CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva er et batteri booster?

Go down 
+4
Ludo
Redneck
Tasle
Grevling
8 posters
AvInnlegg
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 17:06

Er ganske fersk campingvogneier. Jeg har sett flere henvisninger til et batteri booster. Hva er det?
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeMan 8 Jul 2013 - 13:19

Hvis du prøver å lade batteriet i vogna fra bilen under kjøring, blir ladespenninga i vogna for lav til å lade batteriet (spenningstap).  Da kan man kople en batteribooster foran batteriet i vogna, boosteren booster opp spenninga fra bilen slik at ladespenninga i vogna blir høy nok.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.


Sist endret av Tasle den Man 8 Jul 2013 - 23:33, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Takk for svar   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeMan 8 Jul 2013 - 23:11

Jeg får måle spenning ved vognets batteri mens bilmotor går i 1500 omdreininger. Ligger spenningen for lav kan jeg skaffe med en booster.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeMan 8 Jul 2013 - 23:26

En annen ting du ikke har tenkt på: (som jeg ble påminnet om på dette forum)

Dersom vognbatteriet er helt tomt, så vil ladestrømmen bli så stor at ledningen din vil bli varm, og noe smelter.
Dette vil en booster forhindre, for en 6 ampere booster kan jo ikke trekke mer strøm enn den er laget for.

Bosteren vil altså gi deg fulladet batteri - og den vil forhindre overstrøm ved lading!


Kjøp en booster!! Ikke noe å lure på!
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeMan 8 Jul 2013 - 23:31

Men du må måle spenning under lading, ikke tomgangspenning.  Når det går strøm gjennom kabelen blir det et spenningsfall.  Kan fort bli noen volt spenningsfall som resulterer i at du ikke får lading i det hele tatt, uten booster.

Prøv å bruke http://www.tore.aasli.no/spenningstap/index.php for å anslå spenningstapet i ladeledningen ved f.eks. 5 A for et gitt kabeltverrsnitt.

Redneck har et viktig poeng: Strømbegrensning.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeTir 9 Jul 2013 - 11:15

Hvor kjøper man en slik?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeTir 9 Jul 2013 - 12:11

Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeTir 9 Jul 2013 - 12:58

Tasle skrev:
Men du må måle spenning under lading, ikke tomgangspenning.  Når det går strøm gjennom kabelen blir det et spenningsfall.  Kan fort bli noen volt spenningsfall som resulterer i at du ikke får lading i det hele tatt, uten booster.

Jeg hadde tenkt å mål spenning ved batteriet i campingvognet.
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Spenning i vognbatteriet   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeTir 9 Jul 2013 - 20:56

Jeg målte spenning over polene til batteriet i campingvognet:

12,7 volt - Koblet til bilen uten at motoren går

13,4 volt - Når bilen går på tomgang

13,6 volt - Når bilen går på 1500 rpm

Kanskje litt lav spenning for å gir god lading. Jeg forstår poenget med en booster.

I morgen kobler jeg vognet til 220 volt og måler spenning fra batteriladeren i vognet.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeTir 9 Jul 2013 - 23:03

Problemet er ikke dårlig så ille med litt dårlig lading!
Man har oftest fullt batteri når man drar på tur, og lader litt når man kjører, så greier man seg.

Problemet er at ladingen kan bli "for god", dersom vognbatteriet er tomt - da går det så mye strøm (ampere) i ledningen fra bilen til vogna, at ledningen eller hengerstikket kan bli varmt og smelte.

Lykke til med å kjøpe booster!
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 8:05

Det er helt korrekt som Redneck sier, lading gjennom booster vil aldri overstige max strømstyrke booster er konstruert for. Og det er noe annet enn å fricampe ei ukes tid, før man nødlader med bilen igjen. Da kan det nok gå tresifret antall Ampere for batteriutligning de første sekundene man kobler til. Jeg har sett et par vogner i nyhetene som har tatt fyr under kjøring, og det vil forbause meg om det er noe annet enn direkte batterikobling som er årsaken der...

I tillegg:
Om man kobler sammen batteri i vogn og bil UTEN booster eller annen for laderegulering, vil man på sikt bringe egenskapene til det beste batteriet av de to, ned på samme nivå som det dårligste. Dette siden moderne bilers ladestyring senser på spenningen ved bilens batteri, og den blir påvirket av vognas batteri ved direkte sammenkobling. Dette styres bedre med booster i vogna.

Så kjøp booster. Jeg vil si at det er nødvendig utstyr om man skal lade vogna fra bilen.

Jeg har boosteren jeg har linket til lenger opp. Et godt kjøp.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 14:22

Hvor tykk kabel må man ha til denne da? Kan denne kobles rett på 7-pins kontakten på bilen?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 15:48

6kv må til på pinnen som skal brukes til dette, både på bil og vogn og uansett om det er 7 eller 13 pins. Husk minimum 6kv på jordingene også, både på bil og vogn. Og kortest mulig jordkabel på bil, rett til solid gods.

Hjelper ikke med tykk kabel om den ender opp i en strømtyv inn på en tynn og dårlig originalkabel for jording av bilens baklys eller noe sånt.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 20:32

Ok, tusen takk for svar - blir litt klokere nå Smile
Et lite spørsmål til: hvor i bilen henter man strømmen fra til nevnte pinne? Ligger det ferdig eller må man ut å lete litt?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 23:07

Om du har 13 pins kontakt kan det hende du finner noe der fra før.

Jeg har 7 pins, og bruker kontaktpinnen som egentlig er tenkt til tåkelys. Fra denne pinnen går det 6kv frem til et rele (som får styrestrøm fra parkeringslys), og derfra videre til en sikring like ved batteri, og derfra til batteri. På den måten kan jeg starte bilen og lade bilbatteriet litt før jeg slår på parklys og lader vogna. Sparer dynamo litt på den måten, samtidig som jeg helst kjører med park og tåkelys på dagtid.

Tilføyer at jeg har en vippebryter i motorrommet der jeg kan slå av styrestrøm. Det er greit å kunne skru av dette helt, sånn at man unngår at tåkelys på vanlige hengere står på hele tida...
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeTor 11 Jul 2013 - 22:11

Takk for råd. Jeg får skaffer meg en Batteri Booster før vår neste tur. Om jeg opplever problemer med installasjon regner jeg med å får råd her i forumet.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeTor 11 Jul 2013 - 22:57

Uten å prøve å endre tema for tråden har jeg et lite spørsmål som går på noe lignende. Jeg har batteri i min 2012 Premium, på fast plass med 220V kobling når vi er der, og opplevde spesielt i vinter at batteriet ble omtrent utladet mellom hver gang vi var der(Har vurdert å sette inn en bryter for å kutte strømmen). Dermed så blir det vel en relativt kraftig ladestrøm når 220V settes på, eller vil laderen, som er bestilt levert originalt, begrense ladestrømmen slik at det ikke blir noe problem med for høy effekt?
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeFre 12 Jul 2013 - 1:09

Vet ikke om det er forskjell på Premium og "vanlig" Hobby, men hvis det er standard Hobby batteriopplegg bruker det å være en bryter inne i klesskapet eller i nærheten av batteriladeren som fungerer som hovedbryter for batteriet. Den styrer et relé som skrur av og på strømmen fra batteriet. Om den bryteren står på uten at 220V er tilkoblet vil reléet trekke såpass med strøm at batteriet lades ut over tid.
Se om du kan finne bryteren. Ligner på en lysbryter
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeFre 12 Jul 2013 - 4:45

På bryterpanelet ditt kan du holde nede hovedbryteren, en egen knapp som står alene.

Da skal du høre ett klikk etter ett par sekunder.

Måten og sjekke at det er hovedbryter som er av og ikke noe annet er å prøve vannpumpa.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeFre 12 Jul 2013 - 9:06

Takk for svar.

Vet om hovedbryteren på LED-panelet og at om den trykkes inn noen sekunder så kutter den all strøm, men allikevel ser det ut som om noe tapper batteriet.
Jeg får koble det fra og måle om det er noe tomgangsstrøm, selv om hovedbryter er slått helt av.

Tror ikke det finnes noen fysisk bryter noe sted, så jeg regner med at det beste er å sette inn en bryter, eventuelt kombinert med et rele slik at batteriet uansett er koblet inn når 220 volt er tilstede. Har jo laget meg en vinterkobling og kan vel lage en "batterikobling" også. Smile 
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeLør 13 Jul 2013 - 7:30

Hvor kraftig sikring bør man ha til ledningen til batteri-boosteren da?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeLør 13 Jul 2013 - 8:06

smholt skrev:
Takk for svar.

Vet om hovedbryteren på LED-panelet og at om den trykkes inn noen sekunder så kutter den all strøm, men allikevel ser det ut som om noe tapper batteriet.
Jeg får koble det fra og måle om det er noe tomgangsstrøm, selv om hovedbryter er slått helt av.

Tror ikke det finnes noen fysisk bryter noe sted, så jeg regner med at det beste er å sette inn en bryter, eventuelt kombinert med et rele slik at batteriet uansett er koblet inn når 220 volt er tilstede. Har jo laget meg en vinterkobling og kan vel lage en "batterikobling" også. Smile 
Dette blir litt synsing fra min side i og med at jeg ikke vet akkurat hvordan opplegget er i nyere Hobby.
Det reléet jeg nevnte tidligere sitter inne i batteriladeren og det styres ikke av knappene på hovedpanelet. I min 2008 er det også en hovedbryter på hovedpanelet som kutter all strømmen i vogna, men den har ingenting med reléet i batteriladeren å gjøre. Hvis du finner laderen kan du se om det går to tynne ledninger inn på den og følge de.
Det er mange som ikke vet om denne bryteren for den er ikke beskrevet i instruksjonsboka. Unødvendig å koble opp ekstra hvis den alt er der og det eneste som trengs er å lete den opp. Lykke til
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeLør 13 Jul 2013 - 10:57

Ludo skrev:
Hvor kraftig sikring bør man ha til ledningen til batteri-boosteren da?

Leab-booster kommer ferdig med 20A sikring på både inn- og ut-kabel.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitimeLør 13 Jul 2013 - 22:22

hpk skrev:

Dette blir litt synsing fra min side i og med at jeg ikke vet akkurat hvordan opplegget er i nyere Hobby.
Det reléet jeg nevnte tidligere sitter inne i batteriladeren og det styres ikke av knappene på hovedpanelet. I min 2008 er det også en hovedbryter på hovedpanelet som kutter all strømmen i vogna, men den har ingenting med reléet i batteriladeren å gjøre. Hvis du finner laderen kan du se om det går to tynne ledninger inn på den og følge de.
Det er mange som ikke vet om denne bryteren for den er ikke beskrevet i instruksjonsboka. Unødvendig å koble opp ekstra hvis den alt er der og det eneste som trengs er å lete den opp. Lykke til
Skal opp i vogna og være der en uke i morgen, så da skal jeg grave litt. Takk for tipset, får se litt nærmere på laderen, samt måle om det tappes noe når alt er avslått.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Sponsored content





Hva er et batteri booster? Empty
PosteTema: Re: Hva er et batteri booster?   Hva er et batteri booster? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hva er et batteri booster?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Batteri-booster
» Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?
» Booster igjen...
» ctek d250s dual som booster?
» Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: