller må vi forvente en viss innkjøringsperiode og gi forhandler mulighet til å klargjøre hva som er årsak og hva som må til for å rette på problemet.

I mitt tilfelle tok det ca 2 år før alle problemer var løst, men med god komunikasjon med selger og masse tolmodighet kom vi tilbunds i problemene og jeg er ikke skeptisk til å gjøre det igjen.

Når vi forlanger det og det, og selger gjør hva han kan for å tekke våre ønsker å krav må vi aksepter at det kan være innkjøringsproblemer. Hvis ikke må vi bare kjøpe "ut av boksen produkter".
Innkjøringsproblemer og glad du ikke er forhandler? Si meg, har du lest det første posten og forstått innholdet? Ser ikke ut til det fra det du skrev over.
Å kjøpe ei vogn med en del tilbehør er jo en helt vanlig og dagligdags handel. Om du mener at en forhandler må få mulighet til å "prøvekjøre"ganske vanlig utstyr så er jeg nok sterkt uenig.
Om forhandler, slik det er beskrevet over, ikke er inærheten av å levere så er det ihvertfall ikke ham noen kan ha noe sympati fo, utenom fra deg da. Les posten en gang til med nye briller, og prøv å se hva som står der.

Jo jeg har lest nøye igjennom, det jeg ser er at kunden har gått forbi og forlangt andre løsninger en forhandler har anbefalt.
Jeg forsatt glad jeg ikke er forhandler etter å ha sett på bildene, for der hadde jeg hatt en jobb som jeg måtte rydde opp i.

Som forbrukere er vi avhenge av at forhandlere får mulighet til å rydde opp, hvis ikke blir det kroken på døra. De ligger ofte mellom forbruker og produsent og skvises av begge.

Det hadde kanskje vært bedre med en forhandler som hadde vært nærmer der du bor, men det er sånne valg som vi gjør når vi velger hvor vi vill handle.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 12:59

Har sett litt på bildene og også sendt Ipad'n rundt bordet da det er en del håndtverkere her.
Men det er ikke godt å si hva som har skjedd, bortsett fra at det helt tydelig at det har vært vann og kanskje salt inne i bildet. Har den stått ved havet?
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 13:16

offpist. jeg kjenner ikke historikken som tross alt ikke kan være veldig lang.

Det er veldig nyttig for meg å få deres (caravanisters) syn og vurderinger på skadene, og jeg har på samme måte som deg en sterk mistanke om at skadene på stålet skyldes salter.
Dette med "tectylen" som er påsmurt på enkelte steder og igjen flasser klarer jeg ikke å fantasere meg frem til engang.
Men, hvis platene har vært våte så vil dette sannsynligvis skje.
Da snakker vi ikke bare om et chassis problem lenger.

På mitt spørsmål til forhandler om vogna har vært fraktet på saltede veier (og kanskje uten vask i etterkant) så svarer han følgende, og se vekk fra stavefeil Smile :
"Jeg kan ikke sige med sikkerhed sige det sikkerhed da jeg jo ikke har transporteret den fra fabrikken i xxx. Vognen er lavet til brug i Norden hvor der hver vinter er salt på vejene. Hvis der er en fejl i galvaniseringen er det en anden sag"

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 14:43

Bremsetromlene på Adria'n vi hadde ble ikke rustfarget til tross for minst 20000 km på tre år og vintercamping. På Kaben er de like svarte og pene som når vi fikk vogna etter en vinter på fjellet og ca 7000 km. Bilen fikk nye skiver før ferien og de er helt røde Sad

På bilder fra dekkeksplosjonen på Adria'n er det ikke antydning til rust på skruer som holder kabler etc. under vogna, chassiset er jo litt skittent og ikke helt i fokus siden det ikke var det som skulle dokumenteres, men jeg kan ikke se antydning til det som vises på bildene her.

Her er det noe skikkelig galt, og jeg ville nok ikke akseptert at det bare ble smurt på noe "lurium" for at det skulle fikse sakene.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 15:08

Hiver inn en teori til, hvor vanlig er det med fabrikkoverhaling av vogner?
Altså et noe eldre understell med ny vogn montert oppå.
Tenker ved for eksempel ulykker hvor understellet er helt, men overbygget er totalvraket.

Jeg har nemlig vanskelig for å tro de bildene vi ser her er fra en 2012 modell.

Man kan også lure på hvorfor det er klint på med tectyl på denne måten, men det er kanskje normalt fra fabrikk?

Måtte ut og ta en titt under min vogn også, som er 2012 men allerede kjørt ganske langt. Og der ser alt fremdeles ut som nytt.
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 19:21

Det er til uvurderlig stor hjelp det dere legger ut her ArneO og offpist.
Sammenligningen med det dere ser på egne vogner er sterke poeng i videre saksgang.

Det du sier angående lurium, ArneO er nok en høyst aktuell problemstilling.

Dette med gammelt chassis som du nevner offpist er også en stor sannsynlighet.
Som du sier; det er vanskelig å tro at dette er en 2012 modell.

Hvis dette skulle være en del av tidligere kollisjonsskadet vogn så spør jeg meg selv hvilken andre skader kan være tilstede uten at man ser det visuelt helt umiddelbart ?
Skjevslitasje av dekk kanskje....men det kan ta litt tid nå siden det er vinter og stillstand.

Er det noen av dere som ser dette svarte tectyl stoffet igjen på deres vogner?

Jeg må bare si takk igjen for engasjementet.


Bruk denne linken for bilder av skaden, velg å hopp over annonsen som kommer opp, og velg så "SAVE FILE TO".......
Bilder av skadene
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 20:29

Dette ser ikke bra ut i det hele tatt - min vogn fra 2009 er fortsatt hel og pen under. Understellet på din vogn ser jo ikke ut! Hvilke muligheter har man for å forfølge dette juridisk på en importvogn? Ønsker deg lykke til videre, kan ikke se annet enn an du forsøker å heve kjøpet her!
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 23:02

Hei Ludo.
Du har helt rett, det ser ikke ut!.

Jeg blottlegger meg selv nå fra ethvert forsøk på å selge denne vognen videre til vanlig markedspris, men det er kalkulert fra min side.

Meningen med å fortelle denne historien er nettopp et forsøk på unngå at andre går i samme fellen.
Jeg kjenner ingen som fortjener et identisk problem.

Jeg har så langt ikke fremmet noen krav mot selger annet enn at jeg har hevdet reklamasjon. I dette ligger det at jeg ikke har fått den varen som vi har avtalt.

Videre avventer jeg nå svar fra forhandler om hva som skjer og vil skje.

Den siste meldingen fra selger lyder:
"jeg har modtaget mail med billeder"

Helt enkelt svar fra ham, og helt sant !






Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 23:17

At det er så klart skille på galvaniseringen foran gasskassen er vel fordi det har regnet og/eller blitt vasket på rammevangene der og ikke under vogna. Vogna må være påført saltholdig vann eller ett eller annet vaskemiddel som ikke har blitt skylt bort på undersiden.
Kan feks selger ha hatt vogna innom en vaskhall og kjørt ett program som ikke har blitt fullført på riktig måte?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 23:25

Tenkte i de banene jeg også.. Man kan se små prikker, med "roser" rundt... Det kan også forklare den sprukne understellsbehandlingen.. Men kan avfetting gjøre slikt?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 23:32

Det tror jeg, mye hissig såpe rundt om, men den har vel i utgangspunktet ikke noe på en vogn å gjøre og i alle fall ikke på undersiden, om det er det som har skjedd da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeLør 25 Aug 2012 - 23:51

Ut fra bildene kan det ikke være en ny vogn? Min vogn er 3 år og gått a 1000 mil og ser like ny ut under.
Til Toppen Go down
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 0:13

Nå skal jeg overhode ikke påberope meg noe, men det ser jo ut som elektrokjemisk reaksjon, sjekk treverket i skøytene der hvor tettningsmassen har løsnet, det kan ha oppstått elektrokjemisk lut i treverket som har tørket ut tettningsmassen, og faren er at luten starter å ta knekken på treverket hvis dette er det som er årsaken.
For at denne reaksjonen skal oppstå må det til galvanisk strømning via krypestrøm eller reaksjon mellom to metalles med ulik "edel" egenskap og meget fuktigt milijø, den har vert lagret under fuktige forhold og med jamne mellomrom blitt fuktig under eller lagret i fuktig garasje/hall uten lufting el.
OBS! dette er bare en teori.
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 0:25

I tidlig fase i handelen, og etter min aksept for tilbud på handel så etterspurte jeg av forhandler et unikt ID nummer for denne vognen.....
Nummeret jeg mottok fra forhandler ble av meg oversendt nasjonal myndighet for godkjenning av kjøretøy sammen med spesifikasjon av vognmodell.

Svaret som kom tilbake fra myndighetene var:
"dette nummeret du oppgir tilhører samme fabrikat som du oppgir, men IKKE den vognmodell du beskriver. Vær varsom, dette kan være svindel "

Dette svaret formidlet jeg til den danske forhandleren som igjen tok kontakt med vognprodusent og kom tilbake med svar etter noen dager om at de tilfeldigvis hadde oppgitt feil nummer.

Kanskje det er noe i offpist sin teori om gjenbruk av gammelt chassis....?







Sist endret av norestcamp den Søn 26 Aug 2012 - 8:42, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 0:33

lukter svindel og kjeltringfærer på lang vei for meg dette her
alle varsellamper hadde gått på når den tilbakemeldinga på det nummeret kom
hiv den ølla og let opp cognac
eneste som hjelper i kveld

men du kan jo informere han selgeren om hva du nettopp har gjort, slik at han vet at det sitter snart 2000 potensielle kunder av han og leser om behandlinga du får
det bruker å vekke selv den mest hjernedøde selger
raskt også
at de fleste likevel velger å handle andre plasser trenger ikke han å få vite
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 0:43

Hei Jan.

Da mo jo også produsent av vognen være delaktig....jeg mener hvis det skulle være svindel.

Nei, jeg tror ikke på svindelteorien så langt.
La oss gå noen skritt tilbake.....

Jeg tar en cognac uansett Smile
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 10:04

Bare tenker litt rundt det å påvise elektrokjemisk lut i treverket, kan man bruke en Slik sammen med litt vann..? Kanskje vanskelig men ren lut har ph på 14.
lutefisk=11-12

Tror vi skal være forsiktig med den svindelteorien med mindre det kan bevises på noe vis.
Hva med å kontakte produsenten direkte?


Sist endret av offpist den Søn 26 Aug 2012 - 11:08, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 10:06


Ikke engang min Adria fra -86 tror jeg ser slik ut... Shocked

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Caravan
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 10:17

Mmmmm, luretråd?????? Ingen ny vogn ser slik ut! Ingen seriøs fabrikk vil noen gang sette navnet sitt på dette. Bildene viser ramme og bunn slik det ser ut etter 20år? Totalt umulig etter noen mnd!
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 11:09

petter34, jeg skulle gjerne sett at det hele var en spøk og luretråd, men det er dessverre nakne fakta.

Om fabrikken har valgt å "gjenbruke" et gammelt rammeverk så er det sikkert helt legalt å gjøre dette, men det kan jo i anstendighetens navn ikke selges som nytt...?


offpist;
Jeg skal forhøre meg om lakmuspapir i morgen.
Med tanke på direkte kontakt med produsent...tenker du da på produsent av campingvogna, eller
produsent av ramme?



Til Toppen Go down
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 11:16

offpist skrev:
Bare tenker litt rundt det å påvise elektrokjemisk lut i treverket, kan man bruke en Slik sammen med litt vann..? Kanskje vanskelig men ren lut har ph på 14.
lutefisk=11-12

Tror vi skal være forsiktig med den svindelteorien med mindre det kan bevises på noe vis.
Hva med å kontakte produsenten direkte?

Tror det er problem, siden lut krystaliserer seg ved tørke, jeg tror det må finnes svar på hvor den har vert lagret mellom fabrikasjon og utlevert kunde, men dette skal jo være en 2012 mod og tiden det tar for å få slike skader er etter min mening lenger en det som tillates ifølge årsmodell men selfølgelig med høye strømverdier og rett fukt forhold så, men ikke via different edelhet i metallet.

lukter svidd av dette....
Til Toppen Go down
rui
CARAVANER
CARAVANER
rui


Male
Antall Innlegg : 93
Localisation : Varhaug
Registration date : 15.11.2009

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 11:27

Sten Rune skrev:

Ikke engang min Adria fra -86 tror jeg ser slik ut... Shocked


Ikke Knausen min fra -81 heller.
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 11:29

Je, det lukter ordentlig svidd.

Hadde jeg fått èn "overvintring" før skaden ble oppdaget så hadde jeg hatt et virkelig stort problem med bevisbyrden.

Selger kan heller ikke ha unnlatt å se herjingene siden de har arbeidet under vognen ved montering av ekstra utstyr.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 55
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 15:29



Er det mulig for deg å ta ett bilde av hele vognen slik at vi kan se hvilken vogntype det er?
Ikke at jeg ikke tror deg, men det hadde vært greit å se hele vognen.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitimeSøn 26 Aug 2012 - 16:13

Om det andre skriver her stemmer så er det slett ikke en fabrikkny vogn som du beskriver. Ingen europeisk produsent ville ha bygget noe på ei eldgammel råtten ramme. NO WAY!


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 22:32, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sponsored content





Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Empty
PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Import fra Danmark, Erfaringsoverføring Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Import fra Danmark, Erfaringsoverføring
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Importere fra Danmark
» DEL 2, Import fra Danmark, Erfaringsoverføring
» DEL 3, Import fra Danmark, Erfaringsoverføring,
» Import av Hobby!
» Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: IMPORT-
Gå Til: