CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)

Go down 
4 posters
AvInnlegg
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 28 Feb 2013 - 6:27

Hei.
Lithium Ion teknologien er egentlig ikke så ny, men prisen på slike batteripakker har vært fryktelig dyre. (20 000 kr+). Nå begynner det faktisk å ligne på noe.

De største fordelene er lav vekt, under halv vekt i forhold til AGM, og man kan lade de helt ut.
I et AGM kan man kun bruke 50% av kapasiteten før det går ut over levetiden. Men disse kan man gå helt ned til 80% uten problemer, og 100% med minimal slitasje.

Link til stark power.

Spennende Wink
For meg vil det bety 20 kg reduksjon i vekt, og nesten en dobling i utnyttbar kapasitet.


Sist endret av offpist den Tor 28 Feb 2013 - 12:41, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 28 Feb 2013 - 8:27

Linken var visst noe usikker, i alle fall var det det jeg fikk beskjed om.
Men batteriene er jeg nysgjerrig på. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 28 Feb 2013 - 12:44

Prøv nå.

Jeg har ingen erfaring med denne type batteri, men det jeg leser ser veldig spennende ut Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 28 Feb 2013 - 12:53

Knappe 15 kilo er ikke verst, synd med prisen da, men den kommer vel kanskje lenger ned snart? Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 28 Feb 2013 - 15:11

De andre modellene jeg har sett er langt dyrere.
Mastervolt har en 320AH til 7000 dollar.

800 dollar er ikke så halvgærnt synes jeg.
Har allerede sendt dem en mail..

Vurderer det mest for å få ned vekten, og for å slippe å bekymre meg for at jeg lader ut batteriet for mye.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 28 Feb 2013 - 16:25

Joda, ser den. Jeg har 5 år gammelt gel batteri, det kostet ca det halve, har holdt så langt og jeg kommer nok ikke til å ha vogna i 5 år til så for meg er ikke dette fine nye batteriet aktuelt på grunn av prisen.
Hadde jeg kjøpt ny vogn i dag derimot hadde jeg vurdert det seriøst.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Tor 14 Mar 2013 - 0:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Skydive




Antall Innlegg : 3
Registration date : 13.03.2013

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeOns 13 Mar 2013 - 23:40

Jeg har muligens 2 stk. LiFePo4 batterier jeg skal selge. Kun brukt til test noen måneder.

1 stk. 100ah. : 3.500,-
1 stk. 300 ah. : 10.000,-


1 stk 25 A lader. : 1.000,-
1 stk 80 A lader. : 2.800,-

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 22:17

Trenger 2X 100 Ah, kan du fortelle litt mere om disse og hvor de kommer fra, samt et bilde?
Ser på Alibaba og Aliexpress at det er mye rart med ledninger og annet på en del av disse batteriene. Som dette f.eks:

http://www.alibaba.com/product-gs/734561504/back_up_battery_12v_100ah_lifepo4.html

Skal muligens kjøpe 2 nye AGM av en god kjenning som selger batteri, men denne batteritypen er foreløpig så alt for dyr til at det blir noe som er å finne i utstyrsbutikker som en storselger.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 22:28

Haha, så ikke bryteren på bildet men den er vel med den også sammen med beltet, eller er det beregnet å bruke vest på dette? Angry Angry

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Skydive




Antall Innlegg : 3
Registration date : 13.03.2013

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeFre 15 Mar 2013 - 17:54

100 Ah Batteriet er i en "vanlig " batterihousing. Dvs. på utsiden ser det ut som ett vanlig bly batteri.

300AH batteriet er i en metallkasse med 2 ledninger ut.

Begge har innebygd BMS (battery management System)
Dvs. beskytter for:Overlading, tapping osv.

100Ah batteriet veier ca. 13 kg

Gir vesentlig mer strøm enn ett blybatteri.

Eks. på 100AH batteriet: Satt på en lyskaster på 55W. Etter 23 timer holdt batteriet 13V!
Etter ca 27 timer slo BMS'en i batteriet inn og brøt strømforsyningen ut som sikkerhet.

Ett slikt batteri blir ladet nesten like fort som Amp. man fyller på.
En 25A lader fyller batteriet (hvis det er 100% tomt) over 90% på under 4 timer. Toppladet innen 5 timer! Tilsvarende for å få ett blybatteri 100% ladet vil være fra 12 - 24 timer. (Tapper man ett blybatteri ned mot 11V (og under) vil batteriet være betydelig redusert (delvis ødelagt)

Disse batteriene har estimert mer enn 2000 cykluser og fortsatt ha mer enn 80% effekt.
Blybatterier 3-400 cykluser (avhengig av type/pris noe mer)

Normalt sett blir disse batteriene billigere enn blybatterier hvis man sammenligner avgitt effekt, levetid osv.

Benytter KUN dette i båten på forbrukssiden - har mye mer strøm, lader på en 1/5 del av tiden. Og sparer 50-70% av vekt vs. reell avgitt effekt.

(Bruker AGM på start og baugtruster)

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeMan 18 Mar 2013 - 20:18

Skydive: siden jeg ikke får svar på det jeg sendte pr. PM så glemmer jeg dette. Bestiller et fra Taiwan/Hong Kong når jeg får svar fra selgere på AliExpress. Og jeg glemmer 2 X AGM som jeg tenkte og kjøper 1 120Ah eller 2 X 60 Ah av typen LiFePO4.
Prisen er langt over det jeg må betale for 2 X AGM, men vekta blir ca 40 kg lavere da jeg klarer meg med 1 stk på 100-120Ah. Pluss de andre fordelene. Gleder meg til å få testet dette!


Tror dette er fremtiden for oss caravanister. Mange fordeler, 40-50 % lavere vekt, kan trekke ut mange flere Ah og kan lades opp langt raskere og med kraftigere lader (fra solcellene f.eks). Eneste ulempen er vel prisen, men den kommer nedover etterhvert som på så mye annet.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeMan 18 Mar 2013 - 20:53

40 kg mindre vekt er ikka akkurat ubetydelig nei.

Morningstar laderen din vil også fungere fint på dette.. Bare sett den til batteritype "5 - Flooded", og slå av Equalize funksjonen.

Jeg har ikke fått montert min Morningstar enda, har derimot solgt 3 stk og alle er veldig fornøyde med de. Skal felle inn det eksterne displayet i vogna i påsken.

Men ja.. Boeing sliter jo med disse lithium-ion batteriene sine..
Kanskje Lithium Iron Phosphate hadde vært tryggere..hi hi



Til Toppen Go down
Skydive




Antall Innlegg : 3
Registration date : 13.03.2013

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeMan 18 Mar 2013 - 21:52

Ok.
Husk
at du får ett batteri m. rett BMS for deg
at du får med nødvendige papirer slik at de ikke blir behandlet som bly/syre batterier mht. frakt og avgifter
Husk at i utgangspunktet skal du ikke koble sammen LiFe batterier for å oppnå høyere amp.
Batteriene må/bør lades individuelt da laderen kommuniserer med batteriets BMS.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitimeMan 18 Mar 2013 - 22:01

Takk for tips, har sendt deg PM!


Flott å få lære om nye ting. Tenkte 2 stk for lettere håndtering, ser at det er ikke noe sjakktrekk akkurat!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Empty
PosteTema: Re: Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)   Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lithium Iron Phosphate batteri (LiFePO4)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lithium batteri
» Hva er et batteri booster?
» 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe
» Batteri
» Batteri og knallgas.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: